Jak wynająć mieszkanie ?

Chce wynająć moje mieszkanie. Jak mam to zgłosić do US? Iść z umowa czy jest jakiś druk? Jakie podatki się płaci?
anonim cytuj
11-08-2023
Nie trzeba zgłaszać umowy, tylko co miesiac płacić podatek. Ryczałt 8.5 %. Do 20-go kolejnego miesiąca .Potem roczne rozliczenie.
 
anonim cytuj
11-08-2023
Nie trzeba zgłaszać umowy, tylko co miesiac płacić podatek. Ryczałt 8.5 %. Do 20-go kolejnego miesiąca .Potem roczne rozliczenie.

Ale po prostu przelewać na konto US czy jakiś druk zgłoszenia jest potrzebny?
 
anonim cytuj
11-08-2023
Obecnie każdy ma swój indywidualny rachunek. Do sprawdzenia w internecie. Żadnego druku zgłoszenia. Dopiero rozliczenie roczne.
8.5 % jest do 100 000 zł rocznie. Powyżej 12.5%
 
anonim cytuj
11-08-2023
Chce wynająć moje mieszkanie. Jak mam to zgłosić do US? Iść z umowa czy jest jakiś druk? Jakie podatki się płaci?


Wynajem mieszkania jest źródłem dochodu, co oznacza, że dochód ten musi zostać wykazany w rocznym zeznaniu podatkowym. Jeśli decydujesz się na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, istnieją pewne stawki, które trzeba wziąć pod uwagę.

Nie trzeba zgłaszać umowy, tylko co miesiac płacić podatek. Ryczałt 8.5 %. Do 20-go kolejnego miesiąca .Potem roczne rozliczenie.


To prawda, jeśli wybierasz opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie musisz zgłaszać umowy wynajmu do urzędu skarbowego. Co do płatności ryczałtowej:

Wysokość ryczałtu wynosi 8,5% od przychodów uzyskanych z tytułu wynajmu do kwoty 100 000 zł w danym roku podatkowym. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, opodatkowanie wynosi 12,5% dla nadwyżki.
Płatność ryczałtu odbywa się miesięcznie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano przychód.
W zeznaniu rocznym wykazuje się łączne przychody i opłacone ryczałty.
Ale po prostu przelewać na konto US czy jakiś druk zgłoszenia jest potrzebny?


Dla opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie ma konieczności składania żadnych dodatkowych druków na bieżąco. Każdy podatnik ma indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy przesyłać należne podatki. Ten rachunek można sprawdzić za pomocą generatora rachunków na stronie internetowej Krajowej Administracji Skarbowej.

Zakończenie roku podatkowego wiąże się z koniecznością złożenia rocznego zeznania podatkowego, w którym wykazuje się łączne przychody z wynajmu oraz opłacone ryczałty.

Jeśli dochód z wynajmu mieszkania przekroczy w danym roku kwotę 100 000 zł, nadwyżka nad tą kwotą jest opodatkowana stawką 12,5%.
 
anonim cytuj
11-08-2023
Dzięki za odpowiedzi. A co z kosztami związanymi z wynajmem? Czy mogę je odliczyć od przychodu? Jak to dokładnie działa? Czy są jakieś limity czy konkretne wydatki, które mogę odliczyć? Czy wystarczy zachować paragony?
 
anonim cytuj
11-08-2023
A co z kosztami związanymi z wynajmem? Czy mogę je odliczyć od przychodu? Jak to dokładnie działa? Czy są jakieś limity czy konkretne wydatki, które mogę odliczyć? Czy wystarczy zachować paragony?


Jeżeli opodatkowujesz przychody z wynajmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie masz możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodu. Stawka ryczałtu jest już uwzględnieniem pewnych uogólnionych kosztów związanych z prowadzeniem działalności.

Natomiast jeśli opodatkowujesz przychody z wynajmu na zasadach ogólnych, masz prawo odliczyć od przychodu koszty uzyskania tego przychodu. W skrócie, koszty te obejmują wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. W praktyce mogą to być m.in. koszty naprawy i remontu, opłaty administracyjne, koszty ogłoszeń o wynajmie, czy opłaty notarialne związane z umową najmu. Ważne jest jednak, by koszty te były udokumentowane - zasadniczo paragony, faktury czy inne dokumenty potwierdzające wydatek.

Kwestia limitów oraz jakie konkretne wydatki można odliczyć jest dość szeroka i zależy od konkretnej sytuacji. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Warto zapoznać się z tymi przepisami, by dokładnie wiedzieć, które wydatki można odliczyć, a które nie.

Jeśli chodzi o dokumentację, to zachowanie paragonów i innych dokumentów jest kluczowe, gdyż w razie kontroli podatkowej musisz być w stanie udowodnić poniesione koszty.
 
anonim cytuj
11-08-2023
Zastanawiam się, czy w takim razie opłaca się wybierać formę ryczałtu, czy lepiej rozliczać się na zasadach ogólnych i odliczać faktycznie poniesione koszty? Czy jest jakiś sposób, żeby to oszacować? Chodzi mi o jakieś kalkulatory online lub narzędzia, które pozwolą mi zdecydować, która forma będzie bardziej korzystna? Bo trochę się gubię w tym wszystkim... Może ktoś z Was miał podobne dylematy i może podzielić się doświadczeniem?
 
anonim cytuj
11-08-2023
Zastanawiam się, czy w takim razie opłaca się wybierać formę ryczałtu, czy lepiej rozliczać się na zasadach ogólnych i odliczać faktycznie poniesione koszty? Czy jest jakiś sposób, żeby to oszacować? Chodzi mi o jakieś kalkulatory online lub narzędzia, które pozwolą mi zdecydować, która forma będzie bardziej korzystna? Bo trochę się gubię w tym wszystkim... Może ktoś z Was miał podobne dylematy i może podzielić się doświadczeniem?


Wybór formy opodatkowania wynajmu mieszkania zależy od wielu czynników i nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która forma jest lepsza - wszystko zależy od Twojej indywidualnej sytuacji.

Opodatkowanie w formie ryczałtu jest prostsze, ponieważ nie musisz prowadzić ewidencji kosztów oraz nie ma konieczności składania dodatkowych deklaracji co miesiąc. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą uniknąć dodatkowej papierologii i mają stosunkowo niskie koszty związane z wynajmem.

Natomiast opodatkowanie na zasadach ogólnych pozwala na odliczenie rzeczywistych kosztów uzyskania przychodu, co może być korzystne dla osób, które ponoszą wyższe koszty związane z wynajmem, takie jak częste remonty czy opłaty administracyjne.

Jeżeli chodzi o kalkulatory online, istnieją narzędzia dostępne w internecie, które pozwalają oszacować, która forma opodatkowania będzie bardziej korzystna w Twojej sytuacji. Wystarczy wprowadzić przewidywane przychody z wynajmu oraz przewidywane koszty, a kalkulator wskaże, która forma opodatkowania będzie bardziej opłacalna. Warto jednak pamiętać, że takie narzędzia są jedynie pomocnicze i nie uwzględniają wszystkich indywidualnych czynników.

W praktyce wiele osób decyduje się na opodatkowanie w formie ryczałtu ze względu na jego prostotę. Jeśli jednak Twoje koszty związane z wynajmem są znaczące, warto zastanowić się nad opodatkowaniem na zasadach ogólnych.
 
anonim cytuj
11-08-2023

Sugerowane Tematy

zwrot zakupionego towaru
W sobote sprzedalem panu x obiektyw do aparatu. Pan przyjechal,posprawdzal,stwierdzil ze wszystko jest ok,umowe spisalismy sprzedażową. Po dwoch dniach pan x dzwoni i twierdzi ze obiektyw jednak nie jest tak ostry jak myslal i chce zwrocic go. Ja juz tych pieniedzy nie mam. Prowadzę jednoosobawa dzialalnosc gospodarcza,natomiast obiektyw sprzedalem jako osoba fizyczna. W dwa dni moglo soe wiele stac,nie mam gwarancji ze pan x nie zepsul go lub ni...
Wynajem mieszkania, a odwiedziny.
Syn wynajmuje mieszkanie, okres wypowiedzenia umowy 3 miesiące. Czy jeżeli właściciel ma problem z tym że syn bierze swojego syna 1.5 rocznego do siebie co drugi tydzień twierdzi że tak nie może być bo jest głośno czy syn ma prawo wypowiedzieć umowę najmu w trybie natychmiastowym? W umowie nie ma zapisku że w mieszkaniu nie może przebywać dziecko....
mam umowę o pracę,czy mogę sobie jeszcze dorobić?
Witam. Jestem osobą prywatną. Jestem zatrudniony w firmie normalnie na umowę o pracę. Mam dodatkową zdolność/umiejętność, którą mogę wykorzystać by sobie "dorobić". Chciałbym się ogłosić na portalach społecznościowych, ale pytanie. Co muszę spełnić/zrobić żeby było to 100% legalne? Słyszałem o czymś takim jak działalność nierejestrowana. Czy mogę mieć problemy jeśli ktoś zgłosi do skarbówki, że deklaruje się na jakąś usługę nie mając...
Zasady wypłaty zachowku.
Dzień dobry, dostałam w spadku mieszkanie i muszę wypłacić zachowek. W urzędzie skarbowym Pani powiedziała że mam wpisać kwotę 150 tysięcy natomiast mieszkanie wystawiam za więcej. Od której kwoty powinnam wyliczyć zachowek. Dodatkowo czy mogę sobie odliczyć od kwoty zachowku prowizję biura nieruchomości za sprzedaż mieszkania?...

Wyszukiwarka