Art. 56. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego określi, w drodze
rozporządzenia, tryb przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 52 i 53, mając
na uwadze potrzebę zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków z funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójności.

Art. 56a. Instytucja Zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty, instytucja
płatnicza oraz instytucja właściwa do spraw wystawienia deklaracji zamknięcia
pomocy, o której mowa w art. 15 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia
2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia
Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy
udzielanej w ramach Funduszy Strukturalnych, oraz deklaracji zamknięcia projektów,
o której mowa w art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1386/2002 z dnia 29 lipca
2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE)
nr 1164/94 w zakresie systemów zarządzania i kontroli pomocy przyznanej
z Funduszu Spójności i procedury dokonywania korekt finansowych, może zwrócić
się do instytucji właściwej do spraw kontroli wyrywkowej lub do instytucji
zarządzającej programem, albo zlecić podmiotom zewnętrznym, przeprowadzenie
dodatkowych kontroli lub audytów systemu wdrażania w sytuacji, w której:
1) pojawią się uzasadnione wątpliwości co do sprawności, skuteczności lub
prawidłowości działania systemu wdrażania funduszy strukturalnych lub
strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
2) wyniki kontroli, o których mowa w niniejszym rozdziale, uznane zostaną za
niewystarczające dla wystawienia deklaracji zamknięcia pomocy.

Art. 56b. 1. Koordynację działań kontrolnych w ramach Podstaw Wsparcia
Wspólnoty zapewnia Komitet do spraw Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych
i Funduszu Spójności.
2. Do zadań Komitetu, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1) przegląd i opiniowanie rocznych planów kontroli instytucji właściwej do spraw
prowadzenia kontroli wyrywkowej oraz akceptowanie rocznych planów kontroli
instytucji zarządzających;
2) koordynacja kontroli realizowanych w obszarze funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójności przez instytucje, o których mowa w ustawie, oraz inne
państwowe organy kontroli;
3) ocena efektywności kontroli realizowanych na podstawie ustawy;
4) opiniowanie sprawozdań i raportów z wyników kontroli w obszarze funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójności przekazywanych do Komisji Europejskiej.
3. W skład Komitetu, o którym mowa w ust. 1, wchodzą przedstawiciele:
1) Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
2) instytucji zarządzających;
3) instytucji właściwej do spraw prowadzenia kontroli wyrywkowej;
4) instytucji właściwej do spraw wystawienia deklaracji zamknięcia pomocy;
5) instytucji płatniczej.
4. W posiedzeniach komitetu, o którym mowa w ust. 1, mogą uczestniczyć
w charakterze obserwatorów przedstawiciele Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz
ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może powołać w skład
Komitetu, o którym mowa w ust. 1, przedstawicieli instytucji innych niż wymienione
w ust. 3.
6. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego powołuje Komitet,
o którym mowa w ust. 1, w drodze zarządzenia, określając tryb jego działania.
7. Obsługę prac Komitetu, o którym mowa w ust. 1, zapewnia Instytucja
Zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty.

Art. 56c. 1. W przypadku gdy instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca
lub instytucja wdrażająca, na skutek przeprowadzonej kontroli lub na podstawie
informacji uzyskanych od innego organu kontrolującego, stwierdzi nieprawidłowości
polegające na wykorzystaniu przez beneficjenta przekazanych środków finansowych,
o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1–3, niezgodnie z ich przeznaczeniem lub umową
o dofinansowanie projektu albo decyzją, o której mowa w art. 11 ust. 7, beneficjent
niezwłocznie zwraca tę część środków finansowych, która została wykorzystana
niezgodnie z ich przeznaczeniem, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla
zaległości podatkowych, naliczonej od dnia przekazania tej części środków.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca, instytucja
pośrednicząca lub instytucja wdrażająca może wstrzymać dalsze finansowanie
projektu.
3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli, o której mowa w ust. 1, lub na
podstawie informacji uzyskanych od innego organu kontrolującego, instytucja
zarządzająca lub instytucja pośrednicząca stwierdzi niemożność dalszej realizacji
projektu, zaprzestaje jego finansowania.

Art. 56d. Instytucja zarządzająca ustala i nakłada korekty finansowe, o których
mowa w art. 39 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r.
ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L
161 z 26.06.1999, L 198 z 21.07.2001 oraz L 158 z 27.06.2003; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 31).

Ustawa o Narodowym Planie Rozwoju art. 56

Poprzedni

Art. 55. 1. Instytucja właściwa do spraw prowadzenia kontroli wyrywkowej przeprowadza kontrolę wyrywkową, o której mowa w art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustan...

Nastepny

Art. 57. 1. Efektywność i skuteczność realizacji Planu, programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1–3, finansowanych z publicznych środków krajowych, oraz kontraktów podlegają ocenie: 1) szacun...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju
  • Wejscie w życie 8 czerwca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 11 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka