Art. 64. 1. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej
obejmującej usługę telekomunikacyjną z dodatkowym świadczeniem, które może być
realizowane przez inny podmiot niż dostawca usługi telekomunikacyjnej, zwanej dalej
„usługą o podwyższonej opłacie”, jest obowiązany podawać wraz z numerem tej
usługi przekazywanym bezpośrednio abonentom, cenę za jednostkę rozliczeniową
usługi albo cenę za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie,
ze wskazaniem ceny brutto oraz nazwę podmiotu realizującego dodatkowe
świadczenie.
2. Podmiot podający do publicznej wiadomości informację o usłudze
o podwyższonej opłacie jest obowiązany podawać wraz z numerem tej usługi cenę za
jednostkę rozliczeniową usługi albo cenę za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, ze wskazaniem ceny brutto oraz nazwę podmiotu
realizującego dodatkowe świadczenie.
3. W przypadku gdy informacja o usłudze o podwyższonej opłacie, o której
mowa w ust. 2, podawana jest do publicznej wiadomości w sposób graficzny:
1) tło informacji nie może utrudniać lub uniemożliwiać zapoznania się z ceną za
jednostkę rozliczeniową usługi albo ceną za połączenie, w przypadku usługi
taryfikowanej za całe połączenie,
2) rozmiar czcionki ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie,
w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, nie może być mniejszy niż
60% rozmiaru czcionki numeru tej usługi oraz
3) czas prezentacji ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie,
w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, nie może być krótszy niż
czas prezentacji numeru tej usługi.
4. W przypadku gdy usługa o podwyższonej opłacie świadczona jest w sposób
powtarzalny na podstawie uprzedniego oświadczenia woli abonenta, jej dostawca jest
obowiązany:
1) wraz z informacją, o której mowa w ust. 1, podać informację o zasadzie
korzystania z usługi w sposób przejrzysty i czytelny dla abonenta oraz
1a) uzyskać zgodę abonenta na świadczenie usługi o podwyższonej opłacie
bezpośrednio przed rozpoczęciem jej świadczenia, oraz
2) umożliwić abonentowi dokonanie skutecznej i natychmiastowej rezygnacji
z usługi w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.
5. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej bezpłatnie
zapewnia abonentowi określenie progu kwotowego dla usług o podwyższonej opłacie,
dla każdego okresu rozliczeniowego, a w przypadku jego braku – dla każdego
miesiąca kalendarzowego, a w momencie osiągnięcia progu kwotowego dostawca
publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany do:
1) natychmiastowego poinformowania abonenta o tym fakcie;
2) zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery usług o
podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że nie będą
powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.
5a. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany
oferować abonentom co najmniej cztery progi kwotowe, które wynoszą 0, 35, 100 i
200 złotych.
5b. W przypadku gdy abonent nie określił progu kwotowego, o którym mowa w
ust. 5, próg ten wynosi 35 złotych dla każdego okresu rozliczeniowego, a w przypadku
jego braku – dla każdego miesiąca kalendarzowego.
5c. Po osiągnięciu progu kwotowego, o którym mowa w ust. 5 lub 5b,
wykonywanie połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbieranie
połączeń z takich numerów w danym okresie rozliczeniowym, a w przypadku jego
braku – w danym miesiącu kalendarzowym, oprócz połączeń, które nie powodują
obowiązku zapłaty po stronie abonenta, jest możliwe wyłącznie po określeniu przez
abonenta wyższego progu kwotowego, o którym mowa w ust. 5, do wysokości tego
progu.
6. W przypadku publicznie dostępnych usług telefonicznych świadczonych w
stacjonarnych publicznych sieciach telekomunikacyjnych obowiązek, o którym mowa
w ust. 5 pkt 1, uważa się za wykonany, jeżeli dostawca publicznie dostępnej usługi
telefonicznej wykonał co najmniej trzy próby połączenia z abonentem w ciągu 24
godzin od momentu osiągnięcia progu kwotowego.
7. Dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest obowiązany bezpłatnie zapewnić
użytkownikowi końcowemu publicznej sieci telekomunikacyjnej, każdorazowo, przed
rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne, informację o cenie za
jednostkę rozliczeniową usługi albo cenie za połączenie, w przypadku usługi
taryfikowanej za całe połączenie, oraz o możliwości nieodpłatnego blokowania
połączeń, o którym mowa w art. 64a. Jeżeli w trakcie połączenia telefonicznego
zmianie ulegnie wysokość opłaty, dostawca usługi o podwyższonej opłacie
obowiązany jest poinformować użytkownika końcowego o fakcie zmiany wysokości
opłaty na 10 sekund przed zmianą jej wysokości.
8. Świadczenie usługi o podwyższonej opłacie odbywa się na podstawie umowy
zawartej w sposób określony w art. 56 ust. 2 zdanie drugie.

Art. 64a. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest
obowiązany, na żądanie abonenta, do:
1) nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o
podwyższonej opłacie lub połączeń przychodzących z takich numerów;
2) nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych
rodzajów usług o podwyższonej opłacie lub połączeń przychodzących z takich
numerów;
3) umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę
rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej
za całe połączenie, i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na
numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę
maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu, lub połączeń przychodzących
z takich numerów.

Art. 64b. W przypadku zrealizowania usługi o podwyższonej opłacie z
naruszeniem obowiązków, o których mowa w art. 64 ust. 1, 4–5c i 7 oraz art. 64a,
dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie może żądać od
abonenta zapłaty za tę usługę.

Prawo telekomunikacyjne art. 64

Poprzedni

Art. 63. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych publikuje aktualne informacje o jakości tych usług. 2. Prezes UKE może zażądać przekazania informacji, o których mowa w ust. 1. ...

Nastepny

Art. 65. 1. Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1, przekazuje Prezesowi UKE zgłoszenie zawierające informacje o: 1) swojej nazwie (firmie), adresie i siedzibie or...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka