Art. 8. 1. W przypadku pozytywnego wyniku przeglądów i inspekcji, organ
inspekcyjny wydaje statkowi międzynarodowe świadectwa przewidziane w:
1) Konwencji MARPOL, ważne na najdłuższy dopuszczalny okres wynikający z tej
Konwencji, oraz potwierdza ich ważność na podstawie inspekcji rocznych
i pośrednich stosownie do wymogów Konwencji;
2) rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 782/2003 z dnia
14 kwietnia 2003 r. w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych
na statkach;
3) Konwencji BWM, ważne na okres 5 lat, oraz potwierdza ich ważność na
podstawie inspekcji rocznych i pośrednich;
4) rozporządzeniu 1257/2013, ważne na najdłuższy dopuszczalny okres wynikający
z tego rozporządzenia, oraz potwierdza ich ważność na podstawie przeglądów,
o których mowa w art. 8 tego rozporządzenia.
2. Polski organ inspekcyjny może wydać międzynarodowe świadectwa
potwierdzające spełnienie wymagań przewidzianych w:
1) Konwencji MARPOL, statkowi o obcej przynależności – na wniosek właściwego
organu państwa przynależności statku, będącego stroną tej Konwencji;
2) rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 782/2003 z dnia
14 kwietnia 2003 r. w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych
na statkach oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 536/2008 z dnia 13 czerwca
2008 r. nadającemu moc art. 6 ust. 3 i art. 7 rozporządzenia (WE)
nr 782/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zakazu stosowania
związków cynoorganicznych na statkach oraz zmieniającemu to rozporządzenie
– na wniosek organu państwa przynależności statku;
3) Konwencji BWM, statkowi o obcej przynależności – na wniosek właściwego
organu państwa przynależności statku, będącego stroną tej Konwencji.
2a. W przypadku pozytywnego wyniku przeglądu statku nieuprawiającego
żeglugi międzynarodowej lub statku niepodlegającego konwencjom, o których mowa
w art. 1 pkt 1, uznana organizacja upoważniona do wykonywania zadań administracji
morskiej, sprawująca nadzór techniczny nad statkiem wydaje statkowi zaświadczenie
o zgodności na formularzu określonym przez tę organizację.
3. Świadectwa, o których mowa w ust. 1 i 2, tracą ważność przed upływem
okresu, na który zostały wystawione, jeżeli:
1) bez zgody organu inspekcyjnego wprowadzono istotne zmiany w konstrukcji,
wyposażeniu, systemach, osprzęcie, urządzeniach lub materiałach;
2) nie została potwierdzona ich ważność;
3) nastąpiła zmiana przynależności statku.
4. Za przeprowadzenie inspekcji oraz wystawienie lub potwierdzenie świadectw,
o których mowa w ust. 1 i 2, pobiera się opłaty określone w załączniku nr 1 do ustawy,
z tym że nie pobiera się opłat za inspekcję doraźną.
4a. Za zatwierdzanie dokumentacji technicznej i planów oraz zatwierdzanie
systemów obróbki wód balastowych pobiera się opłaty określone w załączniku nr 2 do ustawy.
5. Opłaty, o których mowa w ust. 4 i 4a, stanowią dochód budżetu państwa.
6. W przypadku gdy czynności, o których mowa w ust. 4 i 4a, wykonuje uznana
organizacja upoważniona do wykonywania zadań administracji morskiej, dochód
budżetu państwa stanowi 10% opłaty określonej w załącznikach nr 1 i 2 do ustawy.

Art. 8a. 1. W celu zapewnienia prawidłowego użytkowania THETIS-EU przez
administrację morską minister właściwy do spraw gospodarki morskiej powołuje i
odwołuje Krajowego Administratora THETIS-EU, zwanego dalej „Administratorem THETIS-EU”.
2. Na stanowisko Administratora THETIS-EU może być powołana osoba, która
spełnia następujące wymagania:
1) posiada minimum 3-letnie doświadczenie w zakresie inspekcji państwa portu lub
inspekcji państwa bandery;
2) posiada wykształcenie wyższe;
3) wykazuje się dobrą znajomością języka angielskiego w mowie i piśmie;
4) posiada wiedzę w zakresie uregulowanym w przepisach, o których mowa w art. 4 pkt 9;
5) posiada znajomość obsługi THETIS-EU.
3. Do zadań Administratora THETIS-EU należy:
1) udzielanie praw dostępu do THETIS-EU;
2) przygotowanie i aktualizacja wzorów formularzy służących do elektronicznego
raportowania o wynikach inspekcji przeprowadzonych przez organ inspekcyjny;
3) szkolenie inspektorów inspekcji państwa bandery i inspekcji państwa portu w
zakresie obsługi THETIS-EU oraz przeprowadzanie niezbędnych konsultacji
dotyczących użytkowania systemu;
4) informowanie do dnia 31 stycznia każdego roku ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej oraz dyrektorów urzędów morskich o liczbie inspekcji
koniecznych do przeprowadzenia przez organy inspekcyjne w danym roku
kalendarzowym w ramach THETIS-EU;
5) weryfikacja poprawności i kompletności wprowadzonych do THETIS-EU
informacji o wynikach inspekcji przeprowadzonych przez organy inspekcyjne
oraz informowanie właściwego dyrektora urzędu morskiego o wykrytych
niezgodnościach;
6) monitorowanie działań podjętych przez organ inspekcyjny wobec statków, które
w THETIS-EU zostały wskazane do inspekcji;
7) pełnienie funkcji punktu kontaktowego w zakresie THETIS-EU i udział w
pracach EMSA dotyczących funkcjonowania oraz modyfikacji THETIS-EU;
8) sporządzanie i przekazywanie w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej sprawozdania z inspekcji
przeprowadzonych przez organy inspekcyjne w roku poprzednim w zakresie
objętym THETIS-EU;
9) wykonywanie innych zadań związanych z funkcjonowaniem THETIS-EU.

Art. 8b. 1. Organ inspekcyjny niezwłocznie zamieszcza w THETIS-EU
informacje o wynikach inspekcji przeprowadzonej zgodnie z przepisami, o których
mowa w art. 4 pkt 9.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 8a ust. 3 pkt 5, właściwy dyrektor urzędu
morskiego niezwłocznie podejmuje czynności w celu usunięcia stwierdzonych
niezgodności.

Ustawa o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki art. 8

Poprzedni

Art. 7. 1. W celu zapewnienia przestrzegania przez statek wymagań, o których mowa w art. 6, statek podlega przeglądom i inspekcjom w zakresie i terminach określonych w umowach międzynarodowych lub p...

Nastepny

Art. 9. Kapitan statku jest obowiązany sprawdzić i zapewnić, aby: 1) statek przed rozpoczęciem żeglugi, w czasie żeglugi lub innej działalności morskiej oraz po zakończeniu żeglugi odpowiadał wymaga...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
  • Wejscie w życie 10 sierpnia 1995
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka