Art. 4. 1. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego
inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie
gminy, zwany dalej „regulaminem”; regulamin jest aktem prawa miejscowego.
2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na
terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie:
a) selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych obejmującego
co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady
opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady,
b) selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez
punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób
umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które
zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych:
wymienionych w lit. a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych
leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów
medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku
przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia
monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów
wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i
rozbiórkowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży,
c) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części
nieruchomości służących do użytku publicznego,
d) mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami
naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków, przeznaczonych do
zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach
przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków
rozmieszczania tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w
odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy
uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach
domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków;
2a) utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc
gromadzenia odpadów;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości
ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku
publicznego;
4) (uchylony)
5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych
obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej
przeprowadzania.
2a. Rada gminy może w regulaminie:
1) wprowadzić obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów
komunalnych innych niż wymienione w ust. 2 pkt 1 lit. a i b oraz określić
wymagania w zakresie selektywnego zbierania tych odpadów;
2) postanowić o zbieraniu odpadów stanowiących części roślin pochodzących z
pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy odrębnie od innych
bioodpadów stanowiących odpady komunalne;
3) określić dodatkowe warunki dotyczące ułatwienia prowadzenia selektywnego
zbierania odpadów przez osoby niepełnosprawne, w szczególności
niedowidzące;
4) określić wymagania dotyczące kompostowania bioodpadów stanowiących
odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie
nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz
zwolnić właścicieli takich nieruchomości, w całości lub w części, z obowiązku
posiadania pojemnika lub worka na te odpady;
5) określić warunki uznania, że odpady, o których mowa w pkt 1 oraz w ust. 2 pkt
1 lit. a i b, są zbierane w sposób selektywny.
3. Rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu
gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu.

Art. 4a. 1. Minister właściwy do spraw klimatu może określić, w drodze
rozporządzenia, sposób selektywnego zbierania odpadów komunalnych spośród
wskazanych w art. 3 ust. 2 pkt 5 i 6, kierując się potrzebą ujednolicenia wymagań w
zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych oraz osiągnięcia
wymaganych poziomów, o których mowa w art. 3b i art. 3c.
2. Regulaminy obowiązujące przed dniem wejścia w życie przepisów wydanych
na podstawie ust. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów.
3. Rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do przepisów wydanych
na podstawie ust. 1 w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tych przepisów.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach art. 4

Poprzedni

Art. 3. 1. Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. 2. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzyma...

Nastepny

Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 31 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka