Art. 17. 1. Wojewoda jest zobowiązany do stałego utrzymywania drogowych,
kolejowych, morskich i rzecznych przejść granicznych, przejść granicznych
przeznaczonych wyłącznie dla małego ruchu granicznego, przejść turystycznych,
przejść granicznych na szlakach turystycznych przecinających granicę państwową,
miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego
postoju na rzekach granicznych znajdujących się na obszarze województwa
w stanie umożliwiającym przeprowadzenie sprawnej i skutecznej kontroli
bezpieczeństwa, granicznej, celnej, sanitarnej, weterynaryjnej, fitosanitarnej,
chemicznej i radiometrycznej oraz jakości handlowej artykułów rolnospożywczych.
1a. Wojewoda jest zobowiązany do stałego utrzymywania lotniczych przejść
granicznych w stanie umożliwiającym przeprowadzanie sprawnej i skutecznej
kontroli pirotechnicznej oraz kontroli, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem
kontroli bezpieczeństwa wykonywanej przez zarządzającego lotniskiem lub inny
uprawniony podmiot, na zasadach określonych w przepisach dotyczących ochrony
lotnictwa cywilnego.
2. W przypadku przejść granicznych znajdujących się poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, w których kontrolę wykonują funkcjonariusze właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązki, o których mowa w ust. 1, wykonuje wojewoda, którego właściwość miejscowa obejmuje
województwo najbliższe przejścia granicznego.
2a. Wojewoda może zlecić właścicielowi lub posiadaczowi gruntów lub
obiektów kolejowych, morskich, rzecznych lub lotniczych przejść granicznych
realizację swoich zadań na podstawie zawartej umowy, przyznając jednocześnie
dotację celową na realizację tych zadań. Umowa powinna określać:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel na jaki dotacja celowa została
przyznana, i termin jego wykonania;
2) wysokość dotacji celowej udzielanej na wykonanie zadania i tryb płatności;
3) termin wykorzystania dotacji celowej, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia
danego roku budżetowego;
4) tryb kontroli wykonywania zadania;
5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, nie dłuższy niż 15 dni,
licząc od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku
zadania realizowanego za granicą – 30 dni, licząc od określonego w umowie
dnia jego wykonania.
2b. Wojewoda nie ponosi kosztów utrzymania pomieszczeń, miejsc i
powierzchni niezwiązanych z przeprowadzaniem kontroli, o których mowa w ust.
1 i 1a, w lotniczych, kolejowych, morskich i rzecznych przejściach granicznych.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres obowiązków
wojewody w sprawach finansowania i utrzymywania w należytym stanie przejść
granicznych, o których mowa w ust. 1 i 2, przejść turystycznych, miejsc
przekraczania granicy na szlakach turystycznych i punktów nocnego postoju na
rzekach granicznych oraz wyposażenia w sprzęt, w szczególności stosowany
w kontroli granicznej, a także organy właściwe do osadzania i utrzymywania
znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych.
4. Rozporządzenie powinno określić w szczególności zakres świadczeń
i obowiązków rzeczowych w celu utrzymania obiektów i wyposażenia
technicznego znajdujących się w przejściu granicznym, nieodpłatnego
udostępniania pomieszczeń w tych obiektach oraz urządzeń niezbędnych do
przeprowadzania kontroli, a także możliwość finansowania przedsięwzięć związanych z usprawnianiem ruchu granicznego ze środków pochodzących z pomocy finansowej jednostki samorządu terytorialnego w zakresie określonym
przez organ stanowiący tej jednostki lub z pomocy zagranicznej, uwzględniając
konieczność zapewnienia sprawnej kontroli granicznej.
Art. 17a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze
rozporządzenia, przywraca tymczasowo, przedłuża lub znosi kontrolę graniczną
osób przekraczających granicę państwową stanowiącą granicę wewnętrzną
w rozumieniu kodeksu granicznego Schengen, określając:
1) odcinki granicy państwowej, na której kontrola graniczna osób zostaje
przywrócona tymczasowo, przedłużona lub zniesiona;
2) przejścia graniczne, rodzaj ruchu dozwolonego przez te przejścia i czas ich
otwarcia oraz zasięg terytorialny przejść granicznych;
3) okres, na który kontrola graniczna osób zostaje przywrócona tymczasowo lub
przedłużona.
Rozporządzenie powinno uwzględniać dostosowanie zakresu kontroli do przyczyn
uzasadniających jej wprowadzenie oraz możliwość stosowania kontroli na
niektórych odcinkach drogowych lub kolejowych przecinających granicę
państwową, a także w niektórych portach i przystaniach oraz portach lotniczych
i lotniskach.
Art. 17aa. 1. W celu przygotowania i utrzymania warunków do
tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej na drogach, liniach kolejowych,
lotniskach, w portach, obiektach portowych lub na przystaniach, na których
w przypadku tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej możliwe będzie
utworzenie drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich przejść
granicznych w celu realizowania kontroli granicznej, Komendant Główny Straży
Granicznej prowadzi wykaz przejść granicznych planowanych do tymczasowego
przywrócenia kontroli granicznej.
2. Komendant Główny Straży Granicznej powiadamia zarządcę drogi,
zarządzającego infrastrukturą kolejową, lotniskiem, portem, obiektem portowym
lub przystanią o ujęciu w wykazie przejść granicznych planowanych do
tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej zarządzanej przez nich drogi, linii
kolejowej, lotniska, portu, obiektu portowego lub przystani.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzór wykazu przejść granicznych planowanych do tymczasowego
przywrócenia kontroli granicznej, uwzględniając potrzebę zamieszczenia
w wykazie informacji istotnych dla zarządcy drogi, zarządzającego infrastrukturą
kolejową, lotniskiem, portem, obiektem portowym lub przystanią, przy planowaniu
rozwiązań organizacyjnych umożliwiających taką kontrolę.
Art. 17ab. 1. Zarządca drogi publicznej ujętej w wykazie przejść granicznych
do tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej zobowiązany jest do:
1) przygotowania projektów zmiany organizacji ruchu oraz przygotowania
odpowiedniego oznakowania drogi zapewniającego bezpieczeństwo ruchu
drogowego;
2) uwzględnienia przy budowie lub przebudowie drogi przecinającej granicę
państwową warunków umożliwiających prowadzenie kontroli granicznej
w przypadku tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej;
3) wprowadzenia na przejściach granicznych, z dniem tymczasowego
przywrócenia kontroli granicznej, organizacji ruchu zgodnej z projektami,
o których mowa w pkt 1, zatwierdzonymi przez właściwy organ zarządzający
ruchem na drodze, na wniosek właściwego komendanta oddziału Straży
Granicznej.
2. Skierowanie wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, powinno nastąpić nie
później niż z chwilą tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej.
Art. 17ac. 1. Zarządzający infrastrukturą kolejową, lotniskiem, portem,
obiektem portowym lub przystanią oraz przewoźnicy kolejowi, w przypadku
tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej, udzielają Straży Granicznej
pomocy w zakresie organizacji kontroli granicznej niezbędnej do sprawnego jej
przeprowadzania oraz są zobowiązani do uzgodnienia z właściwym komendantem
placówki Straży Granicznej miejsca przeprowadzania kontroli granicznej osób
przekraczających granicę wewnętrzną w rozumieniu kodeksu granicznego
Schengen. Straż Graniczna powinna uwzględniać inne zadania własne właściwych
zarządców infrastruktury.
2. Do finansowania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio
art. 17 ust. 2a.
Art. 17b. (uchylony).
Art. 17c. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, na wniosek
Komendanta Głównego Straży Granicznej, w przypadkach określonych w
rozporządzeniu (WE) nr 863/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca
2007 r. ustanawiającym mechanizm tworzenia zespołów szybkiej interwencji na
granicy oraz zmieniającym rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 w odniesieniu
do tego mechanizmu i określającym uprawnienia i zadania zaproszonych
funkcjonariuszy (Dz. Urz. UE L 199 z 31.07.2007, str. 30, z późn. zm.), zwanym
dalej „rozporządzeniem nr 863/2007”, może wystąpić do Europejskiej Agencji
Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw
Członkowskich Unii Europejskiej o oddelegowanie na czas określony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej europejskich zespołów straży granicznej w
rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26
października 2004 r. ustanawiającego Europejską Agencję Zarządzania
Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii
Europejskiej (Dz. Urz. UE L 349 z 25.11.2004, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 2007/2004”, do udziału w szybkiej interwencji.
Art. 17d. Funkcjonariusze straży granicznych państw członkowskich Unii
Europejskiej wchodzący w skład europejskich zespołów straży granicznej na
granicy państwowej stanowiącej granicę zewnętrzną w rozumieniu przepisów
kodeksu granicznego Schengen wykonują zadania w ramach:
1) szybkich interwencji, realizowanych przez zespoły szybkiej interwencji na
granicy, zgodnie z przepisami krajowymi odnoszącymi się do funkcjonariuszy
Straży Granicznej, w zakresie określonym w rozporządzeniu nr 863/2007;
2) wspólnych operacji lub projektów pilotażowych zgodnie z przepisami
krajowymi odnoszącymi się do funkcjonariuszy Straży Granicznej, w zakresie
określonym w rozporządzeniu nr 2007/2004.
Art. 17e. 1. Komendant Główny Straży Granicznej w zakresie dotyczącym
szybkich interwencji, wspólnych operacji lub projektów pilotażowych wykonuje
zadania krajowego punktu kontaktowego właściwego w sprawach komunikacji
z Europejską Agencją Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej oraz uzgadnia plany operacyjne.
2. Komendant Główny Straży Granicznej może zgłaszać Agencji, o której
mowa w ust. 1, propozycje wspólnych operacji lub projektów pilotażowych oraz
występować o ich zakończenie, a także udzielać zgody na udział obserwatorów
z państw trzecich w działaniach Agencji określonych w rozporządzeniu nr
2007/2004.
Art. 17f. Do funkcjonariuszy straży granicznych państw członkowskich Unii
Europejskiej wykonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za zgodą
właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej, zadania określone w przepisach
prawa Unii Europejskiej, w zakresie transportowania, przewozu oraz przesyłania
broni i amunicji, stosuje się przepisy obowiązujące funkcjonariuszy Straży
Granicznej.
Art. 17g. Komendant Główny Straży Granicznej wykonuje zadania
Krajowego Ośrodka Koordynacji do Spraw Eurosur na zasadach określonych w
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1052/2013 z dnia 22
października 2013 r. ustanawiającym europejski system nadzorowania granic
(EUROSUR) (Dz. Urz. UE L 295 z 06.11.2013, str. 11).
Art. 16. 1. Drogowe, kolejowe i rzeczne przejścia graniczne oraz rodzaje ruchu dozwolonego w tych przejściach ustala się w umowach międzynarodowych. 2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, ustal...
Art. 18. Warunki przekraczania granicy państwowej oraz wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej przez własne i obce cywilne statki powietrzne określają przepisy ustawy z...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców