Art. 80. Zadania i kompetencje określone w art. 73 ust. 1 i 2, art. 74 ust. 1, art. 75, art. 77 ust. 3, art. 78 ust. 3
i art. 80t ust. 2 nie mogą być powierzone w drodze porozumienia gminie. Przepis ten nie dotyczy miasta stołecznego Warszawy.
Art. 80a. 1. Tworzy się centralną ewidencję pojazdów, zwaną dalej „ewidencją”.
2. W ewidencji gromadzi się dane o pojazdach:
1) zarejestrowanych na podstawie art. 73 albo art. 74 oraz o ich właścicielach lub
niektórych kategoriach posiadaczy;
2) w stosunku do których wydano ostateczną decyzję uchylającą decyzję wydaną
na podstawie art. 73 albo art. 74 albo decyzję o stwierdzeniu nieważności decyzji
wydanej na podstawie art. 73 albo art. 74, albo wydano decyzję odmowną na
podstawie art. 74, albo decyzję umarzającą postępowanie po wydaniu decyzji w
trybie art. 74, oraz o ich właścicielach lub niektórych kategoriach posiadaczy;
3) wymienionych w art. 71 ust. 1, które nie zostały zarejestrowane, w stosunku do
których:
a) przeprowadzono badania techniczne,
b) zawarto umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej posiadaczy pojazdów,
c) dokonano wymiany licznika przebiegu pojazdu (drogomierza) i odczytu
wskazania wymienionego drogomierza lub dokonano odczytu wskazania
drogomierza w czasie kontroli.
3. W ewidencji wyodrębnia się zbiór danych i informacji o pojazdach, o których
mowa w art. 73 ust. 3, poprzez jego umieszczenie w odrębnym środowisku
informatycznym, spełniającym wymogi w zakresie bezpieczeństwa
teleinformatycznego, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742).
4. Ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji w systemie
teleinformatycznym. W rozumieniu niniejszej ustawy minister ten jest
administratorem danych i informacji zgromadzonych w ewidencji.
Art. 80b. 1. W ewidencji gromadzi się następujące dane:
1) identyfikujące pojazd:
a) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu,
b) numer rejestracyjny pojazdu;
2) o właścicielu pojazdu:
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę),
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL –
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę
państwa, które wydało ten dokument,
c) datę i miejsce urodzenia,
d) numer identyfikacyjny REGON,
e) adres zamieszkania (siedziby),
f) datę zgonu;
3) o posiadaczu pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5:
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę),
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL –
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę
państwa, które wydało ten dokument,
c) datę i miejsce urodzenia,
d) numer identyfikacyjny REGON,
e) adres zamieszkania (siedziby),
f) datę zgonu;
4) o użytkowniku pojazdu użytkowanego na podstawie umowy leasingu,
o rejestrację którego wnioskował leasingodawca (właściciel pojazdu):
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę),
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL –
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę
państwa, które wydało ten dokument,
c) datę i miejsce urodzenia,
d) numer identyfikacyjny REGON,
e) adres zamieszkania (siedziby),
f) datę zgonu;
5) o zbyciu pojazdu:
a) datę zgłoszenia zbycia pojazdu,
b) datę zbycia pojazdu,
c) dane nabywcy:
– imię i nazwisko (nazwę lub firmę),
– numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL –
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz
nazwę państwa, które wydało ten dokument,
– datę i miejsce urodzenia,
– numer identyfikacyjny REGON,
– adres zamieszkania (siedziby),
– datę zgonu;
6) o obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadacza
pojazdu:
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę) ubezpieczonego i jego adres zamieszkania
(siedziby),
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL –
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę
państwa, które wydało ten dokument,
c) datę i miejsce urodzenia,
d) numer identyfikacyjny REGON,
e) dane zakładu ubezpieczeń, który zawarł umowę,
f) dane o umowie;
7) o zastawach rejestrowych ustanowionych na pojeździe:
a) dane o pojeździe, na którym ustanowiono zastaw rejestrowy,
c) numer pozycji w rejestrze zastawów,
d) datę dokonania wpisu w rejestrze zastawów,
e) imię i nazwisko (nazwę lub firmę) zastawnika,
f) numer PESEL zastawnika,
g) numer identyfikacyjny REGON zastawnika,
h) datę wykreślenia zastawu z rejestru zastawów,
i) nazwę (oznaczenie) sądu, który dokonał wpisu;
8) o dokumentach pojazdu:
a) dane o dowodzie rejestracyjnym,
b) dane o pozwoleniu czasowym
c) dane o karcie pojazdu
– oraz o ich wtórnikach;
8a) o profesjonalnej rejestracji pojazdów, w tym wynikające z decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów i dotyczące blankietów profesjonalnych
dowodów rejestracyjnych;
8b) zamieszczone w wykazie pojazdów używanych w ruchu drogowym
prowadzonym przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2:
a) o pojazdach używanych przez podmiot uprawniony w ruchu drogowym
z wykorzystaniem profesjonalnych dowodów rejestracyjnych,
b) o profesjonalnych dowodach rejestracyjnych;
9) o tablicach rejestracyjnych pojazdu i ich legalizacji [, o nalepkach kontrolnych,]
oraz o ich wtórnikach;
9a) o profesjonalnych tablicach rejestracyjnych oraz ich legalizacji;
10) o badaniach technicznych pojazdu;
11) o szkodach istotnych;
12) o nadaniu i wybiciu nowego numeru nadwozia (podwozia);
13) techniczne o pojeździe;
14) o kradzieży i odnalezieniu pojazdu;
15) o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego;
15a) o zatrzymaniu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub blankietu
profesjonalnego dowodu rejestracyjnego;
16) o demontażu pojazdu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu;
16a) o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów;
17) o czasowym wycofaniu i ponownym dopuszczeniu do ruchu pojazdu oraz o jego
wyrejestrowaniu;
18) o homologacji pojazdu, dopuszczeniu jednostkowym pojazdu, dopuszczeniu
indywidualnym WE pojazdu albo dopuszczeniu do ruchu drogowego pojazdu z
końcowej partii produkcji;
19) identyfikator osoby lub podmiotu dokonujących w ewidencji wprowadzenia lub
zmiany danych;
20) o zabezpieczeniach ustanowionych na pojeździe, w tym o zajęciu pojazdu przez
organ egzekucyjny, oraz o ich zniesieniu;
21) o wymianie drogomierza;
22) o odczycie wskazania drogomierza w czasie kontroli;
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy katalog gromadzonych w ewidencji danych, o których mowa
w ust. 1 pkt 6 lit. e i f, pkt 7 lit. a, pkt 8–18 i 20–22, przekazywanych
przez podmioty, o których mowa w art. 80ba ust. 1, oraz uzupełnianych
automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję, mając na
względzie użyteczność oraz proporcjonalność zakresu i rodzaju przetwarzanych
danych, a także obowiązek monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do
emisji CO2.
3. Danych zgromadzonych w ewidencji nie usuwa się.
4. (uchylony)
5. Administrator danych i informacji zgromadzonych w ewidencji przekazuje
staroście informację o zatrzymaniu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego oraz
o niezwróceniu przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2,
blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów
rejestracyjnych i profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w terminie
określonym w art. 80y ust. 1 poprzez jej automatyczne udostępnienie przez system
teleinformatyczny obsługujący ewidencję do pobrania za pomocą systemu
teleinformatycznego, z wykorzystaniem którego starosta wykonuje zadania związane
z rejestracją pojazdów.
Art. 80ba. 1. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1, są przekazywane do
ewidencji:
1) przez organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów – w zakresie danych,
o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, pkt 2–5 z wyłączeniem daty zgonu, pkt 8,
8a, 9 i 9a, pkt 10 w zakresie terminu okresowego badania technicznego pojazdu
w przypadku rejestracji pojazdu wcześniej niezarejestrowanego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, pkt 12, 13, 17, 18 i 20;
2) przez zakłady ubezpieczeń – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust.
1 pkt 6 i 11, oraz w przypadku zawierania umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów dla pojazdu
niezarejestrowanego także pkt 1 i 13;
2a) przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2, któremu wydano
decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów – w zakresie danych, o których
mowa w art. 80b ust. 1 pkt 8b;
3) przez właściwą jednostkę organizacyjną Policji – w zakresie danych, o których
mowa w art. 80b ust. 1 pkt 14;
4) przez właściwą jednostkę organizacyjną Policji, Straży Granicznej, Krajowej
Administracji Skarbowej, Inspekcji Transportu Drogowego lub Żandarmerii
Wojskowej – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 15 i 15a;
5) przez centralną informację o zastawach rejestrowych, za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego Ministra Sprawiedliwości, niezwłocznie po dokonaniu
przez sąd wpisu zastawu rejestrowego do rejestru zastawów – w zakresie danych,
o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 7;
6) przez stacje kontroli pojazdów – z wyłączeniem pojazdów, o których mowa
w art. 73 ust. 3 – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 10, 15
i 21, oraz w przypadku przeprowadzania badania technicznego lub dokonania
odczytu drogomierza pojazdu niezarejestrowanego – także pkt 1 i 13;
6a) przez właściwą jednostkę organizacyjną Policji, Straży Granicznej, Inspekcji
Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej lub Służby Celno-Skarbowej –
w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 22, a w przypadku
odczytu drogomierza pojazdu niezarejestrowanego – także pkt 1 i 13;
7) przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – w zakresie danych, o których
mowa w art. 80b ust. 1 pkt 11.
8) przez marszałka województwa – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b
ust. 1 pkt 16a;
9) przez stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów – w zakresie danych,
o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 16.
1a. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 6 lit. e i f, pkt 7 lit. a, pkt 8–18
i 20–22, mogą zawierać dodatkowo dane uzupełniane automatycznie
przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję.
2. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 19, są uzupełniane w sposób
automatyczny przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję.
3. Podmioty wymienione w ust. 1 wprowadzają dane do ewidencji w czasie
wykonania czynności skutkującej koniecznością przekazania danych do ewidencji, za
pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą
systemów teleinformatycznych obsługujących zadania realizowane przez te podmioty.
4. Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 2 wprowadzają dane do ewidencji za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Ubezpieczeniowy
Fundusz Gwarancyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym
i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2214).
4a. Podmiot wymieniony w ust. 1 pkt 8 może wprowadzać dane za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego bazę danych, o której
mowa w art. 79 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz.
701, 730, 1403 i 1579).
5. Dane gromadzone w ewidencji są do niej przekazywane z rejestru
Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), krajowego
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), krajowego rejestru
urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT), centralnej ewidencji kierowców,
centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych, rejestru zastawów oraz
Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, o ile są w nich gromadzone.
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji:
1) może określić, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania danych
pomiędzy ewidencją a rejestrami PESEL, REGON, TERYT, centralną ewidencją
kierowców i centralną ewidencją posiadaczy kart parkingowych, uwzględniając
potrzebę zapewnienia płynności przepływu danych pomiędzy ewidencją
a innymi rejestrami i ewidencjami, poprawności i aktualności gromadzonych
danych oraz konieczność zapewnienia ochrony danych osobowych;
3) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw instytucji finansowych
określi, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania danych
pomiędzy ewidencją a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym oraz
warunki, sposób i tryb współdziałania ewidencji i funduszu w zakresie
przekazywania danych przez zakłady ubezpieczeń, uwzględniając potrzebę
zapewnienia płynności przepływu danych pomiędzy ewidencją
a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, poprawności i aktualności
gromadzonych danych oraz konieczność zapewnienia ochrony danych
osobowych.
Art. 80bb. 1. W celu umożliwienia wprowadzenia danych do ewidencji,
podmiotom wymienionym w art. 80ba ust. 1, zapewnia się dostęp do danych
zgromadzonych w ewidencji.
2. Wprowadzenie danych do ewidencji następuje przez pobranie danych
zgromadzonych w ewidencji, ich weryfikację, w szczególności w oparciu o posiadane
dokumenty lub dane, oraz wpisanie do ewidencji nowych danych. W przypadku
rozbieżności między danymi a danymi zawartymi w rejestrze PESEL lub w REGON,
rozstrzygające są dane zgromadzone w tych rejestrach.
2a. W przypadku wprowadzenia do ewidencji danych dotyczących nowego
podmiotu, dane te są pobierane z rejestru PESEL, REGON, centralnej ewidencji
kierowców oraz centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych, o ile są w nich
gromadzone.
2b. Obowiązek weryfikacji danych, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy
danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 8b.
3. System teleinformatyczny obsługujący ewidencję generuje komunikat o:
1) wprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku poprawnego wprowadzenia
nowych danych do ewidencji, który jest równoznaczny z wypełnieniem
obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji;
2) niewprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku gdy nowe dane nie zostały
wprowadzone do ewidencji i konieczne jest ponowne ich wprowadzenie w celu
wypełnienia obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres danych, do których zapewnia się dostęp podmiotom wymienionym w art.
80ba ust. 1, mając na względzie prawidłowość wykonywania przez poszczególne
podmioty zadań wynikających z niniejszej ustawy;
2) wymagania techniczne i jakościowe w zakresie danych wprowadzanych do
ewidencji oraz tryb i sposób ich wprowadzania, mając na względzie zapewnienie
wysokiej jakości danych przekazywanych do ewidencji i jej referencyjny
charakter.
Art. 80bc. W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych do ewidencji,
spowodowanego przyczynami niezależnymi od podmiotu, wprowadzenia danych
dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia,
w którym powstał obowiązek ich wprowadzenia.
Art. 80bd. 1. Podmiot, który stwierdzi niezgodność danych zgromadzonych
w ewidencji, wyjaśnia tę niezgodność w zakresie danych, do których przekazania jest
obowiązany na podstawie ustawy, i wprowadza dane do ewidencji na zasadach
określonych w art. 80bb.
2. W przypadku gdy nie jest możliwe wyjaśnienie niezgodności, podmiot,
o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie powiadamia o niezgodności administratora
danych i informacji zgromadzonych w ewidencji, za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot.
3. W celu wyjaśnienia niezgodności administrator danych i informacji
zgromadzonych w ewidencji niezwłocznie powiadamia, za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję, o niezgodności podmiot, który
wprowadził dane, których niezgodność dotyczy, w przypadku:
1) stwierdzenia niezgodności przez administratora danych i informacji
zgromadzonych w ewidencji;
2) o którym mowa w ust. 2.
3a. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do danych, o których mowa w art. 80b
ust. 1 pkt 8b.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, wyjaśnia tę niezgodność,
w szczególności w oparciu o posiadane dokumenty lub dane.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, niezwłocznie informuje, za pomocą
systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot,
administratora danych i informacji zgromadzonych w ewidencji o wyjaśnieniu tej
niezgodności w przypadku:
1) wprowadzenia poprawnych danych do ewidencji za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez podmiot
wprowadzający dane;
2) stwierdzenia, że wprowadzone do ewidencji dane są poprawne;
3) stwierdzenia braku możliwości usunięcia niezgodności, z podaniem
uzasadnienia.
6. Wprowadzenie do ewidencji danych, w stosunku do których stwierdzono
niezgodność, o której mowa w ust. 2, wymaga uprzedniego wyjaśnienia tej
niezgodności.
7. Administrator danych i informacji zgromadzonych w ewidencji umożliwi
wprowadzenie do ewidencji danych bez uprzedniego wyjaśnienia niezgodności, jeżeli
jest to niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów odrębnych
realizowanych przez podmioty obowiązane do wprowadzania danych do ewidencji
w terminach wynikających z przepisów ustawowych.
8. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
sposób i tryb wyjaśniania niezgodności danych zgromadzonych w centralnej
ewidencji pojazdów przez podmioty, które je przekazują, mając na uwadze
konieczność zapewnienia kompletności i poprawności danych w ewidencji,
zapewnienie terminowej obsługi procesów administracyjnych powiązanych
z ewidencją i ich bezpieczeństwo.
Art. 80be. 1. Organy właściwe do prowadzenia rejestru przedsiębiorców
prowadzących stacje kontroli pojazdów przekazują administratorowi danych i
informacji zgromadzonych w ewidencji oraz aktualizują następujące dane o
przedsiębiorcach prowadzących stacje kontroli pojazdów:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego adres i siedzibę albo miejsce zamieszkania;
2) adres stacji kontroli pojazdów;
3) numer identyfikacyjny REGON;
4) kod rozpoznawczy stacji kontroli pojazdów;
5) zakres badań;
6) datę wpisu do rejestru;
7) datę wykreślenia z rejestru;
8) imiona i nazwiska zatrudnionych diagnostów wraz z numerami ich uprawnień.
2. Przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, następuje niezwłocznie nie
później niż w terminie 2 dni roboczych, za pomocą systemu teleinformatycznego
obsługującego ewidencję lub za pomocą systemów teleinformatycznych
obsługujących zadania realizowane przez te podmioty.
Art. 80bg. W celu zapewnienia możliwości realizacji zadań wynikających
z art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2018 r. poz. 2387, z późn. zm.)
minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego dostęp do ewidencji.
Art. 80bh. 1. Tworzy się elektroniczny katalog marek i typów pojazdów
homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, zwany dalej „katalogiem”.
2. Katalog jest katalogiem referencyjnym służącym do wprowadzenia danych
pojazdów do ewidencji na podstawie danych określonych w dokumentach
przedstawionych do rejestracji pojazdu.
3. W katalogu prowadzonym w systemie teleinformatycznym podmiotu
odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu gromadzi się dane o typach pojazdów lub
pojazdach, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, takie jak dane o:
1) typie pojazdu, na który zostało wydane świadectwo homologacji typu pojazdu
albo świadectwo homologacji typu WE pojazdu;
2) typie pojazdu, na który zostało udzielone zezwolenie na dopuszczenie do ruchu
drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji;
3) typie pojazdu, na który zostało wydane świadectwo homologacji typu pojazdu,
uznane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w przypadkach,
o których mowa w art. 70j ust. 1 albo art. 70k ust. 1;
4) pojeździe, na który udzielono dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
5) pojeździe, na który udzielono dopuszczenia jednostkowego pojazdu, uznanego
przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w przypadku, o którym
mowa w art. 70zp ust. 1;
6) pojeździe, na który udzielono świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE
pojazdu;
7) typach pojazdów albo pojazdach, dopuszczonych do ruchu drogowego, innych
niż wymienione w pkt 1–6.
4. Dane, o których mowa w ust. 2 i 3, przekazuje do katalogu:
1) Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego na podstawie:
a) wydanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa
homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu
albo wydanego na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
b) udzielonego zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu
z końcowej partii produkcji,
c) wydanego uznania świadectwa homologacji typu pojazdu w przypadkach,
o których mowa w art. 70j ust. 1 albo art. 70k ust. 1,
d) posiadanych informacji o wygaśnięciu albo cofnięciu dokumentów,
o których mowa w lit. a, informacji o upływie terminu ważności
zezwolenia, o którym mowa w lit. b, albo w przypadku uchylenia uznania,
o którym mowa w lit. c,
e) udzielonego dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
f) wydanego uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu w przypadku,
o którym mowa w art. 70zp ust. 1,
g) udzielonego świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;
2) organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów – na podstawie dokumentów
załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu, w przypadkach innych niż
określone w pkt 1;
3) producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego,
motoroweru, trolejbusu lub przyczepy na podstawie:
a) wydanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa
homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu albo wydanego na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
b) wydanego świadectwa homologacji typu pojazdu w przypadku, o którym
mowa w art. 70k ust. 1.
5. Katalog opracowuje podmiot odpowiedzialny za jego prowadzenie, który
gromadzi w nim dane oraz dokonuje ich weryfikacji na podstawie danych
pochodzących z dokumentów, o których mowa w ust. 4.
6. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia bezpłatnie, za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, dane gromadzone w tym katalogu:
1) Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego;
2) organowi właściwemu w sprawach rejestracji pojazdów;
3) administratorowi danych i informacji zgromadzonych w ewidencji – na potrzeby
przetwarzania i udostępniania danych zgromadzonych w ewidencji;
4) podmiotowi obowiązanemu do przekazywania danych do centralnej ewidencji
pojazdów – na potrzeby przekazywania tych danych.
7. Zadania związane z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem katalogu są
finansowane z przychodów funduszu, o którym mowa w art. 80d ust. 2.
8. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu, w tym gromadzenie danych
w katalogu oraz ich weryfikację, mając na względzie konieczność zapewnienia
przejrzystego, obiektywnego i konkurencyjnego sposobu wyboru tego podmiotu,
a także prawidłowego i sprawnego funkcjonowania procesu gromadzenia
i weryfikacji danych w katalogu, jednolity system ich przekazywania i udostępniania
oraz możliwości techniczne realizacji tych zadań.
9. Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, zakres, sposób
i tryb przekazywania danych do katalogu oraz ich udostępniania, a także gromadzenia
danych w katalogu oraz ich weryfikacji, mając na względzie konieczność zapewnienia
prawidłowego i sprawnego funkcjonowania procesu gromadzenia i weryfikacji
danych w katalogu, jednolity system ich przekazywania i udostępniania oraz
możliwości techniczne realizacji tych zadań.
Art. 80c. 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one
niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom:
1) Policji;
2) Żandarmerii Wojskowej;
3) Straży Granicznej;
4) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
5) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu;
6) Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego;
7) Komendantowi Służby Ochrony Państwa;
7a) Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego;
8) sądom;
9) prokuraturze;
10) organom Krajowej Administracji Skarbowej;
11) Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu;
12) Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
13) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych – w celu umożliwienia zabezpieczenia
ustawowym prawem zastawu należności z tytułu składek, do których poboru
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest obowiązany;
14) organom właściwym w sprawach rejestracji pojazdów;
15) strażom gminnym (miejskim);
16) Inspekcji Transportu Drogowego;
17) Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
18) komornikom sądowym;
19) administracyjnym organom egzekucyjnym oraz organom podatkowym;
20) wojskowym komendantom uzupełnień;
20a) ministrowi właściwemu do spraw klimatu;
21) ministrowi właściwemu do spraw środowiska;
22) ministrowi właściwemu do spraw transportu;
23) (uchylony)
24) Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego;
25) zakładom ubezpieczeń;
26) stacjom kontroli pojazdów;
27) Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego;
28) organom właściwym w sprawach realizacji zadań związanych
z funkcjonowaniem stref płatnego parkowania;
29) ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, kierownikowi
ośrodka pomocy społecznej, a w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy
społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia
19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług
społecznych (Dz. U. poz. 1818) – dyrektorowi centrum usług społecznych lub
pracownikowi socjalnemu;
30) organowi prowadzącemu Rejestr Zastawów Skarbowych;
31) organom Inspekcji Ochrony Środowiska;
32) organom administracji miar;
33) Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami;
2. Dane o pojazdach, o których mowa w art. 73 ust. 3, udostępnia się wyłącznie
podmiotom określonym w ust. 1 pkt 1–10 i 16 oraz w ust. 2a.
2a. Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji udostępnia się także
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych, w celu realizacji jego ustawowych zadań, za pomocą
urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku.
3. Zgromadzone w ewidencji dane mogą być udostępniane sądom za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, którego administratorem jest Minister
Sprawiedliwości.
3a. Zgromadzone w ewidencji dane udostępnia się zakładom ubezpieczeń za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Ubezpieczeniowy
Fundusz Gwarancyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i
Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
4. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji
elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Udostępnienie danych w innej postaci może nastąpić wyłącznie w przypadku, gdy nie
będzie możliwe udostępnienie w postaci elektronicznej.
5. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej może stanowić
wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Wydruk ten nie
wymaga podpisu ani pieczęci.
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę, w drodze
decyzji, na udostępnienie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których
mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 6a, albo ich jednostkom organizacyjnym, za
pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego
wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1) posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy,
w jakim celu oraz jakie dane uzyskał;
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające
wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych zadań albo
prowadzonej działalności.
6a. Podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się wyłącznie za pomocą urządzeń teletransmisji danych, po spełnieniu
warunków, o których mowa w ust. 6.
7. Decyzji, o której mowa w ust. 6, nie wydaje się w przypadku, o którym mowa
w ust. 2a.
Art. 80ca. Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane podmiotom
zagranicznym w celu wypełnienia postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych, a także wykonania aktu prawa stanowionego przez
organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem. Tryb
i sposób udostępniania danych określają ratyfikowane przez Rzeczpospolitą Polską
umowy międzynarodowe, akty prawa stanowionego przez organizację
międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub porozumienia
zawarte pomiędzy właściwymi ministrami państw członkowskich Unii Europejskiej.
Art. 80cb. 1. Każdemu zainteresowanemu, po podaniu danych określonych
w przepisach wydanych na podstawie ust. 3, dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego.
2. Dane osobowe zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane po
uwierzytelnieniu zainteresowanego na zasadach określonych w art. 20a ust. 1 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) dane, których podanie jest wymagane do udostępnienia poszczególnych danych,
2) szczegółowy zakres udostępnianych danych
– mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych.
Art. 80cc. 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się także na wniosek
właściciela pojazdu, posiadacza pojazdu wymienionego w art. 73 ust. 5 oraz
użytkownika pojazdu użytkowanego na podstawie umowy leasingu, o rejestrację
którego wnioskował leasingodawca (właściciel pojazdu), których one dotyczą.
2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się na wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej
opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo
podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej może stanowić wydruk
z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Wydruk ten nie wymaga
podpisu ani pieczęci.
Art. 80cd. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić dane
zgromadzone w ewidencji innym podmiotom niż wymienione w art. 80c–80cc, w tym
osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym
nieposiadającym osobowości prawnej, jeżeli wykażą swój interes prawny.
2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej może stanowić
wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Wydruk ten nie
wymaga podpisu ani pieczęci.
Art. 80ce. 1. Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji są przekazywane
do ponownego wykorzystywania, w sposób wykluczający możliwość identyfikacji
osób lub pojazdów, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2016 r.
o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1446), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
2. Dane zgromadzone w ewidencji są przekazywane do ponownego
wykorzystywania na wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym.
3. Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane do ponownego
wykorzystywania także za pośrednictwem usług sieciowych.
Art. 80cf. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w art. 80c ust. 5, art. 80cc ust. 2, art.
80cd ust. 2 oraz art. 80ce ust. 2, kierując się potrzebami usprawnienia procesu
udostępniania i przekazywania danych z ewidencji.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaj i zakres danych udostępnianych na podstawie art. 80c i art. 80cc–80ce,
uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych przetwarzanych
w ewidencji i ich ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem i dostępem.
Art. 80cg. Udostępnienie i przekazywanie danych zgromadzonych w ewidencji
następuje:
1) nieodpłatnie, w przypadku danych:
a) udostępnianych na podstawie art. 80c–80cc,
b) przekazywanych na podstawie art. 80ce w sposób określony w art. 80ce ust.
2 organom administracji publicznej, niewymienionym w art. 80c ust. 1, w
celach niekomercyjnych,
c) udostępnianych na podstawie art. 80ce w sposób określony w art. 80ce ust.
3, w celach komercyjnych i niekomercyjnych;
2) odpłatnie, w przypadku danych:
a) udostępnianych na podstawie art. 80cd,
b) przekazywanych na podstawie art. 80ce w sposób określony w art. 80ce ust.
2, w celach komercyjnych i niekomercyjnych.
Art. 80ch. 1. Wysokość opłaty za udostępnienie danych jednostkowych
dotyczących jednego pojazdu lub jednej osoby nie może być wyższa niż 2%
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 20 pkt 1
lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.16)
).
2. Wysokość opłaty za udostępnianie danych z ewidencji do celów
komercyjnych i niekomercyjnych określa się według wzoru:
O = K × (A + B) + M
gdzie:
O – łączna kwota opłaty za udostępnienie danych do celów komercyjnych
i niekomercyjnych,
K – współczynnik wynoszący:
a) 1,0 – do celów niekomercyjnych,
b) 1,5 – do celów komercyjnych,
A – opłata za prace informatyczne,
gdzie
A = 0,5H1 × Z + 0,5H2 × Z + 0,75H3 × Z + 10H4 × Z + H5 × Z
B – opłata za prace eksploatacyjne,
gdzie
B = 1,5H6 × 10Z + H7 × 10Z + 1,5H8 × 10Z + 0,6H9 × 10Z + 0,5H10 × 10Z
M – koszt materiałów eksploatacyjnych doliczany, w przypadku gdy
przekroczy 5% wartości usługi,
a poszczególne symbole oznaczają:
H – ilość godzin przeznaczonych na realizację zadania:
H1 – czas trwania prac programowo-projektowych,
H2 – czas opracowania dokumentacji programowej,
H3 – czas trwania prac analitycznych i projektowych,
H4 – czas opracowania nowego programu,
H5 – czas opracowania programu z gotowych modułów,
H6 – czas wyboru podzbioru z bazy danych,
H7 – czas przetwarzania wybranych danych,
H8 – czas wykonania tablicy statystycznej,
H9 – czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego do
300 danych jednostkowych,
H10 – czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego
powyżej 300 danych jednostkowych,
Z – opłatę za udostępnienie danych jednostkowych z ewidencji.
3. Maksymalna wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2, wynosi 23 000 zł.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) wysokość opłaty za udostępnienie danych jednostkowych z ewidencji,
2) warunki i sposób wnoszenia opłaty za udostępnienie danych z ewidencji,
3) sposób dokumentowania wniesienia opłaty za udostępnienie danych z ewidencji
– mając na względzie zróżnicowaną postać składania wniosku o udostępnienie danych
oraz tryb ich udostępniania do celów komercyjnych i niekomercyjnych.
Art. 80d. 1. (uchylony)
2. Tworzy się Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, zwany
dalej „Funduszem”, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw
informatyzacji.
3. Fundusz jest państwowym funduszem celowym.
3a. Organy i podmioty obowiązane do pobrania i przekazania lub uiszczenia
opłaty ewidencyjnej mają obowiązek, w terminie, o którym mowa w przepisach
wydanych na podstawie ust. 7:
1) przekazywać należne kwoty na rachunek Funduszu;
2) sporządzać i przesyłać ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji
miesięczne sprawozdania z pobranych i przekazanych lub uiszczonych opłat
ewidencyjnych.
3aa. Sprawozdania, o których mowa w ust. 3a pkt 2, opatrzone kwalifikowanym
podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przekazuje
się za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra właściwego do spraw
informatyzacji.
3b. Od nieterminowo przekazanych lub uiszczonych opłat pobiera się odsetki za
zwłokę, w wysokości odsetek należnych za nieterminowe regulowanie zobowiązań
podatkowych.
3c. Do należności z tytułu opłat ewidencyjnych oraz odsetek za zwłokę stosuje
się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.17)
), z wyłączeniem art. 75 § 4a
w zakresie określenia w decyzji stwierdzającej nadpłatę wysokości zobowiązania
podatkowego oraz art. 75 § 4b, z tym że uprawnienia organów podatkowych
przysługują ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji.
4. Przychodami Funduszu są:
1) opłaty pobrane za udostępnienie danych lub informacji z centralnej ewidencji
pojazdów i centralnej ewidencji kierowców;
2) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 75 ust. 2, [art. 77 ust. 3 i 3a,] art. 80t
ust. 2, art. 81b ust. 3, art. 83 ust. 1 i art. 150 ust. 1;
2a) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 8 ust. 4 i 5;
3) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
4) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 6, art. 14 ust. 1,
art. 15 ust. 5, art. 16 ust. 1 i 5, art. 18 ust. 2, art. 28 ust. 8 i 9, art. 31 ust. 3,
art. 33 ust. 2 pkt 1, art. 38 ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 2 pkt 1, art. 77 ust. 2 pkt 1,
art. 85 ust. 8, art. 87 ust. 3 pkt 1, art. 97 ust. 3, art. 101 ust. 1 pkt 3 oraz
ust. 2 pkt 3, art. 102 ust. 2, art. 103 ust. 3 i 3a, art. 109 ust. 1, 3 i 4, art. 110,
art. 115 ust. 6, art. 117 ust. 3 pkt 1 i art. 124 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia
2011 r. o kierujących pojazdami, a także w art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
4a) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2019 r. poz.
382, 534, 730 i 1123);
5) odsetki za zwłokę pobierane z tytułu nieterminowo przekazywanych lub
uiszczanych opłat ewidencyjnych;
6) odsetki od wolnych środków przekazanych w zarządzanie zgodnie z przepisami
o finansach publicznych;
7) inne przychody.
4a. Ściągnięcie należności z tytułu należnych opłat ewidencyjnych i odsetek,
o których mowa w ust. 3b, następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia
17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1438, z późn. zm.) – w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze
pieniężnym.
5. Wydatki Funduszu są przeznaczone na finansowanie wydatków związanych
z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem centralnej ewidencji pojazdów
i centralnej ewidencji kierowców, w tym Krajowego Punktu Kontaktowego, centralnej
ewidencji posiadaczy kart parkingowych oraz elektronicznego katalogu marek i typów
pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
5a. Ze środków Funduszu może być dokonana wpłata na rachunek budżetu
państwa.
6. Wysokość każdej opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2,
art. 77 ust. 3 i 3a, art. 80t ust. 2, art. 81b ust. 3, art. 83 ust. 1 i art. 150 ust. 1 ustawy
oraz w art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 6, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 5, art. 16 ust. 1 i 5,
art. 18 ust. 2, art. 28 ust. 8 i 9, art. 31 ust. 3, art. 33 ust. 2 pkt 1, art. 38 ust. 2 pkt 1,
art. 58 ust. 2 pkt 1, art. 77 ust. 2 pkt 1, art. 85 ust. 8, art. 87 ust. 3 pkt 1, art. 97 ust. 3,
art. 101 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 3, art. 102 ust. 2, art. 103 ust. 3 i 3a, art. 109 ust. 1,
3 i 4, art. 110, art. 115 ust. 6, art. 117 ust. 3 pkt 1 i art. 124 ust. 3 ustawy z dnia
5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, a także w art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy
z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, nie może
przekroczyć równowartości w złotych 2 euro, a w przypadku opłaty, o której mowa
w art. 8 ust. 4 i 5 ustawy, równowartości w złotych 50 eurocentów, ustalonej przy
zastosowaniu kursu średniego ustalonego przez Narodowy Bank Polski w dniu
ogłoszenia rozporządzenia, o którym mowa w ust. 7.
7. Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu, ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia
społecznego oraz ministrem właściwym do spraw instytucji finansowych określi,
w drodze rozporządzenia:
1) wysokość opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 8 ust. 4 i 5, art. 75 ust. 2,
art. 77 ust. 3 i 3a, art. 80t ust. 2, art. 81b ust. 3, art. 83 ust. 1 i art. 150 ust. 1
ustawy oraz w art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 6, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 5,
art. 16 ust. 1 i 5, art. 18 ust. 2, art. 28 ust. 8 i 9, art. 31 ust. 3, art. 33 ust. 2 pkt 1,
art. 38 ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 2 pkt 1, art. 77 ust. 2 pkt 1, art. 85 ust. 8,
art. 87 ust. 3 pkt 1, art. 97 ust. 3, art. 101 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 3,
art. 102 ust. 2, art. 103 ust. 3 i 3a, art. 109 ust. 1, 3 i 4, art. 110, art. 115 ust. 6,
art. 117 ust. 3 pkt 1 i art. 124 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r.
o kierujących pojazdami, a także w art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o transporcie drogowym i w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 sierpnia
2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, oraz sposób jej wnoszenia;
2) tryb i zasady pobierania, ewidencjonowania, przekazywania i rozliczania opłaty
ewidencyjnej przez organy i podmioty zobowiązane do jej pobierania;
3) wzór miesięcznego sprawozdania zawierającego kwoty opłat ewidencyjnych
pobranych i przekazanych lub uiszczonych na rachunek Funduszu.
8. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 7, należy uwzględnić
w szczególności:
1) przypadki uiszczania opłaty ewidencyjnej;
2) zróżnicowaną wysokość opłaty w zależności od rodzaju czynności, której
dokonanie jest uzależnione od jej uiszczenia;
3) koszty związane z funkcjonowaniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej
ewidencji kierowców;
4) terminy przekazywania i rozliczania opłaty ewidencyjnej oraz przekazywania
miesięcznego sprawozdania z opłat ewidencyjnych pobranych i przekazanych
lub uiszczonych przez organy i podmioty zobowiązane do jej pobierania.
Art. 80e. 1. (uchylony)
2. (uchylony)
Art. 80k. 1. Tworzy się Krajowy Punkt Kontaktowy przy centralnej ewidencji
pojazdów.
2. Krajowy Punkt Kontaktowy prowadzi minister właściwy do spraw
informatyzacji w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 80a ust. 4.
3. Krajowy Punkt Kontaktowy umożliwia wymianę informacji z właściwymi
krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej
oraz z krajowymi podmiotami uprawnionymi – w zakresie danych dotyczących
pojazdów oraz ich właścicieli lub posiadaczy.
4. Krajowymi podmiotami uprawnionymi są, w zakresie niezbędnym do
realizacji ich ustawowych zadań:
1) Policja;
2) Inspekcja Transportu Drogowego;
3) straże gminne (miejskie);
4) organy celne;
5) Straż Graniczna.
5. Wymiana informacji, o której mowa w ust. 3, następuje w związku
z popełnieniem naruszeń, o których mowa w ust. 6, w szczególności w celu ułatwienia
identyfikacji osób podejrzanych o popełnienie naruszenia podczas kierowania
pojazdem zarejestrowanym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub podczas kierowania pojazdem
zarejestrowanym w Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej.
6. Wymiana informacji, o której mowa w ust. 3, następuje w związku
z popełnieniem następujących naruszeń przepisów ruchu drogowego:
1) niestosowaniem się do ograniczenia prędkości;
2) niedopełnieniem obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa lub
przewożenia dziecka w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym
urządzeniu przytrzymującym dla dzieci;
3) niestosowaniem się do sygnałów świetlnych lub znaków nakazujących
zatrzymanie pojazdu;
4) prowadzeniem pojazdu po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości;
5) prowadzeniem pojazdu po użyciu lub pod wpływem środka odurzającego;
6) niedopełnieniem obowiązku używania w czasie jazdy kasków ochronnych;
7) wykorzystywaniem drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny
z przeznaczeniem;
8) korzystaniem podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub
mikrofonu w ręku.
Art. 80l. 1. Wymianę informacji, o której mowa w art. 80k ust. 3, Krajowy
Punkt Kontaktowy realizuje przy użyciu urządzeń teletransmisji danych oraz
z wykorzystaniem oprogramowania, o którym mowa w art. 15 ust. 1 decyzji Rady
2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie wdrożenia decyzji
2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie
w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210
z 06.08.2008, str. 12), przez:
1) udostępnianie danych na zapytania krajowych punktów kontaktowych innych
państw członkowskich Unii Europejskiej;
2) przekazywanie zapytań krajowych podmiotów uprawnionych do krajowych
punktów kontaktowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej;
3) przekazywanie krajowym podmiotom uprawnionym odpowiedzi na złożone
przez nie zapytania, o których mowa w pkt 2, udzielonych przez krajowe punkty
kontaktowe innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
2. Krajowy Punkt Kontaktowy realizuje wymianę informacji z krajowymi
punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie
z procedurami określonymi w rozdziale 3 pkt 2 i 3 załącznika do decyzji, o której
mowa w ust. 1.
Art. 80m. Krajowe podmioty uprawnione:
1) składają zapytania o udzielenie informacji, o których mowa w art. 80k ust. 3, za
pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego przy użyciu urządzeń
teletransmisji danych;
2) udostępniają uzyskane informacje właściwym funkcjonariuszom lub
pracownikom krajowych podmiotów uprawnionych na potrzeby prowadzonych
postępowań;
3) wykorzystują rozwiązania teleinformatyczne przystosowane do współpracy
z Krajowym Punktem Kontaktowym.
Art. 80n. Krajowe podmioty uprawnione przetwarzają dane uzyskane za
pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego wyłącznie w związku
z popełnieniem naruszeń, o których mowa w art. 80k ust. 6.
Art. 80o. 1. Krajowy Punkt Kontaktowy, na zapytania krajowych punktów
kontaktowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej, udostępnia tym
punktom dane o:
1) pojeździe:
a) numer rejestracyjny,
b) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu,
c) kraj rejestracji,
d) marka,
e) model,
f) kategoria;
2) właścicielu pojazdu oraz o posiadaczu, o którym mowa w art. 73 ust. 5:
a) imię i nazwisko (nazwa lub firma),
b) adres zamieszkania (siedziba),
c) numer PESEL,
d) numer identyfikacyjny REGON;
e) datę i miejsce urodzenia.
2. Krajowe podmioty uprawnione w zapytaniach o udzielenie informacji podają:
1) kraj rejestracji pojazdu;
2) numer rejestracyjny pojazdu;
3) państwo popełnienia naruszenia;
4) datę popełnienia naruszenia;
5) godzinę popełnienia naruszenia;
6) rodzaj naruszenia, o którym mowa w art. 80k ust. 6.
Art. 80p. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji sporządza sprawozdanie
zawierające:
1) liczbę zapytań o udzielenie informacji kierowanych za pośrednictwem
Krajowego Punktu Kontaktowego do krajowych punktów kontaktowych innych
państw członkowskich Unii Europejskiej w związku z popełnieniem naruszeń,
o których mowa w art. 80k ust. 6, wraz z podaniem rodzaju naruszeń, których
dotyczyły zapytania i liczby zapytań, które nie skutkowały przekazaniem przez
krajowe punkty kontaktowe innych państw członkowskich Unii Europejskiej
informacji, o których mowa w art. 80k ust. 3;
2) liczbę naruszeń, o których mowa w art. 80k ust. 6, w związku z którymi
kierowano zapytania za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego,
w tym liczbę naruszeń:
a) ujawnionych przy pomocy urządzeń rejestrujących,
b) w związku z którymi wysłano zawiadomienie o popełnieniu naruszenia;
3) liczbę wypadków śmiertelnych z udziałem pojazdów zarejestrowanych w innych
państwach członkowskich Unii Europejskiej.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji przekazuje Komisji Europejskiej
sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, co dwa lata, w terminie do dnia 6 maja za
okres dwóch poprzednich lat kalendarzowych.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jest sporządzane:
1) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 – w oparciu o informacje uzyskane
z Krajowego Punktu Kontaktowego;
2) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 – w oparciu o informacje uzyskane
od krajowych podmiotów uprawnionych.
4. Krajowe podmioty uprawnione przekazują ministrowi właściwemu do spraw
informatyzacji informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na formularzu w postaci
elektronicznej, przy użyciu urządzeń teletransmisji danych.
5. Krajowe podmioty uprawnione przekazują ministrowi właściwemu do spraw
informatyzacji informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, co dwa lata, w terminie
do dnia 15 marca za okres dwóch poprzednich lat kalendarzowych.
Art. 80q. 1. Do danych osobowych przetwarzanych na podstawie przepisów
niniejszego rozdziału przez Krajowy Punkt Kontaktowy oraz krajowe podmioty
uprawnione stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 4 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii
Europejskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 484 oraz z 2019 r. poz. 125).
2. Dane osobowe, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystywane
wyłącznie do celów określonych w art. 80k ust. 5 oraz w związku z popełnieniem
naruszeń, o których mowa w art. 80k ust. 6.
3. Każda zainteresowana osoba ma prawo do uzyskania informacji na temat
własnych danych osobowych, które zostały przekazane innemu państwu
członkowskiemu Unii Europejskiej, w tym informacji o dacie złożenia wniosku oraz
o właściwym organie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który te dane
osobowe uzyskał.
Art. 80r. Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzór
formularza do przekazywania informacji, o którym mowa w art. 80p ust. 4, kierując
się zakresem informacji określonym w art. 80p ust. 1 oraz koniecznością ujednolicenia
formy przekazywanych danych.
Art. 80s. 1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu
niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą
pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy w celu
wykonywania jazd testowych tymi pojazdami w ramach działalności prowadzonej
przez podmiot uprawniony jest profesjonalny dowód rejestracyjny wraz
z profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi.
2. Podmiotami uprawnionymi w ramach prowadzonej działalności do
posługiwania się profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi
tablicami (tablicą) rejestracyjnymi są:
1) przedsiębiorca posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę,
a w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę za granicą – oddział, zajmujący się produkcją, dystrybucją (sprzedażą prowadzoną w ramach handlu)
lub badaniem pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,
2) jednostka uprawniona lub jednostka badawcza producenta pojazdu, przedmiotu
wyposażenia lub części przeprowadzająca badania pojazdu, przedmiotu
wyposażenia lub części
– zwani dalej „podmiotami uprawnionymi”.
3. Za przedsiębiorcę zajmującego się produkcją pojazdów, o którym mowa
w ust. 2 pkt 1, uznaje się producenta pojazdu kompletnego, skompletowanego lub
niekompletnego.
4. Przez jazdę testową rozumie się jazdę w ruchu drogowym pojazdem
niezarejestrowanym wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą
wykonywaną:
1) z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i profesjonalnych
tablic (tablicy) rejestracyjnych,
2) w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony w zakresie,
o którym mowa w ust. 2,
3) przez podmiot uprawniony albo osoby, o których mowa w art. 80w ust. 2–4
– w celu przeprowadzenia testu produkowanego lub badanego pojazdu, w tym
przedmiotu jego wyposażenia lub części, lub testu pojazdu będącego przedmiotem
dystrybucji.
5. Profesjonalny dowód rejestracyjny stanowi wypełniony przez starostę
i podmiot uprawniony blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego. Blankiet
profesjonalnego dowodu rejestracyjnego jest wypełniany w części przez starostę,
a w części przez podmiot uprawniony, stosownie do zakresu określonego
w przepisach wydanych na podstawie art. 80zc ust. 1 pkt 4.
6. Profesjonalny dowód rejestracyjny potwierdza prawo do wykonywania jazd
testowych przez okres:
1) 30 dni od dnia wypełnienia blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego
przez podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
2) 6 miesięcy od dnia wypełnienia blankietu profesjonalnego dowodu
rejestracyjnego przez podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 2 pkt 2
– jednak nie dłużej niż do dnia wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej
rejestracji pojazdów, do której zostały wydane blankiety profesjonalnych dowodów
rejestracyjnych.
Art. 80t. 1. O decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów może ubiegać się
podmiot uprawniony, który:
1) nie został prawomocnie skazany za przestępstwo przeciwko mieniu,
przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo przeciwko
wiarygodności dokumentów – dotyczy przedsiębiorcy, jeżeli jest on osobą
fizyczną, albo członków władz organów osoby prawnej lub nieposiadającej
osobowości prawnej jednostki organizacyjnej;
2) złożył oświadczenia, że:
a) każdy z pojazdów, którymi będą wykonywane jazdy testowe, będzie
spełniał warunki określone w art. 66, odpowiednie dla pojazdu, którym będą
wykonywane te jazdy,
b) będzie używał w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego
dowodu rejestracyjnego tylko pojazdy niezarejestrowane wcześniej na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, dla których posiada
udokumentowane prawo do dysponowania nimi, oraz wyłącznie w celu
wykonywania jazd testowych,
c) blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych będą wypełniane
wyłącznie przez podmiot uprawniony albo osoby zatrudnione przez ten
podmiot.
2. Starosta właściwy ze względu na siedzibę albo oddział podmiotu
uprawnionego, na wniosek tego podmiotu, wydaje decyzję o profesjonalnej rejestracji
pojazdów, blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalne
tablice (tablicę) rejestracyjne, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1) oświadczenie, że podmiot uprawniony jest wpisany do Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej, albo kopię aktualnego odpisu
z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo oświadczenie
o wpisie do tego rejestru albo pobrany samodzielnie wydruk komputerowy
aktualnych informacji o podmiocie uprawnionym wpisanym do Krajowego
Rejestru Sądowego – w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę albo oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zajmującego się produkcją,
dystrybucją lub badaniem pojazdów;
2) kopię dokumentu potwierdzającego uprawnienia jednostki do przeprowadzania
odpowiednich badań pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części – w przypadku
jednostek, o których mowa w art. 80s ust. 2 pkt 2;
3) oświadczenia:
a) przedsiębiorcy, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo członków władz organów
osoby prawnej lub nieposiadającej osobowości prawnej jednostki
organizacyjnej o niekaralności za przestępstwo przeciwko mieniu,
przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo
przeciwko wiarygodności dokumentów,
b) o których mowa w ust. 1 pkt 2;
4) kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji
pojazdów, blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych
i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz opłaty
ewidencyjnej za blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych
i zalegalizowane profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne.
4. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 lit. a, składa się
pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej
treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej
za składanie fałszywych oświadczeń.
5. Opłatę:
1) za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, blankietów
profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz zalegalizowanych
profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz
2) ewidencyjną za blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz
zalegalizowane profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne
– pobiera starosta.
6. Wysokość opłaty za wydanie:
1) decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów nie może przekroczyć 100 zł;
2) blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego nie może przekroczyć 20 zł;
3) profesjonalnych tablic rejestracyjnych nie może przekroczyć:
a) 80 zł za komplet profesjonalnych tablic samochodowych,
b) 40 zł za profesjonalną tablicę motocyklową,
c) 30 zł za profesjonalną tablicę motorowerową;
4) znaku legalizacyjnego nie może przekroczyć 15 zł.
7. Starosta, realizując zadanie, o którym mowa w ust. 2, nie jest obowiązany do
przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 84 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia
22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Art. 80u. 1. Decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów starosta wydaje na
okres 1 roku, licząc od dnia jej wydania.
2. W decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów starosta nadaje jeden albo, na
wniosek podmiotu uprawnionego, więcej niż jeden numer rejestracyjny.
3. Do decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów starosta wydaje:
1) wypełnione przez siebie blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych
w liczbie:
a) wnioskowanej przez podmiot uprawniony, ale nieprzekraczającej 100 sztuk,
b) wnioskowanej – w przypadku podmiotu uprawnionego zajmującego się
produkcją pojazdów;
2) zalegalizowane profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne odpowiadające
numerowi rejestracyjnemu albo numerom rejestracyjnym nadanym w decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów.
4. W okresie ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot
uprawniony, po wykorzystaniu blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych,
może złożyć staroście wniosek o wydanie dodatkowych blankietów w liczbie
określonej w ust. 3 pkt 1, przy czym do wniosku dołącza się profesjonalne dowody
rejestracyjne. W takim przypadku starosta wydaje dodatkowy załącznik do decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów.
Art. 80v. 1. Jeżeli nie później niż 60 dni przed upływem daty ważności decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot uprawniony złoży staroście wniosek
o wydanie kolejnej decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, starosta wydaje
kolejną decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, która będzie obowiązywać od dnia następującego po ostatnim dniu terminu ważności poprzedniej decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów. Przepisy art. 80t i art. 80u stosuje się.
2. Podmiot uprawniony, składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest
obowiązany zwrócić profesjonalne dowody rejestracyjne.
3. Niewykorzystane blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz
dotychczasowe profesjonalne numery rejestracyjne i profesjonalne tablice (tablicę)
rejestracyjne starosta ujmuje, nieodpłatnie, na wniosek podmiotu uprawnionego,
w kolejnej decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, bez konieczności ich zwrotu
przy zwracaniu się z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1.
Art. 80w. 1. W celu wykonania jazdy testowej danym pojazdem wypełnia się
blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego.
2. Jazda testowa może być wykonywana przez podmiot uprawniony albo przez
jego pracownika.
3. W przypadku podmiotu uprawnionego zajmującego się produkcją pojazdów
jazda testowa może być wykonywana także na podstawie umowy cywilnoprawnej.
4. Dopuszcza się wykonywanie jazdy testowej przez osobę zainteresowaną
zakupem pojazdu, pod warunkiem jej wykonywania w obecności podmiotu
uprawnionego zajmującego się dystrybucją pojazdów albo jego pracownika.
5. Podmiot uprawniony, który uzyskał decyzję o profesjonalnej rejestracji
pojazdów, nie może przekazywać blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub profesjonalnych tablic (tablicy)
rejestracyjnych osobie, która nabyła pojazd od tego podmiotu, ani innemu
podmiotowi.
6. Na podstawie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego starosta nie może
dokonać rejestracji pojazdu, o której mowa w art. 73 i art. 74.
Art. 80y. 1. W ciągu 30 dni od dnia wygaśnięcia albo uchylenia decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów podmiot uprawniony jest obowiązany zwrócić
staroście blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalne dowody
rejestracyjne oraz profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne, z wykorzystaniem
dokumentu zwrotu.
2. Jeżeli w ciągu 30 dni od dnia wygaśnięcia decyzji o profesjonalnej rejestracji
pojazdów podmiot uprawniony złoży staroście wniosek o wydanie kolejnej decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów, starosta, wydając tę decyzję, wydaje temu
podmiotowi, nieodpłatnie, niewykorzystane blankiety profesjonalnych dowodów
rejestracyjnych oraz profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne. Po tym okresie
zwrócone profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne starosta może wydać odpłatnie
innemu podmiotowi uprawnionemu, który złożył wniosek o wydanie decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów, za zgodą tego podmiotu.
3. Podmiot uprawniony zawiadamia niezwłocznie starostę o:
1) zaprzestaniu działalności w zakresie produkcji, dystrybucji, badań pojazdów
albo badań przedmiotów wyposażenia lub części;
2) zmianie nazwy lub adresu siedziby albo oddziału lub numeru identyfikacyjnego
REGON.
4. W przypadku zmiany danych podmiotu uprawnionego, o których mowa
w ust. 3 pkt 2, podmiot uprawniony, składając zawiadomienie, o którym mowa
w ust. 3, zwraca staroście blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych
i profesjonalne dowody rejestracyjne. Przepisy art. 80t stosuje się odpowiednio.
Art. 80z. 1. W przypadku gdy doszło do utraty lub zniszczenia blankietów
profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów rejestracyjnych
lub profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych, podmiot uprawniony jest
obowiązany niezwłocznie złożyć staroście oświadczenie, że doszło do utraty lub
zniszczenia blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub
profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, ze wskazaniem ich serii i numerów, lub że
doszło do utraty lub zniszczenia profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych, ze
wskazaniem ich numeru rejestracyjnego i numeru znaku legalizacyjnego.
2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem
świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula
ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń.
Art. 80za. W przypadku gdy w okresie ważności decyzji o profesjonalnej
rejestracji pojazdów doszło do utraty lub zniszczenia:
1) blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub
2) profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych
– podmiot uprawniony może złożyć staroście wniosek o wydanie, za opłatą oraz opłatą
ewidencyjną, nowych blankietów w liczbie odpowiadającej liczbie blankietów
utraconych lub zniszczonych lub nowych profesjonalnych tablic (tablicy)
rejestracyjnych.
Art. 80zb. 1. Starosta, w drodze decyzji, uchyla decyzję o profesjonalnej
rejestracji pojazdów, w przypadku gdy:
1) przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności w zakresie produkcji,
dystrybucji lub badania pojazdów;
2) jednostka uprawniona lub jednostka badawcza producenta pojazdu, przedmiotu
wyposażenia lub części zaprzestała przeprowadzania odpowiednich badań
pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części;
3) ujawnione zostało, że po dniu wydania decyzji o profesjonalnej rejestracji
pojazdów:
a) przedsiębiorca, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo członek władz organów
osoby prawnej lub nieposiadającej osobowości prawnej jednostki
organizacyjnej został prawomocnie skazany za przestępstwo przeciwko
mieniu, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo
przeciwko wiarygodności dokumentów,
b) podmiot uprawniony używał w ruchu drogowym z wykorzystaniem
profesjonalnego dowodu rejestracyjnego pojazdy, dla których nie posiadał
udokumentowanego prawa do dysponowania nimi;
4) podmiot uprawniony złożył niezgodne z prawdą oświadczenie, o którym mowa
w art. 80t ust. 3 pkt 3 lit. a;
5) podmiot uprawniony złożył niezgodne z prawdą oświadczenie o utracie lub
zniszczeniu blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych,
profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub profesjonalnych tablic (tablicy)
rejestracyjnych;
6) podmiot uprawniony złożył staroście wniosek o wydanie dodatkowych albo
nowych blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych w okresie
ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, a nie zwrócił
profesjonalnych dowodów rejestracyjnych albo nie złożył oświadczenia o ich
utracie lub zniszczeniu, o którym mowa w art. 80z ust. 1;
7) podmiot uprawniony przekazał blankiet profesjonalnego dowodu
rejestracyjnego, profesjonalny dowód rejestracyjny lub profesjonalne tablice
(tablicę) rejestracyjne innemu podmiotowi;
8) podmiot uprawniony wykonywał jazdę testową, korzystając z niewypełnionego
blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego;
9) podmiot uprawniony nie dopełnił obowiązku prowadzenia wykazu pojazdów,
o którym mowa w art. 80x ust. 1.
2. Decyzja o uchyleniu decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów podlega
natychmiastowemu wykonaniu.
3. Podmiot uprawniony może ponownie wnioskować o wydanie decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia,
w którym:
1) nastąpiło uchylenie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów z przyczyn,
o których mowa w ust. 1 pkt 3–9;
2) nastąpiło uchylenie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów z przyczyn,
o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, a podmiot uprawniony nie zwrócił staroście
blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych
dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych
albo nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 80z ust. 1;
3) upłynął termin ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, a w ciągu
30 dni od upływu tego terminu podmiot uprawniony nie zwrócił staroście
blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych
dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych
albo nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 80z ust. 1.
Art. 80zc. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) czynności starosty w sprawach związanych z profesjonalną rejestracją pojazdów;
2) wzór:
a) wniosku o wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
b) decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
c) oświadczeń, o których mowa w art. 80t ust. 3 pkt 3,
d) wniosku o wydanie dodatkowych albo nowych blankietów profesjonalnych
dowodów rejestracyjnych lub nowych profesjonalnych tablic (tablicy)
rejestracyjnych,
e) dokumentu zwrotu blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych,
profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalnych tablic
(tablicy) rejestracyjnych;
3) wzór i opis blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego;
4) zakres wypełniania blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego przez
starostę i podmiot uprawniony;
5) wzór i opis profesjonalnych tablic rejestracyjnych, warunki techniczne, jakie
muszą spełniać te tablice, oraz zakres i sposób ich badania;
6) warunki i sposób dystrybucji blankietów profesjonalnych dowodów
rejestracyjnych;
7) wysokość opłaty za wydanie:
a) decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
b) blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
c) profesjonalnych tablic rejestracyjnych, w tym:
– kompletu profesjonalnych tablic samochodowych,
– profesjonalnej tablicy motocyklowej,
– profesjonalnej tablicy motorowerowej,
d) znaku legalizacyjnego.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do
spraw transportu uwzględnia:
1) konieczność ujednolicenia wzorów dokumentów i tablic wydawanych w ramach
profesjonalnej rejestracji pojazdów oraz potrzebę zapewnienia ich
funkcjonalności;
2) konieczność prawidłowego zabezpieczenia blankietów profesjonalnych
dowodów rejestracyjnych i profesjonalnych tablic rejestracyjnych;
3) koszt wyprodukowania blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych
i profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych;
4) koszty czynności administracyjnych związanych z wydawaniem decyzji
o profesjonalnej rejestracji pojazdów, blankietów profesjonalnych dowodów
rejestracyjnych i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych;
5) potrzebę minimalizowania obciążeń administracyjnych dla podmiotów
uprawnionych.
Art. 80zd. 1. Stawki opłat, o których mowa w art. 80t ust. 6 i art. 80zc
ust. 1 pkt 7 lit. b i d, podlegają co 6 lat waloryzacji w stopniu odpowiadającym
wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem za okres 6 poprzednich lat
obliczonemu na podstawie średniorocznych wskaźników cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogłaszanych w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”.
2. W przypadku gdy wskaźnik, o którym mowa w ust. 1, ma wartość ujemną,
stawki opłat, o których mowa w art. 80t ust. 6 i art. 80zc ust. 1 pkt 7 lit. b i d, nie
ulegają zmianie.
3. Minister właściwy do spraw transportu, co 6 lat, nie później niż do dnia
31 października, ogłasza, po zasięgnięciu opinii Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość stawek opłat, o których mowa w art. 80t ust. 6
i art. 80zc ust. 1 pkt 7 lit. b i d, obowiązujących od dnia 1 stycznia roku następnego,
zaokrąglając je w górę do 0,5 złotego albo do złotego.
Art. 80ze. 1. Podmiot uprawniony przechowuje:
1) decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
2) blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalne dowody
rejestracyjne,
3) profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne
– w swojej siedzibie albo oddziale, w sposób zabezpieczający je przed kradzieżą lub
zniszczeniem oraz dostępem osób nieuprawnionych.
2. Podmiot uprawniony przechowuje:
1) decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów przez okres 5 lat od dnia, w którym
upłynął termin ważności tej decyzji, lub od dnia uchylenia tej decyzji;
2) blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalne dowody
rejestracyjne i profesjonalne tablice (tablicę) rejestracyjne do czasu ich zwrotu
staroście.
3. W przypadku kradzieży blankietów profesjonalnych dowodów
rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub profesjonalnych tablic
(tablicy) rejestracyjnych podmiot uprawniony zawiadamia o tym fakcie właściwy
organ Policji oraz starostę, który wydał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów.
Art. 80zf. 1. Zabrania się:
1) korzystania z profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub profesjonalnych
tablic (tablicy) rejestracyjnych przez osobę do tego nieuprawnioną;
2) wykonywania jazdy testowej bez wypełnionego profesjonalnego dowodu
rejestracyjnego.
2. W przypadku trzykrotnego zatrzymania profesjonalnego dowodu
rejestracyjnego w ciągu danego roku kalendarzowego podmiot uprawniony podlega
karze pieniężnej, o której mowa w art. 140ma ust. 2.
3. Starosta po otrzymaniu od administratora centralnej ewidencji pojazdów
informacji o pierwszym zatrzymaniu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego
podmiotowi uprawnionemu informuje ten podmiot, że w przypadku zatrzymania po raz trzeci profesjonalnego dowodu rejestracyjnego w ciągu danego roku
kalendarzowego nałoży na niego karę pieniężną, o której mowa w art. 140ma ust. 2.
Art. 79. 1. Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku: 1) przekazania pojazdu do przedsiębiorc...
Art. 81. 1. Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców