Art. 92. 1. Uczniowie, z wyjątkiem uczniów szkół dla dorosłych, objęci są
świadczeniami profilaktycznej opieki zdrowotnej.
2. Organizację oraz formy profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami
określają przepisy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Art. 92a. 1. Ilekroć w art. 92b–92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy
przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach
rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem
lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji
społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie
ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub
za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.
2. Przepisom ustawy nie podlega wypoczynek organizowany dla dzieci własnych
lub dzieci znajomych przez rodzinę lub osoby znane rodzicom osobiście.
3. Przez rodzinę, o której mowa w ust. 2, należy rozumieć osoby spokrewnione
albo osoby niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie
zamieszkujące i gospodarujące.

Art. 92b. 1. Pierwszeństwo w korzystaniu z wypoczynku finansowanego ze
środków pozostających w dyspozycji wojewody mają dzieci:
1) objęte pieczą zastępczą;
2) pochodzące z rodzin żyjących w trudnych warunkach materialnych, w tym:
a) z rodzin wychowujących troje lub więcej dzieci,
b) samotnie wychowywane w rozumieniu art. 4 pkt 43 ustawy – Prawo oświatowe;
3) z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim
i zamieszkujące w środowisku ekologicznie zagrożonym.
2. Przez rodziny żyjące w trudnych warunkach materialnych, o których mowa
w ust. 1 pkt 2, należy rozumieć rodziny, w których dochód na osobę w rodzinie nie
przekracza kryterium dochodowego określonego w art. 5 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
3. Przy obliczaniu dochodu na osobę w rodzinie, o którym mowa w ust. 2, bierze
się pod uwagę przeciętny miesięczny dochód z 3 miesięcy wybranych spośród
ostatnich 6 miesięcy poprzedzających przekazanie przez rodziców uczestnika albo pełnoletniego uczestnika wypoczynku wypełnionej karty kwalifikacyjnej, o którym
mowa w art. 92k ust. 4.

Art. 92c. 1. Organizatorami wypoczynku mogą być:
1) szkoły i placówki;
2) przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców
ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w
art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych
i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 548 oraz z 2020 r.
poz. 568);
3) osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek
w celu:
a) niezarobkowym albo
b) zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy
turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017
r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
2. Organizator wypoczynku zapewnia:
1) bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje
wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony
przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne,
określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska
i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem
dzieci i młodzieży niepełnosprawnej – organizuje wypoczynek w obiekcie lub na
terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności
uczestników wypoczynku;
2) kadrę wypoczynku, którą stanowią:
a) kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki,
o których mowa w art. 92p ust. 1–6; liczba wychowawców wypoczynku jest
odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,
b) w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć – trenerzy
i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy
języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które
spełniają następujące warunki:
– mają ukończone 18 lat,
– posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
– posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do
realizowanych zajęć;
3) dostęp do opieki medycznej:
a) w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach
określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.
1373, z późn. zm.2)
) lub
b) na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem
medycznym;
4) program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb
uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5) żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia
25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz.
1252 oraz z 2020 r. poz. 284 i 285);
6) bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą
z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach
wodnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 350);
7) bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach
narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z
2019 r. poz. 1084).
3. Opinia potwierdzająca spełnianie przez obiekt lub teren wymagań ochrony
przeciwpożarowej, o których mowa w ust. 2 pkt 1, wydana przez właściwego
miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, jest
ważna przez okres 3 lat od dnia jej wydania, jeżeli warunki ochrony przeciwpożarowej
obiektu lub terenu nie uległy zmianie.
4. W przypadku wypoczynku organizowanego za granicą:
1) organizator wypoczynku ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od
następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia na rzecz uczestników
wypoczynku, o ile obowiązek zawarcia takiej umowy nie wynika z odrębnych przepisów;
2) co najmniej jedna osoba spośród kadry wypoczynku zna język obcy na poziomie
umożliwiającym porozumiewanie się w krajach tranzytowych i kraju docelowym.

Art. 92d. 1. Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi
oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora
wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.
2. Organizator wypoczynku posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłasza zamiar zorganizowania wypoczynku
kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na lokalizację wypoczynku.
3. Zamiar zorganizowania wypoczynku zgłasza się w formie zgłoszenia
wypoczynku, które zawiera:
1) nazwę lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku oraz jego dane
teleadresowe: adres siedziby lub adres zamieszkania w przypadku osoby
fizycznej, w tym województwo, powiat, gminę, oraz adres do korespondencji,
numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej, a także, jeżeli posiada:
a) numer identyfikacyjny REGON,
b) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP),
d) numer zaświadczenia o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i
przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług
turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada
2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;
2) wskazanie:
a) formy wypoczynku,
b) terminu wypoczynku,
c) adresu wypoczynku, miejsca lokalizacji wypoczynku lub trasy
wypoczynku, z podaniem nazwy kraju w przypadku wypoczynku
organizowanego za granicą,
d) rodzaju zakwaterowania,
e) liczby uczestników wypoczynku, w tym liczby uczestników ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, w szczególności wynikającymi
z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia
niedostosowaniem społecznym,
f) numeru telefonu kierownika wypoczynku;
3) ramowy program wypoczynku określający rodzaj zajęć realizowanych podczas
wypoczynku;
4) informację o sposobie zapewnienia uczestnikom wypoczynku dostępu do opieki
medycznej;
5) imiona i nazwiska oraz funkcje osób wchodzących w skład kadry wypoczynku,
a także informację o spełnianiu przez te osoby odpowiednio warunków,
o których mowa w art. 92p ust. 1–6 i art. 92c ust. 2 pkt 2 lit. b;
6) oświadczenie organizatora wypoczynku o posiadaniu kopii dokumentów
potwierdzających spełnianie przez osoby wchodzące w skład kadry wypoczynku
warunków, o których mowa w art. 92p ust. 1–6 i art. 92c ust. 2 pkt 2 lit. b,
potwierdzonych przez organizatora wypoczynku za zgodność z oryginałem;
7) w przypadku organizatora wypoczynku, o którym mowa w art. 92c ust. 1 pkt 3 –
oświadczenie organizatora wypoczynku, że organizuje wypoczynek w celu
odpowiednio niezarobkowym albo zarobkowym i nie podlega obowiązkowi
wpisu do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających
nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2
ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych
usługach turystycznych;
8) wykaz dokumentów dołączonych do zgłoszenia, określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 92t;
9) datę i podpis organizatora wypoczynku.
4. W przypadku stwierdzenia braków lub nieprawidłowości w zgłoszeniu
wypoczynku kurator oświaty wzywa niezwłocznie organizatora wypoczynku do ich
uzupełnienia lub usunięcia w wyznaczonym terminie.
5. Zgłoszenie wypoczynku uzupełnione lub poprawione w wyznaczonym
terminie wywołuje skutki od chwili jego przedstawienia.
6. Jeżeli zgłoszenie wypoczynku spełnia warunki określone w ustawie
i przepisach wydanych na podstawie art. 92t, kurator oświaty umieszcza je
niezwłocznie w bazie wypoczynku, o której mowa w art. 92h ust. 1, udostępniając do
publicznej wiadomości następujące informacje:
1) numer zgłoszenia wypoczynku;
2) datę umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku;
3) nazwę lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku;
4) dane teleadresowe organizatora wypoczynku, o których mowa w ust. 3 pkt 1;
5) termin wypoczynku;
6) adres wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasę wypoczynku,
w tym nazwę kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą;
7) liczbę uczestników;
8) ramowy program wypoczynku;
9) sposób zapewnienia uczestnikom wypoczynku dostępu do opieki medycznej;
10) numer wpisu do rejestru, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. d, albo informację o
złożeniu oświadczenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 7.
7. Wypoczynek może się odbyć wyłącznie po umieszczeniu zgłoszenia
wypoczynku w bazie wypoczynku.
8. Jeżeli mimo wezwania, o którym mowa w ust. 4, organizator wypoczynku nie
uzupełnił braków lub nie usunął nieprawidłowości stwierdzonych w zgłoszeniu
wypoczynku, kurator oświaty, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia
umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku, o której mowa w art. 92h ust. 1.

Art. 92e. 1. Zgłoszeniu, o którym mowa w art. 92d ust. 1, nie podlega zamiar
zorganizowania wypoczynku przez szkołę lub placówkę, trwającego do 3 dni.
2. Dyrektor szkoły lub placówki zawiadamia organ prowadzący oraz organ
sprawujący nadzór pedagogiczny o zamiarze zorganizowania wypoczynku, o którym
mowa w ust. 1, przekazując tym organom kartę wypoczynku, z wyjątkiem listy,
o której mowa w ust. 4 pkt 9.
3. Wypoczynek, o którym mowa w ust. 1, może się odbyć wyłącznie po
zawiadomieniu organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego
nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką o zamiarze zorganizowania tego wypoczynku.
4. Karta wypoczynku zawiera:
1) nazwę i adres szkoły lub placówki;
2) adres wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasę wypoczynku,
w tym nazwę kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą;
3) termin wypoczynku;
4) cel i program wypoczynku;
5) środek transportu;
6) imiona i nazwiska kierownika wypoczynku i wychowawców wypoczynku;
7) numer telefonu kierownika wypoczynku;
8) oświadczenie kierownika wypoczynku i wychowawców wypoczynku
o zobowiązaniu się do przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa
w czasie wypoczynku;
9) listę uczestników wypoczynku, która zawiera następujące dane: imię i nazwisko,
datę urodzenia i adres zamieszkania;
10) liczbę uczestników;
11) datę i podpis dyrektora szkoły lub placówki.

Art. 92f. Opłatę za udział uczestnika w wypoczynku ustala organizator wypoczynku.

Art. 92g. Niezwłocznie po umieszczeniu zgłoszenia wypoczynku w bazie
wypoczynku, o której mowa w art. 92h ust. 1, kurator oświaty udostępnia z bazy
wypoczynku państwowemu inspektorowi sanitarnemu, komendantowi powiatowemu
(miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej oraz kuratorowi oświaty, właściwym ze
względu na miejsce lokalizacji wypoczynku, wersję elektroniczną zgłoszenia
wypoczynku, z tym że informacji o spełnianiu przez osoby wchodzące w skład kadry
wypoczynku odpowiednio warunków, o których mowa w art. 92p ust. 1–6 i art. 92c
ust. 2 pkt 2 lit. b, oraz oświadczenia, o którym mowa w art. 92d ust. 3 pkt 6, nie
ujawnia się państwowemu inspektorowi sanitarnemu i komendantowi powiatowemu
(miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej.

Art. 92h. 1. Bazę wypoczynku prowadzi minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania za pomocą systemu teleinformatycznego.
2. Zgłoszenia wypoczynku usuwa się z bazy wypoczynku:
1) po upływie 30 dni od dnia zakończenia ferii zimowych – w przypadku
wypoczynku organizowanego w czasie zimowej przerwy świątecznej i ferii
zimowych w danym roku szkolnym;
2) po upływie 30 dni od dnia zakończenia ferii letnich – w przypadku wypoczynku
organizowanego w czasie wiosennej przerwy świątecznej i ferii letnich w danym
roku szkolnym.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, kurator oświaty, właściwy
państwowy inspektor sanitarny i komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży
Pożarnej przechowują odpowiednio dane zawarte w bazie wypoczynku, dokumentację
dotyczącą zgłoszenia wypoczynku i dokumentację wypoczynku przez okres 5 lat od
dnia usunięcia zgłoszenia z bazy wypoczynku.
4. Organizator wypoczynku przechowuje dokumentację dotyczącą zgłoszenia
wypoczynku i dokumentację wypoczynku przez okres 5 lat od dnia usunięcia
zgłoszenia z bazy wypoczynku.
5. Szkoła lub placówka przechowuje kartę wypoczynku przez okres 5 lat od dnia
zakończenia wypoczynku.

Art. 92i. Organizator wypoczynku zawiadamia niezwłocznie kuratora oświaty
właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora
wypoczynku, a w przypadku organizatora wypoczynku posiadającego siedzibę lub
miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – kuratora oświaty
właściwego ze względu na lokalizację wypoczynku, o zmianach okoliczności objętych
zgłoszeniem wypoczynku.

Art. 92j. Organizator wypoczynku informuje rodziców uczestnika albo
pełnoletniego uczestnika wypoczynku o warunkach organizacji wypoczynku,
w szczególności o terminie, miejscu lub trasie wypoczynku, jego programie
i regulaminie.

Art. 92k. 1. Organizator wypoczynku zakłada dla uczestnika wypoczynku kartę
kwalifikacyjną, z wyłączeniem wypoczynku, o którym mowa w art. 92e ust. 1.
2. Karta kwalifikacyjna zawiera:
1) informacje dotyczące wypoczynku:
a) formę wypoczynku,
b) termin wypoczynku,
c) adres wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasę wypoczynku,
w tym nazwę kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą;
2) informacje dotyczące uczestnika wypoczynku:
a) imię (imiona) i nazwisko uczestnika oraz imiona i nazwiska jego rodziców,
b) rok urodzenia,
c) adres zamieszkania, a w przypadku gdy uczestnik jest niepełnoletni – adres
zamieszkania jego rodziców lub adres ich pobytu, jeżeli jest inny niż adres
zamieszkania,
d) numer telefonu rodziców lub osoby wskazanej przez pełnoletniego
uczestnika,
e) informację o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczestnika,
w szczególności o potrzebach wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
f) istotne dane o stanie zdrowia, rozwoju psychofizycznym i stosowanej diecie
uczestnika oraz jego numer PESEL w celu potwierdzenia prawa do
świadczeń opieki zdrowotnej;
g) (uchylona)
3) decyzję organizatora wypoczynku o zakwalifikowaniu uczestnika do udziału w wypoczynku;
4) potwierdzenie przez kierownika wypoczynku pobytu uczestnika w miejscu
wypoczynku w terminie, o którym mowa w pkt 1 lit. b, albo informację
kierownika wypoczynku o skróceniu tego pobytu;
5) informację kierownika wypoczynku o stanie zdrowia uczestnika w czasie
trwania wypoczynku oraz o chorobach przebytych w jego trakcie;
6) informacje i spostrzeżenia wychowawcy wypoczynku dotyczące uczestnika wypoczynku.
3. Organizator wypoczynku podaje w karcie kwalifikacyjnej informacje,
o których mowa w ust. 2 pkt 1, a następnie przekazuje ją rodzicom uczestnika albo
pełnoletniemu uczestnikowi wypoczynku.
4. Rodzice uczestnika albo pełnoletni uczestnik wypoczynku podają w karcie
kwalifikacyjnej informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, a następnie przekazują ją
organizatorowi wypoczynku.

Art. 92l. 1. Każda osoba wchodząca w skład kadry wypoczynku, która powzięła
wiadomość o wypadku z udziałem uczestnika wypoczynku, niezwłocznie udziela mu
pierwszej pomocy i zapewnia opiekę, a w razie potrzeby powiadamia podmioty
ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
2. Kierownik wypoczynku lub upoważniony przez niego wychowawca
wypoczynku o każdym wypadku podczas wypoczynku zawiadamia niezwłocznie:
1) rodziców uczestnika, który uległ wypadkowi, albo osobę wskazaną przez
pełnoletniego uczestnika wypoczynku w karcie kwalifikacyjnej;
2) organizatora wypoczynku;
3) kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania
organizatora wypoczynku oraz kuratora oświaty właściwego ze względu na
miejsce lokalizacji wypoczynku;
4) organ prowadzący szkołę lub placówkę, dyrektora szkoły lub placówki oraz radę
rodziców – w przypadku gdy organizatorem wypoczynku jest szkoła lub
placówka;
5) prokuratora – w razie wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego;
6) państwowego inspektora sanitarnego – w przypadku zatrucia pokarmowego, do
którego doszło na terenie kraju.
3. Miejsce wypadku zabezpiecza się do czasu sporządzenia protokołu
powypadkowego.
4. Kierownik wypoczynku albo upoważniony przez niego wychowawca
wypoczynku przeprowadza po wypadku postępowanie powypadkowe oraz sporządza
protokół powypadkowy, który zawiera:
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania uczestnika, który uległ wypadkowi;
2) okoliczności wypadku;
3) działania podjęte w związku z wypadkiem;
4) skutki wypadku;
5) miejscowość lub miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpis osoby
sporządzającej protokół.
5. W postępowaniu powypadkowym może uczestniczyć jako obserwator
przedstawiciel kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji
wypoczynku, a w przypadku wypoczynku organizowanego przez szkołę lub placówkę
– także przedstawiciel organu prowadzącego.
6. Protokół powypadkowy sporządza się w trzech egzemplarzach, po jednym dla
rodziców uczestnika, który uległ wypadkowi, albo pełnoletniego uczestnika
wypoczynku, który uległ wypadkowi, lub osoby wskazanej przez niego w karcie
kwalifikacyjnej, organizatora wypoczynku i kuratora oświaty właściwego ze względu
na miejsce lokalizacji wypoczynku.
7. Rodzice uczestnika, który uległ wypadkowi, albo pełnoletni uczestnik, który
uległ wypadkowi, lub osoba wskazana przez niego w karcie kwalifikacyjnej mogą
zgłosić pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym
w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
8. W przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole
powypadkowym są zasadne w całości lub w części kierownik wypoczynku albo
upoważniony przez niego wychowawca wypoczynku zmienia lub uzupełnia protokół.
9. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole
powypadkowym w całości kierownik wypoczynku albo upoważniony przez niego
wychowawca wypoczynku pozostawia protokół bez zmian.
10. Kierownik wypoczynku, w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń do
ustaleń zawartych w protokole powypadkowym, informuje na piśmie osoby, o których
mowa w ust. 6, o uwzględnieniu w całości lub w części albo nieuwzględnieniu tych
zastrzeżeń, wraz z uzasadnieniem.

Art. 92m. 1. Nadzór nad wypoczynkiem organizowanym w kraju sprawuje
kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku.
2. W ramach nadzoru kurator oświaty zbiera i analizuje informacje o stanie
i warunkach realizacji wypoczynku na obszarze województwa, a także, odpowiednio
do potrzeb, może:
1) kontrolować wypoczynek w miejscu wypoczynku;
2) żądać wglądu do dokumentacji wypoczynku w miejscu wypoczynku;
3) żądać wglądu do dokumentacji wypoczynku po zakończeniu wypoczynku;
4) występować do organizatora wypoczynku o informacje związane z organizacją
i przebiegiem wypoczynku.
3. Kurator oświaty zawiadamia organizatora wypoczynku o zamiarze
przeprowadzenia kontroli. Nie zawiadamia się o zamiarze przeprowadzenia kontroli,
w przypadku gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim
zagrożeniem zdrowia lub życia uczestników wypoczynku, jest wynikiem wcześniej
przeprowadzonej kontroli lub następuje z powodu otrzymanych skarg.
4. Kontrolę przeprowadzają osoba lub osoby wyznaczone przez kuratora
oświaty, na podstawie okazanego imiennego upoważnienia wydanego przez kuratora
oświaty i po okazaniu legitymacji służbowej.
5. Osoba przeprowadzająca kontrolę podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, na
wniosek lub z urzędu, jeżeli kontrola może dotyczyć jej praw lub obowiązków, praw
lub obowiązków jej małżonka, osoby pozostającej z nią faktycznie we wspólnym
pożyciu, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia lub osoby związanej z nią
z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają mimo ustania
małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
6. Przed rozpoczęciem kontroli osoba przeprowadzająca kontrolę składa pisemne
oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli.
7. Osoba przeprowadzająca kontrolę podlega wyłączeniu również w przypadku
zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości
co do jej bezstronności.
8. O wyłączeniu, o którym mowa w ust. 5 i 7, decyduje kurator oświaty.
9. Osobie przeprowadzającej kontrolę przysługuje prawo wstępu do wszystkich
obiektów i urządzeń związanych z wypoczynkiem, wglądu do dokumentacji
niezbędnej do przeprowadzenia kontroli, sporządzania jej kopii oraz żądania
udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień.
10. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności organizatora wypoczynku
lub kierownika wypoczynku albo osoby upoważnionej. Organizator wypoczynku oraz
osoby wchodzące w skład kadry wypoczynku są obowiązani udzielać osobie
przeprowadzającej kontrolę wszelkich potrzebnych informacji oraz zapewnić jej
warunki sprawnego przeprowadzenia kontroli.
11. Osoba przeprowadzająca kontrolę sporządza protokół kontroli, który
zawiera:
1) nazwę lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku oraz jego adres siedziby
lub adres zamieszkania;
2) imię i nazwisko kierownika wypoczynku oraz jego adres zamieszkania;
3) numer zgłoszenia wypoczynku umieszczonego w bazie wypoczynku;
4) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby przeprowadzającej kontrolę;
5) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
6) miejsce kontroli;
7) zakres kontroli;
8) opis ustalonego stanu faktycznego;
9) zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości;
10) imiona, nazwiska i funkcje osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości;
11) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli i o prawie do odmowy podpisania protokołu.
12. Protokół kontroli podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę oraz
organizator wypoczynku lub kierownik wypoczynku albo osoba upoważniona.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez organizatora wypoczynku lub
kierownika wypoczynku albo osobę upoważnioną osoba przeprowadzająca kontrolę
umieszcza w protokole informację o tym fakcie.
13. Organizator wypoczynku lub kierownik wypoczynku albo osoba
upoważniona ma prawo zgłosić pisemne umotywowane zastrzeżenia do ustaleń
zawartych w protokole kontroli w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
14. Kurator oświaty, w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli, informuje na piśmie osoby, o których mowa
w ust. 13, o uwzględnieniu w całości lub w części albo nieuwzględnieniu tych
zastrzeżeń, wraz z uzasadnieniem.
15. W przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole
kontroli są zasadne w całości lub w części osoba przeprowadzająca kontrolę zmienia
lub uzupełnia protokół kontroli.
16. W przypadku nieuwzględnienia w całości zastrzeżeń do ustaleń zawartych
w protokole kontroli osoba przeprowadzająca kontrolę pozostawia protokół kontroli
bez zmian.

Art. 92n. 1. W razie stwierdzenia, że wypoczynek jest prowadzony niezgodnie
z prawem lub danymi zawartymi w zgłoszeniu wypoczynku, kurator oświaty
właściwy ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku, z urzędu albo na wniosek
właściwego państwowego inspektora sanitarnego lub komendanta powiatowego
(miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej:
1) nakazuje organizatorowi wypoczynku usunięcie w wyznaczonym terminie
stwierdzonych nieprawidłowości, pod rygorem zakończenia prowadzenia
wypoczynku;
2) nakazuje organizatorowi wypoczynku natychmiastowe przeniesienie
uczestników wypoczynku do innego obiektu, spełniającego warunki, o których
mowa w art. 92c ust. 2 pkt 1, jeżeli nieprawidłowości powodują bezpośrednie
zagrożenie życia lub zdrowia uczestników wypoczynku, pod rygorem
zakończenia prowadzenia wypoczynku.
2. W przypadku:
1) niemożności usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
2) niewykonania nakazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2
– kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku zarządza,
w drodze decyzji administracyjnej, zakończenie prowadzenia wypoczynku przez
organizatora wypoczynku oraz nakazuje organizatorowi wypoczynku niezwłoczne
zorganizowanie powrotu uczestników wypoczynku do miejsca zamieszkania.
3. Decyzji, o której mowa w ust. 2, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
4. Kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku
zawiadamia niezwłocznie kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub
miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku o wydaniu decyzji, o której mowa
w ust. 2, i przekazuje kopię tej decyzji.
5. Właściwy państwowy inspektor sanitarny i komendant powiatowy (miejski)
Państwowej Straży Pożarnej są obowiązani niezwłocznie zawiadomić kuratora
oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku o stwierdzonych
okolicznościach uzasadniających zakończenie prowadzenia wypoczynku.
6. Informację o wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 2, lub o stwierdzeniu
okoliczności, o których mowa w ust. 5, kurator oświaty właściwy ze względu na
miejsce lokalizacji wypoczynku zamieszcza niezwłocznie w bazie wypoczynku,
o której mowa w art. 92h ust. 1, a informację o terminie zakończenia prowadzenia
wypoczynku udostępnia w bazie wypoczynku do publicznej wiadomości.

Art. 92o. 1. Nadzór nad wypoczynkiem organizowanym za granicą sprawuje
kurator oświaty właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania
organizatora wypoczynku.
2. W ramach nadzoru kurator oświaty zbiera i analizuje informacje o stanie
i warunkach realizacji wypoczynku za granicą, może żądać od organizatora
wypoczynku dokumentacji wypoczynku oraz dodatkowych informacji związanych
z organizacją i przebiegiem wypoczynku, w tym także po jego zakończeniu.

Art. 92p. 1. Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która:
1) nie była karana za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu,
przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, przestępstwo
przeciwko rodzinie i opiece, z wyjątkiem przestępstwa określonego w art. 209
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i
2128 oraz z 2020 r. poz. 568 i 875), przestępstwo określone w rozdziale 7 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2019 r. poz. 852,
1655 i 1818 oraz z 2020 r. poz. 322) albo wobec której nie orzeczono zakazu
prowadzenia działalności związanej z wychowywaniem, leczeniem, edukacją
małoletnich lub opieką nad nimi lub zakazu przebywania w określonych
środowiskach lub miejscach, kontaktowania się z określonymi osobami, zbliżania się do określonych osób lub opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu;
2) ukończyła 18 lat;
3) posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
4) ukończyła kurs na kierownika wypoczynku;
5) posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań
dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczo-wychowawczych, uzyskane
w okresie ostatnich 15 lat.
2. Wychowawcą wypoczynku może być osoba, która:
1) spełnia warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3;
2) ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku.
3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy instruktorów harcerskich
w stopniu co najmniej przewodnika lub równoważnym nadanym w organizacji
harcerskiej funkcjonującej w Rzeczypospolitej Polskiej albo w stopniu równoważnym
nadanym w organizacji harcerskiej funkcjonującej w innym państwie członkowskim
Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub
Konfederacji Szwajcarskiej, pełniących funkcję kierownika wypoczynku lub
wychowawcy wypoczynku w formach wypoczynku organizowanych przez
organizacje harcerskie.
4. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy osób zajmujących
stanowiska kierownicze w szkołach lub placówkach oraz instruktorów harcerskich
w stopniu co najmniej podharcmistrza lub równoważnym nadanym w organizacji
harcerskiej funkcjonującej w Rzeczypospolitej Polskiej albo w stopniu równoważnym
nadanym w organizacji harcerskiej funkcjonującej w innym państwie członkowskim
Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub
Konfederacji Szwajcarskiej.
5. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie dotyczy nauczycieli oraz
instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza lub równoważnym
nadanym w organizacji harcerskiej funkcjonującej w Rzeczypospolitej Polskiej albo
w stopniu równoważnym nadanym w organizacji harcerskiej funkcjonującej w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.
6. Warunek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie dotyczy nauczycieli, osób
pracujących z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego lub placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, które posiadają wykształcenie określone w art. 26
ust. 1 pkt 1 lit. a lub w art. 98 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821), oraz
instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika lub równoważnym
nadanym w organizacji harcerskiej funkcjonującej w Rzeczypospolitej Polskiej albo
w stopniu równoważnym nadanym w organizacji harcerskiej funkcjonującej w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.
7. Równoważność stopnia, o którym mowa w ust. 3–6, stwierdza kurator oświaty
właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku,
w drodze decyzji administracyjnej. Kurator oświaty może zasięgnąć opinii organizacji
harcerskiej funkcjonującej w Rzeczypospolitej Polskiej lub zwrócić się do
organizatora wypoczynku o przedstawienie dokumentów niezbędnych do ustalenia
równoważności stopnia.
8. W celu potwierdzenia spełniania warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1:
1) kandydat na kierownika lub wychowawcę wypoczynku jest obowiązany
przedstawić organizatorowi wypoczynku informację z Krajowego Rejestru
Karnego; informacja ta zachowuje ważność przez okres 12 miesięcy od dnia jej wydania;
2) kandydat na kierownika lub wychowawcę wypoczynku, który jest jednocześnie
zatrudniony na podstawie przepisów, które przewidują warunek niekaralności za
przestępstwo popełnione umyślnie, składa w formie pisemnej oświadczenie
o niekaralności za przestępstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Art. 92q. 1. Kurs na kierownika wypoczynku i kurs na wychowawcę
wypoczynku mogą być prowadzone przez:
1) publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli;
2) publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;
3) osoby prawne, osoby fizyczne oraz instytucje rynku pracy, o których mowa
w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową.
2. Prowadzenie kursu na kierownika wypoczynku i kursu na wychowawcę
wypoczynku przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wymaga zgody kuratora
oświaty właściwego ze względu na miejsce prowadzenia kursów.
3. Zgoda jest wydawana na czas określony, nie dłuższy jednak niż rok.
4. Zgoda jest wydawana organizatorowi, który zapewni:
1) bazę dydaktyczną umożliwiającą realizację programu kursów;
2) kadrę posiadającą przygotowanie zapewniające realizację programu kursu;
3) program kursu zgodny z programem określonym w przepisach wydanych na
podstawie art. 92t.
5. Wniosek o udzielenie zgody zawiera:
1) nazwę lub imię i nazwisko organizatora kursu;
2) adres siedziby lub adres zamieszkania organizatora kursu;
3) rodzaj planowanych kursów;
4) liczbę planowanych kursów, z wyszczególnieniem liczby kursów na kierownika
wypoczynku i kursów na wychowawcę wypoczynku;
5) adres miejsca prowadzenia kursów;
6) planowane terminy przeprowadzenia kursów;
7) planowany harmonogram kursów zawierający wykaz dni, w których mają się
odbywać zajęcia, oraz czas trwania poszczególnych zajęć;
8) informację o bazie dydaktycznej umożliwiającej realizację kursów;
9) datę i podpis organizatora kursu.
6. Do wniosku dołącza się:
1) wykaz kadry prowadzącej zajęcia zawierający imię, nazwisko i rodzaj
prowadzonych zajęć oraz kopie dokumentów potwierdzających posiadane przez
nią przygotowanie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 92t;
2) programy kursów;
3) kopię dokumentu określającego status prawny organizatora kursów.
7. Wniosek składa się nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem
rozpoczęcia kursów.
8. Odmowa wydania zgody następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Art. 92r. 1. Kurs na kierownika wypoczynku i kurs na wychowawcę
wypoczynku kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętności uczestnika kursu.
2. Uczestnik kursu po zdaniu egzaminu sprawdzającego wiedzę i umiejętności
otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku albo
wychowawcę wypoczynku wydane przez organizatora kursu.
3. Organizator kursu prowadzi ewidencję wydanych zaświadczeń, która zawiera:
1) numer ewidencyjny zaświadczenia;
2) rok wydania zaświadczenia;
3) imię, nazwisko i datę urodzenia uczestnika kursu;
4) rodzaj ukończonego kursu;
5) numer zgody kuratora oświaty na prowadzenie kursu.
4. Organizator kursu nie później niż w terminie 30 dni od upływu okresu, na jaki
została wydana zgoda na prowadzenie kursów, przekazuje kuratorowi oświaty
informację o liczbie wydanych zaświadczeń oraz liczbie osób, które nie zdały
egzaminu sprawdzającego wiedzę i umiejętności uczestnika kursu.

Art. 92s. 1. Kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce prowadzenia kursu
na kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku sprawuje nadzór nad
prowadzeniem kursu.
2. Kurator oświaty w ramach nadzoru może kontrolować prowadzenie kursu
w miejscu jego organizacji, żądać dokumentacji kursu oraz występować do
organizatora kursu o informacje związane z organizacją i przebiegiem kursu.
3. Kurator oświaty zawiadamia organizatora kursu o zamiarze przeprowadzenia
kontroli nie później niż 7 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli.
4. Kontrolę przeprowadzają osoba lub osoby wyznaczone przez kuratora
oświaty, na podstawie okazanego imiennego upoważnienia wydanego przez kuratora
oświaty i po okazaniu legitymacji służbowej.
5. Osoba przeprowadzająca kontrolę podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, na
wniosek lub z urzędu, jeżeli kontrola może dotyczyć jej praw lub obowiązków, praw
lub obowiązków jej małżonka, osoby pozostającej z nią faktycznie we wspólnym
pożyciu, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia lub osoby związanej z nią
z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają mimo ustania
małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
6. Przed rozpoczęciem kontroli osoba przeprowadzająca kontrolę składa pisemne
oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału
w kontroli.
7. Osoba przeprowadzająca kontrolę podlega wyłączeniu również w przypadku
zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości
co do jej bezstronności.
8. O wyłączeniu, o którym mowa w ust. 5 i 7, decyduje kurator oświaty.
9. Osobie przeprowadzającej kontrolę przysługuje prawo wstępu do
pomieszczeń, w których prowadzony jest kurs, wglądu do dokumentacji dotyczącej
kursu, sporządzania jej kopii oraz żądania udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień.
10. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności organizatora kursu lub
osoby przez niego upoważnionej. Organizator kursu oraz osoby prowadzące zajęcia są
obowiązane udzielać osobie przeprowadzającej kontrolę wszelkich potrzebnych
informacji oraz zapewnić jej warunki sprawnego przeprowadzenia kontroli.
11. Osoba przeprowadzająca kontrolę sporządza protokół kontroli, który
zawiera:
1) nazwę lub imię i nazwisko organizatora kursu oraz jego adres siedziby lub adres
zamieszkania;
2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby przeprowadzającej kontrolę;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) miejsce kontroli;
5) zakres kontroli;
6) opis ustalonego stanu faktycznego;
7) zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości;
8) imiona, nazwiska i funkcje osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości;
9) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli i o prawie do odmowy podpisania tego protokołu.
12. Protokół kontroli podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę i organizator
kursu lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku odmowy podpisania
protokołu przez organizatora kursu lub osobę przez niego upoważnioną osoba
przeprowadzająca kontrolę umieszcza w protokole informację o tym fakcie.
13. Organizator kursu albo osoba przez niego upoważniona ma prawo zgłosić
pisemne umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli
w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
14. Kurator oświaty, w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli, informuje na piśmie osobę, o której mowa w ust. 13,
o uwzględnieniu w całości lub w części albo nieuwzględnieniu tych zastrzeżeń, wraz
z uzasadnieniem.
15. W przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole
kontroli są zasadne w całości lub w części osoba przeprowadzająca kontrolę zmienia
lub uzupełnia protokół kontroli.
16. W przypadku nieuwzględnienia w całości zastrzeżeń do ustaleń zawartych
w protokole kontroli osoba przeprowadzająca kontrolę pozostawia protokół kontroli bez zmian.
17. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w prowadzeniu kursu, w tym
prowadzenia kursu niezgodnie z warunkami, o których mowa w art. 92q ust. 4, kurator
oświaty nakazuje ich usunięcie w wyznaczonym terminie lub cofa wydaną zgodę.
18. Cofnięcie zgody następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Art. 92t. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia:
1) termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego
formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na
uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty
obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie
wypoczynku;
2) termin przekazania karty wypoczynku, o której mowa w art. 92e ust. 2, oraz wzór
tej karty, mając na uwadze potrzebę uzyskania pełnych informacji
o organizowanym wypoczynku;
3) liczbę uczestników wypoczynku w grupie pozostających pod opieką jednego
wychowawcy, mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwej opieki
i bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży, w tym ze względu na ich wiek lub
specjalne potrzeby edukacyjne;
4) obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku, w tym
obowiązek prowadzenia przez wychowawcę dziennika zajęć realizowanych
podczas wypoczynku, oraz wzór tego dziennika, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznego wypoczynku i właściwej opieki
wychowawczej oraz prawidłowego dokumentowania przebiegu wypoczynku;
5) obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku
organizowanego przez szkołę i placówkę, o którym mowa w art. 92e ust. 1,
biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznego
wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej oraz charakter i specyfikę tego wypoczynku;
6) program kursów na kierownika wypoczynku albo wychowawcę wypoczynku,
w tym formę i wymiar zajęć, z uwzględnieniem w programach kursów treści
z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży;
7) wzór karty kwalifikacyjnej, o której mowa w art. 92k ust. 1, mając na uwadze
potrzebę zebrania niezbędnych informacji o uczestniku wypoczynku oraz jego
udziale w wypoczynku;
8) wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku albo
wychowawcę wypoczynku, z uwzględnieniem szczegółowych danych
dotyczących ukończonego kursu;
9) dokumenty potwierdzające posiadane przez kadrę przygotowanie, mając na
uwadze zapewnienie realizacji programu kursu.

Ustawa o systemie oświaty art. 92

Poprzedni

Art. 91. (uchylony). Art. 91a. (uchylony).

Nastepny

Art. 93. 1. Wykształcenie średnie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe potwierdzają w Rzeczypospolitej Polskiej: 1) świadectwa i inne dokumenty wydane przez szkołę lub inst...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
  • Wejscie w życie 25 października 1991
  • Ost. zmiana ustawy 19 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka