Problem z wypłatą

Witam wszystkich!.Otóż moja sytuacja wygląda tak.Pracuje w firmie,gdzie zatrudniają na kontrakt b2b.Ja nie mam własnej działalności gospodarczej,ale jest taka możliwość, aby inny pracownik który ma działalność wziął mnie pod siebie.No i tak zrobiłem,tamten pracownik dał mi umowe o prace na pół etatu,i problem pojawia się przy wypłacie.Pracuje jako kurier i tam rozliczają za adres,pod koniec wystawiają fakture,no i wiadomo składka zus i podatek dochodowy.I pytanie czy w tej sytuacji on powinnien mi odliczyć podatek dochodowy od kwoty podanej na umowie czy od kwoty wystawionej na fakturze?
anonim cytuj
23-03-2025
Opisany model współpracy jest niezgodny z prawem i nosi znamiona tzw. fikcyjnego zatrudnienia. Jeśli inny pracownik prowadzący działalność gospodarczą wystawia fakturę za Twoją pracę, a następnie zatrudnia Cię „na pół etatu”, to mamy do czynienia z obejściem przepisów podatkowych i ubezpieczeniowych.

Z punktu widzenia przepisów:

– umowa o pracę podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek ciąży na pracodawcy (art. 31 tej ustawy),
– jeżeli otrzymujesz wynagrodzenie „poza umową” (tj. nie wynikające z umowy o pracę, ale z faktury innej osoby), to nie jesteś formalnie stroną tej czynności cywilnoprawnej, a wynagrodzenie to nie stanowi Twojego legalnego dochodu, tylko dochód tej osoby prowadzącej działalność gospodarczą,
– jeśli mimo tego otrzymujesz wypłatę na podstawie takiego mechanizmu, to nie przysługują Ci żadne prawa pracownicze z tytułu pracy rzeczywiście wykonywanej (art. 22 § 1 k.p.), a cała konstrukcja może zostać zakwestionowana przez ZUS lub KAS jako pozorna.

W zakresie pytania: obowiązek zapłaty podatku dochodowego ciąży na osobie, która uzyskuje przychód. Jeżeli jesteś zatrudniony na pół etatu, to Twój pracodawca powinien obliczyć i odprowadzić zaliczkę od wynagrodzenia wskazanego w umowie o pracę. Natomiast faktura wystawiana przez osobę prowadzącą działalność dotyczy jej przychodu, a nie Twojego. Nie ma podstaw prawnych, byś ponosił ciężar podatku od kwoty z faktury, która formalnie dotyczy innego podmiotu.

Taka konstrukcja naraża obie strony na odpowiedzialność na gruncie prawa podatkowego (art. 56 § 1 Ordynacji podatkowej) oraz ubezpieczeń społecznych (art. 83 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
 
anonim cytuj
04-05-2025

Sugerowane Tematy

Jak uniknąć zachowku?
Dzień dobry. Kompletnie nie znam się w temacie i od każdego słyszę co innego, proszę o poradę. Mianowicie w 2017 roku ojciec - właściciel nieruchomości poprzez darowiznę przekazał mi dom z działką. Jest zapis "..oświadcza, że na nabytej tym aktem nieruchomości ustanawia na rzecz ojca i matki dożywotnią, bezpłatną służebność osobistą polegającą na prawie do korzystania z całego parteru budynku mieszkalnego, z zapewnionym ogrzewaniem, oświet...
Prawdopodobne zwolnienie.
Jestem zatrudniona w firmie od 6 lat. 4 lata nieobecności (3 ciąże +macierzyński i rodzicielski). Podczas mojej nieobecności zaczęły się zwolnienia pracowników ze względu na mały obrót itp. Podejrzewam że po moim powrocie tez tak skończę...pytanie co mi się należy i czy w ogóle mi się coś należy od pracodawcy. Zwolnienia są po prostu za porozumieniem stron "bo nie potrzeba tyle pracowników"....
Jaka umowa jest korzystniejsza dla właściciela mieszkania ?
Umowa wynajmu: -okazjonalnego -na część mieszkania Która umowa korzystniejsza dla właściciela mieszkania? O czym nie zapomnieć w umowie? Na pewno chcę mieć jedno miesięczny czas wypowiedzenia bez podania przyczyny. Zastanawiam się nad zapiskiem, żebyśmy jakoś właściciele mogli na mieszkanie wejść w każdej chwili. Oczywiście nikomu nie zamierzam wchodzić, ale jakby nagle osoba przestała płacić, to chciałbym mieć taką możliwość. Oraz dokoopto...
Podatek od zasiedzenia nieruchomości.
Postanowieniem sądu (09.2023) razem z Mamą nabyliśmy w drodze zasiedzenia z dniem 19.10.2012 własność nieruchomości w udziale 3/4 i 1/4. Przed złożeniem SD-3 do US i wyliczeniem podatku staramy się obniżyć jego wysokość. I teraz: 1) czy wartość nieruchomości powinniśmy szacować na dn. 19.10.2012? 2) poniesione nakłady (do wykazania w SD-3) powinniśmy dokumentować od 19.10.2012 do dn. postanowienia? 3) czy do nakładów można zaliczyć opłaty zw...

Wyszukiwarka