Art. 18. 1. Dokumentami uprawniającymi maszynistę do prowadzenia
pojazdu kolejowego są licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty.
2. Z obowiązku uzyskania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty
zwolnieni są prowadzący pojazdy kolejowe:
1) po drogach kolejowych, o których mowa w art. 17e ust. 2;
2) specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych
torach kolejowych;
3) po liniach metra.

Art. 18a. 1. Prezes UTK wydaje autoryzację bezpieczeństwa dla zarządcy
mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Autoryzacja bezpieczeństwa obejmuje:
1) dokument potwierdzający akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem,
o którym mowa w art. 17a;
2) dokument potwierdzający akceptację wewnętrznych regulacji w celu
spełnienia przez zarządcę określonych wymagań niezbędnych do
bezpiecznego projektowania, eksploatacji i utrzymania infrastruktury
kolejowej, w tym systemu nadzoru ruchu kolejowego i sygnalizacji.
3. Autoryzacja bezpieczeństwa jest wydawana na okres 5 lat i przedłużana co
5 lat na wniosek zarządcy.
4. W przypadku dokonania istotnych zmian w infrastrukturze kolejowej,
sygnalizacji, w zasilaniu energią lub w zasadach eksploatacji i utrzymania
infrastruktury kolejowej posiadacz autoryzacji bezpieczeństwa bezzwłocznie
zawiadamia o tym Prezesa UTK.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4, autoryzacja bezpieczeństwa
powinna być aktualizowana w całości lub w części.
6. Prezes UTK może:
1) żądać od zarządcy wystąpienia o zmianę autoryzacji bezpieczeństwa – po
zmianie przepisów bezpieczeństwa;
2) cofnąć autoryzację bezpieczeństwa, podając przyczyny tej decyzji,
w przypadku gdy uzna, że autoryzowany zarządca nie spełnia warunków
w zakresie bezpieczeństwa.

Art. 18b. 1. Prezes UTK wydaje certyfikat bezpieczeństwa przewoźnikowi
kolejowemu, który po raz pierwszy rozpoczął lub zarejestrował swoją działalność
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Certyfikat bezpieczeństwa określa rodzaj
i zakres działalności kolejowej oraz składa się z:
1) części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa
w art. 17a;
2) części sieciowej akceptującej uregulowania przyjęte przez przewoźnika
kolejowego w celu spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznego
wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej; wymagania
te dotyczą stosowania TSI i krajowych przepisów bezpieczeństwa łącznie
z przepisami dotyczącymi eksploatacji sieci kolejowej, uznawania świadectw
personelu kolejowego oraz uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego na potrzeby kontroli zagrożeń
i bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej.
2. Certyfikat bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania
bezpieczeństwa, wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej jest
ważny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla tego samego rodzaju i zakresu
działalności kolejowej.
3. W przypadku przewoźnika kolejowego z innego państwa członkowskiego
Unii Europejskiej, który posiada certyfikat, o którym mowa w ust. 2, Prezes UTK
wydaje certyfikat bezpieczeństwa wyłącznie w części sieciowej.
4. Certyfikat bezpieczeństwa jest wydawany na okres 5 lat i przedłużany co
5 lat na wniosek przewoźnika kolejowego.
5. W przypadku dokonania zmian dotyczących rodzaju i zakresu działalności,
nowej kategorii personelu lub nowego typu pojazdów kolejowych przewoźnik
kolejowy bezzwłocznie zawiadamia Prezesa UTK. Istotne zmiany dotyczące
rodzaju i zakresu działalności wymagają zmiany certyfikatu bezpieczeństwa
w całości lub w części.
6. Prezes UTK może dokonać zmiany odpowiedniej części certyfikatu
bezpieczeństwa po każdej zmianie przepisów bezpieczeństwa.
7. O decyzji cofnięcia dodatkowych krajowych certyfikatów bezpieczeństwa
Prezes UTK powiadamia władzę bezpieczeństwa innego państwa, która wydała
certyfikat bezpieczeństwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
8. Prezes UTK cofa certyfikat bezpieczeństwa w części lub w całości,
w przypadku gdy przewoźnik kolejowy:
1) przestał spełniać warunki wydania certyfikatu bezpieczeństwa, podając
przyczyny tej decyzji;
2) nie podjął działalności w okresie 12 miesięcy od uzyskania certyfikatu
bezpieczeństwa.

Art. 18c. 1. Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wniosków o wydanie
autoryzacji bezpieczeństwa i certyfikatów bezpieczeństwa, w części dotyczącej
systemów zarządzania bezpieczeństwem, w terminie 3 miesięcy od daty złożenia wniosków.
2. Prezes UTK zgłasza Agencji każde wydanie, przedłużenie, zmianę lub
cofnięcie autoryzacji bezpieczeństwa i certyfikatów bezpieczeństwa w terminie 30
dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia. Zgłoszenie zawiera nazwę i adres
przewoźnika kolejowego lub zarządcy, datę wystawienia, zakres i ważność
autoryzacji bezpieczeństwa lub certyfikatu bezpieczeństwa, a w przypadku
cofnięcia – także jego przyczyny.

Art. 18d. 1. Pracownikom przewoźników kolejowych ubiegających się
o certyfikat bezpieczeństwa zapewnia się możliwość uczestniczenia w szkoleniach
dla maszynistów i drużyn pociągowych oraz swobodny i niedyskryminujący dostęp
do zaplecza szkoleniowego, jeżeli szkolenie takie jest warunkiem uzyskania
certyfikatu bezpieczeństwa.
2. Szkolenie obejmuje znajomość tras przejazdów pociągów i procedur,
systemu sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz sposobu postępowania
w sytuacjach awaryjnych.
3. Pracownikom zarządcy wykonującym istotne zadania dotyczące
bezpieczeństwa zapewnia się możliwość uczestniczenia w szkoleniach oraz
niedyskryminujący dostęp do zaplecza szkoleniowego.
4. Szkolenia, o których mowa w ust. 1–3, organizują przewoźnicy kolejowi
oraz zarządcy, którzy ponoszą odpowiedzialność za poziom wyszkolenia
i kwalifikacji pracowników wykonujących prace związane z bezpieczeństwem.
5. Jeżeli przewoźnik kolejowy lub zarządca nie ma warunków do
organizowania szkoleń, o których mowa w ust. 1–3, lub przeprowadzania
egzaminów, kieruje odpłatnie pracownika do innego przewoźnika kolejowego lub
zarządcy. Opłata za szkolenie lub egzamin stanowi dochód podmiotów
prowadzących szkolenie lub egzamin.
6. Opłata za szkolenie i egzamin powinna uwzględniać wyłącznie
uzasadnione koszty oraz niewielki zysk, nieprzekraczający 10% tych kosztów.
Opłatę tę ustala się na niedyskryminujących zasadach.
7. Przewoźnik kolejowy lub zarządca organizujący szkolenie lub egzamin
wydaje zainteresowanym dokument potwierdzający odbycie szkolenia lub złożenie
egzaminu.
8. Nadzór nad szkoleniami i egzaminem w zakresie zgodności
z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa sprawuje Prezes UTK.
9. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy, zatrudniając nowych maszynistów
i drużyny pociągowe oraz innych pracowników wykonujących prace związane
z bezpieczeństwem, biorą pod uwagę odbyte szkolenia, kwalifikacje
i doświadczenie kandydatów do pracy zdobyte wcześniej u innego przewoźnika
kolejowego lub zarządcy.
10. Pracownik przewoźnika kolejowego lub zarządcy ma prawo do uzyskania
kopii dokumentów potwierdzających jego szkolenia, kwalifikacje i doświadczenie.

Art. 18e. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, podstawowe wymagania i elementy systemu zarządzania
bezpieczeństwem oraz dokumenty wymagane do uzyskania sieciowej części
certyfikatu bezpieczeństwa, mając na uwadze zarządzanie bezpieczeństwem na
różnych szczeblach struktury organizacyjnej zarządcy lub przewoźnika kolejowego
oraz zapewnienie ciągłego doskonalenia tego systemu.

Art. 18f. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze ułatwienie
dostępu do wykonywania przewozów kolejowych, określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania w sprawie sposobu uzyskania certyfikatu
bezpieczeństwa, wraz z listą wymaganych dokumentów;
2) sposób uzyskiwania dostępu do sieci kolejowej, o którą ubiegają się
przewoźnicy kolejowi w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 18

Poprzedni

Art. 17. 1. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych oraz przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze są obowiązani spełniać warunki techniczne i ...

Nastepny

Art. 19. 1. Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa dla innego niż użytkownik bocznicy kolejowej zarządcy infrastruktury kolejowej, o której mowa w art. 17d ust. 2, jeżeli przedstawi on: 1) wyk...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka