Art. 17. 1. Odbiorcy powinni zostać wyraźnie poinformowani o sponsorowaniu.
Sponsorowane audycje lub inne przekazy są oznaczane przez wskazanie sponsora na
ich początku, na końcu oraz w momencie wznowienia po przerwie na reklamę lub
telesprzedaż. Wskazanie sponsora może zawierać tylko jego nazwę, firmę, znak
towarowy lub inne oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę lub jego działalność,
odniesienie do jego towarów, usług lub ich znaku towarowego.
1a. Wskazanie sponsora i żaden element tego wskazania nie może bezpośrednio
zachęcać do zakupu lub najmu towarów lub usług, zwłaszcza przez specjalne,
promocyjne do nich odniesienie.
2. Wskazanie sponsora nie może zawierać nazwy, firmy, znaku towarowego lub
innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę lub jego działalność, widoku
towaru albo usługi, których reklama jest zakazana w art. 16b ust. 1.
3. Sponsor nie może wpływać na treść audycji lub innego przekazu oraz ich
miejsce w programie w sposób ograniczający samodzielność i niezależność
redakcyjną nadawcy. Sponsorowanie nie zwalnia nadawcy od odpowiedzialności za
treść audycji.
4. Sponsorowane audycje lub inne przekazy nie mogą zachęcać do kupna lub
innego udostępniania towarów lub usług sponsora lub osoby trzeciej.
5. Zabronione jest sponsorowanie audycji lub innych przekazów,
z zastrzeżeniem ust. 6, przez:
1) partie polityczne;
2) związki zawodowe;
3) organizacje pracodawców;
4) osoby fizyczne lub osoby prawne, których zasadniczą działalność stanowi
produkcja lub sprzedaż towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 16b ust. 1.
6. Zabronione jest sponsorowanie transmisji sportowych przez podmioty
wymienione w ust. 5 pkt 1–3 oraz przez przedsiębiorców, których główna działalność
polega na produkcji, sprzedaży lub innym udostępnianiu towarów lub usług, których
reklama jest zakazana zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 1 i 2, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5
i 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
6a. Zabronione jest sponsorowanie audycji i innych przekazów przez podmioty
prowadzące działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości,
przyjmowania zakładów wzajemnych i gier na automatach.
7. Zabronione jest sponsorowanie:
1) serwisów informacyjnych, z wyjątkiem sportowych i prognozy pogody;
2) audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej;
3) audycji poradniczych i konsumenckich;
4) audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą.
8. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, sposób sponsorowania
audycji lub innych przekazów, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1–7,
w tym w szczególności czas emisji, wskazania sponsora oraz sposób
rozpowszechniania informacji o sponsorze w zapowiedzi audycji albo po zakończeniu
audycji lub innego przekazu, a także w czasie trwania audycji lub innego przekazu.
W rozporządzeniu Krajowa Rada określi sposób prowadzenia i przechowywania przez nadawcę ewidencji sponsorowanych audycji lub innych przekazów oraz zakres informacji objętych tą ewidencją.

Art. 17a. 1. Lokowanie produktu jest dopuszczalne wyłącznie:
1) w filmach kinematograficznych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek
audiowizualnych usług medialnych, a także w audycjach sportowych oraz
audycjach rozrywkowych, lub
2) w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi do wykorzystania
w audycji, w szczególności w charakterze rekwizytu lub nagrody
– z wyłączeniem audycji dla dzieci.
2. Audycje, w których stosuje się lokowanie produktu, oznacza się
w programach telewizyjnych za pomocą znaku graficznego, a w programach
radiowych za pomocą sygnału dźwiękowego informujących o fakcie lokowania
produktu, na początku, na końcu oraz w momencie wznowienia po przerwie na
reklamę lub telesprzedaż.
3. Na końcu audycji, o której mowa w ust. 2, która została wyprodukowana przy
udziale nadawcy lub na jego zamówienie, umieszcza się neutralną informację
o producencie lub sprzedawcy lokowanego towaru lub podmiocie świadczącym
lokowaną usługę oraz o samym towarze lub usłudze.
4. Zastosowanie lokowania produktu nie może naruszać samodzielności
i niezależności redakcyjnej nadawcy przez wpływ na treść lub miejsce audycji
w programie oraz nie zwalnia nadawcy od odpowiedzialności za treść audycji.
5. Audycje, w których stosuje się lokowanie produktu, nie mogą:
1) nadmiernie eksponować danego produktu;
2) zachęcać bezpośrednio do nabycia lub najmu towarów lub usług, zwłaszcza przez
promocyjne odniesienia do nich.
6. Zakazane jest lokowanie produktu dotyczące towarów lub usług, o których
mowa w art. 16b ust. 1.
7. Nadawca jest obowiązany do prowadzenia i przechowywania ewidencji
audycji, w których zastosowano lokowanie produktu.
8. W zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania nadawcy
z przepisami ust. 1–7, Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od nadawcy
przedstawienia dokumentacji w zakresie lokowania produktu. Przepis art. 10 ust. 2
stosuje się odpowiednio.
9. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki oznaczania przez nadawcę audycji, w których
zastosowano lokowanie produktu, w tym wzór znaku graficznego oraz formę
sygnału dźwiękowego, o których mowa w ust. 2,
2) sposób prowadzenia oraz przechowywania przez nadawcę ewidencji audycji,
w których zastosowano lokowanie produktu, oraz zakres danych objętych tą ewidencją
– uwzględniając interesy odbiorców i możliwość prowadzenia przez nadawcę
ewidencji w postaci elektronicznej, bez obciążania nadawców nadmiernymi
utrudnieniami i kosztami.

Ustawa o radiofonii i telewizji art. 17

Poprzedni

Art. 16. 1. Przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne. 2. Reklamy i telesprzedaż powinny być łatwo odróżnialne od materiału redakcyjnego. Reklamy i telesprzedaż odróżnia się w programie za p...

Nastepny

Art. 18. 1. Audycje lub inne przekazy nie mogą propagować działań sprzecznych z prawem, z polską racją stanu oraz postaw i poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym, w szczególności nie...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
  • Wejscie w życie 1 marca 1993
  • Ost. zmiana ustawy 10 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka