Art. 6. 1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu
nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są
obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz
gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do
udokumentowania w formie umowy
korzystania z usług wykonywanych przez:
1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na
prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych
i transportu nieczystości ciekłych lub
2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności
regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2
– przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
1a. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, w zależności od lokalnych
warunków, inne sposoby udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa
w art. 5 ust. 1 pkt 3b.
1b. Jeżeli jest to podyktowane koniecznością ochrony informacji niejawnych,
jednostki organizacyjne posiadające nieruchomości stanowiące teren zamknięty w
rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 276, 284, 782 i 1086), ustalone przez Ministra
Obrony Narodowej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji
Wywiadu, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefa Służby Wywiadu
Wojskowego oraz Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, mogą nie zawierać
umowy na odbieranie odpadów komunalnych. W takim przypadku jednostka
organizacyjna jest obowiązana do samodzielnego i zgodnego z regulaminem oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 4a pozbywania się odpadów komunalnych wytworzonych na terenie zamkniętym.
2. Rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez
właścicieli nieruchomości za usługi, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
4. Rada gminy określając stawki opłat, o których mowa w ust. 2, stosuje wyższe
stawki, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
4a. Rada gminy, określając stawki opłat, o których mowa w ust. 2, może stosować
zróżnicowane stawki w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy
oraz odpowiednio odległości od miejsca przetwarzania odpadów komunalnych, stacji
zlewnej, a także właściwości nieczystości ciekłych.
5. (uchylony)
5a. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta kontroluje posiadanie umów, o których
mowa w ust. 1, i dowodów uiszczania opłat za usługi, o których mowa w ust. 1, lub
inny sposób udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust.
1 pkt 3b.
6. Gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych oraz
opróżnianie zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli nieruchomości,
którzy nie zawarli umów, o których mowa w ust. 1.
7. Wójt, burmistrz, prezydent miasta wydaje z urzędu decyzję, w której ustala:
1) obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub
opróżnianie zbiorników bezodpływowych;
2) wysokość opłat wyliczonych z zastosowaniem stawek, o których mowa w ust. 2;
3) terminy uiszczania opłat, o których mowa w pkt 1;
4) sposób i terminy udostępniania pojemników lub zbiorników bezodpływowych,
w celu ich opróżnienia, lub worków w celu ich odebrania.
8. Decyzji, o której mowa w ust. 7, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
9. Decyzja, o której mowa w ust. 7, jest wydana na okres 1 roku.
10. Decyzja, o której mowa w ust. 7, ulega przedłużeniu w drodze decyzji
wydawanej z urzędu, na kolejny okres, jeżeli właściciel nieruchomości nie przedstawi,
na co najmniej 3 miesiące przed upływem daty obowiązywania decyzji, umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji.
11. Opłaty, o których mowa w ust. 7, są dochodami budżetów gmin.
12. Do opłat stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), z tym że uprawnienia
organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Art. 6a. 1. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa
miejscowego, przejąć od właścicieli nieruchomości wszystkie albo wskazane
obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych oraz art. 5 ust. 1 pkt 4.
2. Przejmując obowiązki, rada gminy ustala opłatę ponoszoną przez właścicieli
nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków.
3. Opłata, o której mowa w ust. 2, jest ustalana w sposób zryczałtowany za
okresowe pozbywanie się określonej ilości wskazanego rodzaju nieczystości ciekłych
oraz uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych
wzdłuż nieruchomości. Wysokość opłaty jest uzależniona od faktycznych kosztów
ponoszonych przez gminę z tytułu zorganizowania i funkcjonowania systemu
zagospodarowywania nieczystości ciekłych oraz uprzątnięcia błota, śniegu, lodu
i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.

Art. 6b. Ustalając opłaty, o których mowa w art. 6a, rada gminy określa terminy
ich uiszczania. Opłaty nieuiszczone w wyznaczonym terminie podlegają
przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.

Art. 6c. 1. Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
2. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego,
postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na
których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
2a. W przypadku gdy rada gminy w drodze uchwały, o której mowa w ust. 2,
postanowi o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na
których nie zamieszkują mieszkańcy, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest
obowiązany udzielić zamówienia publicznego w trybie przetargu zorganizowanego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288) na odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli tych nieruchomości.
2b. W przypadku nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na
których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie
zamieszkują mieszkańcy, przepisów ust. 2a i 2c nie stosuje się.
2c. Przystąpienie właściciela nieruchomości, na której nie zamieszkują
mieszkańcy, z wyłączeniem właściciela nieruchomości, o której mowa w art. 6j ust.
3b, do zorganizowanego przez gminę systemu gospodarowania odpadami
komunalnymi jest dobrowolne i następuje na podstawie zgody właściciela
nieruchomości wyrażonej w formie pisemnej.
3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, może dotyczyć wszystkich właścicieli
nieruchomości lub właścicieli określonych nieruchomości, w szczególności
nieruchomości na których jest prowadzony określony rodzaj działalności.
4. Jeżeli jest to podyktowane koniecznością ochrony informacji niejawnych,
uchwała, o której mowa w ust. 2, nie dotyczy jednostek organizacyjnych
posiadających nieruchomości stanowiące teren zamknięty w rozumieniu art. 2 pkt 9
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustalonych przez
Ministra Obrony Narodowej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa
Agencji Wywiadu, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefa Służby Wywiadu
Wojskowego oraz Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Przepis art. 6 ust. 1b
zdanie drugie stosuje się.

Art. 6d. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić
zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia publicznego na odbieranie
i zagospodarowanie tych odpadów.
1a. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może udzielić zamówienia publicznego
w trybie przetargu łącznie na odbieranie odpadów z nieruchomości, o których mowa
w art. 6c ust. 1 i 2.
2. W celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów
komunalnych rada gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców może podjąć uchwałę
stanowiącą akt prawa miejscowego, o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod
uwagę liczbę mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar
możliwy do obsługi przez jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne
od właścicieli nieruchomości.
3. W przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości przeprowadza się odrębnie dla każdego z wyznaczonych sektorów.
4. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta w przypadku sporządzania dokumentów
zamówienia określa w nich w szczególności:
1) wymogi dotyczące przekazywania odebranych niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych do instalacji komunalnych;
2) rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od właścicieli
nieruchomości;
3) standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska;
4) obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą
zamówieniem;
4a) szczegółowy sposób postępowania w przypadku stwierdzenia nieselektywnego
zbierania odpadów;
5) instalacje, w szczególności instalacje komunalne, do których podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany
przekazać odebrane odpady – w przypadku udzielania zamówienia publicznego
na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości lub zobowiązuje do
wskazania takich instalacji w ofercie – w przypadku udzielania zamówienia
publicznego na odbieranie i zagospodarowywanie tych odpadów; w przypadku
niewielkich ilości odebranych odpadów selektywnie zbieranych możliwe jest
wskazanie podmiotu zbierającego te odpady;
6) szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom odbierającym odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości.

Art. 6e. (uchylony).

Art. 6f. 1. (uchylony)
1a. Umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w części dotyczącej odbierania
odpadów określa w szczególności:
1) wymogi dotyczące przekazywania odebranych niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych do instalacji komunalnych;
2) rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od właścicieli
nieruchomości;
3) standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska;
4) obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą
zamówieniem;
5) instalacje, w szczególności instalacje komunalne, do których podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany
przekazać odebrane odpady komunalne; w przypadku niewielkich ilości
odebranych odpadów selektywnie zbieranych możliwe jest wskazanie podmiotu
zbierającego te odpady;
6) szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom odbierającym odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości;
7) szczegółowy sposób postępowania w przypadku stwierdzenia nieselektywnego
zbierania odpadów.
2. (uchylony)
3. Podstawę ustalenia wynagrodzenia za odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości stanowi stawka za 1 Mg odebranych odpadów
komunalnych.
4. Podstawę ustalenia wynagrodzenia za zagospodarowywanie odpadów
komunalnych stanowi stawka za 1 Mg zagospodarowanych odpadów komunalnych.

Art. 6g. (uchylony).

Art. 6h. Właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są obowiązani
ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Art. 6i. 1. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi powstaje:
1) w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy – za każdy
miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
2) w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy – za każdy
miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne;
3) w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej
nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – za rok
bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
2. W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec
zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas
zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania – począwszy od miesiąca
następnego, po którym nastąpiła zmiana.

Art. 6j. 1. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, opłata za
gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:
1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub
2) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub
3) powierzchni lokalu mieszkalnego
– oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.
2. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, rada gminy może
uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od
gospodarstwa domowego.
2a. Rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni
lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania
odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Rada
gminy może stosować łącznie różne kryteria różnicujące stawki opłaty.
2b. Związek międzygminny może dodatkowo stosować kryteria różnicujące
stawki opłaty odrębnie dla gmin wchodzących w skład tego związku, jeżeli jest to uzasadnione kosztami odbierania i gospodarowania odpadami komunalnymi w poszczególnych gminach lub warunkami miejscowymi.
3. W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, opłata za
gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby
pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
powstających na danej nieruchomości, oraz stawki opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2.
3a. W przypadku nieruchomości, o której mowa w ust. 3, na której są świadczone
usługi hotelarskie w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o
usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników
turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238 oraz z 2020 r. poz. 374 i 568), dopuszcza się,
aby opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowiła iloczyn ilości
zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 1.
3b. W przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub
innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, rada
gminy uchwala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
nie wyższą niż 10% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę
ogółem – za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub od
innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
3c. (uchylony)
3d. Do rodzinnego ogrodu działkowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia
13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2176
oraz z 2020 r. poz. 471) stosuje się przepis ust. 3.
3e. W przypadku wyboru przez radę gminy metody ustalenia opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rada gminy w
uchwale, o której mowa w art. 6k ust. 1, określa zasady ustalania ilości zużytej wody
na potrzeby ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
4. W przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, o której
mowa w art. 6c ust. 1, a w części nieruchomość, o której mowa w art. 6c ust. 2, opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat obliczonych zgodnie
z ust. 1–3.
4a. W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej
działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza
się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1.
5. W przypadku nieruchomości, o których mowa w ust. 4, rada gminy może
podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, na mocy której ustali sposób
obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie tych
nieruchomości zgodnie z ust. 1, 2 lub 3, z tym że w przypadku ustalenia sposobu
obliczania opłaty zgodnie z ust. 1 pkt 3 dla części nieruchomości, na której jest
prowadzona działalność, uwzględnia się powierzchnię użytkową lokalu.

Art. 6k. 1. Rada gminy, w drodze uchwały:
1) dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j ust. 1 i 2 oraz ustali stawkę
takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat
na obszarze gminy;
2) ustali stawkę opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności,
przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości.
2. Rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, bierze pod uwagę:
1) liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;
2) ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
3) koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
o których mowa w art. 6r ust. 2–2b i 2d;
4) przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady
nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady
komunalne powstają sezonowo.
2a. Rada gminy ustala stawki opłat w wysokości nie wyższej niż maksymalne
stawki opłat, które za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny
wynoszą za miesiąc:
1) w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 1 – 2% przeciętnego
miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za mieszkańca;
2) w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2 – 0,7% przeciętnego
miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za m3
zużytej wody;
3) w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 3 – 0,08% przeciętnego
miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za m2
powierzchni lokalu mieszkalnego;
4) w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 2 – 5,6% przeciętnego
miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za gospodarstwo
domowe;
5) w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 3 – 3,2% przeciętnego
miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za pojemnik o
pojemności 1100 litrów lub 1% przeciętnego miesięcznego dochodu
rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za worek o pojemności 120 litrów,
przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości; za
pojemniki lub worki o mniejszej lub większej pojemności stawki opłat ustala się
w wysokości proporcjonalnej do ich pojemności.
2b. Rada gminy, ustalając stawki opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w
części dotyczącej gospodarstw domowych, może uwzględnić stopień, w jakim
dochody ze środków własnych pozyskanych ze sprzedaży surowców wtórnych i
produktów przygotowanych do ponownego użycia pokrywają koszty funkcjonowania
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
3. Rada gminy określi stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania
odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna
wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę gminy
odpowiednio na podstawie ust. 1 albo w art. 6j ust. 3b.
4. Rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty
za gospodarowanie odpadami
komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy,
w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty
uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8
ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz.
1507, 1622, 1690, 1818 i 2473), lub rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie
z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1390 i 1907).
4a. Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami
mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady
komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia
kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
4b. W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informację,
o której mowa w art. 6m ust. 1b pkt 7:
1) nie posiada kompostownika przydomowego lub
2) nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w
kompostowniku przydomowym, lub
3) uniemożliwia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, lub upoważnionej
przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji
zgodności informacji, o której mowa w art. 6m ust. 1b pkt 7, ze stanem
faktycznym
– wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do
zwolnienia, o którym mowa w ust. 4a. Utrata prawa do zwolnienia, o którym mowa w
ust. 4a, następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co
najmniej jednej z przesłanek, o których mowa w pkt 1–3.
4c. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 4a, może
nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie
prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna, i wymaga złożenia nowej deklaracji o
wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
5. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłasza, w drodze obwieszczenia,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w pierwszym
kwartale każdego roku przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę
ogółem za rok poprzedni.

Art. 6ka. 1. W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości
obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający
odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
i powiadamia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela
nieruchomości.
2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta na podstawie powiadomienia, o którym
mowa w ust. 1, wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, a w
przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6j ust. 3b, za rok, w których nie
dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując
wysokość stawki opłaty podwyższonej, o której mowa w art. 6k ust. 3.

Art. 6l. 1. Rada gminy określi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe, w drodze
uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, termin, częstotliwość i tryb uiszczania
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym wskazanie czy opłatę
uiszcza się z dołu czy z góry.
2. Rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczyć
inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Art. 6m. 1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów
komunalnych.
1a. Deklaracja zawiera dane niezbędne do określenia wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokość opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi.
1aa. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, rada
gminy może wprowadzić możliwość wskazania w deklaracji częstotliwości odbioru
odpadów komunalnych poszczególnych frakcji, z tym że w okresie od kwietnia do
października częstotliwość odbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne nie może być
rzadsza niż określona w uchwale rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, a w
przypadku jej nieokreślenia w uchwale – nie rzadsza niż raz na 2 tygodnie.
1ab. W przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub
innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe deklaracja
może zawierać wskazanie okresów korzystania z nieruchomości.
1b. Rada gminy określając wzór deklaracji może wymagać podania
następujących danych:
1) imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca
zamieszkania lub siedziby;
2) adres nieruchomości;
3) dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi;
4) numer telefonu właściciela nieruchomości;
5) adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;
6) inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego;
7) informacje dotyczące posiadania kompostownika przydomowego i
kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
1c. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym,
wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa może żądać od właściciela
lokalu, osoby, której służy spółdzielcze prawo do lokalu lub osoby faktycznie
zamieszkującej lokal podania danych niezbędnych do ustalenia wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.
1ca. Dopuszcza się złożenie odrębnych deklaracji dla poszczególnych budynków
lub ich części w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym
lub budynkami wielolokalowymi, jeżeli poszczególne budynki lub ich części
posiadają przyporządkowane im oddzielne miejsca gromadzenia odpadów
komunalnych.
1d. Wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu
korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, z zastrzeżeniem art. 6o.
2. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości
odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel
nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
2a. W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela
nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim
przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji
i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej
w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do
wystawienia tytułu wykonawczego.
2b. (uchylony)
3. Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organ, o którym
mowa w ust. 1, lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego
urzędu gminy potwierdza, w formie dokumentu elektronicznego, złożenie deklaracji za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.
4. Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość
zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres
wsteczny, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli właściciel nieruchomości złoży nową
deklarację zmniejszającą wysokość:
1) zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w
związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego
zdarzenia;
2) opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku z informacją lub
korektą faktur, uzyskaną z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Art. 6n. 1. Rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego
obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ułatwienia składania deklaracji, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego:
1) wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
składanej przez właścicieli nieruchomości, z uwzględnieniem art. 6m ust. 1a i 1b,
obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia,
informacje wskazane w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie
danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.) oraz pouczenie, że
deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego; uchwała
zawiera także informację o terminach i miejscu składania deklaracji;
2) warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, w szczególności:
a) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi
zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne,
b) sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
c) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone.
2. Rada gminy w uchwale, o której mowa w ust. 1, może określić wykaz
dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Art. 6o. 1. W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych
w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane
właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku –
uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują
mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach
o podobnym charakterze.
2. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości określonej
w decyzji, o której mowa w ust. 1, obowiązuje do końca miesiąca poprzedzającego
miesiąc, w którym następuje zmiana danych niezbędnych do określenia wysokości tej opłaty.
3. Po doręczeniu decyzji, o której mowa w ust. 1, złożenie deklaracji nie jest
dopuszczalne, jeżeli nie następuje zmiana danych niezbędnych do określenia
wysokości tej opłaty, w tym stawki opłaty.
4. Właściciel nieruchomości wobec którego została wydana decyzja, o której
mowa w ust. 1, w przypadku zmiany danych jest obowiązany do złożenia deklaracji,
dotyczy to również przypadku zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi.

Art. 6p. (uchylony).

Art. 6q. 1. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi,
burmistrzowi lub prezydentowi miasta, a w przypadku przejęcia przez związek
międzygminny zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie
gospodarowania odpadami komunalnymi, w zakresie opłat za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, które stanowią dochód związku międzygminnego –
zarządowi związku międzygminnego.
1a. W przypadku udzielenia przez radę gminy, na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713),
upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu opłat za
gospodarowanie odpadami komunalnymi uprawnienia organów podatkowych w tych
sprawach przysługują upoważnionemu organowi.
2. Kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega
zaokrągleniu.
3. (uchylony)

Art. 6qa. 1. Właściwy organ gminy, do której nie stosuje się art. 19 § 2 ustawy
z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, może
wykonywać zadania z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych
z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie porozumienia z naczelnikiem urzędu skarbowego. Porozumienie nie może dotyczyć prowadzenia egzekucji należności pieniężnych z nieruchomości.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarządu związku międzygminnego
w przypadku przejęcia przez ten związek zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2,
w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
3. (uchylony)
4. Organy egzekucyjne właściwe w dniu wszczęcia postępowania
egzekucyjnego pozostają właściwe do czasu zakończenia postępowania.

Art. 6r. 1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy.
1a. W przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy,
o których mowa w art. 3 ust. 2 w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią dochód związku
międzygminnego w całości lub w części odpowiednio do zakresu przejętych zadań.
1aa. Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być
wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu
gospodarowania odpadami komunalnymi.
1ab. Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
odpowiednio gmina lub związek międzygminny gromadzą na wyodrębnionym
rachunku bankowym.
1b. (uchylony)
2. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina
pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu;
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
2a. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może
pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
2aa. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może
pokryć koszty utworzenia i utrzymania punktów napraw i ponownego użycia
produktów lub części produktów niebędących odpadami.
2b. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może
pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich
składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
2c. Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które
nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, gmina wykorzystuje na
pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
w tym kosztów, o których mowa w ust. 2a, 2aa i 2b, a także kosztów wyposażenia
terenów przeznaczonych do użytku publicznego w pojemniki lub worki, przeznaczone
do zbierania odpadów komunalnych, ich opróżnianie oraz utrzymywanie tych
pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz
organizacji i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc
gromadzenia odpadów.
2d. W zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów
odpadów komunalnych, przy czym rozumie się przez to odbieranie odpadów z terenu
nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 i 2, przyjmowanie odpadów przez
punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz zapewnianie
przyjmowania tych odpadów przez gminę w inny sposób.
2e. W sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu gminy ujmuje się informacje
o wysokości zrealizowanych w danym roku dochodów z tytułu opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wydatków poniesionych na
funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi z
wyszczególnieniem kosztów, o których mowa w ust. 2–2c, wraz z objaśnieniami.
3. Rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego,
szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
3a. W uchwale, o której mowa w ust. 3, dopuszcza się ograniczenie ilości
zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i
rozbiórkowych, stanowiących odpady komunalne, odbieranych lub przyjmowanych
przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3b. Dopuszcza się zróżnicowanie częstotliwości odbierania odpadów, w
szczególności w zależności od ilości wytwarzanych odpadów i ich rodzajów, z tym że
w okresie od kwietnia do października częstotliwość odbierania niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady
komunalne nie może być rzadsza niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i
nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
3c. Projekt uchwały, o której mowa w ust. 3, podlega zaopiniowaniu przez
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie częstotliwości
odbierania odpadów komunalnych.
3d. Uchwała, o której mowa w ust. 3, określa także tryb i sposób zgłaszania
przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez
przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub
przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
4. Rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa
miejscowego, rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania
tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen za te usługi.

Art. 6ra. 1. Rada gminy może postanowić, w drodze uchwały, o odpłatnym
przyjmowaniu przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych odpadów
z działalności rolniczej niestanowiących odpadów komunalnych.
2. W uchwale, o której mowa w ust. 1, rada gminy określa rodzaje odpadów z
działalności rolniczej przyjmowanych przez punkty selektywnego zbierania odpadów
komunalnych oraz może określić maksymalną masę odpadów lub ilość sztuk odpadów
przyjmowanych z gospodarstwa rolnego.

Art. 6s. W przypadku gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, właściciel nieruchomości jest
obowiązany do przekazania odpadów komunalnych, na koszt gminy, podmiotowi
odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do
rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach art. 6

Poprzedni

Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie ...

Nastepny

Art. 7. 1. Na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie: 1) (uchylony) 2) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, 3) ochrony przed bezdomnymi zwier...

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 31 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka