Art. 17. 1. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic
kolejowych oraz przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący
przewozy w metrze są obowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające:
1) bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego;
2) bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych;
3) ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska.
1a. Producenci, podmioty zajmujące się utrzymaniem, dostawcy materiałów
i części są obowiązani zapewnić, że pojazdy kolejowe, zespoły, podzespoły i części
są zgodne z warunkami technicznymi i mogą być bezpiecznie eksploatowane przez
przewoźników kolejowych i zarządców.
1b. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych oraz
przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze są
obowiązani w zakresie określonym w ustawie do opracowania przepisów
wewnętrznych w celu spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1.
1c. W przypadku istotnego ryzyka dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub
bezpieczeństwa przewozu osób lub rzeczy zarządca obowiązany jest podjąć
działania zmniejszające to ryzyko, włącznie ze wstrzymaniem lub ograniczeniem
ruchu kolejowego.
1d. Ruch pociągów dopuszcza się wyłącznie na liniach kolejowych.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. (uchylony)
7. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, uwzględniając
obowiązek opracowania przez zarządców, przewoźników kolejowych i
użytkowników bocznic kolejowych szczegółowych przepisów wewnętrznych
w tym zakresie.
Art. 17a. 1. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi tworzą systemy zarządzania
bezpieczeństwem w celu zapewnienia, że system kolejowy zdolny spełniać
wspólne wymagania bezpieczeństwa (CST) jest zgodny z wymaganiami krajowych
przepisów bezpieczeństwa i z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa
ustanowionymi w TSI, przy stosowaniu wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM).
2. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi tworzą systemy zarządzania
bezpieczeństwem, tak aby systemy te:
1) spełniały określone wymagania dostosowane do charakteru, rozmiaru i innych
warunków prowadzonej działalności;
2) zapewniały nadzór nad ryzykiem związanym z wprowadzeniem przez
zarządców i przewoźników kolejowych nowych rozwiązań technicznych
i technologicznych, łącznie z ryzykiem podwykonawców, dostawców
materiałów i usług związanych z utrzymaniem;
3) uwzględniały ryzyko społeczne oraz ryzyko działalności osób trzecich.
3. Zarządca tworzy system zarządzania bezpieczeństwem, tak aby
uwzględniał on skutki działania przewoźników kolejowych oraz stwarzał warunki
umożliwiające wykonywanie zadań wszystkim przewoźnikom kolejowym zgodnie
z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, krajowymi przepisami
bezpieczeństwa i warunkami określonymi w ich certyfikatach bezpieczeństwa.
System ten powinien zapewniać koordynację działań zarządcy i przewoźników
kolejowych w sytuacjach awaryjnych na danej sieci kolejowej.
4. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi przedstawiają corocznie, w terminie do
końca drugiego kwartału, Prezesowi UTK raporty w sprawie bezpieczeństwa za
poprzedni rok kalendarzowy.
5. Raporty w sprawie bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 4, powinny zawierać:
1) informacje dotyczące spełniania wewnętrznych wymagań bezpieczeństwa
oraz realizacji programów poprawy bezpieczeństwa;
2) przedstawienie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI);
3) zauważone nieprawidłowości i wnioski związane z eksploatacją kolei;
4) wyniki wewnętrznych audytów bezpieczeństwa.
6. Prezes UTK sporządza roczny raport w sprawie bezpieczeństwa zawierający:
1) informacje o:
a) stanie bezpieczeństwa kolei z uwzględnieniem realizacji wspólnych
wskaźników bezpieczeństwa (CSI),
b) ważnych zmianach w prawodawstwie i uregulowaniach dotyczących
bezpieczeństwa kolei,
c) wydanych certyfikatach bezpieczeństwa i autoryzacjach bezpieczeństwa,
d) certyfikatach dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM) w zakresie wagonów towarowych, wydanych na
podstawie art. 23j ust. 8;
2) wnioski wynikające z nadzoru nad zarządcami i przewoźnikami kolejowymi.
7. Roczny raport, o którym mowa w ust. 6, Prezes UTK ogłasza, w drodze
obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
oraz przekazuje Agencji w terminie do dnia 30 września roku następnego po okresie
sprawozdawczym.
8. O każdej zmianie krajowych przepisów bezpieczeństwa minister właściwy
do spraw transportu powiadamia Komisję Europejską, chyba że przyczyny zmiany
przepisów będą związane z wdrożeniem TSI.
9. Jeżeli po przyjęciu wspólnych wymagań bezpieczeństwa (CST) zamierza
się wprowadzić nowe krajowe przepisy bezpieczeństwa wymagające wyższego
poziomu bezpieczeństwa lub mogące mieć wpływ na działalność przewoźników
kolejowych z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, minister właściwy
do spraw transportu przeprowadza konsultacje ze wszystkimi zainteresowanymi
stronami i przedkłada do akceptacji Komisji Europejskiej projekt tych przepisów
wraz z uzasadnieniem przyczyn ich wprowadzenia.
10. Minister właściwy do spraw transportu zawiesi na okres 6 miesięcy
wejście w życie przepisów, o których mowa w ust. 9, w przypadku gdy Komisja
Europejska wyrazi wątpliwości odnośnie zgodności ze wspólnymi metodami oceny
bezpieczeństwa (CSM) lub odnośnie do spełnienia przynajmniej wspólnych
wymagań bezpieczeństwa (CST) lub uzna, że projekt ten tworzy dyskryminacje lub
wprowadza ukryte restrykcje w transporcie kolejowym między państwami
członkowskimi Unii Europejskiej.
11. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
wspólne wskaźniki bezpieczeństwa (CSI), które Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego zamieszcza w rocznym raporcie w sprawie bezpieczeństwa, na
podstawie wskaźników otrzymywanych od zarządców i przewoźników
kolejowych, a także sposób ich obliczania i zestawiania, kierując się potrzebą
zwiększenia poziomu bezpieczeństwa kolei.
Art. 17b. Przewoźnik kolejowy, zarządca infrastruktury, podmiot
odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM), producent albo jego upoważniony przedstawiciel, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor oraz podmiot zamawiający realizują proces zarządzania ryzykiem w zakresie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 402/2013
z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa
w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylającym rozporządzenie (WE)
nr 352/2009 (Dz. Urz. UE L 121 z 03.05.2013, str. 8).
Art. 17c. Jednostki oceniające, o których mowa w art. 3
pkt 14 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia
30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie
wyceny i oceny ryzyka i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 352/2009,
wykonują działalność określoną w przepisach tego rozporządzenia na podstawie
certyfikatu akredytacji wydanego zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r.
o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku.
Art. 17d. 1. Warunkiem eksploatacji drogi kolejowej jest posiadanie przez jej
zarządcę autoryzacji bezpieczeństwa w zakresie elementów infrastruktury
kolejowej, którymi zarządza.
2. Warunku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:
1) dróg kolejowych:
a) kolei wąskotorowych,
b) funkcjonalnie oddzielonych od reszty systemu kolei:
– przeznaczonych do prowadzenia przewozów wojewódzkich lub
lokalnych, lub
– wpisanych do rejestru zabytków lub do inwentarza muzealiów,
c) eksploatowanych wyłącznie w celach wykonywania przewozów
rekreacyjno-wypoczynkowych i okolicznościowych,
d) stanowiących infrastrukturę prywatną,
e) posiadających status bocznicy kolejowej;
2) linii metra.
3. Warunkiem eksploatacji drogi kolejowej, o której mowa w ust. 2 pkt 1, jest
posiadanie przez jej zarządcę świadectwa bezpieczeństwa.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do zarządcy, który posiada autoryzację bezpieczeństwa.
Art. 17e. 1. Warunkiem dopuszczenia przedsiębiorcy do korzystania z
infrastruktury kolejowej jest posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa.
2. Z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa zwolnieni są
przedsiębiorcy wykonujący wyłącznie przewozy po drogach kolejowych, o których
mowa w art. 17d ust. 2 pkt 1, oraz torach stacyjnych wyznaczonych przez zarządcę
do obsługi przewozów realizowanych przez połączenie z infrastrukturą kolejową,
o której mowa w art. 17d ust. 2 pkt 1 lit. c–e.
3. Warunkiem dopuszczenia przedsiębiorcy do korzystania z infrastruktury
kolejowej, o której mowa w ust. 2, jest uzyskanie przez tego przedsiębiorcę
świadectwa bezpieczeństwa.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do przedsiębiorcy, który posiada certyfikat bezpieczeństwa.
5. Przewoźnik kolejowy będący użytkownikiem bocznicy kolejowej może
objąć zarządzane przez siebie bocznice kolejowe certyfikatem bezpieczeństwa na
warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 4.
6. Przedsiębiorca łączący funkcję zarządcy, o którym mowa w art. 17d ust. 3,
oraz przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3, po spełnieniu wymogów, o których
mowa w art. 19 ust. 1 i ust. 2 pkt 4, może uzyskać jedno świadectwo bezpieczeństwa
zamiast świadectw bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 3 oraz w art. 17d ust. 3.
Art. 17f. Warunkiem zarządzania infrastrukturą i wykonywania przewozów
w metrze jest posiadanie świadectwa bezpieczeństwa przez przedsiębiorcę
wykonującego te funkcje.
Art. 16. 1. Czynności wykonywane przez Prezesa UTK określone w art. 13 ust. 1a pkt 1–3, 3b i 5 oraz ust. 2 pkt 1–3a, 7 i 8–9 są odpłatne. 2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, z tytułu: 1) wy...
Art. 18. 1. Dokumentami uprawniającymi maszynistę do prowadzenia pojazdu kolejowego są licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty. 2. Z obowiązku uzyskania licencji maszynisty i świadectwa maszy...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców