To że mam zawieszoną działalność nie oznacza, że nie pracuję, pytanie było czy żona może wziąć od lekarza L4 na dziecko w takiej sytuacji gdy nie jestem zgłoszony jako osoba bezrobotna?
Warto na początku zwrócić uwagę na to, że zgodnie z Kodeksem pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917) w artykule 129 § 1 określone jest, że czas pracy nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin na dobę w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy. Tydzień pracy liczy się od poniedziałku do niedzieli. Jeżeli jesteś osobą niepełnosprawną w stopniu lekkim, to jak wspomniałaś, nie możesz pracować więcej niż 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo.
Co do harmonogramu pracy, po drugie, warto podkreślić, że zgodnie z art. 135 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikowi co najmniej jednego dnia wolnego w tygodniu, który zgodnie z art. 135 § 2 Kodeksu pracy powinien przypadać w dniu niedzielnym. Jeżeli dzień wolny przypada w innym dniu, pracodawca ma obowiązek zapewnić drugi dzień wolny.
Tym samym, po trzecie, pracodawca ma obowiązek zapewnienia co najmniej dwóch dni wolnych w ciągu każdego okresu rozliczeniowego siedmiodniowego, który zgodnie z art. 134 § 1 Kodeksu pracy, zaczyna się wraz z rozpoczęciem dnia roboczego następującego po dniu wolnym od pracy, który powinien być dniem niedzielnym.
Po czwarte, jeżeli pracodawca narusza te przepisy, istnieje możliwość zgłoszenia sprawy do Państwowej Inspekcji Pracy.