Play dzieli się swoją bazą numerów z firmami trzecimi?
Sytuacja, w której operator telekomunikacyjny udostępnia dane osobowe, takie jak numery telefonu firmom trzecim, jest regulowana przez prawo polskie, w szczególności przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (nazywane ogólnie RODO).
Po pierwsze, dane osobowe, w tym numery telefonu, mogą być przekazywane firmom trzecim wyłącznie w przypadkach określonych w RODO oraz w ustawie o ochronie danych osobowych. Jednym z podstawowych wymogów jest wyrażenie przez osobę, której dane dotyczą, zgody na takie przetwarzanie.
Dzisiaj miałem dziwną sytuację: do mojej żony zadzwoniła firma, która jak sprawdziłem z necie - spamuje telefonami ze zbiórką na pomoc dzieciom (nie wiem czy oszustwo czy nie - nie wnikam na razie). Zmartwiło mnie jednak to, że pytali o mnie z imienia i nazwiska.
Jeżeli faktycznie udzieliłeś zgody na "Komunikację marketingową o produktach firm trzecich", to operator mógł przekazać Twoje dane osobowe innym podmiotom. Jednak kluczowe jest to, by zakres tej zgody był jasny i precyzyjny oraz żeby została ona udzielona świadomie.
Nie wynika to ze zgód marketingowych które widzę w panelu. Nie wiem w którym momencie (i czy w ogóle) ktoś mnie o tym informował.
RODO nakłada na administratora danych (w tym przypadku Play) obowiązek poinformowania osoby, której dane dotyczą, o zakresie, celu i sposobie przetwarzania tych danych. Jeżeli informacja o udostępnieniu danych firmom trzecim nie była wystarczająco jasna lub nie została w ogóle przekazana, może to stanowić naruszenie przepisów RODO.
Jeśli masz wątpliwości co do prawidłowości udzielonej zgody, masz prawo żądać od operatora dostępu do swoich danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.