Art. 91. Administracyjnej karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) będąc do tego obowiązanym na podstawie art. 7 ust. 2 nie stosuje przy
projektowaniu sprzętu wymagań dotyczących ekoprojektu ułatwiających
ponowne użycie i przetwarzanie zużytego sprzętu, zgodnie z tym przepisem;
2) wbrew przepisowi art. 7 ust. 3 uniemożliwia ponowne użycie zużytego sprzętu
przez stosowanie specyficznych rozwiązań projektowych lub procesów
produkcyjnych;
3) wbrew przepisowi art. 12 ust. 1 nie umieszcza numeru rejestrowego na fakturze
i innych dokumentach sporządzanych w związku z wprowadzaniem do obrotu
sprzętu;
4) wbrew przepisowi art. 13 ust. 1 nie dołącza do sprzętu przeznaczonego dla
gospodarstw domowych informacji wskazanych w tym przepisie;
5) wbrew przepisowi art. 13 ust. 2 pkt 1 nie informuje o systemie zbierania, w tym
zwrotu, zużytego sprzętu;
6) wbrew przepisowi art. 13 ust. 2 pkt 2 nie informuje o roli, jaką gospodarstwo
domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym
recyklingu, zużytego sprzętu;
7) wbrew przepisowi art. 14 ust. 1 nie oznakowuje sprzętu symbolem selektywnego
zbierania;
8) wbrew przepisowi art. 14 ust. 2 nie umieszcza w sposób wyraźny, czytelny
i trwały oznakowania, o którym mowa w art. 14 ust. 1, na sprzęcie, opakowaniu
lub dokumentach dołączonych do sprzętu;
9) wbrew przepisom art. 15 ust. 3 nie przeznacza na publiczne kampanie
edukacyjne lub nie wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu
marszałkowskiego łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu
wprowadzonego do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku
kalendarzowym albo nie rozlicza wykonania tych obowiązków w terminie,
o którym mowa w art. 15 ust. 5;
10) wbrew przepisowi art. 16 ust. 2 nie informuje nabywców sprzętu o wysokości
kosztów gospodarowania odpadami;
11) wbrew przepisowi art. 17 ust. 1 nie opracowuje informacji dotyczącej
ponownego użycia i przetwarzania zużytego sprzętu, zawierającej
w szczególności wskazanie poszczególnych części składowych oraz materiałów
zawartych w sprzęcie, a także umiejscowienia w sprzęcie niebezpiecznych:
substancji, mieszanin oraz części składowych;
12) wbrew przepisowi art. 17 ust. 3 nie przekazuje bezpłatnie informacji, o której
mowa w art. 17 ust. 1;
13) wbrew przepisowi art. 18 ust. 1 nie organizuje i nie finansuje odbierania od
zbierających zużyty sprzęt oraz przetwarzania zużytego sprzętu pochodzącego
z gospodarstw domowych;
14) wbrew przepisowi art. 19 ust. 1 nie organizuje i nie finansuje zbierania oraz
przetwarzania zużytego sprzętu pochodzącego od użytkowników innych niż
gospodarstwa domowe;
15) wbrew przepisowi art. 22 ust. 1 nie prowadzi dodatkowej ewidencji obejmującej
informacje o masie wprowadzonego do obrotu sprzętu albo prowadzi ją
niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
16) wbrew przepisowi art. 22 ust. 3 nie przechowuje dodatkowej ewidencji oraz
zaświadczeń o zużytym sprzęcie;
17) wbrew przepisom art. 23 nie zawiera umowy z prowadzącym zakład
przetwarzania;
18) wbrew przepisowi art. 26 ust. 2 nie wyznacza autoryzowanego przedstawiciela;
19) wbrew przepisowi art. 26 ust. 5 nie wykonuje obowiązków określonych ustawą
dla wprowadzającego sprzęt za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego;
20) wbrew przepisom art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 1 i 3 nie wnosi zabezpieczenia
finansowego albo nie wnosi go w terminie;
21) wbrew zakazowi określonemu w art. 35 ust. 1 zbiera niekompletny zużyty sprzęt
lub części pochodzące ze zużytego sprzętu;
22) wbrew przepisowi art. 37 ust. 1 nie odbiera nieodpłatnie zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży;
23) wbrew przepisowi art. 37 ust. 2 nie odbiera nieodpłatnie zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych w miejscu dostawy sprzętu;
24) wbrew przepisowi art. 37 ust. 3 nie przyjmuje nieodpłatnie zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych, którego żaden z zewnętrznych
wymiarów nie przekracza 25 cm, bez konieczności zakupu nowego sprzętu
przeznaczonego dla gospodarstw domowych;
25) wbrew przepisowi art. 37 ust. 4 nie umieszcza w widocznym miejscu w punkcie
sprzedaży informacji w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1–3, lub kto
udostępniając na rynku sprzęt za pomocą środków porozumiewania się na
odległość nie przekazuje tych informacji w sposób umożliwiający zapoznanie się
z nimi, w szczególności na stronie internetowej lub w formie komunikatu;
26) wbrew przepisom art. 39:
a) udostępnia na rynku sprzęt niezgodnie z art. 39 pkt 1 lit. a,
b) udostępnia na rynku sprzęt nieoznakowany zgodnie z art. 14 ust. 1,
c) nie umieszcza w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji
o punktach zbierania zużytego sprzętu, a w przypadku udostępniania na rynku sprzętu za pomocą środków porozumiewania się na odległość – nie przekazuje tych informacji w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi, w szczególności na stronie internetowej lub w formie komunikatu,
d) udostępnia na rynku sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych bez
dołączonych do niego informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1;
27) wbrew przepisowi art. 40 ust. 1 nie przyjmuje nieodpłatnie zużytego sprzętu
pomimo, że zużyty sprzęt nie stwarza zagrożenia, o którym mowa w art. 41 ust. 1;
28) wbrew przepisom art. 40 ust. 2 i 3 nie umieszcza w punkcie serwisowym
informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu oraz informacji o możliwości
nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu;
29) wbrew przepisom art. 43 nie wyposaża miejsc, w których jest magazynowany
zużyty sprzęt, zgodnie z tymi przepisami;
30) wbrew przepisom art. 44 ust. 1 nie przekazuje zebranego zużytego sprzętu
prowadzącemu zakład przetwarzania posiadającemu decyzję w zakresie
gospodarki odpadami zezwalającą na przetwarzanie zużytego sprzętu
powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętu określonej w załączniku
nr 1 do ustawy;
31) wbrew przepisowi art. 44 ust. 4 nie zapewnia zbierania i transportu zużytego
sprzętu w warunkach optymalnych do przygotowania go do ponownego użycia,
recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku, w tym ograniczenia
rozprzestrzeniania się niebezpiecznych substancji;
32) wbrew przepisom art. 45 nie przekazuje wójtowi, burmistrzowi albo
prezydentowi miasta informacji, o których mowa w tych przepisach;
33) wbrew przepisom art. 46:
a) prowadzi demontaż zużytego sprzętu lub przygotowuje do ponownego
użycia zużyty sprzęt oraz odpady powstałe po demontażu zużytego sprzętu
poza zakładem przetwarzania,
b) nie prowadzi demontażu zużytego sprzętu, procesów recyklingu i innych
niż recykling procesów odzysku, z wyjątkiem przygotowania do
ponownego użycia, obejmujących przynajmniej usunięcie ze zużytego
sprzętu płynów oraz postępowanie, o którym mowa w art. 46 ust. 2;
34) wbrew przepisowi art. 47 unieszkodliwia zużyty sprzęt przed poddaniem go
przetwarzaniu, o którym mowa w art. 46;
35) wbrew przepisowi art. 49 nie przyjmuje co najmniej nieodpłatnie zużytego
sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych od zbierającego zużyty sprzęt;
36) wbrew przepisom art. 50 nie wyposaża miejsc, w których jest magazynowany
zużyty sprzęt przed poddaniem go przetwarzaniu, zgodnie z tymi przepisami;
37) wbrew przepisom art. 51 ust. 1 nie wyposaża zakładu przetwarzania zgodnie
z tymi przepisami;
38) wbrew przepisowi art. 51 ust. 2 przyjmuje zużyty sprzęt do zakładu
przetwarzania, który nie jest wyposażony zgodnie z art. 51 ust. 1;
39) wbrew przepisom art. 52 ust. 1 lub 2 nie przekazuje odpadów powstałych po
demontażu zużytego sprzętu prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu
lub prowadzącemu działalność w zakresie innych niż recykling procesów
odzysku, wpisanym do rejestru, albo prowadzącemu działalność w zakresie
unieszkodliwiania odpadów;
40) wbrew przepisowi art. 52 ust. 6 nie przekazuje zużytych baterii i zużytych
akumulatorów zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory lub
prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach
i akumulatorach;
41)wbrew przepisom art. 53 ust. 1 i 4 nie wydaje wprowadzającemu sprzęt albo nie
przekazuje marszałkowi województwa zaświadczenia o zużytym sprzęcie albo
sporządza zaświadczenie niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
42)wbrew przepisom art. 54, art. 56 i art. 58 nie przechowuje:
a) zaświadczeń o zużytym sprzęcie,
b) zaświadczeń potwierdzających recykling,
c) zaświadczeń potwierdzających inne niż recykling procesy odzysku;
43) wbrew przepisom art. 55 ust. 1 i 4 oraz art. 57 ust. 1 i 4 nie wydaje
prowadzącemu zakład przetwarzania albo nie przekazuje marszałkowi
województwa zaświadczenia potwierdzającego recykling albo zaświadczenia potwierdzającego inne niż recykling procesy odzysku albo sporządza zaświadczenia niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
44) wbrew przepisom art. 62 ust. 2 albo 3 nie przeznacza na publiczne kampanie
edukacyjne co najmniej 5% przychodów netto uzyskanych w poprzednim albo
danym roku kalendarzowym albo nie rozlicza wykonania tego obowiązku
w terminie, o którym mowa w art. 62 ust. 4;
45) wbrew przepisom art. 64 nie przedstawia marszałkowi województwa
dokumentów, o których mowa w tych przepisach;
46) wbrew przepisom art. 66 nie przeprowadza audytu albo nie przeprowadza go w terminie;
47) wbrew przepisowi art. 70 ust. 2 nie przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi
ochrony środowiska oraz marszałkowi województwa uwierzytelnionej kopii
sprawozdania z przeprowadzonego audytu albo nie przekazuje go niezwłocznie,
nie później niż w terminie do dnia 15 maja roku następującego po roku
kalendarzowym, którego audyt dotyczy;
48) wbrew przepisowi art. 70 ust. 3 nie przechowuje sprawozdania
z przeprowadzonego audytu wraz z dokumentacją audytu przez 5 lat, licząc od
końca roku kalendarzowego, którego audyt dotyczy.

Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym art. 91

Poprzedni

Art. 90. 1. Minister właściwy do spraw klimatu, organy inspekcji ochrony środowiska, organy inspekcji handlowej oraz marszałkowie województw współpracują z właściwymi organami innych niż Rzeczpospol...

Nastepny

Art. 92. Administracyjne kary pieniężne wynoszą: 1) w przypadkach, o których mowa w art. 91 pkt 4–10, 29, 30, 35, 39 i 40 – od 10 000 zł do 1 000 000 zł; 2) w przypadkach, o których mowa w art. 91 ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2016
  • Ost. zmiana ustawy 15 czerwca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka