W regulaminie pracodawcy zaznaczone jest, że oddanie krwi powinno zostać zgłoszone z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Czy takie działanie jest zgodne z prawem?
Regulamin pracy może wprowadzać różne zasady dotyczące organizacji pracy, jednak nie może one być sprzeczne z przepisami prawa pracy. Zgodnie z art. 55 § 1 Kodeksu Pracy, pracownikowi oddającemu krew przysługuje zwolnienie od pracy w dniu oddania krwi. Dodatkowo, zgodnie z art. 32 Kodeksu Pracy, pracownik jest zobowiązany do przestrzegania regulaminu pracy.
Jednakże, przepisy prawa pracy nie precyzują, z jakim wyprzedzeniem pracownik powinien poinformować pracodawcę o zamiarze oddania krwi. W świetle powyższego, jeżeli w regulaminie pracodawcy wprowadzono takie wymaganie, nie stoi ono w jawnej sprzeczności z Kodeksem Pracy ani z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. Ostateczna interpretacja tego przepisu i jego zastosowanie w praktyce może zależeć od konkretnej sytuacji oraz ewentualnej praktyki sądowej w tej materii.