Art. 16. 1. Czynności wykonywane przez Prezesa UTK określone w art. 13
ust. 1a pkt 1–3, 3b i 5 oraz ust. 2 pkt 1–3a, 7 i 8–9 są odpłatne.
2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, z tytułu:
1) wydawania, przedłużania ważności lub zmiany:
a) autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa, świadectwa
bezpieczeństwa, certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie wagonów
towarowych – nie może być wyższa niż równowartość w złotych
5500 euro, ustalona przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego
przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu wydania tych
dokumentów,
b) świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu:
– budowli – nie może być wyższa niż równowartość w złotych
7000 euro, ustalona na zasadach określonych w lit. a,
– urządzenia – nie może być wyższa niż równowartość w złotych
7000 euro, ustalona na zasadach określonych w lit. a,
– pojazdu kolejowego – nie może być wyższa niż równowartość
w złotych 30 000 euro, ustalona na zasadach określonych w lit. a;
2) wydawania, przedłużania ważności, aktualizowania danych zawartych
w licencji maszynisty oraz wydawania wtórników licencji – nie może być
wyższa niż równowartość w złotych 150 euro, ustalona na zasadach
określonych w pkt 1 lit. a;
3) nadzoru nad:
a) ośrodkami szkolenia i egzaminowania,
b) podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich
i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia spełnienia
wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do
uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także
zachowania ich ważności
– nie może być wyższa niż równowartość w złotych 2000 euro rocznie,
ustalona przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy
Bank Polski obowiązującego w dniu sporządzenia dokumentu pokontrolnego;
4) wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji:
a) podsystemów strukturalnych,
b) pojazdów kolejowych zgodnych z TSI oraz pojazdów kolejowych
niezgodnych z TSI
– nie może być wyższa niż równowartość w złotych 3000 euro, ustalona na
zasadach określonych w pkt 1 lit. a;
5) nadawania i zmiany europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) –
nie może być wyższa niż równowartość w złotych 50 euro za pojazd, ustalona
na zasadach określonych w pkt 1 lit. a;
6) wyrejestrowania pojazdu kolejowego – nie może być wyższa niż
równowartość w złotych 25 euro za pojazd, ustalona na zasadach określonych
w pkt 1 lit. a;
7) wydania decyzji, o których mowa w art. 25f ust. 5 i 6 – nie może być wyższa
niż równowartość w złotych 3000 euro, ustalona na zasadach określonych w
pkt 1 lit. a;
8) autoryzacji jednostki oceniającej zgodność ubiegającej się o notyfikację,
wyznaczania podmiotu wnioskującego o wykonywanie zadań jednostki
wyznaczonej oraz rozszerzania zakresu uprawnień jednostki wyznaczonej –
nie może być wyższa niż równowartość w złotych 3000 euro, ustalona na
zasadach określonych w pkt 1 lit. a;
9) wydania decyzji stwierdzającej, czy niezbędne jest uzyskanie nowego
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po
modernizacji – nie może być wyższa niż równowartość w złotych 3000 euro,
ustalona na zasadach określonych w pkt 1 lit. a.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa.
4. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia,
czynności, za które pobierane są opłaty, o których mowa w ust. 1, wysokość tych
opłat, uwzględniając ust. 2 oraz mając na uwadze pracochłonność tych czynności,
a także tryb ich pobierania.

Art. 16a. Przy Prezesie UTK działa Rzecznik Praw Pasażera Kolei, zwany
dalej „Rzecznikiem”, prowadzący postępowania w sprawie pozasądowego
rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących zobowiązań umownych, w tym
sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego, wobec pasażera, wynikających z
umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz w
sprawach dotyczących usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika
kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź
zarządzającego dworcem, zwanych dalej „sporami pasażerskimi”.

Art. 16b. 1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się
przepisy ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów
konsumenckich (Dz. U. poz. 1823), z tym że spór może być prowadzony między przedsiębiorcami.
2. Prowadząc postępowanie, Rzecznik przedstawia stronom propozycję
rozwiązania sporu pasażerskiego.
3. Strony w terminie 7 dni od dnia przedstawienia propozycji rozwiązania
sporu pasażerskiego obowiązane są do podjęcia decyzji co do wyrażenia zgody na
przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowanie się do niej.

Art. 16c. Rzecznik jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia
postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w
rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu
sporów konsumenckich.

Art. 16d. 1. Rzecznika powołuje Prezes UTK na pięcioletnią kadencję
spośród osób, które:
1) korzystają z pełni praw publicznych;
2) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub
umyślne przestępstwo skarbowe ani nie orzeczono wobec nich zakazu
zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze
szczególną odpowiedzialnością w organach państwa;
3) posiadają tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
4) znają co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii
Europejskiej;
5) cieszą się nieposzlakowaną opinią;
6) nie są członkami partii politycznych.
2. Obsługę organizacyjną Rzecznika zapewnia Urząd Transportu Kolejowego.
3. Rzecznik nie może:
1) być członkiem zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych
podmiotów, o których mowa w art. 16a;
2) być zatrudniony lub wykonywać innych zajęć w podmiotach, o których mowa
w art. 16a, które mogłyby wywoływać podejrzenie o jego stronniczość lub
interesowność;
3) posiadać w podmiotach, o których mowa w art. 16a, więcej niż 10% akcji lub
udziałów przedstawiających więcej niż 10% kapitału zakładowego – w
każdym z tych podmiotów.
4. Prezes UTK odwołuje Rzecznika przed upływem kadencji, na którą został
powołany, w przypadku:
1) rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu swojej funkcji;
2) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań;
3) utraty kwalifikacji albo niespełniania warunków, o których mowa w ust. 1 i 3;
4) złożenia rezygnacji.
5. Po upływie kadencji Rzecznik pełni swoją funkcję do czasu powołania następcy.

Art. 16e. 1. Postępowanie przed Rzecznikiem wszczyna się na wniosek pasażera.
2. Warunkiem wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania przed
Rzecznikiem jest podjęcie przez pasażera próby kontaktu z przewoźnikiem
kolejowym, zarządcą infrastruktury kolejowej, właścicielem dworca bądź
zarządzającym dworcem, sprzedawcą biletów lub operatorem turystycznym i
bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego, w tym na drodze postępowania reklamacyjnego.
3. Wniosek o wszczęcie postępowania przed Rzecznikiem zawiera co
najmniej elementy określone w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, z tym że wnioskodawca może wnosić o przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu.
4. Do wniosku o wszczęcie postępowania przed Rzecznikiem dołącza się opis
okoliczności sprawy, informacje na temat dotychczasowego przebiegu sporu
pasażerskiego oraz kopie posiadanych przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku.
5. Postępowanie przed Rzecznikiem jest dla pasażera wolne od opłat.
6. Rzecznik odmawia rozpatrzenia sporu pasażerskiego w przypadku, gdy:
1) przedmiot sporu pasażerskiego wykracza poza kategorie sporów objęte
właściwością Rzecznika;
2) wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania
próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu
pasażerskiego;
3) spór pasażerski jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania przed
Rzecznikiem spowoduje uciążliwości dla drugiej strony;
4) sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo
została już rozpatrzona przez Rzecznika, inny właściwy podmiot albo sąd;
5) wartość przedmiotu sporu pasażerskiego jest wyższa albo niższa od progów
finansowych określonych w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 16g;
6) wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od
dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego
rozwiązania sporu pasażerskiego;
7) rozpatrzenie sporu pasażerskiego spowodowałoby poważne zakłócenie
działania Rzecznika.

Art. 16f. 1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy zespołu.
2. Rzecznik pisemnie upoważnia członka zespołu, o którym mowa w ust. 1,
do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów
pasażerskich. Upoważniony członek zespołu jest osobą prowadzącą postępowanie
w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu
sporów konsumenckich. Upoważnienie udzielane jest na czas określony.
3. Rzecznik cofa upoważnienie członkowi zespołu, o którym mowa w ust. 1,
przed upływem okresu, na jaki zostało udzielone, w przypadku:
1) rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu funkcji;
2) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe;
3) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań;
4) złożenia rezygnacji.

Art. 16g. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) organizację instytucji Rzecznika,
2) sposób i formy prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego
rozwiązywania sporów pasażerskich, w tym sposób wnoszenia wniosków o
wszczęcie postępowania oraz wymiany informacji między stronami
postępowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub przesyłką pocztową,
3) szczegółową treść wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie
pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich i niezbędne dokumenty,
które należy dołączyć do wniosku,
4) wysokość progów finansowych wartości przedmiotu sporu, których
przekroczenie uprawnia Rzecznika do odmowy rozpatrzenia sporu pasażerskiego,
5) szczegółowe kwalifikacje osób prowadzących postępowania w sprawie
pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich oraz minimalny czas, na
jaki jest udzielane upoważnienie
– mając na uwadze konieczność zapewnienia łatwego dostępu do postępowania,
sprawnego rozwiązywania sporów oraz bezstronnego i niezależnego prowadzenia
postępowania.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 16

Poprzedni

Art. 15. 1. Prezes UTK i pisemnie upoważnione przez niego osoby: 1) mają prawo wstępu na obszar kolejowy i na bocznice kolejowe oraz do pomieszczeń związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu ...

Nastepny

Art. 17. 1. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych oraz przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze są obowiązani spełniać warunki techniczne i ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka