Art. 83. 1. Firma inwestycyjna jest obowiązana zatrudniać, na podstawie umowy
o pracę, co najmniej:
1) jednego maklera papierów wartościowych – do wykonywania każdej
z czynności, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1–3, 6, 8 i 9 oraz ust. 4 pkt 1;
2) dwóch doradców inwestycyjnych – do wykonywania czynności, o których mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 4.
3) (uchylony)
2. Warunki, o których mowa w ust. 1, uważa się za spełnione, jeżeli czynności
wymienione w tym przepisie wykonuje makler papierów wartościowych lub doradca
inwestycyjny będący komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej lub
komandytowej albo wspólnikiem w spółce jawnej lub partnerskiej będącej firmą
inwestycyjną.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do zagranicznych firm inwestycyjnych
prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską bez
konieczności otwierania oddziału.
4. Firma inwestycyjna nie ma obowiązku zatrudniania maklera papierów
wartościowych do wykonywania czynności, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1,
których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 32 ust. 2
ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Art. 83a. 1. Firma inwestycyjna jest obowiązana stosować w prowadzonej
działalności rozwiązania techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo
i ciągłość świadczonych usług maklerskich oraz ochronę interesów klientów
i informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową.
1a. Firma inwestycyjna jest obowiązana posiadać procedury anonimowego
zgłaszania wskazanemu członkowi zarządu, a w szczególnych przypadkach – radzie
nadzorczej, naruszeń prawa, w tym rozporządzenia 596/2014, rozporządzenia
600/2014 oraz procedur i standardów etycznych obowiązujących w firmie
inwestycyjnej.
1b. W ramach procedur, o których mowa w ust. 1a, firma inwestycyjna zapewnia
pracownikom, którzy zgłaszają naruszenia, ochronę co najmniej przed działaniami
o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego
traktowania.
1c. W przypadku domu maklerskiego działającego w formie spółki osobowej
wymogi, o których mowa w ust. 1a, mają zastosowanie do komplementariuszy lub
wspólników, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki lub jej
reprezentowania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks
spółek handlowych.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
3a. Ustanowiony w firmie inwestycyjnej system wynagradzania osób
świadczących pracę na jej rzecz, uczestniczących w świadczeniu usług maklerskich,
w szczególności obsługujących klienta lub potencjalnego klienta, powinien wspierać
wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 83c ust. 1, oraz być środkiem
ograniczającym ryzyko wystąpienia konfliktu interesów.
3b. Firma inwestycyjna jest obowiązana utrzymywać organizację
przedsiębiorstwa w sposób zapewniający:
1) odpowiednią liczbę osób świadczących pracę na jej rzecz, wymaganą do
prawidłowego świadczenia usług maklerskich, oraz
2) posiadanie przez osoby, o których mowa w pkt 1, odpowiedniej wiedzy,
kompetencji i doświadczenia w zakresie powierzonych obowiązków, oraz
utrzymywanie i doskonalenie przez te osoby takiej wiedzy i takich kompetencji.
3c. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i stosuje procedury oraz inne
regulacje wewnętrzne w zakresie niezbędnym do prawidłowego świadczenia usług
maklerskich. W przypadku świadczenia usług maklerskich dla klientów detalicznych
firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i stosuje regulaminy świadczenia usług
maklerskich.
3d. W przypadku gdy konstrukcja instrumentów finansowych lub specyfika
obrotu tymi instrumentami finansowymi uniemożliwia uregulowanie praw
i obowiązków związanych ze świadczeniem usług maklerskich w sposób jednolity dla
wszystkich klientów, na rzecz których świadczone są dane usługi, wymogu
opracowania regulaminu, o którym mowa w ust. 3c, nie stosuje się.
3e. Przy wykonywaniu obowiązków, o których mowa w ust. 1, 3b i 3c, firma
inwestycyjna uwzględnia zakres, skalę i złożoność prowadzonej działalności.
3f. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i stosuje politykę w zakresie
świadczenia usług maklerskich i instrumentów finansowych będących jej
przedmiotem, uwzględniającą charakterystykę oraz potrzeby klientów lub
potencjalnych klientów, oraz akceptowanego przez klientów lub potencjalnych
klientów poziomu ryzyka.
3g. Firma inwestycyjna monitoruje i regularnie ocenia:
1) adekwatność celów strategicznych firmy inwestycyjnej przyjętych
w świadczeniu usług maklerskich oraz
2) adekwatność i skuteczność wdrożonych rozwiązań, regulacji i polityk
w organizacji przedsiębiorstwa.
3h. Firma inwestycyjna:
1) nagrywa rozmowy telefoniczne prowadzone z klientami w związku ze
świadczonymi usługami maklerskimi, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1–5;
2) sporządza protokoły, notatki lub nagrania rozmów przeprowadzonych
w bezpośredniej obecności klienta lub potencjalnego klienta w związku ze
świadczonymi usługami maklerskimi, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1–5.
4. Firma inwestycyjna rejestruje, przechowuje i archiwizuje dokumenty,
nagrania rozmów telefonicznych, korespondencję elektroniczną oraz inne informacje
sporządzane, przekazywane lub otrzymywane w związku ze świadczonymi usługami
maklerskimi.
4a. Z zastrzeżeniem art. 73 i art. 76 ust. 11 rozporządzenia 2017/565, obowiązek
przechowywania i archiwizowania, o którym mowa w ust. 4, wygasa z upływem 5 lat,
licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokumenty lub
nośniki informacji zostały sporządzone lub otrzymane, a w przypadku regulaminów,
procedur oraz innych regulacji wewnętrznych – z upływem 5 lat, licząc od pierwszego
dnia roku następującego po roku, w którym przestały one obowiązywać. Komisja
może zażądać od firmy inwestycyjnej przechowywania i archiwizowania takich
danych lub dokumentów po upływie tego terminu, nie dłużej jednak niż przez 7 lat,
licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym zostały one
sporządzone lub otrzymane, lub przestały obowiązywać.
4aa. Obowiązki określone w ust. 3h i 4, w tym w odniesieniu do usług, o których
mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4 i 5, firma inwestycyjna wykonuje na zasadach określonych
w art. 72–76 rozporządzenia 2017/565.
4ab. Firma inwestycyjna oznacza datę i dokładny czas sporządzenia, przekazania
lub otrzymania informacji, o których mowa w ust. 3h i 4, w przypadku gdy dane te nie
są zawarte w ich treści.
4b. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3h i 4, obejmuje również nagrywanie
rozmów telefonicznych i zapisywanie korespondencji elektronicznej, związanych
z czynnościami, które mogłyby skutkować świadczeniem jednej z usług maklerskich,
o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1–5, nawet jeżeli w wyniku prowadzenia tych
rozmów lub korespondencji nie dochodziłoby do świadczenia usługi. Obowiązek nagrywania rozmów telefonicznych i zapisywania korespondencji elektronicznej obejmuje urządzenia firmy inwestycyjnej oraz, pod warunkiem zatwierdzenia do
używania przez firmę inwestycyjną prywatnych urządzeń osób zatrudnionych
w firmie inwestycyjnej – także takie prywatne urządzenia.
4c. Firma inwestycyjna informuje klientów lub potencjalnych klientów
o nagrywaniu rozmów telefonicznych lub zapisywaniu prowadzonej korespondencji
elektronicznej, w wyniku których dochodziłoby lub mogłoby dojść do świadczenia
jednej z usług maklerskich, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1–5, przed
rozpoczęciem takiego nagrania lub zapisu. Firma inwestycyjna może poinformować
jednokrotnie klienta lub potencjalnego klienta wskazując, że będzie nagrywała lub
zapisywała przyszłe rozmowy lub korespondencję. Firma inwestycyjna nie może
prowadzić rozmów telefonicznych lub korespondencji elektronicznej, jeżeli nie
poinformowała klienta lub potencjalnego klienta o nagrywaniu rozmów lub
zapisywaniu korespondencji.
4d. Firma inwestycyjna podejmuje działania zapobiegające prowadzeniu przez
osoby zatrudnione w firmie inwestycyjnej rozmów telefonicznych lub korespondencji
elektronicznej z wykorzystaniem zatwierdzonych do używania przez tę firmę
prywatnych urządzeń tych osób, jeżeli nie jest w stanie nagrywać tych rozmów lub
zapisywać tej korespondencji.
5. Firma inwestycyjna zarządza ryzykiem w swojej działalności, przy czym dom
maklerski, o którym mowa w art. 110a ust. 1 pkt 4, oraz dom maklerski będący firmą,
o której mowa w art. 95 ust. 2 rozporządzenia 575/2013, który prowadzi działalność
maklerską w zakresie, o którym mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 lub 4, stosują system
zarządzania ryzykiem, o którym mowa w oddziale 2a.
6. Do domu maklerskiego będącego firmą, o której mowa
w art. 95 ust. 2 rozporządzenia 575/2013, który prowadzi działalność maklerską
w zakresie, o którym mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 lub 4, stosuje się przepisy art. 110a–
110d, art. 110g–110q i art. 110v–110za.

Art. 83b. 1. Przy opracowywaniu, wdrażaniu i stosowaniu rozwiązań
technicznych i organizacyjnych w świadczeniu usług maklerskich firma inwestycyjna
uwzględnia zasady określone w art. 21 rozporządzenia 2017/565.
2. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i stosuje politykę w celu zapewnienia
zgodności działalności firmy inwestycyjnej oraz jej agentów z przepisami prawa regulującymi świadczenie usług maklerskich oraz adekwatne i skuteczne rozwiązania techniczne i organizacyjne w tym zakresie, w tym zasady regulujące zawieranie transakcji przez osoby zaangażowane.
3. Firma inwestycyjna wykonuje obowiązek, o którym mowa w ust. 2,
z uwzględnieniem art. 22, art. 25, art. 26, art. 28 i art. 29 rozporządzenia 2017/565.
4. Firma inwestycyjna podejmuje działania określone
w art. 23 ust. 1 rozporządzenia 2017/565 w zakresie zarządzania ryzykiem
związanym z działalnością prowadzoną przez firmę inwestycyjną. W przypadku
określonym w art. 23 ust. 2 rozporządzenia 2017/565 firma inwestycyjna ustanawia
komórkę zarządzania ryzykiem wykonującą zadania, o których mowa w tym
przepisie, oraz inne obowiązki wynikające z odrębnych przepisów dotyczących
zarządzania ryzykiem.
5. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i utrzymuje system audytu
wewnętrznego związanego z działalnością prowadzoną przez firmę inwestycyjną,
w ramach którego monitoruje i regularnie weryfikuje stosowane systemy oraz
wdrożone regulaminy i procedury wewnętrzne pod względem ich prawidłowości
i skuteczności w wypełnianiu przez firmę inwestycyjną obowiązków wynikających
z przepisów prawa, oraz podejmuje działania mające na celu eliminację wszelkich
nieprawidłowości. W przypadku, o którym mowa w art. 24 rozporządzenia 2017/565,
firma inwestycyjna ustanawia komórkę audytu wewnętrznego wykonującą zadania,
o których mowa w tym przepisie.
6. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i utrzymuje system kontroli
wewnętrznej, w tym służący realizacji zadań, o których mowa w art. 21 ust. 1 lit. c
rozporządzenia 2017/565.
7. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i stosuje odpowiednie środki oraz
procedury zarządzania konfliktami interesów w rozumieniu art. 33 rozporządzenia
2017/565, z uwzględnieniem art. 34 i art. 35 tego rozporządzenia.
8. Firma inwestycyjna, która emituje lub wystawia instrument finansowy, lub
udziela innym podmiotom, w ramach działalności maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2 i ust. 4 pkt 3, porad w zakresie emitowania lub wystawiania
instrumentu finansowego, opracowuje, wdraża, stosuje oraz poddaje przeglądowi
rozwiązania związane z procesem emitowania lub wystawiania instrumentu finansowego, zapewniające, że instrument finansowy oraz strategia dystrybucji będą odpowiednie dla grupy docelowej.
9. Firma inwestycyjna, która w ramach prowadzonej działalności maklerskiej,
o której mowa w art. 69 ust. 2 i 4, rekomenduje lub oferuje instrument finansowy albo
w inny sposób umożliwia nabycie lub objęcie instrumentu finansowego przez grupę
docelową, opracowuje, wdraża, stosuje oraz poddaje przeglądowi rozwiązania
związane z procesem wykonywania tych czynności, zapewniające, że instrument
finansowy oraz strategia dystrybucji będą odpowiednie dla grupy docelowej.
10. Przez grupę docelową rozumie się określoną grupę nabywców instrumentu
finansowego, z których potrzebami, cechami lub celami instrument finansowy jest
zgodny, niezależnie od sposobu nabycia lub objęcia przez nich tego instrumentu,
w szczególności niezależnie od jego nabycia lub objęcia w ramach prowadzenia
działalności maklerskiej lub w związku z jej prowadzeniem, bezpośrednio lub za
pośrednictwem innych podmiotów.
11. Przez strategię dystrybucji rozumie się zamierzony sposób, w jaki instrument
finansowy może być nabyty lub objęty przez grupę docelową. W szczególności
instrument finansowy może być nabyty lub objęty przez grupę docelową w ramach
prowadzenia działalności maklerskiej lub w związku z jej prowadzeniem,
bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów.
12. Rozwiązania, o których mowa w ust. 8, obejmują w szczególności:
1) określenie grupy docelowej instrumentu finansowego z uwzględnieniem
podziału klientów na kategorie zgodnie z art. 3a ust. 4;
2) identyfikację wszelkich istotnych ryzyk związanych z potencjalnym
nabywaniem lub obejmowaniem instrumentu finansowego przez grupę docelową
w celu dokonania oceny, czy instrument finansowy byłby odpowiedni dla tej grupy docelowej;
3) określenie strategii dystrybucji instrumentu finansowego, w przypadku gdy
rekomendowanie, oferowanie albo w inny sposób umożliwianie nabycia lub
objęcia instrumentu finansowego będzie wykonywane przez firmę inwestycyjną
zarówno samodzielnie, jak i przez uprawnione do takich czynności podmioty,
przy czym strategia dystrybucji powinna być odpowiednia dla określonej grupy docelowej;
4) sprawdzenie przed wyemitowaniem lub wystawieniem instrumentu
finansowego, czy instrument finansowy pozostaje zgodny z potrzebami
określonej grupy docelowej oraz czy zamierzona strategia dystrybucji tego
instrumentu jest odpowiednia dla tej grupy docelowej;
5) regularny przegląd, dokonywany z uwzględnieniem wszelkich zdarzeń, które
mogłyby wpłynąć na powstanie ryzyk dla grupy docelowej, czy instrument
finansowy pozostaje zgodny z potrzebami określonej grupy docelowej oraz czy
zamierzona strategia dystrybucji tego instrumentu jest odpowiednia dla tej grupy
docelowej.
13. Rozwiązania, o których mowa w ust. 9, obejmują w szczególności:
1) określenie grupy docelowej instrumentu finansowego, także w przypadku gdy
podmiot emitujący lub wystawiający instrument finansowy nie określił grupy
docelowej instrumentu finansowego;
2) określenie strategii dystrybucji instrumentu finansowego odpowiedniej dla
określonej grupy docelowej;
3) regularny przegląd, dokonywany z uwzględnieniem wszelkich zdarzeń, które
mogłyby wpłynąć na powstanie ryzyk dla grupy docelowej, czy instrument
finansowy pozostaje zgodny z potrzebami określonej grupy docelowej oraz czy
zamierzona strategia dystrybucji tego instrumentu jest odpowiednia dla tej grupy
docelowej.
14. W przypadku zamiaru dokonania istotnych zmian cech wystawionego lub
wyemitowanego instrumentu finansowego, grupy docelowej lub strategii dystrybucji
tego instrumentu firma inwestycyjna jest obowiązana dokonać oceny planowanych
zmian. Przepisy ust. 8 i 12 stosuje się odpowiednio.
15. W przypadku gdy strategia dystrybucji instrumentu finansowego przewiduje
wykorzystanie uprawnionych podmiotów trzecich, firma inwestycyjna emitująca lub
wystawiająca instrument finansowy udostępnia tym podmiotom informacje dotyczące
instrumentu finansowego, sposobu określenia grupy docelowej oraz strategii
dystrybucji tego instrumentu finansowego.
16. Firma inwestycyjna, która rekomenduje lub oferuje instrument finansowy
albo umożliwia w inny sposób nabycie lub objęcie instrumentu finansowego, uzyskuje
od podmiotu emitującego lub wystawiającego instrument finansowy informacje o rozwiązaniach określonych w ust. 12 oraz inne informacje pozwalające na zrozumienie cech instrumentu finansowego oraz określonej grupy docelowej.
17. Firma inwestycyjna, która rekomenduje lub oferuje instrument finansowy
albo umożliwia w inny sposób nabycie lub objęcie instrumentu finansowego, nie jest
obowiązana do ponownego określenia grupy docelowej oraz strategii dystrybucji,
jeżeli określiła grupę docelową lub strategię dystrybucji w związku z emitowaniem
lub wystawianiem instrumentu finansowego.

Art. 83c. 1. Firma inwestycyjna, prowadząc działalność maklerską, jest
obowiązana działać w sposób rzetelny i profesjonalny, zgodnie z zasadami uczciwego
obrotu oraz zgodnie z najlepiej pojętymi interesami jej klientów. W przypadku firmy
inwestycyjnej świadczącej usługę maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1 lub
4, obowiązek działania w najlepiej pojętym interesie klientów jest wykonywany
z uwzględnieniem art. 65 rozporządzenia 2017/565.
2. Informacje kierowane przez firmę inwestycyjną do klientów lub potencjalnych
klientów, w tym informacje upowszechniane przez firmę inwestycyjną w celu reklamy
lub promocji świadczonych przez nią usług, powinny być rzetelne oraz nie mogą
budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd. Informacje upowszechniane w celu
reklamy lub promocji usług świadczonych przez firmę inwestycyjną są oznaczane
w sposób niebudzący wątpliwości jako informacje upowszechniane w tych celach.
Uznaje się, że upowszechnianie informacji w sposób rzetelny, niebudzący wątpliwości
i niewprowadzający w błąd jest zachowane w przypadku spełnienia przez firmę
inwestycyjną warunków, o których mowa w art. 44 rozporządzenia 2017/565.
3. Treść i forma informacji, o których mowa w ust. 2, jest prezentowana w taki
sposób, aby klient lub potencjalny klient, do którego jest kierowana informacja lub
który może się z taką informacją zapoznać, mógł zrozumieć charakter danej usługi
maklerskiej lub instrumentu finansowego będącego jej przedmiotem oraz ryzyko
związane z nimi, a także podjąć świadomą decyzję inwestycyjną.
4. Firma inwestycyjna przekazuje klientowi lub potencjalnemu klientowi,
z uwzględnieniem art. 45–51 i art. 61 rozporządzenia 2017/565, w odpowiednim
czasie adekwatne i odpowiednie informacje dotyczące:
1) tej firmy oraz usług maklerskich świadczonych przez tę firmę;
2) instrumentów finansowych będących przedmiotem usług maklerskich
świadczonych przez tę firmę, rekomendacji oraz strategii działania;
3) systemów wykonania zlecenia;
4) kosztów i opłat związanych ze świadczeniem usług maklerskich.
5. W przypadku świadczenia usługi, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5, firma
inwestycyjna, zgodnie z art. 52 rozporządzenia 2017/565, przekazuje również
informacje o:
1) zależnym lub niezależnym charakterze świadczonej usługi doradztwa
inwestycyjnego;
2) zakresie instrumentów finansowych będących przedmiotem analizy na potrzeby
udzielenia rekomendacji, w szczególności informację, w jakim stopniu zakres
analizy dotyczy instrumentów finansowych emitowanych lub wystawianych
przez podmioty pozostające w bliskich powiązaniach z firmą inwestycyjną lub
przez podmioty, które pozostają z nią w takich stosunkach prawnych, osobistych
lub majątkowych, które mogłyby stwarzać ryzyko naruszenia niezależnego
charakteru świadczonej usługi;
3) częstotliwości dokonywania okresowej oceny odpowiedniości instrumentów
finansowych, jeżeli firma inwestycyjna zobowiązała się do dokonywania takiej oceny.
6. W przypadku gdy usługa, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5, jest
świadczona w sposób niezależny, firma inwestycyjna, z uwzględnieniem
art. 53 rozporządzenia 2017/565:
1) jest obowiązana objąć zakresem analizy wystarczający rodzaj instrumentów
finansowych dostępnych w obrocie i ich liczbę w sposób odpowiednio
zróżnicowany, w celu zapewnienia, że rekomendacja jest adekwatna i we
właściwy sposób realizuje cele inwestycyjne;
2) nie może objąć zakresem analizy wyłącznie instrumentów finansowych
emitowanych lub wystawianych przez podmioty pozostające w bliskich
powiązaniach z firmą inwestycyjną lub przez podmioty, które pozostają z nią
w takich stosunkach prawnych, osobistych lub majątkowych, które mogłyby
stwarzać ryzyko naruszenia niezależnego charakteru świadczonej usługi.
7. Przepisów ust. 2–5 nie stosuje się w przypadku, gdy usługa maklerska jest
elementem usługi uregulowanej w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie
konsumenckim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1083), ustawie z dnia 23 marca 2017 r.
o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami (Dz. U. poz. 819, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 2217) lub w odrębnych przepisach określających odrębne obowiązki informacyjne wobec
klientów lub potencjalnych klientów.

Art. 83d. 1. Firma inwestycyjna, w związku ze świadczeniem usługi
maklerskiej, nie może przyjmować ani przekazywać jakichkolwiek świadczeń
pieniężnych, w tym opłat i prowizji, ani jakichkolwiek świadczeń niepieniężnych,
z wyłączeniem:
1) świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przyjmowanych od klienta lub od
osoby działającej w jego imieniu oraz świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych
przekazywanych klientowi lub osobie działającej w jego imieniu;
2) świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przyjmowanych lub przekazywanych
osobie trzeciej, które są niezbędne do wykonywania danej usługi maklerskiej na
rzecz klienta, w szczególności:
a) kosztów z tytułu przechowywania instrumentów finansowych klienta
i środków pieniężnych powierzonych przez klienta,
b) opłat pobieranych przez podmiot organizujący system obrotu instrumentami
finansowymi oraz opłat za rozliczenie i rozrachunek transakcji,
c) opłat na rzecz organu nadzoru,
d) podatków, należności publicznoprawnych oraz innych opłat, których
obowiązek zapłaty wynika z przepisów prawa,
e) opłat związanych z wymianą walutową;
3) świadczeń pieniężnych i świadczeń niepieniężnych innych niż określone w pkt 1 i 2, jeżeli:
a) są one przyjmowane albo przekazywane w celu poprawienia jakości usługi
maklerskiej świadczonej przez firmę inwestycyjną na rzecz klienta,
b) ich przyjęcie lub przekazanie nie ma negatywnego wpływu na działanie
przez firmę inwestycyjną w sposób rzetelny i profesjonalny, zgodnie
z zasadami uczciwego obrotu oraz zgodnie z najlepiej pojętymi interesami jej klienta,
c) informacja o świadczeniach, w tym o ich istocie i wysokości,
a w przypadku gdy wysokość takich świadczeń nie może zostać
oszacowana – o sposobie ustalania ich wysokości, została przekazana
klientowi lub potencjalnemu klientowi w sposób rzetelny, dokładny i zrozumiały przed rozpoczęciem świadczenia danej usługi maklerskiej, przy czym warunek ten uznaje się za spełniony również w przypadku
przekazania klientowi lub potencjalnemu klientowi informacji sporządzonej
w formie ujednoliconej.
2. W przypadku świadczenia usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 5, w sposób niezależny firma inwestycyjna nie może przyjmować
świadczeń pieniężnych ani świadczeń niepieniężnych od podmiotu trzeciego w
związku ze świadczeniem tej usługi.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do drobnych świadczeń niepieniężnych
przyjmowanych przez firmę inwestycyjną, jeżeli:
1) świadczenia te mogą poprawić jakość świadczonej usługi doradztwa
inwestycyjnego na rzecz klienta;
2) łączna wielkość i charakter tych świadczeń nie wpływałyby negatywnie na
przestrzeganie przez firmę inwestycyjną obowiązku działania zgodnie z najlepiej
pojętymi interesami klienta;
3) informacja o świadczeniach, w tym o ich istocie i wysokości, a w przypadku gdy
wysokość takich świadczeń nie może zostać oszacowana – o sposobie ustalania
ich wysokości, została przekazana klientowi lub potencjalnemu klientowi
w sposób rzetelny, dokładny i zrozumiały przed rozpoczęciem świadczenia
usługi doradztwa inwestycyjnego, przy czym świadczenia te mogą być opisane
w sposób ogólny.
4. W przypadku świadczenia usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 4, firma inwestycyjna nie może przyjmować świadczeń
pieniężnych ani świadczeń niepieniężnych od podmiotu trzeciego w związku ze
świadczeniem tej usługi.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do drobnych świadczeń niepieniężnych
przyjmowanych przez firmę inwestycyjną, jeżeli:
1) świadczenia te mogą poprawić jakość świadczonej usługi zarządzania portfelami,
w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,
na rzecz klienta;
2) łączna wielkość i charakter tych świadczeń nie wpływałyby negatywnie na
przestrzeganie przez firmę inwestycyjną obowiązku działania zgodnie z najlepiej
pojętymi interesami klienta;
3) informacja o świadczeniach, w tym o ich istocie i wysokości, a w przypadku gdy
wysokość takich świadczeń nie może zostać oszacowana – o sposobie ustalania
ich wysokości, została przekazana klientowi lub potencjalnemu klientowi
w sposób rzetelny, dokładny i zrozumiały przed rozpoczęciem świadczenia
usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba
instrumentów finansowych, przy czym świadczenia te mogą być opisane
w sposób ogólny.
6. Firma inwestycyjna informuje klienta o wszelkich zmianach w zakresie
informacji przekazanych zgodnie z ust. 1 pkt 3 lit. c, ust. 3 pkt 3 i ust. 5 pkt 3, jeżeli
zmiany te mają związek z usługami świadczonymi na rzecz klienta.

Art. 83e. 1. Firma inwestycyjna świadcząca usługi maklerskie, o których mowa
w art. 69 ust. 2, zapewnia, aby sposób wynagradzania osób zaangażowanych oraz
oceny pracy świadczonej przez te osoby na rzecz firmy inwestycyjnej nie powodował
ich działania w sposób nierzetelny i nieprofesjonalny, niezgodnie z najlepiej pojętymi
interesami jej klientów. W tym celu firma inwestycyjna opracowuje, wdraża oraz
stosuje politykę wynagrodzeń i praktyki zgodnie z art. 27 rozporządzenia 2017/565.
2. W przypadku świadczenia usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 5, sposób wynagradzania oraz ocena pracy nie mogą zachęcać do
udzielania rekomendacji mających za przedmiot dany instrument finansowy w
przypadku, gdy inny instrument finansowy byłby bardziej adekwatny i lepiej
realizował cele inwestycyjne klienta.
3. Sposób wynagradzania, o którym mowa w ust. 1 i 2, dotyczy przyznawania
wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia 2017/565.

Art. 83f. 1. W przypadku gdy:
1) usługa maklerska, o której mowa w art. 69 ust. 2, ma być świadczona w ramach
jednej umowy łącznie z inną usługą, firma inwestycyjna informuje klienta, przed
zawarciem umowy, czy jest możliwe oddzielne zawarcie umowy o świadczenie
takiej usługi maklerskiej oraz umowy o świadczenie innych usług, a jeżeli jest to
możliwe, przekazuje klientowi odrębne zestawienie kosztów i opłat związanych
z poszczególnymi umowami;
2) zawarcie umowy o świadczenie usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2, jest warunkiem zawarcia umowy o świadczenie innej usługi albo zawarcie umowy o świadczenie innej usługi jest warunkiem zawarcia umowy o świadczenie usługi maklerskiej, o której mowa w art. 69 ust. 2, firma
inwestycyjna informuje klienta, przed zawarciem umowy, czy jest możliwe
zawarcie wyłącznie jednej z tych umów, a jeżeli jest to możliwe, przekazuje
klientowi odrębne zestawienie kosztów i opłat związanych z poszczególnymi umowami.
2. W przypadku gdy ryzyko wynikające z:
1) zawarcia z klientem detalicznym umowy, w ramach której usługa maklerska,
o której mowa w art. 69 ust. 2, ma być świadczona łącznie z inną usługą, może
różnić się od ryzyka wynikającego z oddzielnego zawarcia umowy
o świadczenie usługi maklerskiej, o której mowa w art. 69 ust. 2, firma
inwestycyjna informuje o tym klienta i przedstawia opis ryzyka wynikającego
z poszczególnych usług świadczonych w ramach umowy oraz sposób, w jaki
jednoczesne występowanie tych usług zmienia poziom ryzyka;
2) zawarcia z klientem detalicznym umowy o świadczenie usługi maklerskiej,
o której mowa w art. 69 ust. 2, jako warunku zawarcia umowy o świadczenie
innej usługi, albo z zawarcia z klientem detalicznym umowy o świadczenie innej
usługi, jako warunku zawarcia umowy o świadczenie usługi maklerskiej, o której
mowa w art. 69 ust. 2, może różnić się od ryzyka wynikającego z zawarcia
umowy o usługę maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2, bez takich
warunków, firma inwestycyjna informuje o tym klienta i przedstawia opis ryzyka
wynikającego z poszczególnych usług oraz sposób, w jaki jednoczesne
występowanie tych usług zmienia poziom ryzyka.

Art. 83g. 1. Firma inwestycyjna świadcząca usługi maklerskie, o których mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 4 i 5, uzyskuje od klienta lub potencjalnego klienta adekwatne
informacje dotyczące jego:
1) wiedzy i doświadczenia w zakresie inwestowania na rynku finansowym;
2) sytuacji finansowej, w tym zdolności do ponoszenia strat;
3) celów inwestycyjnych, w tym poziomu akceptowanego ryzyka.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są uzyskiwane od klienta lub
potencjalnego klienta w przypadku:
1) usługi, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4 – w celu umożliwienia zarządzania
portfelem, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, który będzie dla klienta odpowiedni ze względu na jego osobistą sytuację lub potrzeby inwestycyjne, w szczególności jego zdolność do
ponoszenia strat oraz poziom akceptowanego ryzyka;
2) usługi, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5 – w celu umożliwienia udzielania
przez firmę inwestycyjną rekomendacji, które są dla klienta odpowiednie ze
względu na jego osobistą sytuację lub potrzeby inwestycyjne, w szczególności
jego zdolność do ponoszenia strat oraz poziom akceptowanego ryzyka.
3. Firma inwestycyjna świadcząca usługę maklerską, o której mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 5, przekazuje klientowi detalicznemu, na trwałym nośniku, raport
zawierający potwierdzenie odpowiedniości rekomendacji z wyjaśnieniem przyczyn,
dla których rekomendacja jest dla niego odpowiednia.
4. W przypadku gdy firma inwestycyjna, przy użyciu środków porozumiewania
się na odległość, które uniemożliwiają przekazanie trwałego nośnika, świadczy usługę
maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5, a bezpośrednim następstwem
udzielenia rekomendacji jest przyjęcie zlecenia, w ramach świadczenia usługi, o której
mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1, firma inwestycyjna może przekazać klientowi na trwałym
nośniku raport, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie po przyjęciu zlecenia klienta, jeżeli:
1) klient wyraził zgodę na przekazanie raportu odpowiedniości po przyjęciu zlecenia;
2) firma inwestycyjna poinformowała klienta o możliwości odłożenia momentu
przekazania zlecenia do czasu przekazania raportu, o którym mowa w ust. 3, na
trwałym nośniku.
5. W przypadku gdy firma inwestycyjna, przy użyciu środków porozumiewania
się na odległość, które uniemożliwiają przekazanie trwałego nośnika, świadczy usługę
maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5, a bezpośrednim następstwem
udzielenia rekomendacji jest przyjęcie zlecenia do wykonania, w ramach świadczenia
usługi, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2, firma inwestycyjna może przekazać
klientowi na trwałym nośniku raport, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie po
zawarciu transakcji na rzecz klienta, jeżeli:
1) klient wyraził zgodę na przekazanie raportu odpowiedniości po zawarciu transakcji;
2) firma inwestycyjna poinformowała klienta o możliwości odłożenia momentu
zawarcia transakcji do czasu przekazania raportu, o którym mowa w ust. 3, na trwałym nośniku.
6. Firma inwestycyjna, zgodnie z art. 54 i art. 55 rozporządzenia 2017/565, na
podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, dokonuje oceny odpowiedniości
usługi lub instrumentu finansowego będącego jej przedmiotem oraz sporządza raport,
o którym mowa w ust. 3.

Art. 83h. 1. Z zastrzeżeniem art. 83i ust. 3, firma inwestycyjna świadcząca
usługi maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1, 2, 6, 7 lub 9, uzyskuje od
klienta lub potencjalnego klienta adekwatne informacje dotyczące jego wiedzy
i doświadczenia w zakresie inwestowania na rynku finansowym, w celu oceny, czy
usługa lub instrument finansowy będące jej przedmiotem są dla niego odpowiednie.
W przypadku, o którym mowa w art. 83f ust. 1, ocenie podlega, czy umowa zawierana
w okolicznościach określonych w art. 83f ust. 1 jest dla klienta lub potencjalnego
klienta odpowiednia.
2. W przypadku gdy na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, firma
inwestycyjna stwierdzi, że usługa lub instrument finansowy będący jej przedmiotem
nie są odpowiednie dla klienta lub potencjalnego klienta, niezwłocznie informuje
o tym klienta lub potencjalnego klienta.
3. W przypadku gdy klient lub potencjalny klient nie przedstawi informacji,
o których mowa w ust. 1, albo przedstawi informacje niewystarczające, firma
inwestycyjna informuje go, że brak tych informacji uniemożliwia jej dokonanie oceny,
czy przewidziana usługa lub instrument finansowy będący jej przedmiotem są dla
niego odpowiednie.
4. Firma inwestycyjna uzyskuje informacje, o których mowa w ust. 1, dokonuje
oceny odpowiedniości usługi lub instrumentu finansowego będącego jej przedmiotem
oraz przechowuje informacje dotyczące przeprowadzonej oceny zgodnie z art. 55
i art. 56 rozporządzenia 2017/565.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się do firmy inwestycyjnej, która zawiera
umowę o wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych lub
umowę o przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów
finansowych, w przypadku gdy:
1) przedmiotem umowy będą wyłącznie nieskomplikowane instrumenty finansowe
oraz
2) umowa jest zawierana z inicjatywy klienta lub potencjalnego klienta, oraz
3) klient lub potencjalny klient został poinformowany przez firmę inwestycyjną, że
zawarcie umowy nie jest związane z obowiązkiem, o którym mowa w ust. 1, oraz
że nie będzie on korzystał z ochrony, jaką zapewniałoby mu wykonanie przez
firmę inwestycyjną takiego obowiązku, oraz
4) firma inwestycyjna spełnia wymogi związane z zarządzaniem konfliktami
interesów.
6. Przez nieskomplikowane instrumenty finansowe, o których mowa
w ust. 5 pkt 1, rozumie się:
1) akcje i certyfikaty inwestycyjne dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym
lub na rynku uznanym przez Komisję Europejską jako rynek równoważny
w państwie, które nie jest państwem członkowskim, oraz akcje i certyfikaty
inwestycyjne wprowadzone do ASO, z wyłączeniem akcji i certyfikatów
inwestycyjnych, które mają wbudowany instrument pochodny;
2) obligacje lub inne dłużne papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku
regulowanym lub na rynku uznanym przez Komisję Europejską jako rynek
równoważny w państwie, które nie jest państwem członkowskim, oraz obligacje
lub inne dłużne papiery wartościowe wprowadzone do ASO, z wyłączeniem
obligacji i dłużnych papierów wartościowych, które mają wbudowany
instrument pochodny lub których struktura utrudnia klientowi lub potencjalnemu
klientowi zrozumienie ryzyka związanego z tymi instrumentami finansowymi;
3) instrumenty rynku pieniężnego, z wyłączeniem instrumentów rynku
pieniężnego, które mają wbudowany instrument pochodny lub których struktura
utrudnia klientowi lub potencjalnemu klientowi zrozumienie ryzyka związanego
z tymi instrumentami finansowymi;
4) jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, tytuły uczestnictwa funduszy
zagranicznych i tytuły uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych
z siedzibą w państwach będących stroną umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, z wyłączeniem jednostek uczestnictwa oraz tytułów
uczestnictwa funduszy, o których mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia Komisji
(UE) nr 583/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów i warunków, które należy spełnić w przypadku
dostarczania kluczowych informacji dla inwestorów lub prospektu emisyjnego
na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej
(Dz. Urz. UE L 176 z 10.07.2010, str. 1);
5) instrumenty finansowe, o których mowa w art. 57 rozporządzenia 2017/565.
7. Jeżeli do zawarcia umowy dochodzi w wyniku skierowania do klienta lub
potencjalnego klienta zindywidualizowanych informacji o firmie inwestycyjnej,
instrumentach finansowych, usłudze lub transakcji, przyjmuje się, że nie została ona
zawarta w sposób określony w ust. 5 pkt 2.

Art. 83i. 1. Firma inwestycyjna, która, świadcząc na rzecz klienta usługi
maklerskie, korzysta z pośrednictwa innej firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy
inwestycyjnej, może dokonywać oceny, o której mowa w art. 83g i art. 83h, na
podstawie informacji dotyczących klienta lub potencjalnego klienta otrzymywanych
od tej innej firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej, lub uznać za
prawidłową ocenę dokonaną przez tę inną firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę
inwestycyjną.
2. Firma inwestycyjna, która pośredniczy w świadczeniu usługi maklerskiej
przez inną firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną i przekazuje jej
informacje dotyczące klienta lub potencjalnego klienta, zapewnia kompletność
i rzetelność tych informacji oraz prawidłowość oceny dokonanej zgodnie z art. 83g
i art. 83h.
3. Firma inwestycyjna, która zawiera umowę o świadczenie usług maklerskich,
o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1 lub 2, z klientem, w którego imieniu działa
pełnomocnik będący firmą inwestycyjną świadczącą na rzecz tego klienta usługę,
o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4, nie uzyskuje informacji i nie przeprowadza
oceny, o której mowa w art. 83h ust. 1, chyba że w trakcie trwania stosunku
umownego z klientem zostanie odwołane pełnomocnictwo dla firmy inwestycyjnej
świadczącej na rzecz tego klienta usługę, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4.

Art. 83j. 1. Przy świadczeniu usługi maklerskiej firma inwestycyjna jest
obowiązana przekazywać klientowi detalicznemu oraz klientowi profesjonalnemu, na
trwałym nośniku, w terminie odpowiednim do charakteru świadczonej usługi, regularne sprawozdania związane z wykonywaniem umowy o świadczenie usług maklerskich, uwzględniające rodzaj i złożoność danych instrumentów finansowych,
charakter świadczonej usługi oraz koszty związane z transakcjami i usługami
wykonywanymi na rachunek klienta.
2. W przypadku świadczenia usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 2, sprawozdania, o których mowa w ust. 1, firma inwestycyjna
przekazuje zgodnie z art. 59 rozporządzenia 2017/565.
3. W przypadku świadczenia usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 2 pkt 4, sprawozdania, o których mowa w ust. 1, firma inwestycyjna
przekazuje zgodnie z art. 60 i art. 62 rozporządzenia 2017/565.
4. W przypadku świadczenia usługi maklerskiej, o której mowa
w art. 69 ust. 4 pkt 1, sprawozdania, o których mowa w ust. 1, firma inwestycyjna
przekazuje zgodnie z art. 63 rozporządzenia 2017/565.
5. W przypadku gdy firma inwestycyjna świadczy usługę maklerską, o której
mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4, na rzecz klienta detalicznego, w sprawozdaniu, o którym
mowa w ust. 1, zamieszcza informację, w jaki sposób zostanie zapewnione, że usługa
lub instrumenty finansowe będące jej przedmiotem są nadal odpowiednie dla klienta.
6. W przypadku gdy firma inwestycyjna, świadcząc usługę maklerską, o której
mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5, na rzecz klienta detalicznego, udzieliła mu rekomendacji
i zobowiązała się w ramach umowy do przeprowadzania okresowej oceny jej
odpowiedniości, jest obowiązana przekazywać klientowi regularnie ocenę tej
rekomendacji, wskazując, czy jest ona nadal odpowiednia dla tego klienta.

Art. 83k. Firmy inwestycyjne będące administratorami przetwarzającymi dane
osobowe w rozumieniu art. 4 pkt 1 rozporządzenia 2016/679 nie są obowiązane do
wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 15 rozporządzenia 2016/679,
w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji zadań dotyczących
przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zapobiegania
przestępstwom.

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi art. 83

Poprzedni

Art. 82. 1. Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, z zastrzeżeniem art. 111 ust. 2, zawiera: 1) informacje, o których mowa w art. 1–7 rozporządzenia 2017/1943; 2) ...

Nastepny

Art. 84. 1. Komisja rozpoznaje wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia. 1a. W przypadku podmiotu nieposiadającego zezwolenia na prowa...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
  • Wejscie w życie 24 października 2005
  • Ost. zmiana ustawy 31 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 13 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka