Art. 32. 1. Po wykonaniu indywidualnej transakcji płatniczej dostawca odbiorcy
jest obowiązany niezwłocznie dostarczyć odbiorcy informacje:
1) umożliwiające odbiorcy zidentyfikowanie transakcji płatniczej i, w stosownych
przypadkach płatnika, a także wszelkie inne informacje przekazane odbiorcy
w związku z wykonaniem transakcji płatniczej;
2) o kwocie transakcji płatniczej w walucie, w której uznawany jest rachunek
płatniczy odbiorcy;
3) o kwocie wszelkich opłat z tytułu transakcji płatniczej, w tym ich
wyszczególnienie, lub informację o odsetkach należnych od odbiorcy;
4) o kursie walutowym zastosowanym w danej transakcji płatniczej przez dostawcę
odbiorcy oraz informację o kwocie transakcji płatniczej przed przeliczeniem
walut, jeżeli transakcja płatnicza wiązała się z przeliczaniem waluty;
5) o dacie waluty zastosowanej przy uznaniu rachunku.
2. Strony mogą uzgodnić w umowie ramowej, że informacje, o których mowa
w ust. 1, dostawca odbiorcy dostarcza lub udostępnia okresowo co najmniej raz
w miesiącu, w uzgodniony sposób umożliwiający odbiorcy przechowywanie i odtwarzanie tych informacji w niezmienionej postaci.
Art. 32a. Wydawca karty płatniczej informuje użytkownika o sposobie
oznaczenia akceptantów oraz bankomatów i innych miejsc, w których mogą być
dokonywane transakcje płatnicze przy użyciu karty płatniczej.
Art. 32b. 1. Dostawca przekazuje konsumentowi, nieodpłatnie, co najmniej raz
w roku kalendarzowym, zestawienie opłat za usługi powiązane z rachunkiem
płatniczym pobranych w okresie objętym zestawieniem, a w przypadku udzielania
kredytu w rachunku płatniczym – także informację o stopie oprocentowania kredytu
w rachunku płatniczym oraz całkowitej kwocie odsetek pobranych z tego tytułu w tym
okresie, a także informację o stopie oprocentowania środków pieniężnych na rachunku
płatniczym oraz całkowitej kwocie odsetek należnych za dany okres.
2. W przypadku rozwiązania umowy rachunku płatniczego dostawca przekazuje
konsumentowi, nie później niż w terminie 2 tygodni od dnia rozwiązania umowy,
zestawienie opłat za okres, za który nie było sporządzane zestawienie opłat, do dnia
rozwiązania umowy.
3. W zestawieniu opłat dostawca uwzględnia opłaty pobierane w związku z
usługami zawartymi w wykazie usług reprezentatywnych określonym w przepisach
wydanych na podstawie art. 14f ust. 1. W takim przypadku dostawca posługuje się
pojęciami zawartymi w tym wykazie oraz definicjami określonymi w przepisach
wydanych na podstawie art. 14f ust. 1.
4. Dostawca i konsument uzgadniają sposób przekazywania zestawienia opłat.
Na żądanie konsumenta dostawca przekazuje mu zestawienie opłat w postaci papierowej.
Art. 32c. 1. W zestawieniu opłat dostawca uwzględnia:
1) jednostkową opłatę pobieraną od konsumenta za daną usługę, liczbę przypadków
skorzystania przez konsumenta z danej usługi w okresie objętym zestawieniem,
a w przypadku gdy usługi są połączone w pakiet usług – opłatę za cały pakiet,
liczbę przypadków pobrania opłaty za pakiet w okresie objętym zestawieniem
oraz dodatkową opłatę pobraną za każdą usługę, która przekracza liczbę usług
objętych opłatą za pakiet;
2) całkowitą kwotę opłat pobranych od konsumenta za daną usługę, pakiet usług
oraz za usługi, które przekroczyły liczbę usług objętych opłatą za pakiet w
okresie objętym zestawieniem;
3) w przypadku świadczenia usługi kredytu w rachunku płatniczym – stopę
oprocentowania tego kredytu oraz całkowitą kwotę odsetek pobranych z tytułu
kredytu w okresie objętym zestawieniem;
4) w przypadku oprocentowania środków na rachunku – stopę ich oprocentowania
stosowaną dla danego rachunku płatniczego oraz całkowitą kwotę odsetek
należnych za okres objęty zestawieniem;
5) całkowitą kwotę opłat pobranych za wszystkie usługi powiązane z rachunkiem
płatniczym świadczone w okresie objętym zestawieniem.
2. Do zestawienia opłat stosuje się odpowiednio przepisy art. 20b ust. 1 pkt 1–6
i 9 oraz ust. 4, przy czym dokument ten w górnej części pierwszej strony zawiera
oznaczenie „Zestawienie opłat”.
Art. 32d. 1. W informacjach handlowych i reklamowych kierowanych do
konsumentów oraz postanowieniach umów zawieranych z konsumentami dostawca
jest obowiązany posługiwać się pojęciami zawartymi w wykazie usług
reprezentatywnych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 14f ust. 1 i
definicjami określonymi w tych przepisach, jeżeli odnoszą się do tych usług. Dostawca
może używać nazw handlowych, jeżeli informacja będzie wskazywać odpowiadającą
danej nazwie handlowej nazwę usługi uwzględnionej w wykazie usług reprezentatywnych.
2. Dostawca, który oferuje konsumentom rachunek płatniczy w pakiecie usług z
innym produktem lub usługą niepowiązaną z rachunkiem płatniczym, przed zawarciem umowy informuje konsumenta o możliwości zawarcia umowy rachunku
płatniczego oddzielnie, a jeżeli jest to możliwe – także o wszystkich opłatach
związanych z każdym produktem lub usługą, które można nabyć oddzielnie.
Art. 32e. Do dnia 31 stycznia według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego
roku kalendarzowego właściwe organy, o których mowa w art. 14, co 2 lata informują
Komisję Europejską o stwierdzonych przypadkach nierealizowania przez dostawców
nadzorowanych przez te organy obowiązków wynikających z art. 20a, art. 20b i art. 32b–32d.
Art. 32f. 1. Dostawca, w ramach systemu zarządzania ryzykiem, podejmuje
środki ograniczające ryzyko oraz wprowadza mechanizmy kontroli służące
zarządzaniu ryzykiem operacyjnym oraz ryzykiem naruszenia bezpieczeństwa
w zakresie świadczenia usług płatniczych, w szczególności przez:
1) utrzymywanie skutecznej procedury zarządzania incydentami, w tym na
potrzeby wykrywania i klasyfikacji poważnych incydentów operacyjnych
i incydentów związanych z bezpieczeństwem, w tym o charakterze
teleinformatycznym;
2) bieżącą ocenę i aktualizację procedur w zakresie zarządzania ryzykiem
operacyjnym i ryzykiem naruszenia bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa
teleinformatycznego, a także bieżącą ocenę środków ograniczających ryzyko
oraz mechanizmów kontroli.
2. Dostawca corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego,
przekazuje KNF lub innemu właściwemu organowi nadzoru roczną informację
o ocenie i aktualizacji procedur w zakresie zarządzania ryzykiem operacyjnym i ryzykiem naruszenia bezpieczeństwa, a także ocenie środków ograniczających ryzyko
oraz mechanizmów kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Art. 32g. 1. Dostawca przekazuje niezwłocznie KNF lub innemu właściwemu
organowi nadzoru informację o poważnym incydencie operacyjnym lub incydencie
związanym z bezpieczeństwem, w tym o charakterze teleinformatycznym.
2. Jeżeli incydent, o którym mowa w ust. 1, ma lub może mieć wpływ na interesy
finansowe użytkowników, dostawca bez zbędnej zwłoki powiadamia o incydencie użytkowników korzystających z usług tego dostawcy oraz informuje ich o dostępnych środkach, które mogą podjąć w celu ograniczenia negatywnych skutków incydentu.
3. Informację, o której mowa w ust. 1, KNF lub inny właściwy organ nadzoru
przekazują niezwłocznie EUNB i EBC, a jeżeli incydent ma znaczenie dla organu
nadzoru innego państwa członkowskiego – także temu organowi.
4. Jeżeli KNF lub inny właściwy organ nadzoru otrzyma od EUNB lub EBC
informację o incydencie, który ma znaczenie dla krajowego rynku finansowego,
niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w celu ochrony bezpieczeństwa systemu finansowego.
Art. 32h. 1. Dostawca corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia roku
następnego, przekazuje KNF lub innemu właściwemu organowi nadzoru roczne dane
dotyczące oszustw związanych z wykonywanymi usługami płatniczymi,
uwzględniając różne sposoby świadczenia usług płatniczych.
2. Na podstawie danych otrzymanych zgodnie z ust. 1, KNF oraz inny właściwy
organ nadzoru, w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, przekazują EUNB i EBC
zbiorcze dane dotyczące oszustw związanych z wykonywanymi usługami
płatniczymi, uwzględniając różne sposoby świadczenia usług płatniczych.
Art. 32i. 1. Dostawca stosuje silne uwierzytelnianie użytkownika, w przypadku gdy płatnik:
1) uzyskuje dostęp do swojego rachunku w trybie on-line;
2) inicjuje elektroniczną transakcję płatniczą;
3) przeprowadza za pomocą kanału zdalnego czynność, która może wiązać się
z ryzykiem oszustwa związanego z wykonywanymi usługami płatniczymi lub
innych nadużyć.
2. Jeżeli płatnik inicjuje elektroniczną transakcję płatniczą z wykorzystaniem
połączenia z siecią Internet lub za pośrednictwem środków, które mogą być
wykorzystywane do porozumiewania się na odległość, dostawca stosuje silne
uwierzytelnianie użytkownika obejmujące elementy, które dynamicznie łączą
transakcję płatniczą z określoną kwotą transakcji oraz określonym odbiorcą.
3. Dostawca stosuje odpowiednie środki bezpieczeństwa w celu ochrony
poufności i integralności indywidualnych danych uwierzytelniających.
4. Przepisy ust. 2 i 3 mają również zastosowanie, w przypadku gdy płatności są
inicjowane za pośrednictwem dostawcy świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej.
5. Przepisy ust. 1 i 3 mają również zastosowanie, w przypadku gdy dostawca
świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku występuje do dostawcy
prowadzącego rachunek o podanie informacji o tym rachunku.
6. Dostawca prowadzący rachunek umożliwia dostawcy świadczącemu usługę
inicjowania transakcji płatniczej i dostawcy świadczącemu usługę dostępu do
informacji o rachunku świadczenie usług w oparciu o uwierzytelnianie stosowane
w relacji między użytkownikiem a dostawcą prowadzącym rachunek zgodnie z ust. 1
i 3, a w przypadku gdy jest zaangażowany dostawca świadczący usługę inicjowania
transakcji płatniczej – zgodnie z ust. 1–3.
Art. 31. 1. Po obciążeniu rachunku płatniczego płatnika kwotą indywidualnej transakcji płatniczej, a w przypadku gdy płatnik nie korzysta z rachunku płatniczego – po otrzymaniu zlecenia płatniczego,...
Art. 33. Dostawca i użytkownik niebędący konsumentem mogą uzgodnić, że przepisów art. 34, art. 35–37, art. 40 ust. 3 i 4, art. 45, art. 46 ust. 2–5, art. 47, art. 48, art. 51 oraz art. 144–146 nie s...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców