Art. 87. 1. Do odpowiedzialności operatorów pocztowych za niewykonanie lub
nienależyte wykonanie usługi pocztowej stosuje się ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
2. Podwykonawca, o którym mowa w art. 6 ust. 4, ponosi wobec operatora
pocztowego odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
w zakresie działalności pocztowej jak operator pocztowy, z wyłączeniem art. 92–94.
Roszczenia przysługujące operatorowi pocztowemu wobec takiego podwykonawcy
przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym operator pocztowy
naprawił szkodę.
3. Operator pocztowy, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej
z nadawcą, odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej,
chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło:
1) wskutek siły wyższej;
2) z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub adresata, niewywołanych winą
operatora pocztowego;
3) z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo
regulaminu świadczenia usług pocztowych lub powszechnych;
4) z powodu właściwości przesyłanej rzeczy.
Operator pocztowy powołując się na jedną z przyczyn wymienionych w pkt 1–4,
przedstawia dowód jej wystąpienia.
4. Operator wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
usługi powszechnej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło
wskutek strajku pracowników tego operatora przeprowadzonego zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
5. Operator pocztowy odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
usługi pocztowej w zakresie określonym ustawą, chyba że niewykonanie lub
nienależyte jej wykonanie:
1) jest następstwem czynu niedozwolonego;
2) nastąpiło z winy umyślnej operatora;
3) jest wynikiem rażącego niedbalstwa operatora.
6. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa
wskutek przyjęcia przesyłki pocztowej bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia przesyłki pocztowej niedające się z zewnątrz zauważyć uprawniony
stwierdził po przyjęciu przesyłki i nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia
przesyłki zgłosił operatorowi pocztowemu roszczenie z tego tytułu oraz udowodnił, że
ubytki lub uszkodzenia przesyłki powstały w czasie między przyjęciem przesyłki
przez operatora pocztowego w celu wykonania usługi pocztowej a jej doręczeniem
adresatowi.

Prawo pocztowe art. 87

Poprzedni

Art. 86. 1. Operator pocztowy jest obowiązany dostarczać na żądanie Prezesa UKE dane dotyczące świadczonych usług pocztowych niezbędne do przygotowania systemów łączności na potrzeby obronne państwa...

Nastepny

Art. 88. 1. Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi powszechnej przysługuje odszkodowanie: 1) za utratę przesyłki poleconej – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2013
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka