Art. 88. 1. Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi
powszechnej przysługuje odszkodowanie:
1) za utratę przesyłki poleconej – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej
jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora
wyznaczonego za traktowanie przesyłki pocztowej jako przesyłki poleconej;
2) za utratę paczki pocztowej – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej
jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;
3) za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości żądanej przez
nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;
4) za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej
– w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości
utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna
wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;
5) za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości
zwykłej wartości utraconych rzeczy;
6) za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości
zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono.
2. Odszkodowania, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nie mogą być wyższe niż
zadeklarowana wartość przesyłki.
3. Z tytułu nienależytego wykonania usługi powszechnej odszkodowanie
przysługuje również za doręczenie przesyłki listowej rejestrowanej najszybszej
kategorii w terminie późniejszym niż w 4 dniu po dniu nadania – w wysokości
stanowiącej różnicę między opłatą za przesyłkę listową najszybszej kategorii danego
przedziału wagowego, a opłatą za taką przesyłkę niebędącą przesyłką najszybszej
kategorii tego samego przedziału wagowego.
4. Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej
niebędącej usługą powszechną przysługuje odszkodowanie:
1) za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki pocztowej niebędącej przesyłką
z korespondencją – w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych lub
uszkodzonych rzeczy,
2) za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki pocztowej z zadeklarowaną
wartością – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż
zadeklarowana wartość przesyłki,
3) za utratę przesyłki z korespondencją – w wysokości dziesięciokrotności opłaty
za usługę nie niżej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty za traktowanie
przesyłki listowej jako poleconej, określonej w cenniku usług powszechnych,
4) za opóźnienie w doręczeniu przesyłki pocztowej w stosunku do gwarantowanego
terminu doręczenia – w wysokości nieprzekraczającej dwukrotności opłaty za
usługę
– chyba że postanowienia regulaminu świadczenia usługi pocztowej w zakresie
wysokości odszkodowania są korzystniejsze.
5. Kwoty przysługujące z tytułu niezapłaconych odszkodowań oraz zwrotu
opłaty za niewykonaną usługę pocztową, w tym powszechną, podlegają
oprocentowaniu w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie. Odsetki
przysługują od dnia:
1) w którym upłynął trzydziestodniowy termin wypłacenia odszkodowania liczony
od dnia uznania reklamacji lub
2) od dnia doręczenia wezwania do zapłaty.

Prawo pocztowe art. 88

Poprzedni

Art. 87. 1. Do odpowiedzialności operatorów pocztowych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej stosuje się ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy usta...

Nastepny

Art. 89. Operator pocztowy jest obowiązany do wypłaty odszkodowania w zakresie nienależytego wykonania usługi doręczenia przesyłek pocztowych doręczanych w trybach określonych w ustawie z dnia 14 cz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2013
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka