Art. 9. 1. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki funkcjonowania systemu gazowego, biorąc
pod uwagę: bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie tego systemu,
równoprawne traktowanie użytkowników systemu gazowego, wymagania
w zakresie ochrony środowiska oraz budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji
i sieci określone w odrębnych przepisach.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno określać
w szczególności:
1) kryteria podziału na grupy podmiotów ubiegających się o przyłączenie do
sieci;
2) warunki przyłączenia do sieci, w tym wymagania techniczne w zakresie
przyłączania do sieci instalacji skroplonego gazu ziemnego, instalacji magazynowych, sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych oraz gazociągów
bezpośrednich;
3) sposób prowadzenia obrotu paliwami gazowymi;
4) warunki świadczenia usług przesyłania, dystrybucji, magazynowania paliw
gazowych i skraplania gazu ziemnego, prowadzenia ruchu sieciowego
i eksploatacji sieci oraz korzystania z systemu gazowego i połączeń
międzysystemowych;
5) zakres, warunki i sposób bilansowania systemu gazowego oraz prowadzenia
z użytkownikami tego systemu rozliczeń wynikających z niezbilansowania
paliw gazowych dostarczonych i pobranych z systemu;
6) zakres, warunki i sposób zarządzania ograniczeniami w systemie gazowym;
7) warunki współpracy pomiędzy operatorami systemów gazowych, w tym
z innymi przedsiębiorstwami energetycznymi, w zakresie prowadzenia ruchu
sieciowego oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych;
8) parametry jakościowe paliw gazowych i standardy jakościowe obsługi
odbiorców;
9) sposób załatwiania reklamacji.
3. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, biorąc pod
uwagę: bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie tego systemu, równoprawne
traktowanie użytkowników systemu elektroenergetycznego, wymagania w zakresie
ochrony środowiska oraz budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci
określone w odrębnych przepisach.
4. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 3, powinno określać
w szczególności:
1) kryteria podziału na grupy podmiotów ubiegających się o przyłączenie do
sieci;
2) warunki przyłączenia do sieci, w tym wymagania techniczne w zakresie
przyłączania do sieci urządzeń wytwórczych, sieci dystrybucyjnych, urządzeń
odbiorców końcowych, połączeń międzysystemowych oraz linii
bezpośrednich;
3) sposób prowadzenia obrotu energią elektryczną oraz procedurę zmiany
sprzedawcy;
4) warunki świadczenia usług przesyłania, dystrybucji energii elektrycznej,
prowadzenia ruchu sieciowego, eksploatacji sieci oraz korzystania z systemu
elektroenergetycznego i połączeń międzysystemowych;
5) zakres, warunki i sposób bilansowania systemu elektroenergetycznego oraz
prowadzenia z użytkownikami tego systemu rozliczeń wynikających
z niezbilansowania energii elektrycznej dostarczonej i pobranej z systemu;
6) zakres, warunki i sposób zarządzania ograniczeniami systemowymi;
7) sposób koordynacji planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego;
8) warunki współpracy pomiędzy operatorami systemów elektroenergetycznych,
w tym z innymi przedsiębiorstwami energetycznymi, w zakresie prowadzenia
ruchu sieciowego, zarządzania przepływami i dysponowania mocą jednostek
wytwórczych oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych;
9) zakres i sposób przekazywania informacji między przedsiębiorstwami
energetycznymi oraz między przedsiębiorstwami energetycznymi
a odbiorcami;
10) zakres i sposób przekazywania odbiorcom przez sprzedawcę informacji
o strukturze paliw zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej
sprzedanej przez sprzedawcę w poprzednim roku;
11) sposób informowania odbiorców przez sprzedawcę o miejscu, w którym są
dostępne informacje o wpływie wytwarzania energii elektrycznej sprzedanej
przez sprzedawcę w poprzednim roku na środowisko, co najmniej w zakresie
emisji dwutlenku węgla i radioaktywnych odpadów;
12) parametry jakościowe energii elektrycznej i standardy jakościowe obsługi
odbiorców;
13) sposób załatwiania reklamacji;
14) zakres i sposób udostępniania użytkownikom sieci i operatorom innych
systemów elektroenergetycznych, z którymi system przesyłowy jest
połączony, informacji o:
a) warunkach świadczenia usług przesyłania energii elektrycznej
niezbędnych do uzyskania dostępu do sieci przesyłowej, korzystania z tej
sieci i krajowego systemu elektroenergetycznego oraz pracy krajowego
systemu elektroenergetycznego, w tym w szczególności dotyczących
realizacji obrotu transgranicznego, zarządzania siecią i bilansowania systemu, planowanych wyłączeniach jednostek wytwórczych
przyłączonych do sieci przesyłowej oraz jednostek wytwórczych
centralnie dysponowanych przyłączonych do koordynowanej sieci
110 kV, a także o ubytkach mocy tych jednostek wytwórczych,
b) ofertach bilansujących składanych dla jednostek wytwórczych, o których
mowa w lit. a;
15) zakres i sposób informowania odbiorcy przez sprzedawcę o ilości zużytej
przez tego odbiorcę energii elektrycznej w poprzednim roku oraz sposób
informowania o miejscu, w którym są dostępne informacje o przykładowym
zużyciu energii elektrycznej dla danej grupy przyłączeniowej odbiorców,
środkach poprawy efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy, o której
mowa w art. 5 ust. 6c, i charakterystykach technicznych efektywnych
energetycznie urządzeń.
4a. Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw energii i ministrem właściwym do spraw gospodarki określi,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe:
1) wymagania techniczne w zakresie przyłączania mikroinstalacji do sieci oraz
warunki jej współpracy z systemem elektroenergetycznym,
2) warunki przyłączania mikroinstalacji do sieci oraz tryb:
a) wydawania warunków przyłączania dla tej instalacji,
b) dokonywania zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji, o którym mowa
w art. 7 ust. 8d4
– biorąc pod uwagę potrzebę zwiększenia udziału energii elektrycznej
z mikroinstalacji prosumentów energii odnawialnej w bilansie energetycznym
państwa, bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie systemu
elektroenergetycznego, oraz wymagania w zakresie budowy i eksploatacji
urządzeń, instalacji i sieci.
5. (uchylony)
6. (uchylony)
7. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki funkcjonowania systemów ciepłowniczych, biorąc pod
uwagę: bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie tych systemów,
równoprawne traktowanie odbiorców ciepła, wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci określone
w odrębnych przepisach.
8. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 7, powinno określać
w szczególności:
1) kryteria podziału na grupy podmiotów ubiegających się o przyłączenie do
sieci;
2) warunki przyłączenia do sieci, w tym wymagania techniczne w zakresie
przyłączania do sieci urządzeń wytwórczych i instalacji odbiorców;
3) sposób prowadzenia obrotu ciepłem;
4) warunki świadczenia usług przesyłania, dystrybucji ciepła, prowadzenia
ruchu sieciowego i eksploatacji sieci;
5) zakres i sposób przekazywania informacji między przedsiębiorstwami
energetycznymi oraz między przedsiębiorstwami energetycznymi
a odbiorcami;
6) parametry jakościowe nośnika ciepła i standardy jakościowe obsługi
odbiorców;
7) sposób załatwiania reklamacji.
9. Minister właściwy do spraw energii, w odniesieniu do paliw gazowych
i energii elektrycznej, powiadamia Komisję Europejską co 2 lata, w terminie do
dnia 30 czerwca danego roku, o wszelkich zmianach w działaniach mających na
celu realizację obowiązków w zakresie ochrony interesów odbiorców i ochrony
środowiska oraz o wpływie tych zmian na konkurencję krajową i międzynarodową.
Art. 9a. (uchylony).
Art. 9b. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem
i dystrybucją ciepła są odpowiedzialne za ruch sieciowy i zapewnienie utrzymania
należących do nich sieci oraz współdziałanie z innymi przedsiębiorstwami
energetycznymi i odbiorcami korzystającymi z sieci, na warunkach określonych
w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9 ust. 7 i 8.
Art. 9c. 1. Operator systemu: przesyłowego, dystrybucyjnego,
magazynowania paliw gazowych i skraplania gazu ziemnego lub operator systemu
połączonego gazowego, odpowiednio do zakresu działania, stosując obiektywne i przejrzyste zasady zapewniające równe traktowanie użytkowników tych systemów
oraz uwzględniając wymogi ochrony środowiska, jest odpowiedzialny za:
1) bezpieczeństwo dostarczania paliw gazowych poprzez zapewnienie
bezpieczeństwa funkcjonowania systemu gazowego i realizację umów
z użytkownikami tego systemu;
2) prowadzenie ruchu sieciowego w sposób skoordynowany i efektywny
z zachowaniem wymaganej niezawodności dostarczania paliw gazowych i ich
jakości;
3) eksploatację, konserwację i remonty sieci, instalacji i urządzeń, wraz
z połączeniami z innymi systemami gazowymi, w sposób gwarantujący
niezawodność funkcjonowania systemu gazowego;
4) zapewnienie długoterminowej zdolności systemu gazowego w celu
zaspokajania uzasadnionych potrzeb w zakresie przesyłania paliw gazowych
w obrocie krajowym i transgranicznym, dystrybucji tych paliw i ich
magazynowania lub skraplania gazu ziemnego, a także w zakresie rozbudowy
systemu gazowego, a tam gdzie ma to zastosowanie, rozbudowy połączeń
z innymi systemami gazowymi;
5) współpracę z innymi operatorami systemów gazowych lub
przedsiębiorstwami energetycznymi w celu niezawodnego i efektywnego
funkcjonowania systemów gazowych, systemów gazowych wzajemnie
połączonych oraz skoordynowania ich rozwoju, w tym współpracę w ramach
ENTSO gazu, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) Nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie
warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1775/2005;
6) dysponowanie mocą instalacji magazynowych i instalacji skroplonego gazu
ziemnego;
7) zarządzanie przepływami paliw gazowych oraz utrzymanie parametrów
jakościowych tych paliw w systemie gazowym i na połączeniach z innymi
systemami gazowymi;
8) świadczenie usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu
gazowego;
9) bilansowanie systemu i zarządzanie ograniczeniami w systemie gazowym
oraz prowadzenie z użytkownikami tego systemu rozliczeń wynikających
z niezbilansowania paliw gazowych dostarczonych i pobranych z systemu;
10) dostarczanie użytkownikom systemu i operatorom innych systemów
gazowych informacji o warunkach świadczenia usług przesyłania lub
dystrybucji, usług magazynowania paliw gazowych lub usług skraplania gazu
ziemnego, w tym o współpracy z połączonymi systemami gazowymi;
11) (uchylony)
12) realizację obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie
warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 oraz obowiązków wynikających z
rozporządzeń przyjętych na podstawie art. 8 oraz art. 23 rozporządzenia
715/2009.
2. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu
połączonego elektroenergetycznego w zakresie systemu przesyłowego, stosując
obiektywne i przejrzyste zasady zapewniające równe traktowanie użytkowników
tych systemów oraz uwzględniając wymogi ochrony środowiska, jest
odpowiedzialny za:
1) bezpieczeństwo dostarczania energii elektrycznej poprzez zapewnienie
bezpieczeństwa funkcjonowania systemu elektroenergetycznego
i odpowiedniej zdolności przesyłowej w sieci przesyłowej
elektroenergetycznej;
2) prowadzenie ruchu sieciowego w sieci przesyłowej w sposób efektywny, przy
zachowaniu wymaganej niezawodności dostarczania energii elektrycznej
i jakości jej dostarczania oraz, we współpracy z operatorami systemów
dystrybucyjnych elektroenergetycznych, koordynowanie prowadzenia ruchu
sieciowego w koordynowanej sieci 110 kV;
3) eksploatację, konserwację i remonty sieci, instalacji i urządzeń, wraz
z połączeniami z innymi systemami elektroenergetycznymi, w sposób
gwarantujący niezawodność funkcjonowania systemu elektroenergetycznego;
4) zapewnienie długoterminowej zdolności systemu elektroenergetycznego
w celu zaspokajania uzasadnionych potrzeb w zakresie przesyłania energii elektrycznej w obrocie krajowym i transgranicznym, w tym w zakresie
rozbudowy sieci przesyłowej, a tam gdzie ma to zastosowanie, rozbudowy
połączeń z innymi systemami elektroenergetycznymi;
5) współpracę z innymi operatorami systemów elektroenergetycznych lub
przedsiębiorstwami energetycznymi w celu niezawodnego i efektywnego
funkcjonowania systemów elektroenergetycznych oraz skoordynowania ich
rozwoju;
6) dysponowanie mocą jednostek wytwórczych przyłączonych do sieci
przesyłowej oraz jednostek wytwórczych o mocy osiągalnej równej 50 MW
lub wyższej, przyłączonych do koordynowanej sieci 110 kV, uwzględniając
umowy z użytkownikami systemu przesyłowego oraz techniczne
ograniczenia w tym systemie;
7) zarządzanie zdolnościami przesyłowymi połączeń z innymi systemami
elektroenergetycznymi;
8) zakup usług systemowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania
systemu elektroenergetycznego, niezawodności pracy tego systemu
i utrzymania parametrów jakościowych energii elektrycznej;
9) bilansowanie systemu elektroenergetycznego, określanie i zapewnianie
dostępności odpowiednich rezerw zdolności wytwórczych, przesyłowych
i połączeń międzysystemowych na potrzeby równoważenia bieżącego
zapotrzebowania na energię elektryczną z dostawami tej energii, zarządzanie
ograniczeniami systemowymi oraz prowadzenie rozliczeń wynikających z:
a) niezbilansowania energii elektrycznej dostarczonej i pobranej z systemu
elektroenergetycznego,
b) zarządzania ograniczeniami systemowymi;
9a) prowadzenie centralnego mechanizmu bilansowania handlowego;
10) zarządzanie przepływami energii elektrycznej w systemie
elektroenergetycznym przesyłowym, w sposób skoordynowany z innymi
połączonymi systemami elektroenergetycznymi oraz, we współpracy
z operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych,
w koordynowanej sieci 110 kV, z uwzględnieniem technicznych ograniczeń
w tym systemie;
11) zakup energii elektrycznej w celu pokrywania strat powstałych w sieci
przesyłowej podczas przesyłania energii elektrycznej tą siecią oraz stosowanie
przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur rynkowych przy zakupie tej
energii;
12) udostępnianie użytkownikom sieci i operatorom innych systemów
elektroenergetycznych, z którymi system przesyłowy jest połączony,
informacji o:
a) warunkach świadczenia usług przesyłania energii elektrycznej
niezbędnych do uzyskania dostępu do sieci przesyłowej, korzystania z tej
sieci i krajowego systemu elektroenergetycznego oraz pracy krajowego
systemu elektroenergetycznego, w tym w szczególności dotyczących
realizacji obrotu transgranicznego, zarządzania siecią i bilansowania
systemu, planowanych wyłączeniach jednostek wytwórczych
przyłączonych do sieci przesyłowej oraz jednostek wytwórczych
centralnie dysponowanych przyłączonych do koordynowanej sieci
110 kV, a także o ubytkach mocy tych jednostek wytwórczych,
b) ofertach bilansujących składanych dla jednostek wytwórczych, o których
mowa w lit. a;
13) opracowywanie planów działania na wypadek zagrożenia wystąpienia awarii
o znacznych rozmiarach w systemie elektroenergetycznym oraz odbudowy
tego systemu po wystąpieniu awarii;
14) realizację ograniczeń w dostarczaniu energii elektrycznej, wprowadzonych
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 6 i 7;
15) opracowywanie normalnego układu pracy sieci przesyłowej oraz, we
współpracy z operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych,
normalnego układu pracy sieci dla koordynowanej sieci 110 kV;
16) opracowywanie prognoz zapotrzebowania na energię elektryczną i moc
w systemie elektroenergetycznym;
17) określanie potrzeb rozwoju sieci przesyłowej i połączeń międzysystemowych,
a także w zakresie budowy nowych źródeł wytwarzania energii elektrycznej;
18) utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy sieci przesyłowej
elektroenergetycznej.
2a. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego jest obowiązany
współpracować z operatorem systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego
w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy sieci przesyłowej
elektroenergetycznej oraz technicznych rezerw zdolności dystrybucyjnych
koordynowanej sieci 110 kV.
2b. Za usługi świadczone przez operatora systemu przesyłowego gazowego
oraz operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w przypadku,
o którym mowa w art. 9h ust. 3 pkt 2, właściciel sieci przesyłowej nie pobiera opłat.
3. Operator systemu dystrybucyjnego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego w zakresie systemów dystrybucyjnych, stosując obiektywne
i przejrzyste zasady zapewniające równe traktowanie użytkowników tych
systemów oraz uwzględniając wymogi ochrony środowiska, jest odpowiedzialny
za:
1) prowadzenie ruchu sieciowego w sieci dystrybucyjnej w sposób efektywny,
z zachowaniem wymaganej niezawodności dostarczania energii elektrycznej
i jakości jej dostarczania oraz we współpracy z operatorem systemu
przesyłowego elektroenergetycznego, w obszarze koordynowanej sieci
110 kV;
2) eksploatację, konserwację i remonty sieci dystrybucyjnej w sposób
gwarantujący niezawodność funkcjonowania systemu dystrybucyjnego;
3) zapewnienie rozbudowy sieci dystrybucyjnej, a tam gdzie ma to
zastosowanie, rozbudowy połączeń międzysystemowych w obszarze swego
działania;
4) współpracę z innymi operatorami systemów elektroenergetycznych lub
przedsiębiorstwami energetycznymi w celu zapewnienia spójności działania
systemów elektroenergetycznych i skoordynowania ich rozwoju, a także
niezawodnego oraz efektywnego funkcjonowania tych systemów;
5) dysponowanie mocą jednostek wytwórczych przyłączonych do sieci
dystrybucyjnej, z wyłączeniem jednostek wytwórczych o mocy osiągalnej
równej 50 MW lub wyższej, przyłączonych do koordynowanej sieci 110 kV;
6) bilansowanie systemu, z wyjątkiem równoważenia bieżącego
zapotrzebowania na energię elektryczną z dostawami tej energii, oraz
zarządzanie ograniczeniami systemowymi;
7) zarządzanie przepływami energii elektrycznej w sieci dystrybucyjnej oraz
współpracę z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego
w zakresie zarządzania przepływami energii elektrycznej w koordynowanej
sieci 110 kV;
8) zakup energii elektrycznej w celu pokrywania strat powstałych w sieci
dystrybucyjnej podczas dystrybucji energii elektrycznej tą siecią oraz
stosowanie przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur rynkowych przy
zakupie tej energii;
9) dostarczanie użytkownikom sieci i operatorom innych systemów
elektroenergetycznych, z którymi system jest połączony, informacji o
warunkach świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej, w tym
korzyściach z tytułu udostępnienia instalacji zarządzania popytem oraz
zarządzaniu siecią, niezbędnych do uzyskania dostępu do sieci dystrybucyjnej
i korzystania z tej sieci;
9a) umożliwienie realizacji umów sprzedaży energii elektrycznej zawartych przez
odbiorców przyłączonych do sieci poprzez:
a) budowę i eksploatację infrastruktury technicznej i informatycznej
służącej pozyskiwaniu i transmisji danych pomiarowych oraz
zarządzaniu nimi, zapewniającej efektywną współpracę z innymi
operatorami i przedsiębiorstwami energetycznymi,
b) pozyskiwanie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie,
w uzgodnionej pomiędzy uczestnikami rynku energii formie, danych
pomiarowych dla energii elektrycznej pobranej przez odbiorców
wybranym przez nich sprzedawcom i podmiotom odpowiedzialnym za
bilansowanie handlowe oraz operatorowi systemu przesyłowego,
c) opracowywanie, aktualizację i udostępnianie odbiorcom oraz ich
sprzedawcom ich standardowych profili zużycia, a także uwzględnianie
zasad ich stosowania w instrukcji, o której mowa w art. 9g,
d) udostępnianie danych dotyczących planowanego i rzeczywistego
zużycia energii elektrycznej wyznaczonych na podstawie standardowych
profili zużycia dla uzgodnionych okresów rozliczeniowych,
e) wdrażanie warunków i trybu zmiany sprzedawcy energii elektrycznej
oraz ich uwzględnianie w instrukcji, o której mowa w art. 9g,
f) zamieszczanie na swoich stronach internetowych oraz udostępnianie do
publicznego wglądu w swoich siedzibach:
– aktualnej listy sprzedawców energii elektrycznej, z którymi operator
systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego zawarł umowy
o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej,
– informacji o sprzedawcy z urzędu energii elektrycznej działającym
na obszarze działania operatora systemu dystrybucyjnego
elektroenergetycznego,
– wzorców umów zawieranych z użytkownikami systemu,
w szczególności wzorców umów zawieranych z odbiorcami
końcowymi oraz ze sprzedawcami energii elektrycznej;
10) współpracę z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego przy
opracowywaniu planów, o których mowa w ust. 2 pkt 13;
11) planowanie rozwoju sieci dystrybucyjnej z uwzględnieniem przedsięwzięć
związanych z efektywnością energetyczną, zarządzaniem popytem na energię
elektryczną lub rozwojem mocy wytwórczych przyłączanych do sieci
dystrybucyjnej;
12) stosowanie się do warunków współpracy z operatorem systemu przesyłowego
elektroenergetycznego w zakresie funkcjonowania koordynowanej sieci
110 kV;
13) opracowywanie normalnego układu pracy sieci dystrybucyjnej
w porozumieniu z sąsiednimi operatorami systemów dystrybucyjnych
elektroenergetycznych oraz współpracę z operatorem systemu przesyłowego
elektroenergetycznego przy opracowywaniu normalnego układu pracy sieci
dla koordynowanej sieci 110 kV;
14) utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy sieci
dystrybucyjnej elektroenergetycznej oraz współpracę z operatorem systemu
przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego w utrzymaniu odpowiedniego poziomu
bezpieczeństwa pracy koordynowanej sieci 110 kV.
3a. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, którego sieć
dystrybucyjna nie posiada bezpośrednich połączeń z siecią przesyłową, realizuje
określone w ustawie obowiązki w zakresie współpracy z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego
elektroenergetycznego, z którego siecią jest połączony, który jednocześnie posiada
bezpośrednie połączenie z siecią przesyłową.
4. Operatorzy systemu, o których mowa w ust. 1–3, wykonując działalność
gospodarczą, są obowiązani w szczególności przestrzegać przepisów o ochronie
informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.
4a. Operatorzy systemu, o których mowa w ust. 1–3, oraz właściciel sieci
przesyłowej są obowiązani zachować poufność informacji handlowych, które
uzyskali w trakcie wykonywania działalności oraz zapobiegać ujawnianiu,
w sposób dyskryminacyjny, informacji o własnej działalności, które mogą
powodować korzyści handlowe. W tym celu właściciel sieci przesyłowej oraz
pozostała część przedsiębiorstwa nie mogą korzystać ze wspólnych służb,
w szczególności wspólnej obsługi prawnej, za wyjątkiem obsługi administracyjnej
lub informatycznej. Obowiązek ten nie dotyczy przedsiębiorstw, o których mowa
w art. 9d ust. 7.
4b. W przypadku zakupu lub sprzedaży paliw gazowych lub energii
elektrycznej przez przedsiębiorstwa powiązane, operatorzy systemu, o których
mowa w ust. 1–3, nie mogą wykorzystywać w niewłaściwy sposób informacji
handlowych podlegających ochronie, uzyskanych od osób trzecich w trakcie
wykonywanej działalności.
5. Jeżeli do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1–3, jest niezbędne
korzystanie przez operatora systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego z sieci,
instalacji lub urządzeń należących do innych operatorów systemów lub
przedsiębiorstw energetycznych, udostępnienie tych sieci, instalacji lub urządzeń
następuje na zasadach określonych w ustawie oraz na warunkach określonych
w umowie o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub
energii elektrycznej.
5a. Operatorzy systemów dystrybucyjnych instalujący u odbiorców
końcowych przyłączonych do ich sieci liczniki zdalnego odczytu są obowiązani
chronić dane pomiarowe dotyczące tych odbiorców na zasadach określonych w
przepisach o ochronie danych osobowych.
5b. Przez liczniki zdalnego odczytu rozumie się zespół urządzeń służących do
pozyskiwania danych pomiarowych, umożliwiający dwustronną komunikację
z systemem teleinformatycznym.
6. Operator systemu elektroenergetycznego, w obszarze swojego działania,
jest obowiązany zapewnić wszystkim podmiotom pierwszeństwo w świadczeniu
usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach
odnawialnego źródła energii oraz w wysokosprawnej kogeneracji, z zachowaniem
niezawodności i bezpieczeństwa krajowego systemu elektroenergetycznego.
6a. (uchylony)
6b. W przypadku powierzenia pełnienia obowiązków operatora systemu
przesyłowego gazowego, operatora systemu dystrybucyjnego gazowego lub
operatora systemu połączonego gazowego, operator ten, w obszarze swojego
działania, jest odpowiedzialny także za wydawanie warunków przyłączenia oraz za
zawarcie i realizację umowy o przyłączenie do sieci.
7. Operator systemu elektroenergetycznego, w obszarze swojego działania,
jest obowiązany do odbioru energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej
kogeneracji w źródłach znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przyłączonych bezpośrednio do sieci tego operatora.
8. Operator systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego za korzystanie
z krajowego systemu elektroenergetycznego pobiera opłaty na warunkach
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 3 i 4, a także może
żądać od odbiorców przyłączonych do systemu elektroenergetycznego informacji
o ilości energii elektrycznej zużywanej przez tych odbiorców, służącej do
obliczenia tej opłaty.
9. Operator systemu przesyłowego, odpowiednio do zakresu działania,
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii, do dnia 31 marca każdego
roku, informacje za poprzedni rok kalendarzowy o realizacji zadań w zakresie
bezpieczeństwa funkcjonowania systemu gazowego lub systemu
elektroenergetycznego, w szczególności dotyczące:
1) zdolności przesyłowych sieci oraz mocy źródeł przyłączonych do tej sieci;
2) jakości i poziomu utrzymania sieci;
3) podejmowanych działań mających na celu pokrywanie szczytowego
zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię elektryczną, w tym, w przypadku wystąpienia przerw w dostarczaniu tych paliw lub energii do
sieci;
4) sporządzanych planów w zakresie określonym w pkt 1–3.
9a. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu
połączonego elektroenergetycznego, odpowiednio do zakresu działania, przekazuje
ministrowi właściwemu do spraw energii, co 2 lata, w terminie do dnia 31 marca
danego roku, informacje w zakresie objętym sprawozdaniem, o którym mowa
w art. 15b. Sporządzając informacje dotyczące oceny połączeń
międzysystemowych z sąsiednimi krajami, należy uwzględnić opinie operatorów
systemów przesyłowych elektroenergetycznych tych krajów.
9b. Użytkownicy systemu elektroenergetycznego, w szczególności
operatorzy systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, przedsiębiorstwa
energetyczne i odbiorcy końcowi są obowiązani przekazywać operatorowi systemu
przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego, na jego wniosek, dane niezbędne do sporządzenia
informacji, o których mowa w ust. 9a, z zachowaniem przepisów o ochronie
informacji niejawnych lub innych informacji prawnie chronionych.
10. Operatorzy systemów przesyłowych współdziałają z Komisją Europejską
w sprawach dotyczących rozwoju transeuropejskich sieci przesyłowych.
10a. Operatorzy systemów przesyłowych współpracują z operatorami
systemów przesyłowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej w celu
stworzenia co najmniej jednego zintegrowanego systemu na poziomie regionalnym
dla alokacji zdolności przesyłowych i kontrolowania bezpieczeństwa systemu.
11. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego przekazuje
Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, w terminie do 15 dnia miesiąca
następującego po zakończeniu kwartału, informacje o ilości energii elektrycznej
importowanej w danym kwartale z państw niebędących członkami Unii
Europejskiej.
12. Operator systemu elektroenergetycznego, w obszarze swojego działania,
jest obowiązany przedstawiać Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki informacje
o ilościach energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach odnawialnego źródła
energii przyłączonych do jego sieci i wprowadzonej do systemu elektroenergetycznego, z podziałem na poszczególne rodzaje źródeł, w terminie do
dnia:
1) 31 lipca – za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca danego roku,
2) 31 stycznia – za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia roku poprzedniego
– z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to instalacji spalania wielopaliwowego i układów
hybrydowych, w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych
źródłach energii, oraz elektrowni szczytowo pompowych i elektrowni wodnych
z członem pompowym.
13. Operator systemu przesyłowego gazowego albo operator systemu
połączonego gazowego może zawrzeć umowę dotyczącą eksploatacji gazociągu
międzysystemowego, o którym mowa w art. 3 pkt 11d lit. b, w zakresie, w jakim
umowa ta jest zgodna z przepisami niniejszej ustawy i decyzjami Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki wydanymi w stosunku do tego operatora.
14. Operator systemu przesyłowego gazowego albo operator systemu
połączonego gazowego przekazuje Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki
informację o zawarciu i każdorazowej zmianie umowy, o której mowa w ust. 13,
oraz kopię tej umowy lub jej każdorazowej zmiany, w terminie 14 dni od dnia
zawarcia tej umowy lub dokonania jej zmiany.
Art. 9d. 1. Operator systemu przesyłowego oraz operator systemu
połączonego pozostają pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz
podejmowania decyzji niezależni od wykonywania innych działalności
niezwiązanych z:
1) przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem paliw gazowych, lub
skraplaniem gazu ziemnego, lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego
w instalacjach skroplonego gazu ziemnego albo
2) przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.
11. Operator systemu przesyłowego oraz operator systemu połączonego,
mając na względzie racjonalne wykorzystanie posiadanych środków trwałych,
jeżeli warunki techniczne i wymagania bezpieczeństwa na to pozwalają, mogą je
udostępniać innym podmiotom, na zasadach równego traktowania, na cele inne niż
określone w ust. 1 pkt 1 albo 2, niezwiązane z produkcją, wytwarzaniem lub
obrotem paliwami gazowymi albo wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną.
12. Udostępnianie, o którym mowa w ust. 11, nie może powodować obniżenia
zdolności do wykonywania działalności wymienionych w ust. 1.
1a. W celu zapewnienia niezależności operatora systemu przesyłowego oraz
operatora systemu połączonego ta sama osoba lub podmiot nie może:
1) bezpośrednio lub pośrednio wywierać decydującego wpływu lub wykonywać
innych praw względem przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się
produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi albo
wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną oraz bezpośrednio lub
pośrednio wywierać decydującego wpływu lub wykonywać innych praw
względem operatora systemu przesyłowego lub połączonego ani wywierać
decydującego wpływu na system przesyłowy lub system połączony;
2) powoływać członków rady nadzorczej, zarządu lub innych organów
uprawnionych do reprezentacji operatora systemu przesyłowego lub operatora
systemu połączonego, ani względem systemu przesyłowego lub połączonego
oraz bezpośrednio lub pośrednio wywierać decydującego wpływu lub
wykonywać praw względem przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego
się produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi albo
wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną;
3) pełnić funkcji członka rady nadzorczej, zarządu lub innych organów
uprawnionych do reprezentacji operatora systemu przesyłowego lub
połączonego, ani względem systemu przesyłowego lub systemu połączonego
oraz pełnić tych funkcji w przedsiębiorstwie energetycznym zajmującym się
produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi albo
wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną.
1b. Prawa, o których mowa w ust. 1a pkt 1 i 2, obejmują w szczególności:
1) wykonywanie prawa głosu;
2) powoływanie członków rady nadzorczej, zarządu lub innych organów
uprawnionych do reprezentacji przedsiębiorstwa energetycznego;
3) posiadanie większościowego pakietu udziałów lub akcji.
1c. Przez decydujący wpływ, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 i 2, rozumie się
w szczególności wykonywanie uprawnień, o których mowa w art. 4 pkt 4 ustawy
z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
1d. Operator systemu dystrybucyjnego będący w strukturze przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo pozostaje pod względem formy prawnej i organizacyjnej
oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych
z dystrybucją paliw gazowych lub energii elektrycznej.
1e. W celu zapewnienia niezależności operatora systemu dystrybucyjnego
należy spełnić łącznie następujące kryteria niezależności:
1) osoby odpowiedzialne za zarządzanie operatorem systemu dystrybucyjnego
nie mogą uczestniczyć w strukturach zarządzania przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo lub przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego
się przesyłaniem, produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi
lub przesyłaniem, wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną ani być
odpowiedzialne, bezpośrednio lub pośrednio za bieżącą działalność w tym
zakresie;
2) osoby odpowiedzialne za zarządzanie operatorem systemu dystrybucyjnego
mają zapewnioną możliwość niezależnego działania;
3) operator systemu dystrybucyjnego ma prawo podejmować niezależne decyzje
w zakresie majątku niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej
w zakresie dystrybucji paliw gazowych lub energii elektrycznej;
4) organ przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie może wydawać
operatorowi systemu dystrybucyjnego poleceń dotyczących jego bieżącej
działalności ani podejmować decyzji w zakresie budowy sieci lub jej
modernizacji, chyba że polecenia te lub decyzje dotyczyłyby działania
operatora systemu dystrybucyjnego, które wykraczałyby poza zatwierdzony
plan finansowy lub inny równoważny dokument.
1f. Operator systemu magazynowania, będący częścią przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej
i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności
niezwiązanych z magazynowaniem, przesyłaniem lub dystrybucją paliw
gazowych.
1g. W celu zapewnienia niezależności operatorowi systemu magazynowania
należy spełnić łącznie następujące kryteria:
1) osoby odpowiedzialne za zarządzanie operatorem systemu magazynowania
nie mogą uczestniczyć w strukturach przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo lub przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się produkcją,
wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi, ani być odpowiedzialne,
bezpośrednio lub pośrednio za bieżącą działalność w tym zakresie;
2) osoby odpowiedzialne za zarządzanie operatorem systemu magazynowania
mają zapewnioną możliwość niezależnego działania;
3) operator systemu magazynowania ma prawo podejmować niezależne decyzje
dotyczące majątku niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej
w zakresie magazynowania paliw gazowych;
4) organ przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie może wydawać
operatorowi systemu magazynowania poleceń dotyczących jego bieżącej
działalności ani podejmować decyzji w zakresie budowy lub modernizacji
instalacji magazynowej, chyba że polecenia te lub decyzje dotyczyłyby
działań operatora systemu magazynowania, które wykraczałyby poza
zatwierdzony plan finansowy lub inny równoważny dokument.
1h. Operator systemu przesyłowego, operator systemu dystrybucyjnego oraz
operator systemu połączonego nie mogą wykonywać działalności gospodarczej
związanej z produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi lub energią
elektryczną ani jej wykonywać na podstawie umowy na rzecz innych
przedsiębiorstw energetycznych.
1i. Operator systemu dystrybucyjnego oraz operator systemu
magazynowania, będący częścią przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo są
obowiązani zamieścić w statucie lub w umowie spółki postanowienia
umożliwiające członkom zarządu podejmowanie niezależnych działań.
2. Operator systemu przesyłowego gazowego, operator systemu połączonego
gazowego oraz operator systemu dystrybucyjnego gazowego mogą świadczyć
usługi polegające na przystosowywaniu paliwa gazowego do standardów jakościowych lub warunków technicznych obowiązujących w systemie przesyłowym
gazowym lub w systemie dystrybucyjnym gazowym, a także usługi transportu
paliw gazowych środkami transportu innymi, niż sieci gazowe.
3. Działania mające na celu zapewnienie niezależności operatorów powinny
umożliwiać funkcjonowanie mechanizmów koordynacyjnych, które zapewnią
ochronę praw właścicielskich w zakresie nadzoru nad wykonywanym przez
operatorów zarządem i wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą, w odniesieniu do rentowności zarządzanych przez nich aktywów, w szczególności
dotyczących sposobu zarządzania zyskiem z udziałów kapitałowych, zatwierdzania
rocznego planu finansowego lub równoważnego dokumentu i ustalania ograniczeń
w zakresie poziomu całkowitego zadłużenia ich przedsiębiorstwa.
4. Operatorzy, o których mowa w ust. 1d i 1f, opracowują i są odpowiedzialni
za realizację programów, w których określają przedsięwzięcia, jakie należy podjąć
w celu zapewnienia niedyskryminacyjnego traktowania użytkowników systemu,
w tym szczegółowe obowiązki pracowników wynikające z tych programów.
4a. Operatorzy, o których mowa w ust. 1d i 1f, przedkładają Prezesowi
Urzędu Regulacji Energetyki programy, o których mowa w ust. 4, z własnej
inicjatywy lub na jego żądanie.
4b. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji, zatwierdza
program, o którym mowa w ust. 4, i określa termin jego wykonania albo odmawia
jego zatwierdzenia, jeżeli określone w nim działania nie zapewniają
niedyskryminacyjnego traktowania użytkowników systemu. W decyzji o odmowie
zatwierdzenia programu Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyznacza termin
przedłożenia nowego programu. Wniesienie odwołania od decyzji nie wstrzymuje
obowiązku przedłożenia nowego programu do zatwierdzenia.
5. Operatorzy, o których mowa w ust. 1d i 1f, wyznaczają inspektora do spraw
zgodności, którego zadaniem jest monitorowanie realizacji programów, o których
mowa w ust. 4. Inspektor ten powinien być w swoich działaniach niezależny oraz
mieć dostęp do informacji będących w posiadaniu odpowiednio operatora,
o którym mowa w ust. 1d albo 1f, oraz jednostek z nim powiązanych, które są
niezbędne do wypełnienia jego zadań.
5a. Inspektor, o którym mowa w ust. 5, przedstawia Prezesowi Urzędu
Regulacji Energetyki, do dnia 31 marca każdego roku, sprawozdanie zawierające
opis działań podjętych w roku poprzednim w celu realizacji programów, o których
mowa w ust. 4.
6. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłasza w Biuletynie Urzędu
Regulacji Energetyki, na koszt operatorów, sprawozdania, o których mowa w ust.
5.
7. Przepisów ust. 1d, 1e oraz ust. 1h–6 nie stosuje się do przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo obsługującego:
1) mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu dystrybucyjnego
elektroenergetycznego wchodzącego w skład tego przedsiębiorstwa;
2) system dystrybucyjny elektroenergetyczny o rocznym zużyciu energii
elektrycznej nieprzekraczającym 3 TWh w 1996 r., w którym mniej niż 5%
rocznego zużycia energii elektrycznej pochodziło z innych połączonych z nim
systemów elektroenergetycznych;
3) mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu dystrybucyjnego
gazowego wchodzącego w skład tego przedsiębiorstwa, jeżeli sprzedaż paliw
gazowych przez to przedsiębiorstwo w ciągu roku nie przekracza 150 mln m3;
4) mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu dystrybucyjnego
gazowego wchodzącego w skład tego przedsiębiorstwa, jeżeli sprzedaż przez
to przedsiębiorstwo dotyczy paliw gazowych innych niż gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny, dostarczanych
siecią gazową.
8. Przedsiębiorstwo energetyczne wyznaczone operatorem systemu
elektroenergetycznego jest obowiązane przekazywać Prezesowi Urzędu Regulacji
Energetyki informacje dotyczące zmiany zakresu wykonywanej działalności
gospodarczej oraz jego powiązań kapitałowych, w terminie miesiąca od dnia
wprowadzenia tych zmian.
Art. 9e. (utracił moc).
Art. 9e1. (utracił moc).
Art. 9f. (uchylony).
Art. 9g. 1. Operator systemu przesyłowego i operator systemu
dystrybucyjnego są obowiązani do opracowania odpowiednio instrukcji ruchu
i eksploatacji sieci przesyłowej lub instrukcji ruchu i eksploatacji sieci
dystrybucyjnej, zwanych dalej „instrukcjami”.
2. Operator systemu przesyłowego i operator systemu dystrybucyjnego
informują użytkowników systemu, w formie pisemnej lub za pomocą innego
środka komunikowania przyjętego przez operatora systemu, o publicznym dostępie
do projektu instrukcji lub jej zmian oraz o możliwości zgłaszania uwag, określając
miejsce i termin ich zgłaszania, nie krótszy niż 14 dni od dnia udostępnienia
projektu instrukcji lub jej zmian.
3. Instrukcje opracowywane dla sieci gazowych określają szczegółowe
warunki korzystania z tych sieci przez użytkowników systemu oraz warunki
i sposób prowadzenia ruchu, eksploatacji i planowania rozwoju tych sieci, w
szczególności dotyczące:
1) przyłączania sieci dystrybucyjnych, urządzeń odbiorców końcowych,
połączeń międzysystemowych oraz gazociągów bezpośrednich;
2) wymagań technicznych dla urządzeń, instalacji i sieci wraz z niezbędną
infrastrukturą pomocniczą;
3) kryteriów bezpieczeństwa funkcjonowania systemu gazowego;
4) współpracy pomiędzy operatorami systemów gazowych;
5) przekazywania informacji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi
oraz pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami;
6) parametrów jakościowych paliw gazowych i standardów jakościowych
obsługi użytkowników systemu.
4. Instrukcje opracowywane dla sieci elektroenergetycznych określają
szczegółowe warunki korzystania z tych sieci przez użytkowników systemu oraz
warunki i sposób prowadzenia ruchu, eksploatacji i planowania rozwoju tych sieci,
w szczególności dotyczące:
1) przyłączania urządzeń wytwórczych, sieci dystrybucyjnych, urządzeń
odbiorców końcowych, połączeń międzysystemowych oraz linii
bezpośrednich;
2) wymagań technicznych dla urządzeń, instalacji i sieci wraz z niezbędną
infrastrukturą pomocniczą;
2a) wymagań technicznych dla instalacji zarządzania popytem;
3) kryteriów bezpieczeństwa funkcjonowania systemu elektroenergetycznego,
w tym uzgadniania planów, o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 13;
4) współpracy między operatorami systemów elektroenergetycznych, w tym
w zakresie koordynowanej sieci 110 kV i niezbędnego układu połączeń sieci
oraz zakresu, sposobu i harmonogramu przekazywania informacji;
5) przekazywania informacji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi
oraz pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami;
6) parametrów jakościowych energii elektrycznej, standardów jakościowych
obsługi użytkowników systemu oraz zasad prowadzenia rozliczeń, w tym
ustalania terminów wnoszenia opłat przez użytkowników systemu;
7) wymagań w zakresie bezpieczeństwa pracy sieci elektroenergetycznej
i warunków, jakie muszą zostać spełnione dla jego utrzymania;
8) wskaźników charakteryzujących jakość i niezawodność dostaw energii
elektrycznej oraz bezpieczeństwa pracy sieci elektroenergetycznej;
9) niezbędnych wielkości rezerw zdolności wytwórczych, przesyłowych
i połączeń międzysystemowych.
5. Operator systemu dystrybucyjnego uwzględnia w instrukcji ruchu
i eksploatacji sieci dystrybucyjnej wymagania określone w opracowanej przez
operatora systemu przesyłowego instrukcji ruchu i eksploatacji sieci przesyłowej.
5a. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego dołącza do
instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej standardowy profil zużycia
wykorzystywany w bilansowaniu handlowym miejsc dostarczania energii
elektrycznej dla odbiorców o mocy umownej nie większej niż 40 kW.
5b. Operator systemu dystrybucyjnego w instrukcji ruchu i eksploatacji sieci
dystrybucyjnej, a operator systemu przesyłowego gazowego w instrukcji ruchu
i eksploatacji sieci przesyłowej, określa procedurę wymiany informacji, o których
mowa w art. 5 ust. 14 i 15, oraz tryb, warunki i terminy uruchamiania sprzedaży
rezerwowej, o której mowa w art. 5aa, w tym procedurę wymiany informacji.
6. Instrukcja opracowywana przez operatora systemu przesyłowego powinna
także zawierać wyodrębnioną część dotyczącą bilansowania systemu i zarządzania
ograniczeniami systemowymi, określającą:
1) warunki, jakie muszą być spełnione w zakresie bilansowania systemu
i zarządzania ograniczeniami systemowymi;
2) procedury:
a) zgłaszania i przyjmowania przez operatora systemu przesyłowego
elektroenergetycznego do realizacji umów sprzedaży oraz programów
dostarczania i odbioru energii elektrycznej,
b) zgłaszania do operatora systemu przesyłowego umów o świadczenie
usług przesyłania paliw gazowych lub energii elektrycznej,
c) bilansowania systemu, w tym sposób rozliczania kosztów jego
bilansowania,
d) zarządzania ograniczeniami systemowymi, w tym sposób rozliczania
kosztów tych ograniczeń,
e) awaryjne;
3) sposób postępowania w stanach zagrożenia bezpieczeństwa zaopatrzenia
w paliwa gazowe lub energię elektryczną;
4) procedury i zakres wymiany informacji niezbędnej do bilansowania systemu
i zarządzania ograniczeniami systemowymi;
5) kryteria dysponowania mocą jednostek wytwórczych energii elektrycznej,
uwzględniające, w przypadku elektrowni jądrowych, wymagania w zakresie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej określone przepisami
ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, oraz kryteria
zarządzania połączeniami systemów gazowych albo systemów
elektroenergetycznych;
6) sposób przekazywania użytkownikom systemu informacji o warunkach
świadczenia usług przesyłania energii elektrycznej oraz pracy krajowego
systemu elektroenergetycznego.
6a. Warunki w zakresie bilansowania systemu elektroenergetycznego,
o których mowa w ust. 6 pkt 1, powinny umożliwiać dokonywanie zmian grafiku
handlowego w dniu jego realizacji oraz bilansowanie tego systemu także przez
zmniejszenie poboru energii elektrycznej przez odbiorców niespowodowane
wprowadzonymi ograniczeniami, o których mowa w art. 11 ust. 1.
6b. Rozliczenia wynikające z niezbilansowania energii elektrycznej pobranej,
wprowadzonej lub pobranej i wprowadzonej dokonuje jeden podmiot
odpowiedzialny za bilansowanie handlowe.
7. Operator systemu przesyłowego przedkłada Prezesowi Urzędu Regulacji
Energetyki do zatwierdzenia, w drodze decyzji, instrukcję wraz z informacją
o zgłoszonych przez użytkowników systemu uwagach oraz sposobie ich
uwzględnienia. Operator zamieszcza te dokumenty na swojej stronie internetowej.
8. Operator systemu dystrybucyjnego, w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia
zatwierdzonej instrukcji, o której mowa w ust. 7, przedkłada Prezesowi Urzędu
Regulacji Energetyki do zatwierdzenia, w drodze decyzji, instrukcję wraz z informacją o zgłoszonych przez użytkowników systemu uwagach oraz sposobie
ich uwzględnienia. Operator zamieszcza te dokumenty na swojej stronie
internetowej.
8a. Przepisu ust. 8 nie stosuje się do instrukcji opracowanej przez operatora,
o którym mowa w art. 9d ust. 7.
8b. Operator, o którym mowa w art. 9d ust. 7, w terminie 90 dni od dnia
ogłoszenia zatwierdzonej instrukcji, o której mowa w ust. 7, zamieszcza na swojej
stronie internetowej oraz udostępnia w siedzibie do publicznego wglądu,
opracowaną instrukcję wraz z informacją o zgłoszonych przez użytkowników
systemu uwagach oraz sposobie ich uwzględnienia.
9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłasza w Biuletynie Urzędu
Regulacji Energetyki, na koszt właściwego operatora systemu, zatwierdzoną
instrukcję.
10. Operator systemu przesyłowego i operator systemu dystrybucyjnego
zamieszczają na swoich stronach internetowych obowiązujące instrukcje oraz
udostępniają je do publicznego wglądu w swoich siedzibach.
11. Operator systemu połączonego jest obowiązany do opracowania instrukcji
ruchu i eksploatacji sieci przesyłowej oraz instrukcji ruchu i eksploatacji sieci
dystrybucyjnej. Przepisy ust. 2–10 stosuje się odpowiednio.
12. Użytkownicy systemu, w tym odbiorcy, których urządzenia, instalacje lub
sieci są przyłączone do sieci operatora systemu gazowego lub systemu
elektroenergetycznego, lub korzystający z usług świadczonych przez tego
operatora, są obowiązani stosować się do warunków i wymagań oraz procedur
postępowania i wymiany informacji określonych w instrukcjach, a także
w metodach, warunkach, wymogach i zasadach przyjętych na podstawie
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia
13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do
transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE)
nr 1228/2003 (Dz. Urz. UE L 211 z 14.08.2009, str. 15, z późn. zm.) lub
rozporządzeń wydanych na podstawie art. 6 lub art. 18 tego rozporządzenia lub
metodach, warunkach, wymogach i zasadach przyjętych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia
13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu
ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 (Dz. Urz. UE L 211
z 14.08.2009, str. 36, z późn. zm.) lub rozporządzeń wydanych na podstawie art. 6
lub art. 23 tego rozporządzenia. Instrukcja oraz metody, warunki, wymogi i zasady,
o których mowa w zdaniu pierwszym, stanowią część umowy o świadczenie usług
przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii elektrycznej albo umowy
kompleksowej.
Art. 9ga. 1. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego określa
wymogi ogólnego stosowania w rozumieniu art. 7 rozporządzenia 2016/631,
w art. 6 rozporządzenia 2016/1388 oraz w art. 5 rozporządzenia 2016/1447.
2. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego konsultuje projekt
wymogów ogólnego stosowania, o których mowa w ust. 1, z operatorami
systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, zamieszczając ten projekt na
swojej stronie internetowej i wyznaczając termin na zgłaszanie uwag. Termin na
zgłaszanie uwag nie może być krótszy niż 21 dni od dnia zamieszczenia tego
projektu na stronie internetowej operatora systemu przesyłowego
elektroenergetycznego.
3. Po przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w ust. 2, operator
systemu przesyłowego elektroenergetycznego przedkłada Prezesowi Urzędu
Regulacji Energetyki, do zatwierdzenia, wymogi ogólnego stosowania, o których
mowa w ust. 1, wraz z informacją o zgłoszonych w ramach konsultacji uwagach
i sposobie ich uwzględnienia.
4. Zatwierdzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wymogi
ogólnego stosowania, o których mowa w ust. 1, operator systemu przesyłowego
elektroenergetycznego zamieszcza na swojej stronie internetowej.
Art. 9h. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na wniosek właściciela sieci
przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, instalacji magazynowej lub instalacji
skroplonego gazu ziemnego, wyznacza, w drodze decyzji, na czas określony, operatora systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego, systemu
magazynowania, systemu skraplania gazu ziemnego lub operatora systemu
połączonego oraz określa obszar, sieci lub instalacje, na których będzie
wykonywana działalność gospodarcza, z zastrzeżeniem ust. 1a–2.
1a. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyznacza operatora systemu
połączonego gazowego w przypadku, gdy wnioskodawca będący właścicielem
jednocześnie sieci przesyłowej i sieci dystrybucyjnej, instalacji magazynowej
lub instalacji skroplonego gazu ziemnego wystąpi o to we wniosku, o którym
mowa w ust. 1.
1b. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyznacza operatora systemu
połączonego elektroenergetycznego w przypadku, gdy wnioskodawca będący
właścicielem jednocześnie sieci przesyłowej i sieci dystrybucyjnej wystąpi
o to we wniosku, o którym mowa w ust. 1.
2. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza się jednego operatora
systemu przesyłowego gazowego albo jednego operatora systemu połączonego
gazowego i jednego operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego albo
jednego operatora systemu połączonego elektroenergetycznego.
3. Operatorem systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego, systemu
magazynowania paliw gazowych, systemu skraplania gazu ziemnego lub
operatorem systemu połączonego może być:
1) właściciel sieci przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, instalacji magazynowej lub
instalacji skroplonego gazu ziemnego, posiadający koncesję na wykonywanie
działalności gospodarczej z wykorzystaniem tej sieci lub instalacji;
2) przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję na wykonywanie
działalności gospodarczej w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw
gazowych lub energii elektrycznej, magazynowania paliw gazowych,
skraplania gazu ziemnego i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego,
z którym właściciel sieci przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, instalacji
magazynowej lub instalacji skroplonego gazu ziemnego zawarł umowę
powierzającą temu przedsiębiorstwu pełnienie obowiązków operatora
z wykorzystaniem sieci lub instalacji będących jego własnością.
3a. Powierzenie pełnienia obowiązków operatora systemu przesyłowego
gazowego albo operatora systemu połączonego gazowego na podstawie ust. 3 pkt 2 jest możliwe wyłącznie, jeżeli system przesyłowy, którego dotyczy powierzenie
należał w dniu 3 września 2009 r. do przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo,
albo jeżeli Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał zgodę na powierzenie przez
właściciela sieci przesyłowej pełnienia obowiązków operatora systemu
przesyłowego gazowego albo operatora systemu połączonego gazowego na
podstawie art. 4i ust. 1.
3b. W przypadku wyznaczenia przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
przedsiębiorstwa energetycznego operatorem systemu przesyłowego gazowego
na sieci przesyłowej gazowej wchodzącej w skład systemu przesyłowego, który
w dniu 3 września 2009 r. należał do przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo,
na okres dłuższy niż okres obowiązywania umowy powierzającej pełnienie
obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego z wykorzystaniem
tej sieci, właściciel sieci przesyłowej gazowej, w terminie 90 dni przed dniem
wygaśnięcia dotychczasowej umowy, zawiera z operatorem systemu przesyłowego
gazowego albo operatorem systemu połączonego gazowego kolejną umowę
powierzającą pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego.
3c. Kolejna umowa powierzająca pełnienie obowiązków operatora systemu
przesyłowego gazowego, o której mowa w ust. 3b, zawierana jest na czas
oznaczony, rozpoczynający się od dnia następującego po dniu wygaśnięcia
dotychczasowej umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu
przesyłowego gazowego, nie krótszy niż rok i nie dłuższy niż 3 lata lub okres
wyznaczenia, o którym mowa w ust. 3b – jeżeli okres ten jest krótszy niż 3 lata.
3d. Operator systemu przesyłowego gazowego albo operator systemu
połączonego gazowego niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu Regulacji
Energetyki informację o zawarciu kolejnej umowy powierzającej pełnienie
obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego, o której mowa w ust. 3b,
lub o jej zmianie oraz przesyła Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki aktualną
kopię tej umowy.
3e. W przypadku nieotrzymania, w terminie 90 dni przed dniem wygaśnięcia
dotychczasowej umowy, informacji o zawarciu kolejnej umowy powierzającej
pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego, o której mowa
w ust. 3b, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji, ustala treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego
gazowego.
3f. Stronami postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa
w ust. 3e, są wyłącznie właściciel sieci przesyłowej gazowej oraz operator systemu
przesyłowego gazowego albo operator systemu połączonego gazowego.
3g. Decyzja, o której mowa w ust. 3e, wiąże z dniem następującym po dniu
wygaśnięcia dotychczasowej umowy powierzającej pełnienie obowiązków
operatora systemu przesyłowego gazowego.
3h. Decyzja, o której mowa w ust. 3e, podlega natychmiastowemu
wykonaniu. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji – przepis
art. 47952 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1460, z późn. zm.) nie stosuje się.
3i. Decyzja, o której mowa w ust. 3e, zastępuje kolejną umowę powierzającą
pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego w zakresie
objętym tą decyzją.
3j. Decyzja, o której mowa w ust. 3e, może zostać zmieniona przez Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki na wniosek operatora systemu przesyłowego
gazowego albo operatora systemu połączonego gazowego w przypadkach
uzasadnionych potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania systemu
przesyłowego gazowego albo możliwości korzystania z tego systemu. Przepis
art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256) nie stosuje się.
3k. W przypadku zawarcia przez strony kolejnej umowy powierzającej
pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego, o której mowa
w ust. 3b, decyzja, o której mowa w ust. 3e, wygasa z mocy prawa w części objętej
tą umową.
3l. W przypadku niewykonania decyzji, o której mowa w ust. 3e, stosuje się
przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3m. W sprawach dotyczących roszczeń majątkowych z tytułu niewykonania
decyzji, o której mowa w ust. 3e, właściwe są sądy powszechne.
3n. Do decyzji, o której mowa w ust. 3e, przepisy ust. 3c, 5 i 5a stosuje się
odpowiednio.
3o. W przypadku niezawarcia przez strony kolejnej umowy powierzającej
pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego, o której mowa
w ust. 3b, w terminie 90 dni przed dniem wygaśnięcia decyzji, o której mowa
w ust. 3e, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zmienia tę decyzję, w szczególności
w celu przedłużenia terminu jej obowiązywania lub dostosowania treści decyzji do,
powstałych po jej wydaniu, zmian okoliczności prawnych lub faktycznych
mających wpływ na jej treść. Przepisy ust. 3c, 3d, 3f–3m, 5 i 5a stosuje się
odpowiednio.
4. Powierzenie pełnienia obowiązków operatora systemu dystrybucyjnego
może dotyczyć wykonywania działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji:
1) energii elektrycznej, jeżeli liczba odbiorców przyłączonych do sieci
elektroenergetycznej przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa
w ust. 1, jest nie większa niż sto tysięcy, albo
2) gazu ziemnego, jeżeli liczba odbiorców przyłączonych do sieci gazowej jest
nie większa niż sto tysięcy i sprzedaż paliw gazowych nie przekracza 150 mln
m3 w ciągu roku.
5. Umowa, o której mowa w ust. 3 pkt 2, powinna w szczególności określać:
1) obszar, na którym operator systemu przesyłowego lub systemu
dystrybucyjnego, lub systemu magazynowania paliw gazowych, lub systemu
skraplania gazu ziemnego, lub systemu połączonego będzie wykonywał
działalność gospodarczą;
2) zasady realizacji obowiązków, o których mowa w art. 9c, w szczególności
obowiązków powierzonych do wykonywania bezpośrednio operatorowi
systemu dystrybucyjnego, lub operatorowi systemu magazynowania paliw
gazowych, lub operatorowi systemu skraplania gazu ziemnego, lub
operatorowi systemu połączonego.
5a. Kolejna umowa powierzająca pełnienie obowiązków operatora systemu
przesyłowego gazowego, o której mowa w ust. 3b, powinna określać także:
1) zasady korzystania przez operatora systemu przesyłowego gazowego albo
operatora systemu połączonego gazowego z majątku właściciela sieci
przesyłowej gazowej niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przesyłania paliw gazowych oraz obowiązków
operatora systemu przesyłowego gazowego na tej sieci przesyłowej;
2) wynagrodzenie należne właścicielowi sieci przesyłowej gazowej za
korzystanie przez operatora systemu przesyłowego gazowego albo operatora
systemu połączonego gazowego z majątku, o którym mowa w pkt 1;
3) wynagrodzenie należne operatorowi systemu przesyłowego gazowego
albo operatorowi systemu połączonego gazowego za wykonywanie
obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego na sieci przesyłowej
gazowej;
4) zasady realizacji obowiązków, o których mowa w ust. 11 i 12.
5b. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 5a:
1) pkt 2 – określa się jako część przychodów z usług przesyłowych
świadczonych przez operatora systemu przesyłowego gazowego albo
operatora systemu połączonego gazowego przy wykorzystaniu majątku właściciela sieci przesyłowej gazowej, która może być pomniejszana przez
operatora systemu przesyłowego gazowego albo operatora systemu
połączonego gazowego o wartość kosztów poniesionych w związku
z wykonywaniem obowiązków operatora, które nie zostały objęte lub pokryte
wynagrodzeniem określonym w ust. 5a pkt 3;
2) pkt 3 – określa się w sposób zapewniający pokrycie kosztów uzasadnionych
ponoszonych w związku z wykonywaniem obowiązków operatora systemu
przesyłowego gazowego.
6. Właściciel, o którym mowa w ust. 1, występuje z wnioskiem do Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki o wyznaczenie:
1) operatora systemu przesyłowego lub operatora systemu połączonego,
w terminie 30 dni od dnia uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne
certyfikatu niezależności, o którym mowa w art. 9h1 ust. 1, albo od dnia
upływu terminu, o którym mowa w art. 9h1 ust. 6;
2) operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu magazynowania paliw
gazowych lub operatora systemu skraplania gazu ziemnego, w terminie 30 dni
od dnia:
a) doręczenia decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o udzieleniu
temu właścicielowi koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej
z wykorzystaniem tych sieci lub instalacji, albo
b) w którym właściciel zawarł umowę o powierzenie wykonywania
obowiązków operatora z przedsiębiorstwem, o którym mowa w ust.
3 pkt 2, w odniesieniu do sieci lub instalacji będących jego własnością.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, wyznaczając operatora zgodnie z ust.
1, bierze pod uwagę odpowiednio jego:
1) efektywność ekonomiczną;
2) skuteczność zarządzania systemami gazowymi lub systemami
elektroenergetycznymi;
3) bezpieczeństwo dostarczania paliw gazowych lub energii elektrycznej;
4) spełnianie przez operatora warunków i kryteriów niezależności, o których
mowa w art. 9d ust. 1–2;
5) okres obowiązywania koncesji;
6) zdolność do wypełniania obowiązków wynikających z rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w
sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej
wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1228/2003 oraz obowiązków wynikających z rozporządzeń przyjętych na
podstawie art. 6 oraz art. 18 rozporządzenia 714/2009 lub rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w
sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 oraz obowiązków
wynikających z rozporządzeń przyjętych na podstawie art. 8 oraz art. 23
rozporządzenia 715/2009.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia wyznaczenia operatorem
systemu przesyłowego, operatorem systemu połączonego, operatorem systemu
dystrybucyjnego, operatorem systemu magazynowania paliw gazowych lub
operatorem systemu skraplania gazu ziemnego przedsiębiorstwo energetyczne
określone we wniosku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli odpowiednio:
1) przedsiębiorstwo to nie dysponuje odpowiednimi środkami ekonomicznymi
lub technicznymi;
2) przedsiębiorstwo to nie gwarantuje skutecznego zarządzania systemem;
3) przedsiębiorstwo to nie spełnia warunków i kryteriów niezależności,
o których mowa w art. 9d ust. 1–2, z zastrzeżeniem art. 9d ust. 7;
4) nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 9k;
5) przedsiębiorstwo to nie wykazało zdolności do wypełniania obowiązków
wynikających z rozporządzeń, o których mowa w ust. 7 pkt 6;
6) umowa, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie zapewnia operatorowi systemu
przesyłowego lub operatorowi systemu połączonego możliwości
wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 9c i w art. 16 ust. 2;
7) właściciel sieci przesyłowej nie wykazał zdolności do realizacji obowiązków,
o których mowa w ust. 11 i 12.
9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki z urzędu wyznacza, w drodze decyzji,
przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję na przesyłanie lub dystrybucję
paliw gazowych albo energii elektrycznej, magazynowanie paliw gazowych lub
skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego, operatorem
odpowiednio systemu przesyłowego lub systemu dystrybucyjnego, lub systemu
magazynowania, lub systemu skraplania gazu ziemnego, w przypadku gdy:
1) właściciel, o którym mowa w ust. 1, nie złożył wniosku o wyznaczenie
operatora systemu gazowego lub operatora systemu elektroenergetycznego,
który wykonywałby działalność gospodarczą, korzystając z jego sieci lub
instalacji;
2) Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmówił wyznaczenia operatora, który
wykonywałby działalność gospodarczą, korzystając z sieci lub instalacji
określonej we wniosku, o którym mowa w ust. 1.
10. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 9, Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki określa obszar, instalacje lub sieci, na których operator będzie
wykonywał działalność gospodarczą, warunki realizacji kryteriów niezależności,
o których mowa w art. 9d ust. 1–2, niezbędne do realizacji zadań operatorów
systemów, o których mowa w art. 9c.
11. Właściciel sieci przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, instalacji
magazynowej lub instalacji skroplonego gazu ziemnego jest obowiązany
udostępniać operatorowi, wyznaczonemu zgodnie z ust. 1 lub 9, informacje oraz dokumenty niezbędne do realizacji zadań operatora oraz współdziałać z tym
operatorem.
12. Właściciel sieci przesyłowej gazowej w przypadku, o którym mowa
w ust. 3 pkt 2, jest obowiązany do:
1) uzgodnienia z operatorem zasad finansowania inwestycji związanych
z systemem, którego jest właścicielem, określonych w planie, o którym mowa
w art. 16 ust. 2;
2) finansowania inwestycji, o których mowa w pkt 1, lub wyrażenia zgody na ich
finansowanie przez operatora lub inny podmiot, po uzgodnieniu, o którym
mowa w art. 16 ust. 13;
3) przyjęcia na siebie odpowiedzialności związanej z majątkiem zarządzanym
przez operatora, z wyłączeniem odpowiedzialności wynikającej z realizacji
zadań przez operatora;
4) udzielenia gwarancji niezbędnych do uzyskania finansowania inwestycji,
o których mowa w pkt 1, z wyjątkiem tych inwestycji, w których właściciel
systemu wyraził zgodę na ich finansowanie przez operatora lub inny podmiot.
13. W przypadku powierzenia pełnienia obowiązków operatora systemu
przesyłowego na podstawie ust. 3 pkt 2 lub wyznaczenia operatora systemu
przesyłowego na podstawie ust. 9, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jest
uprawniony do przeprowadzenia kontroli w zakresie wypełniania przez właściciela
sieci przesyłowej lub operatora systemu przesyłowego obowiązków, o których
mowa w ust. 11 i 12, w art. 9c oraz w art. 16. Do kontroli nie stosuje się przepisów
art. 48 ust. 1–10 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z
2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424), zwanej dalej „ustawą – Prawo
przedsiębiorców”.
14. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może w uzasadnionych przypadkach,
w drodze decyzji, zobowiązać właściciela sieci do podjęcia określonych działań
mających na celu spełnienie przez wyznaczonego na jego sieci operatora systemu
warunków i kryteriów niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1–1c, oraz
warunków, o których mowa w art. 9h1 ust. 7 pkt 2–4, oraz wyznaczyć termin na ich
podjęcie. Wydając decyzję, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki w szczególności
bierze pod uwagę warunki uzyskania certyfikatu spełniania kryteriów niezależności
przez tego operatora.
Art. 9h1. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może wyznaczyć operatorem
systemu przesyłowego lub operatorem systemu połączonego wyłącznie
przedsiębiorstwo energetyczne, które uzyskało certyfikat spełniania kryteriów
niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a, zwany dalej „certyfikatem
niezależności”, albo w przypadku wskazanym w ust. 6.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje certyfikat niezależności:
1) na wniosek właściciela sieci przesyłowej, o którym mowa w art. 9h ust.
3 pkt 1, albo przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 9h ust.
3 pkt 2, złożony w terminie 30 dni od dnia:
a) doręczenia decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o udzieleniu
temu właścicielowi koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej
z wykorzystaniem tych sieci lub instalacji, albo
b) w którym właściciel zawarł umowę o powierzenie wykonywania
obowiązków operatora z przedsiębiorstwem energetycznym, o którym
mowa w art. 9h ust. 3 pkt 2, w odniesieniu do sieci lub instalacji
będących jego własnością;
2) z urzędu, w przypadku braku wniosku, o którym mowa w pkt 1;
3) na wniosek Komisji Europejskiej.
3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przed przyznaniem certyfikatu
niezależności zajmuje stanowisko w sprawie jego przyznania i przekazuje je
Komisji Europejskiej wraz z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie spełniania
warunków i kryteriów niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a.
4. Jeżeli Komisja Europejska nie wyda opinii, o której mowa w ust. 3,
w terminie:
1) dwóch miesięcy od dnia wystąpienia o jej wydanie,
2) czterech miesięcy od dnia wystąpienia o jej wydanie – w przypadku
zwrócenia się Komisji Europejskiej do Agencji, danego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub innego zainteresowanego podmiotu
z wnioskiem o zajęcie stanowiska
– przyjmuje się, że opinia Komisji Europejskiej jest pozytywna.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki po stwierdzeniu, że przedsiębiorstwo
energetyczne spełnia kryteria niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a,
przyznaje temu przedsiębiorstwu, w drodze decyzji, certyfikat niezależności, w terminie dwóch miesięcy od dnia wydania opinii, o której mowa w ust. 3, albo
od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
6. Jeżeli Prezes Urzędu Regulacji Energetyki nie wyda decyzji, o której mowa
w ust. 5, w terminie 2 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską
pozytywnej opinii albo od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4,
przyjmuje się, że certyfikat niezależności został przyznany.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje certyfikat niezależności
przedsiębiorstwu energetycznemu, z którym właściciel sieci przesyłowej zawarł
umowę o powierzenie wykonywania obowiązków operatora systemu przesyłowego
gazowego albo operatora systemu połączonego gazowego, jeżeli:
1) przedsiębiorstwo to spełnia kryteria niezależności, o których mowa w art. 9d
ust. 1a;
2) przedsiębiorstwo to wykazało zdolność do wypełniania obowiązków
wynikających z art. 9c oraz rozporządzenia, o którym mowa w art. 9h ust.
7 pkt 6, w tym dysponuje odpowiednimi środkami ekonomicznymi
i technicznymi;
3) umowa, o której mowa w art. 9h ust. 3 pkt 2, zapewnia temu przedsiębiorstwu
wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 9c i w art. 16 ust. 2;
4) właściciel sieci przesyłowej wykazał zdolność do wykonywania obowiązków,
o których mowa w art. 9h ust. 11 i 12.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie powiadamia Komisję
Europejską o przyznaniu certyfikatu niezależności, o odmowie przyznania
certyfikatu niezależności, albo w przypadku wskazanym w ust. 6.
9. Decyzję, o której mowa w ust. 5, wraz z opinią Komisji Europejskiej,
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Urzędu
Regulacji Energetyki.
10. Przedsiębiorstwo energetyczne, któremu przyznano certyfikat
niezależności albo w przypadku wskazanym w ust. 6, jest obowiązane
poinformować Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o planowanych transakcjach
lub działaniach, które mogą mieć wpływ na spełnianie przez to przedsiębiorstwo
kryteriów niezależności, w terminie 14 dni od dnia podjęcia decyzji lub powzięcia
wiadomości o tych transakcjach lub działaniach.
11. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki sprawdza spełnianie przez operatora,
o którym mowa w ust. 1, kryteriów niezależności:
1) po przekazaniu przez tego operatora informacji, o której mowa w ust. 10;
2) z urzędu, w przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do spełniania
tych kryteriów;
3) na uzasadniony wniosek Komisji Europejskiej.
12. W przypadku odmowy wydania certyfikatu niezależności lub
stwierdzenia, po sprawdzeniu, o którym mowa w ust. 11, że operator systemu
przesyłowego albo systemu połączonego nie spełnia kryteriów niezależności,
o których mowa w art. 9d ust. 1a, lub kryteriów o których mowa w ust. 7, Prezes
Urzędu Regulacji Energetyki określa w drodze decyzji kryteria, które nie są
spełnione oraz wyznacza termin na podjęcie działań mających na celu spełnienie
tych kryteriów. W przypadku niepodjęcia działań w wyznaczonym terminie, Prezes
Urzędu Regulacji Energetyki może uchylić decyzję o wyznaczeniu tego
przedsiębiorstwa operatorem.
Art. 9h2. 1. W przypadku:
1) gdy o przyznanie certyfikatu niezależności wystąpi właściciel sieci
przesyłowej lub przedsiębiorstwo energetyczne, na które podmiot z państwa
niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, wywiera decydujący wpływ, o którym mowa w art. 9d ust.
1c,
2) wystąpienia okoliczności, w wyniku których podmiot, o którym mowa w pkt
1, może wywierać decydujący wpływ, o którym mowa w art. 9d ust. 1c, na
operatora systemu przesyłowego albo na sieć przesyłową
– Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w terminie czterech miesięcy od dnia
złożenia wniosku o przyznanie certyfikatu niezależności lub wystąpienia
okoliczności, przekazuje Komisji Europejskiej stanowisko wraz z wnioskiem
o wydanie opinii w sprawie spełniania przez właściciela sieci przesyłowej lub
przedsiębiorstwo energetyczne wymagań określonych w art. 9d ust. 1 i 1a oraz
wpływu przyznania im certyfikatu niezależności na bezpieczeństwo dostaw paliw
gazowych lub energii elektrycznej w Unii Europejskiej.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przed przyznaniem certyfikatu
niezależności występuje do ministra właściwego do spraw zagranicznych o opinię
dotyczącą:
1) praw i obowiązków Unii Europejskiej wobec państwa, o którym mowa w ust.
1 pkt 1, wynikających z prawa międzynarodowego, w tym również z umów
zawartych pomiędzy Unią Europejską a jednym lub większą liczbą tych
państw dotyczących dostaw paliw gazowych lub energii elektrycznej;
2) praw i obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej wobec państwa, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1, wynikających z umów zawartych z tym państwem,
w takim zakresie w jakim są one zgodne z prawem Unii Europejskiej;
3) innych okoliczności mających wpływ na bezpieczeństwo dostaw paliw
gazowych lub energii elektrycznej, dotyczących państwa, o którym mowa
w ust. 1 pkt 1.
3. Minister właściwy do spraw zagranicznych przedstawia opinię, o której
mowa w ust. 2, w terminie 21 dni od dnia otrzymania wystąpienia o jej
przedstawienie.
4. Jeżeli Komisja Europejska nie wyda opinii, o której mowa w ust. 1,
w terminie:
1) dwóch miesięcy od dnia wystąpienia o jej wydanie albo
2) czterech miesięcy od dnia wystąpienia o jej wydanie – w przypadku
zwrócenia się Komisji Europejskiej do Agencji, danego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub innego zainteresowanego podmiotu
z wnioskiem o zajęcie stanowiska
– przyjmuje się, że opinia Komisji Europejskiej jest pozytywna.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia przyznania certyfikatu
niezależności w przypadku, gdy nie wykazano, że:
1) właściciel sieci przesyłowej lub przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1, spełnia wymagania określone w art. 9d ust. 1 i 1a;
2) przyznanie certyfikatu niezależności nie spowoduje zagrożenia
bezpieczeństwa dostaw paliw gazowych lub energii elektrycznej na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego
Unii Europejskiej.
6. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawiając przyznania certyfikatu
niezależności w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, bierze pod uwagę
opinię, o której mowa w ust. 2.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, biorąc pod uwagę opinię Komisji
Europejskiej, o której mowa w ust. 1, w drodze decyzji, przyznaje albo odmawia
przyznania certyfikatu niezależności, w terminie dwóch miesięcy od dnia wydania
opinii, o której mowa w ust. 1, albo od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust.
4, oraz niezwłocznie powiadamia o tej decyzji Komisję Europejską.
8. Decyzję, o której mowa w ust. 7, wraz z opinią Komisji Europejskiej,
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Urzędu
Regulacji Energetyki.
9. Operator systemu przesyłowego niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Art. 9i. 1. Sprzedawców z urzędu wyłania Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki w drodze przetargu. W przetargu mogą uczestniczyć przedsiębiorstwa
energetyczne posiadające koncesje na obrót paliwami gazowymi lub energią
elektryczną.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłasza, organizuje i przeprowadza
przetarg.
3. W ogłoszeniu o przetargu określa się:
1) zakres usług kompleksowych będących przedmiotem przetargu;
2) nazwę i siedzibę operatora systemu przesyłowego lub operatora systemu
dystrybucyjnego oraz obszar, dla którego będzie wyłoniony sprzedawca
z urzędu;
3) miejsce i termin udostępnienia dokumentacji przetargowej.
4. Ogłoszenie o przetargu Prezes Urzędu Regulacji Energetyki publikuje
w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki określa w dokumentacji przetargowej
warunki, jakie powinno spełniać przedsiębiorstwo energetyczne uczestniczące
w przetargu, oraz wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta, a także kryteria
oceny ofert; w dokumentacji przetargowej mogą być określone warunki
wykonywania działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług
kompleksowych przez sprzedawcę z urzędu.
6. Określając w dokumentacji przetargowej kryteria oceny ofert oraz
dokonując wyboru oferty na sprzedawcę z urzędu, Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki kieruje się:
1) doświadczeniem oferenta i efektywnością ekonomiczną wykonywanej przez
niego działalności gospodarczej;
2) warunkami technicznymi oraz wysokością środków finansowych, jakie
posiada oferent, niezbędnymi do realizacji zadań sprzedawcy z urzędu.
7. Dokumentacja przetargowa jest udostępniana za opłatą, która nie może
przekroczyć kosztów wykonania dokumentacji; opłata jest pobierana przez Urząd
Regulacji Energetyki.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji, unieważnia
przetarg, jeżeli zostały rażąco naruszone przepisy prawa.
9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki uznaje, w drodze decyzji, przetarg za
nierozstrzygnięty, jeżeli:
1) żaden z uczestników nie spełnił warunków uczestnictwa w przetargu;
2) w terminie wskazanym w dokumentacji przetargowej do przetargu nie
przystąpiło żadne przedsiębiorstwo energetyczne.
10. W przypadku niewyłonienia w drodze przetargu sprzedawcy z urzędu,
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na okres 12 miesięcy, wyznacza z urzędu,
w drodze decyzji, tego sprzedawcę, biorąc pod uwagę możliwość wypełnienia
przez niego obowiązków określonych w ustawie, oraz określa obszar wykonywania
przez niego działalności gospodarczej.
11. Po wyłonieniu, w drodze przetargu, lub wyznaczeniu sprzedawcy
z urzędu, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje zmian w koncesji
udzielonej przedsiębiorstwu energetycznemu wyłonionemu lub wyznaczonemu na
tego sprzedawcę, określając w niej:
1) warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie świadczenia
usług kompleksowych;
2) przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją
paliw gazowych lub energii elektrycznej, będące operatorem systemu, do
którego są przyłączeni odbiorcy paliw gazowych lub energii elektrycznej w
gospodarstwie domowym niekorzystającym z prawa wyboru sprzedawcy.
12. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia,
tryb ogłaszania przetargu zapewniający właściwe poinformowanie o przetargu
podmiotów nim zainteresowanych oraz szczegółowe wymagania co do zawartości
dokumentacji przetargowej, a także warunki i tryb organizowania
i przeprowadzania przetargu, kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystych
warunków i kryteriów przetargu oraz równoprawnego traktowania jego
uczestników.
Art. 9j. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem
energii elektrycznej w źródłach przyłączonych do sieci, uwzględniając możliwości
techniczne, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii
elektrycznej, a w szczególności zapewnienia jakości dostarczanej energii, ciągłości
i niezawodności jej dostarczania lub uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób
lub strat materialnych, jest obowiązane do:
1) wytwarzania energii elektrycznej lub pozostawania w gotowości do jej
wytwarzania;
2) utrzymywania rezerw mocy wytwórczych lub zapewnienia innych usług
systemowych, w wysokości i w sposób określony w umowie zawartej
z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu
połączonego elektroenergetycznego;
3) utrzymywania zdolności źródeł do wytwarzania energii elektrycznej w ilości
i jakości wynikającej z zawartych umów sprzedaży oraz umów o świadczenie
usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej;
4) współpracy z operatorem systemu elektroenergetycznego, do którego sieci
źródło jest przyłączone, w szczególności do przekazywania temu operatorowi
niezbędnych informacji o stanie urządzeń wytwórczych i wykonywania jego
poleceń, na zasadach i warunkach określonych w ustawie, przepisach
wydanych na podstawie art. 9 ust. 3, instrukcji, o której mowa w art. 9g ust.
1, i umowie zawartej z operatorem systemu elektroenergetycznego.
2. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, operator
systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego wydaje, stosownie do planów działania, procedur i planów
wprowadzania ograniczeń, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 9 ust. 3 i art. 11 ust. 6, instrukcji, o której mowa w art. 9g ust. 1, oraz postanowień umów o świadczenie usług przesyłania energii elektrycznej zawartych
z użytkownikami systemu, w tym z odbiorcami, polecenia dyspozytorskie
wytwórcy, operatorowi systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego oraz
odbiorcom.
3. Podczas wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa dostaw energii
elektrycznej polecenia operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub
systemu połączonego elektroenergetycznego są nadrzędne wobec poleceń
operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego.
4. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązane
do uzgadniania z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub
systemu połączonego elektroenergetycznego planowanych postojów związanych
z remontem jednostek wytwórczych, o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 6.
5. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązane
niezwłocznie zgłosić operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego
lub systemu połączonego elektroenergetycznego dane o ograniczeniach
możliwości wytwarzania energii elektrycznej lub ubytkach mocy jednostek
wytwórczych, o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 6, w stosunku do możliwości
wytwarzania lub mocy osiągalnej wynikających z aktualnego stanu technicznego
tych jednostek, wraz z podaniem przyczyn tych ograniczeń lub ubytków.
6. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii
elektrycznej w jednostce wytwórczej przyłączonej do sieci przesyłowej lub
koordynowanej sieci 110 kV jest obowiązane udostępniać informacje niezbędne
operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub operatorowi
systemu połączonego elektroenergetycznego do zapewnienia bezpieczeństwa pracy
krajowego systemu elektroenergetycznego oraz wypełnienia obowiązków,
o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 12.
Art. 9k. Operator systemu przesyłowego działa w formie spółki akcyjnej,
której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.
Art. 9l. (uchylony).
Art. 9m. (uchylony).
Art. 9n. (uchylony).
Art. 9o. (uchylony).
Art. 9p. (uchylony).
Art. 9r. (uchylony).
Art. 9s. (uchylony).
Art. 9s1. (uchylony).
Art. 9t. (uchylony).
Art. 9u. (uchylony).
Art. 9v. (uchylony).
Art. 9w. (uchylony).
Art. 9x. (uchylony).
Art. 9y. (uchylony).
Art. 9z. (uchylony).
Art. 9za. (uchylony).
Art. 9zb. (uchylony).
Art. 8. 1. W sprawach spornych dotyczących odmowy zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, w tym dotyczących zwiększenia mocy przyłączeniowej, umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania l...
Art. 10. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub ciepła jest obowiązane utrzymywać zapasy paliw w ilości zapewniającej utrzymanie ciągłości dostaw energi...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców