Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości
i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania
odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie
sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, chyba że na mocy
uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub
w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez
właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku
gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie
nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy
nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie
nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli
nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków
spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów
komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz
sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1;
3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz
nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami
odrębnymi;
4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników
położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się
wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną
bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest
obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój
lub parkowanie pojazdów samochodowych;
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
1a. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne są przekazywane przez
właścicieli nieruchomości gminnej jednostce organizacyjnej lub przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2.
2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy
należy do wykonawcy robót budowlanych.
3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń
z wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów
szynowych, znajdujących się na terenie gminy, należy do obowiązków
przedsiębiorców użytkujących te torowiska.
4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do
zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach lub
workach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim
stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim
stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych
z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;
3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń
z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania
pojazdów samochodowych na takim chodniku.
5. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż
wymienione w ust. 1–4 należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także
uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników,
jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów
samochodowych na takim chodniku, oraz zbieranie i pozbycie się odpadów
zgromadzonych w pojemnikach lub workach do tego przeznaczonych, umieszczonych
na tym chodniku, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i
porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1–4 sprawuje wójt,
burmistrz lub prezydent miasta.
7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa
w ust. 1–4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.
8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 3–3b.
9. Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 7, podlega egzekucji w trybie
przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.).

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach art. 5

Poprzedni

Art. 4. 1. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej „regulaminem”; regulamin...

Nastepny

Art. 6. 1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowani...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 31 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka