Art. 4. W rozumieniu ustawy:
1) usługą medialną jest usługa w postaci programu albo audiowizualnej usługi
medialnej na żądanie, za którą odpowiedzialność redakcyjną ponosi jej dostawca
i której podstawowym celem jest dostarczanie poprzez sieci telekomunikacyjne
ogółowi odbiorców audycji, w celach informacyjnych, rozrywkowych lub
edukacyjnych; usługą medialną jest także przekaz handlowy;
2) audycją jest ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja
audiowizualna) albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu
na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym
przez dostawcę usługi medialnej programie lub katalogu audycji publicznie
udostępnianych w ramach audiowizualnej usługi medialnej na żądanie, zwanym
dalej „katalogiem”;
3) odpowiedzialnością redakcyjną jest sprawowanie faktycznej kontroli nad
wyborem audycji i sposobem ich zestawienia w programie lub w katalogu; nie
uchybia to zasadom odpowiedzialności prawnej za treść audycji lub świadczenie usługi;
4) dostawcą usługi medialnej jest osoba fizyczna, osoba prawna lub osobowa spółka
handlowa ponosząca odpowiedzialność redakcyjną za wybór treści usługi
medialnej i decydująca o sposobie zestawienia tej treści, będąca nadawcą lub
podmiotem dostarczającym audiowizualną usługę medialną na żądanie;
5) nadawcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub osobowa spółka handlowa, która
tworzy i zestawia program oraz rozpowszechnia go lub przekazuje innym
osobom w celu rozpowszechniania;
6) programem jest uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub
innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający
jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie;
6a) audiowizualną usługą medialną na żądanie jest usługa medialna świadczona
w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, polegająca na
publicznym udostępnianiu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu
ustalonego przez podmiot dostarczający usługę;
7) rozpowszechnianiem jest emisja programu drogą bezprzewodową lub
przewodową do odbioru przez odbiorców;
8) rozprowadzaniem jest przejmowanie rozpowszechnionego programu w całości
i bez zmian oraz równoczesne, wtórne jego rozpowszechnianie;
8a) publicznym udostępnianiem audiowizualnej usługi medialnej na żądanie jest jej
świadczenie w sposób umożliwiający ogółowi użytkowników, w wybranym
przez nich momencie i na ich życzenie, odbiór wybranej przez nich audycji
z katalogu udostępnionego w ramach takiej usługi;
9) dostarczaniem usługi medialnej jest rozpowszechnianie programu albo publiczne
udostępnianie audiowizualnej usługi medialnej na żądanie;
10) nadawcą społecznym jest nadawca:
a) którego program upowszechnia działalność wychowawczą i edukacyjną,
działalność charytatywną, respektuje chrześcijański system wartości, za
podstawę przyjmując uniwersalne zasady etyki, oraz zmierza do
ugruntowania tożsamości narodowej,
b) w którego programie nie są rozpowszechniane audycje ani inne przekazy,
o których mowa w art. 18 ust. 5,
c) który nie nadaje przekazów handlowych,
d) który nie pobiera opłat z tytułu rozpowszechniania, rozprowadzania lub
odbierania jego programu;
11) osobą zagraniczną jest osoba zagraniczna w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia
6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych
osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1079, 1214, 1495 i 1655);
12) zespołem twórczym jest zespół osób tworzących audycje, do którego zalicza się
w szczególności: reżysera, autora scenariusza, scenografa, operatora, odtwórców
głównych ról i kompozytora;
13) programem wyspecjalizowanym jest program, w którym nie mniej niż 70% czasu
nadawania programu w ciągu miesiąca, w godzinach 6–23, stanowią audycje
i inne przekazy realizujące przyjętą specjalizację programu;
14) audycją wytworzoną pierwotnie w języku polskim jest audycja spełniająca
wymogi audycji europejskiej w rozumieniu niniejszej ustawy i powstała na
podstawie scenariusza wytworzonego pierwotnie w języku polskim, której
pierwotna rejestracja została dokonana w języku polskim;
15) audycją dla dzieci jest audycja, która ze względu na czas nadania i treść jest
skierowana głównie do dzieci;
16) przekazem handlowym jest każdy przekaz, w tym obrazy z dźwiękiem lub bez
dźwięku albo tylko dźwięki, mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji
towarów, usług lub renomy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą
lub zawodową, towarzyszący audycji lub włączony do niej, w zamian za opłatę
lub podobne wynagrodzenie, albo w celach autopromocji, w szczególności
reklama, sponsorowanie, telesprzedaż i lokowanie produktu;
17) reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub
prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową,
zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub
usług; reklamą jest także autopromocja;
18) sponsorowaniem jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji,
przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji,
w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi,
znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego;
19) telesprzedażą jest przekaz handlowy zawierający bezpośrednią ofertę sprzedaży
towarów lub odpłatnego świadczenia usług;
20) ukrytym przekazem handlowym jest przedstawianie w audycjach towarów,
usług, nazwy, firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy
będącego producentem towaru lub świadczącego usługi, jeżeli zamiarem
dostawcy usługi medialnej, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub
uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz możliwe
jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu;
21) lokowaniem produktu jest przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub
nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że
stanowią one element samej audycji w zamian za opłatę lub podobne
wynagrodzenie, a także w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi;
22) lokowaniem tematu jest przekaz handlowy polegający na nawiązywaniu do
towaru, usługi lub ich znaku towarowego w scenariuszu lub liście dialogowej
audycji w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie;
23) autopromocją jest każdy przekaz pochodzący od dostawcy usługi medialnej
mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji jego audycji, towarów lub usług;
24) przekazem tekstowym jest zbiór tekstów i nieruchomych obrazów,
rozpowszechnianych za pomocą sygnału telewizyjnego lub radiowego
równocześnie z programem;
25) producentem jest osoba fizyczna lub osoba prawna, lub jednostka organizacyjna,
o której mowa w art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę,
faktycznie organizuje i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny
i finansowy proces produkcji utworu audiowizualnego;
26) producentem niezależnym wobec danego nadawcy jest producent niepozostający
w stosunku pracy z danym nadawcą, niebędący sam nadawcą i nieposiadający
udziałów w organizacji nadawcy oraz w którym nadawca ani żaden podmiot od
niego zależny bądź należący do tej samej grupy kapitałowej nie posiada żadnych
udziałów, a w zarządach nie zasiadają żadne osoby pozostające w stosunku pracy
z danym nadawcą lub będące nadawcami;
27) przedsiębiorcą jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. –
Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424);
28) udogodnieniem dla osób niepełnosprawnych jest element dźwiękowy lub
graficzny zawarty w audycji lub rozpowszechniany równocześnie z nią, którego
celem jest zapewnienie osobom niepełnosprawnym z powodu dysfunkcji narządu
wzroku oraz osobom niepełnosprawnym z powodu dysfunkcji narządu słuchu
możliwości zapoznania się z audycją w szczególności w formie napisów dla
niesłyszących lub audiodeskrypcji, a także tłumaczenia na język migowy;
29) systemem teleinformatycznym jest system teleinformatyczny w rozumieniu
ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U.
z 2020 r. poz. 344);
30) siecią telekomunikacyjną jest sieć telekomunikacyjna w rozumieniu ustawy
z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460
oraz z 2020 r. poz. 374).

Ustawa o radiofonii i telewizji art. 4

Poprzedni

Art. 3. Do rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych stosuje się przepisy prawa prasowego, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Art. 3a. 1. Dostawcy usług medialnych, mając na uwadze real...

Nastepny

Art. 5. Tworzy się Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, zwaną dalej „Krajową Radą”, jako organ państwowy właściwy w sprawach radiofonii i telewizji.

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
  • Wejscie w życie 1 marca 1993
  • Ost. zmiana ustawy 10 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka