Art. 98. W zakresie nieregulowanym w niniejszym rozdziale do audytu stosuje
się odpowiednio:
1) przepisy art. 62 ust. 1–2b, 8 i 10, art. 64 ust. 1 pkt 1–5, 7–11 i 17, ust. 3, 4 i 8,
art. 72 ust. 1 pkt 1–6 i 8–11 oraz ust. 2, art. 73, art. 76, art. 79, art. 81 ust. 1–6,
a w zakresie audytu, o którym mowa w art. 95 ust. 1 pkt 2–7 – również przepisy
art. 63 ust. 1 i 2;
2) przepisy art. 12, art. 143, art. 180–181a, art. 193a–197, art. 199 oraz działu IV
rozdziałów 2, 3a, 5, 6, 9, z wyjątkiem art. 171a, oraz rozdziałów 22
i 23 Ordynacji podatkowej, a w zakresie audytu, o którym mowa
w art. 95 ust. 1 pkt 2–7 – również przepisy działu IV rozdziałów 14
i 16 Ordynacji podatkowej.
1) jednostkach organizacyjnych – rozumie się przez to:
a) jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez
niego nadzorowane,
b) Biuro Nadzoru Wewnętrznego, Policję, Państwową Straż Pożarną, Straż
Graniczną i Służbę Ochrony Państwa,
c) jednostki organizacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
2) organach przeprowadzających ocenę – rozumie się przez to:
a) Ministra Obrony Narodowej w przypadku jednostek mu podległych lub
przez niego nadzorowanych,
b) ministra właściwego do spraw wewnętrznych w przypadku Biura Nadzoru
Wewnętrznego, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej
oraz Służby Ochrony Państwa,
c) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w przypadku jednostek
organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
d) Szefa Agencji Wywiadu w przypadku jednostek organizacyjnych Agencji
Wywiadu,
e) Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w przypadku jednostek
organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Art. 98b. Celami specjalnymi, na które są przeznaczane środki budżetowe
i mienie państwowe w jednostkach organizacyjnych, są:
1) mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek organizacyjnych oraz zapasy
nienaruszalne wynikające z planów obronnych;
2) zadania wykonywane w formie czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz
zadania finansowane z funduszu operacyjnego;
3) uposażenie i pozostałe świadczenia dla żołnierzy i funkcjonariuszy Służby
Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego oraz
funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu
oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego uprawnionych do wykonywania
czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4) nabycie, budowa, eksploatacja i remonty obiektów, lokali i terenów
przeznaczonych na stanowiska dowodzenia i stanowiska kierowania organów określonych w odrębnych przepisach oraz obiektów służących do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych;
5) nabycie, przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu
wojskowego oraz sprzętu i materiałów używanych w celu wykonywania
czynności operacyjno-rozpoznawczych, w tym pojazdów samochodowych;
6) organizowanie, utrzymywanie i rozwój sieci telekomunikacyjnych oraz
systemów teleinformatycznych służących ochronie informacji niejawnych
przesyłanych, przechowywanych lub przetwarzanych w tych systemach, w tym
sieci telekomunikacyjnych oraz systemów teleinformatycznych służących do
wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych;
7) organizowanie, utrzymywanie i rozwój metod i środków kryptografii,
kryptoanalizy i deszyfrażu;
8) organizowanie, utrzymywanie i rozwój systemów rozpoznania
i przeciwdziałania radioelektronicznego;
9) prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji
i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów służących do wykonywania
czynności operacyjno-rozpoznawczych, systemów telekomunikacyjnych i
teleinformatycznych, kryptografii, kryptoanalizy i deszyfrażu oraz rozpoznania
i zabezpieczenia inżynieryjnego;
10) współpraca z właściwymi organami i służbami innych państw, związana
z dostępem do informacji niejawnych na podstawie umowy międzynarodowej
albo porozumienia międzynarodowego;
11) działalność o szczególnie ważnym znaczeniu dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, obronności i bezpieczeństwa państwa, o której informacje stanowią
informacje niejawne o klauzuli „ściśle tajne”;
12) organizowanie, utrzymywanie i rozwój systemów teleinformatycznych
służących do ochrony cyberprzestrzeni jednostek organizacyjnych.

Art. 98c. 1. Ocena ma na celu zbadanie prawidłowości wykorzystania środków
budżetowych i mienia państwowego na cele specjalne pod względem celowości,
legalności, gospodarności i rzetelności oraz ustalenie kompletności i rzetelności
dokumentów dotyczących celu specjalnego.
2. Ustalenia w zakresie oceny przeprowadza pracownik, żołnierz lub
funkcjonariusz organu przeprowadzającego ocenę, zwany dalej „oceniającym”, na
podstawie legitymacji służbowej lub dokumentu tożsamości oraz pisemnego,
imiennego upoważnienia do przeprowadzenia oceny, wydanego przez organ
przeprowadzający ocenę.
3. Upoważnienie do przeprowadzenia oceny zawiera:
1) numer, miejsce i datę wystawienia;
2) oznaczenie ocenianej jednostki organizacyjnej;
3) wskazanie podstawy prawnej do przeprowadzenia oceny;
4) określenie przedmiotu i zakresu oceny oraz okresu objętego oceną;
5) okres objęty oceną;
6) stopień, imię i nazwisko oceniającego;
7) numer legitymacji służbowej oceniającego lub serię i numer dokumentu
tożsamości;
8) termin ważności;
9) informację o posiadaniu przez oceniającego poświadczenia bezpieczeństwa
upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą
„ściśle tajne”;
10) stanowisko służbowe, stopień, imię i nazwisko, podpis oraz pieczęć osoby
wystawiającej, w imieniu organu przeprowadzającego ocenę, upoważnienie do
jej przeprowadzenia.
4. Oceniający jest obowiązany posiadać poświadczenie bezpieczeństwa
upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle
tajne” oraz zaświadczenie o odbytym przeszkoleniu w zakresie ochrony informacji
niejawnych.
5. Ocenę może przeprowadzić jeden oceniający lub zespół oceniających.

Art. 98d. 1. Oceniający jest upoważniony do swobodnego poruszania się po
terenie ocenianej jednostki organizacyjnej.
2. W ramach udzielonego upoważnienia oceniający ma prawo do:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń ocenianej jednostki
organizacyjnej;
2) wglądu do dokumentów i materiałów związanych z zakresem oraz celem oceny;
3) zarządzenia inwentaryzacji wraz z rozliczeniem jej wyników;
4) dokonywania oględzin;
5) sprawdzania sposobu i toku wykonywania określonych czynności służbowych;
6) żądania, w terminie przez niego wyznaczonym, ustnych lub pisemnych
informacji i wyjaśnień od kierownika ocenianej jednostki organizacyjnej oraz od
podległych mu żołnierzy, funkcjonariuszy lub pracowników;
7) zasięgania opinii biegłych i specjalistów posiadających odpowiednie
uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych;
8) zbierania dowodów oraz ich zabezpieczania i utrwalania, w szczególności przez
filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych.

Art. 98e. 1. Kierownik ocenianej jednostki organizacyjnej jest obowiązany
zapewnić w szczególności:
1) funkcjonowanie systemu ochrony i kontroli dostępu w ocenianej jednostce
organizacyjnej w sposób umożliwiający oceniającemu swobodny wstęp na teren
jednostki oraz ocenianych obiektów i pomieszczeń oraz zwolnienie go od
przeszukania osobistego, jeżeli takie przeszukanie przewiduje regulamin
wewnętrzny ocenianej jednostki organizacyjnej;
2) niezwłoczne przedstawienie oceniającemu żądanych dokumentów i materiałów
oraz ujawnienie składników majątkowych niezbędnych do przeprowadzenia
oceny, a także terminowe udzielanie wyjaśnień przez podległych mu żołnierzy,
funkcjonariuszy lub pracowników;
3) warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia oceny,
w szczególności środki łączności, a także inne urządzenia techniczne oraz
samodzielne pomieszczenie do pracy i miejsce do przechowywania
dokumentów;
4) sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez oceniającego;
5) możliwość dokumentowania przeprowadzanych przez oceniającego czynności
w zakresie oceny;
6) przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji na żądanie oceniającego;
7) niezwłoczne informowanie oceniającego o podjętych w czasie trwania oceny
działaniach zaradczych lub usprawniających.
2. Kierownik ocenianej jednostki organizacyjnej lub osoba przez niego
upoważniona ma prawo uczestniczyć w przeprowadzanych przez oceniającego
czynnościach w zakresie oceny oraz żądać przeprowadzenia określonych czynności
w zakresie oceny, a także dołączenia do akt oceny określonych dokumentów.

Art. 98f. W razie ujawnienia w toku oceny okoliczności wskazujących na
popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa lub wykroczenia
skarbowego, albo naruszenia dyscypliny finansów publicznych, oceniający
niezwłocznie informuje pisemnie o tym właściwy organ ścigania, kierownika
ocenianej jednostki oraz organ przeprowadzający ocenę.

Art. 98g. 1. Oceniający dokonuje ustaleń w zakresie oceny na podstawie
dowodów zgromadzonych w wyniku czynności przeprowadzonych w zakresie oceny.
Przebieg czynności w zakresie oceny oceniający dokumentuje w aktach oceny.
2. Z czynności mających istotne znaczenie dla sprawy oceniający sporządza
protokół lub notatkę.
3. Z ustaleń w zakresie oceny oceniający sporządza protokół oceny, który
zawiera:
1) miejsce i datę sporządzenia;
2) oznaczenie ocenianej jednostki organizacyjnej, jej siedzibę i adres, stopień
służbowy, imię i nazwisko jej kierownika, z uwzględnieniem zmian zaistniałych
w okresie objętym oceną;
3) stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe oceniającego oraz numer i datę
wystawienia upoważnienia do oceny;
4) określenie przedmiotu i zakresu oceny oraz okresu objętego oceną;
5) datę rozpoczęcia i datę zakończenia czynności w zakresie oceny
z uwzględnieniem dni przerw w tych czynnościach;
6) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku oceny, ustalonych
nieprawidłowości lub naruszeń przepisów prawa ze wskazaniem przyczyn ich
powstania, ich zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych;
7) wskazanie osób, o których mowa w art. 98d ust. 2 pkt 6 i 7, od których uzyskano
informacje, wyjaśnienia lub opinie;
8) omówienie dokonanych w protokole oceny poprawek, skreśleń i uzupełnień;
9) wykaz załączników, które dołączono do protokołu oceny;
10) podpis oceniającego i kierownika ocenianej jednostki organizacyjnej na każdej
stronie protokołu, a w razie odmowy podpisania protokołu oceny przez
kierownika – wzmiankę o tym zamieszczoną na końcu protokołu;
11) wzmiankę o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń oraz o prawie
odmowy podpisania protokołu oceny.
4. Protokół oceny sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje, za poświadczeniem odbioru, kierownik ocenianej jednostki
organizacyjnej, a drugi – organ przeprowadzający ocenę.

Art. 98h. 1. Kierownikowi ocenianej jednostki organizacyjnej przed
podpisaniem protokołu oceny przysługuje prawo zgłoszenia do organu
przeprowadzającego ocenę umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych
w protokole oceny w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
2. Zastrzeżenia zgłasza się pisemnie oceniającemu.
3. Organ przeprowadzający ocenę rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od
dnia ich zgłoszenia.
4. W przypadku stwierdzenia przez organ przeprowadzający ocenę zasadności
zastrzeżeń oceniający uwzględnia je i zmienia lub uzupełnia treść protokołu oceny.
5. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości albo w części
kierownikowi ocenianej jednostki organizacyjnej, który zgłosił zastrzeżenia,
przekazuje się pisemne stanowisko organu przeprowadzającego ocenę w tej sprawie.
W takim przypadku kierownik ocenianej jednostki organizacyjnej może odmówić
podpisania protokołu oceny, pisemnie uzasadniając odmowę jego podpisania.
6. Odmowa podpisania protokołu oceny przez kierownika ocenianej jednostki
organizacyjnej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu oceny przez
oceniającego i sporządzenia projektu informacji o wynikach oceny.

Art. 98i. 1. Na podstawie ustaleń zawartych w protokole oceny oceniający,
w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu oceny, sporządza projekt informacji
o wynikach oceny, który zatwierdza organ przeprowadzający ocenę i kieruje do
kierownika ocenianej jednostki organizacyjnej.
2. Informacja o wynikach oceny zawiera ocenę działalności ocenianej jednostki
organizacyjnej wynikającą z ustaleń zawartych w protokole oceny, opis przyczyn
powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, wskazanie osób odpowiedzialnych za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia oraz termin ich usunięcia.
3. Kierownik ocenianej jednostki organizacyjnej, który otrzymał informację
o wynikach oceny, w terminie w niej określonym, informuje pisemnie organ
przeprowadzający ocenę o sposobie wykonania zaleceń oraz usunięciu wskazanych
w niej nieprawidłowości, wykorzystaniu uwag i wniosków w prowadzonej
działalności, a także o podjętych działaniach lub o przyczynach ich niepodjęcia.

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej art. 98

Poprzedni

Art. 97. 1. Z przeprowadzonego audytu właściwy organ sporządza odpowiednio: 1) sprawozdanie, 2) opinię 3) (uchylony) – które doręcza się audytowanemu. 1a. Audytowany może w terminie 14 dni od dni...

Nastepny

Art. 99. 1. Czynności audytowe przeprowadza się: 1) w celu ustalenia, czy podmiot występujący z wnioskiem o wydanie pozwolenia, o którym mowa w art. 38 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
  • Wejscie w życie 1 marca 2017
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka