Art. 74. (uchylony).

Art. 74a. (uchylony).

Art. 74b. 1. Przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia
instrumentów finansowych polega na zobowiązaniu się firmy inwestycyjnej do
przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych
przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów
finansowych do innego podmiotu, w tym do emitenta instrumentu finansowego, wystawcy instrumentu finansowego lub oferującego taki instrument, w celu ich wykonania lub
2) kojarzenie dwóch lub więcej podmiotów w celu doprowadzenia do zawarcia
transakcji między tymi podmiotami.
2. (uchylony)

Art. 74c. Nie stanowi działalności maklerskiej, o której mowa w art. 69 ust. 2
pkt 3, przeniesienie przez firmę inwestycyjną instrumentów finansowych:
1) na rzecz pożyczkobiorcy, w wykonaniu umowy pożyczki instrumentów
finansowych zawartej w imieniu własnym przez firmę inwestycyjną działającą
na rachunek pożyczkobiorcy lub pożyczkodawcy;
2) na rzecz pożyczkodawcy, w wyniku zwrotu instrumentów finansowych
będących przedmiotem pożyczki instrumentów finansowych lub w wyniku
ustanowienia zabezpieczenia pożyczki instrumentów finansowych przez
pożyczkobiorcę;
3) na rzecz pożyczkobiorcy, w wyniku zwrotu instrumentów finansowych
będących przedmiotem zabezpieczenia pożyczki instrumentów finansowych.

Art. 74d. Nabywanie lub zbywanie na własny rachunek instrumentów
finansowych polega na nabywaniu lub zbywaniu instrumentów finansowych we
własnym imieniu albo na wykonywaniu innych czynności wywołujących równoważne
skutki, w tym w celu pełnienia funkcji animatora rynku lub w celu wykonania zlecenia klienta.

Art. 74e. 1. Firma inwestycyjna nabywająca lub zbywająca instrumenty
finansowe przez wykorzystywanie handlu algorytmicznego opracowuje, wdraża
i stosuje adekwatne oraz skuteczne rozwiązania mające na celu:
1) zapewnienie odporności i wydajności urządzeń i systemów teleinformatycznych
w stopniu odpowiadającym skali prowadzonej działalności, w szczególności
limitom i progom transakcyjnym;
2) zapobieżenie nieprawidłowemu wpływowi urządzeń i systemów
teleinformatycznych na sprawny i bezpieczny obrót instrumentami finansowymi,
w szczególności przez kierowanie błędnych zleceń;
3) uniemożliwienie wykorzystania urządzeń i systemów teleinformatycznych
w sposób naruszający przepisy rozporządzenia 596/2014 lub regulacje systemów
obrotu instrumentami finansowymi;
4) zapewnienie ciągłości obsługi oraz pracy urządzeń i systemów
teleinformatycznych wykorzystywanych w prowadzonej działalności.
2. Firma inwestycyjna monitoruje działanie urządzeń i systemów
teleinformatycznych i przeprowadza testy w zakresie oceny prawidłowości ich
działania w celu identyfikowania i eliminacji potencjalnych lub rzeczywistych
naruszeń wymogów, o których mowa w ust. 1.
3. Firma inwestycyjna nabywająca lub zbywająca instrumenty finansowe przez
wykorzystywanie handlu algorytmicznego stosuje warunki organizacyjne, o których
mowa w art. 1–18 rozporządzenia 2017/589.
4. Firma inwestycyjna informuje Komisję lub właściwy organ nadzoru innego
państwa członkowskiego właściwy ze względu na siedzibę systemu obrotu
instrumentami finansowymi, którego ta firma jest członkiem lub uczestnikiem,
o wykorzystywaniu handlu algorytmicznego w prowadzonej działalności oraz
o zaprzestaniu wykorzystywania handlu algorytmicznego w prowadzonej
działalności.
5. Firma inwestycyjna jest obowiązana do przekazywania, na żądanie Komisji
lub jej upoważnionego przedstawiciela, informacji dotyczących modelu handlu
algorytmicznego wykorzystywanego w prowadzonej działalności oraz
potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w ust. 1–3. Firma
inwestycyjna niezwłocznie informuje Komisję o zmianie modelu handlu
algorytmicznego wykorzystywanego w prowadzonej działalności.
6. Firma inwestycyjna dokumentuje czynności związane z wykorzystywaniem
handlu algorytmicznego w prowadzonej działalności w sposób pozwalający na
wykazanie spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1–3.
7. W przypadku gdy firma inwestycyjna w prowadzonej działalności
wykorzystuje technikę handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości, obowiązek,
o którym mowa w ust. 6, obejmuje również chronologiczną rejestrację wysłanych
przez nią zleceń, wraz z ich parametrami i odniesieniem do notowań instrumentów
finansowych z systemów obrotu instrumentami finansowymi, z uwzględnieniem
okoliczności ich wykonania, modyfikacji, odrzucenia lub anulowania. Firma inwestycyjna przechowuje zlecenia przez okres i w sposób określone w art. 28 rozporządzenia 2017/589.

Art. 74f. 1. W przypadku wykonywania przez firmę inwestycyjną czynności
animatora rynku z wykorzystaniem handlu algorytmicznego firma inwestycyjna:
1) uwzględnia płynność, skalę i specyfikę danego systemu obrotu instrumentami
finansowymi oraz właściwości danego instrumentu finansowego będącego
przedmiotem czynności animatora rynku;
2) regularnie zapewnia płynność instrumentowi finansowemu w sposób, jakiego
można racjonalnie oczekiwać;
3) zawiera z podmiotem prowadzącym system obrotu instrumentami finansowymi,
w formie pisemnej, umowę, której przedmiotem jest co najmniej określenie
sposobu wykonania obowiązków, o których mowa w pkt 2;
4) opracowuje, wdraża i stosuje adekwatne i skuteczne rozwiązania mające na celu
zapewnienie wykonania obowiązków określonych w umowie, o której mowa w pkt 3.
2. Działalność firmy inwestycyjnej polegająca na nabywaniu lub zbywaniu
instrumentów finansowych na własny rachunek, poprzez stałe składanie
z wykorzystaniem handlu algorytmicznego rynkowych zleceń nabycia lub zbycia tych
instrumentów, w ramach uczestnictwa lub członkostwa w jednym lub kilku systemach
obrotu instrumentami finansowymi, w sposób skutkujący wspomaganiem płynności
danego instrumentu finansowego (strategia animatora rynku), może być wykonywana
po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 1.
3. W celu zapewnienia płynności, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, firma
inwestycyjna wykonuje czynności animatora rynku w sposób ciągły, przez określoną
liczbę godzin, w ramach notowań instrumentu finansowego prowadzonych przez
system obrotu instrumentami finansowymi.

Art. 74g. 1. Firma inwestycyjna może, w drodze umowy zawartej w formie
pisemnej, umożliwić swojemu klientowi skorzystanie z bezpośredniego dostępu
elektronicznego w celu składania przez niego zleceń nabycia lub zbycia instrumentu
finansowego i zawierania transakcji wskutek takich zleceń.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa prawa i obowiązki klienta oraz firmy
inwestycyjnej w związku z umożliwieniem dostępu, w tym gwarantujące prawo firmy inwestycyjnej do monitorowania zleceń i transakcji klienta w celu przeciwdziałania przez firmę inwestycyjną naruszeniom przepisów prawa lub regulacji systemu obrotu instrumentami finansowymi dokonywanym wskutek zleceń składanych przez klienta
lub transakcji zawartych wskutek takich zleceń, oraz w celu ujawniania przypadków
takich naruszeń.
3. Firma inwestycyjna jest odpowiedzialna za naruszenia i szkody powstałe
wskutek składania przez klienta, któremu umożliwiła korzystanie z bezpośredniego
dostępu elektronicznego, zleceń w ramach korzystania z takiego dostępu oraz za
szkody powstałe wskutek transakcji zawartych w wyniku takich zleceń, jeżeli takie
zlecenia lub takie transakcje zostały złożone lub zawarte niezgodnie z przepisami
prawa lub regulacjami systemu obrotu instrumentami finansowymi.
Odpowiedzialności firmy inwestycyjnej z tytułu niewykonania lub nienależytego
wykonywania umowy nie można wyłączyć ani ograniczyć.
4. Firma inwestycyjna może zawrzeć umowę, o której mowa w ust. 1, jeżeli
opracuje, wdroży i stosuje adekwatne oraz odpowiednie rozwiązania mające na celu
zapewnienie prawidłowego korzystania z bezpośredniego dostępu elektronicznego
przez swoich klientów.
5. Rozwiązania, o których mowa w ust. 4, zapewniają:
1) weryfikację i ocenę klientów zamierzających korzystać lub korzystających
z bezpośredniego dostępu elektronicznego pod kątem prawidłowości
wypełniania przez nich obowiązków wynikających z takiego dostępu;
2) wprowadzenie mechanizmów, które mają na celu uniemożliwienie, wskutek
zawierania transakcji, przekraczania przez klientów limitów i progów
transakcyjnych, limitów ustanowionych dla prawidłowego rozliczenia
i rozrachunku zawieranych transakcji, dokonywania naruszeń przepisów prawa
lub regulacji systemu obrotu instrumentami finansowymi lub powstawania
innego ryzyka dla firmy inwestycyjnej.
6. Firma inwestycyjna umożliwiająca swoim klientom korzystanie
z bezpośredniego dostępu elektronicznego stosuje szczegółowe warunki
organizacyjne określone w art. 19–23 rozporządzenia 2017/589.
7. Firma inwestycyjna informuje Komisję lub właściwy organ nadzoru innego
państwa członkowskiego, właściwy ze względu na siedzibę systemu obrotu instrumentami finansowymi, którego ta firma jest członkiem lub uczestnikiem, o umożliwianiu klientom korzystania z bezpośredniego dostępu elektronicznego.
8. Firma inwestycyjna jest obowiązana do przekazywania, na żądanie Komisji
lub jej upoważnionego przedstawiciela, informacji dotyczących bezpośredniego
dostępu elektronicznego, z którego korzystanie umożliwia klientom, oraz informacji
potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w ust. 4–6.
9. Firma inwestycyjna dokumentuje czynności związane z umożliwianiem
klientom korzystania z bezpośredniego dostępu elektronicznego w sposób
pozwalający na wykazanie spełnienia warunków, o których mowa w ust. 4–6.

Art. 74h. 1. Firma inwestycyjna może, w drodze umowy zawartej w formie
pisemnej z innym podmiotem, zobowiązać się, zgodnie z zasadami określonymi
w regulaminie podmiotu uprawnionego do dokonywania rozliczania transakcji, do
wykonywania obowiązków wynikających z rozliczania transakcji zawartych przez ten
inny podmiot. Umowa określa prawa i obowiązki tego innego podmiotu oraz firmy
inwestycyjnej w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z rozliczenia
takich transakcji.
2. Firma inwestycyjna opracowuje, wdraża i stosuje adekwatne oraz skuteczne
rozwiązania mające na celu zapewnienie prawidłowego wykonywania przez podmiot,
z którym zawarła umowę, o której mowa w ust. 1, obowiązków związanych
z rozliczeniem, w szczególności obejmujące określenie warunków, które jest
obowiązany spełnić taki inny podmiot, ograniczających ryzyko firmy inwestycyjnej
i podmiotu uprawnionego do dokonywania rozliczania transakcji związane
z nierozliczeniem transakcji.
3. Firma inwestycyjna, która zgodnie z ust. 1 zobowiązała się do wykonywania
obowiązków wynikających z rozliczania transakcji zawartych przez inny podmiot,
stosuje rozwiązania określone w art. 24–27 rozporządzenia 2017/589.

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi art. 74

Poprzedni

Art. 73. 1. Przez wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych rozumie się nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych na rachunek zleceniodawcy lub dokonywanie innych czynnośc...

Nastepny

Art. 75. 1. Zarządzanie portfelem, w którego skład wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, polega na podejmowaniu i realizacji decyzji inwestycyjnych na rachunek klienta, w ramach...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
  • Wejscie w życie 24 października 2005
  • Ost. zmiana ustawy 31 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 12 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka