Art. 41. 1. Materiały jądrowe, z wyjątkiem rud uranu i toru, podlegają ochronie
fizycznej.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z materiałami jądrowymi opracowuje system ochrony fizycznej, który zatwierdza
Prezes Agencji.
3. Nadzór nad systemem ochrony fizycznej sprawuje Prezes Agencji na zasadach
określonych w rozdziale 9.
Art. 41a. 1. Podejmowanie i prowadzenie działalności polegającej na
wykorzystywaniu materiałów jądrowych lub technologii jądrowych do budowy broni
jądrowej lub jądrowych ładunków wybuchowych jest zabronione.
2. Prezes Agencji koordynuje wypełnianie zobowiązań Rzeczypospolitej
Polskiej w zakresie zabezpieczeń materiałów jądrowych i kontroli technologii
jądrowych, prowadzi krajowy system gromadzenia i przetwarzania danych
związanych z wypełnianiem tych zobowiązań oraz bilansuje stan ilościowy
materiałów wyjściowych i specjalnych materiałów rozszczepialnych w kraju.
3. W celu uzyskania potwierdzenia, że zakaz, o którym mowa w ust. 1, jest
przestrzegany, a zobowiązania przyjęte przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
zabezpieczeń materiałów jądrowych i kontroli technologii jądrowych są w sposób
właściwy wypełniane, organy dozoru jądrowego prowadzą kontrolę obejmującą:
1) materiały wyjściowe i specjalne materiały rozszczepialne wytwarzane,
przetwarzane, przechowywane, stosowane lub transportowane na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające ewidencji materiałów jądrowych,
z wyjątkiem materiałów przewożonych tranzytem przez to terytorium;
2) dokumentację jądrową;
3) pomieszczenia i urządzenia znajdujące się na terenie obiektu;
4) miejsca, w których mogą występować ślady działalności z materiałami
jądrowymi lub technologiami jądrowymi, w szczególności wycofane
z eksploatacji obiekty i lokalizacje poza obiektami;
5) miejsca, w których mogą występować ślady wydobycia lub przerobu rud uranu
i toru;
6) miejsca składowania odpadów promieniotwórczych, które mogą zawierać
specjalne materiały rozszczepialne;
7) miejsca, w których wykorzystuje się materiały jądrowe do celów niejądrowych;
8) miejsca, w których znajdują się materiały wyjściowe, które nie osiągnęły składu
i stopnia czystości kwalifikujących je do wykorzystania do produkcji paliwa
jądrowego lub do wzbogacania izotopowego;
9) działalność badawczo-rozwojową w zakresie technologii jądrowych
zdefiniowaną w art. 18 lit. a Protokołu dodatkowego;
10) wytwarzanie części urządzeń oraz urządzeń i materiałów wymienionych
w załączniku numer I do Protokołu dodatkowego;
11) przywóz oraz wywóz urządzeń, części urządzeń i materiałów wymienionych
w załączniku numer II do Protokołu dodatkowego.
4. W związku z prowadzoną kontrolą organy dozoru jądrowego mają prawo:
1) dostępu o każdej porze do materiałów, urządzeń i ich części, pomieszczeń
i miejsc, o których mowa w ust. 3;
2) wglądu do dokumentacji, o której mowa w ust. 3;
3) do żądania pisemnych lub ustnych informacji dotyczących działalności
z materiałami, technologiami, urządzeniami i częściami urządzeń, o których
mowa w ust. 3.
5. Przepis ust. 1 nie narusza przepisów o obrocie z zagranicą towarami,
technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa,
a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
6. O prowadzeniu kontroli działalności badawczo-rozwojowej w zakresie
technologii jądrowych, w szczególności w odniesieniu do wieloletnich planów takiej
działalności, Prezes Agencji informuje ministra właściwego do spraw szkolnictwa
wyższego i nauki w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia kontroli.
Art. 41b. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność
z materiałami jądrowymi w obiekcie lub lokalizacji poza obiektem:
1) umożliwia organom dozoru jądrowego, inspektorom Euratomu oraz inspektorom
MAEA dokonanie kontroli prowadzonej przez siebie działalności w zakresie
określonym wymaganiami zabezpieczeń materiałów jądrowych, zapewniając
w szczególności dostęp do dokumentacji jądrowej, materiałów jądrowych,
budynków, pomieszczeń i urządzeń obiektu lub lokalizacji poza obiektem oraz
do środków technicznych zabezpieczeń zainstalowanych lub zdeponowanych
przez inspektorów Euratomu lub MAEA;
2) dostarcza Prezesowi Agencji kopie dokumentacji jądrowej przekazywanej
Komisji Europejskiej oraz od niej otrzymywanej w ciągu jednego dnia roboczego
od jej wysłania albo otrzymania;
3) przekazuje Prezesowi Agencji na jego żądanie wyjaśnienia dotyczące danych
zawartych w dokumentacji jądrowej, w zakresie i terminie określonych
w żądaniu;
4) przekazuje organom dozoru jądrowego, inspektorom Euratomu i inspektorom
MAEA informacje o działalności eksploatacyjnej, o której mowa w art. 2
lit. a pkt (ii) Protokołu dodatkowego, w zakresie i terminie określonych w
żądaniu;
5) w przypadku stwierdzenia utraty materiału jądrowego wskutek nadzwyczajnego
zdarzenia lub okoliczności, a także jeżeli nastąpiło jego niedozwolone użycie,
niezwłocznie informuje o tym Prezesa Agencji, podając:
a) ilość i rodzaj utraconego albo użytego w niedozwolony sposób materiału
jądrowego,
b) rejon bilansu materiałowego, w którym materiał był objęty ewidencją,
c) określenie przyczyn i okoliczności utraty lub niedozwolonego użycia
materiału jądrowego,
d) opis działań podjętych w celu przeciwdziałania skutkom utraty lub
niedozwolonego użycia materiału jądrowego oraz w celu zapobieżenia
podobnym zdarzeniom w przyszłości;
6) zapewnia warunki niezbędne do instalowania uzgodnionych z inspektorami
Euratomu oraz inspektorami MAEA środków technicznych zabezpieczeń;
7) zapewnia zachowanie w stanie nienaruszonym integralności barier fizycznych
i pieczęci chroniących przed nieupoważnionym dostępem do materiałów
jądrowych, urządzeń, wzorców, próbek oraz środków technicznych
zabezpieczeń, zamkniętych przez inspektorów Euratomu lub inspektorów MAEA za pomocą barier fizycznych i pieczęci, a w przypadku stwierdzenia
naruszenia integralności barier fizycznych lub pieczęci niezwłocznie informuje
o tym Prezesa Agencji, podając:
a) przyczyny i okoliczności naruszenia,
b) opis działań podjętych w celu przeciwdziałania skutkom naruszenia oraz
w celu zapobieżenia naruszeniom w przyszłości;
8) organizuje wysyłanie próbek pobranych dla lub przez inspektorów Euratomu lub
inspektorów MAEA oraz odbiór i wysyłanie materiałów i sprzętu służących
inspektorom do kontroli;
9) zapoznaje inspektorów Euratomu i inspektorów MAEA ze specyficznymi
wymaganiami ochrony radiologicznej obowiązującymi na terenie obiektu lub
lokalizacji poza obiektem, wyposaża ich w niezbędne środki ochrony osobistej
oraz prowadzi kontrolę dawek promieniowania jonizującego otrzymywanych
przez inspektorów w trakcie prowadzonej kontroli.
Art. 41c. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność
z materiałami jądrowymi w lokalizacji poza obiektem, wyznaczonej przez Prezesa
Agencji w uzgodnieniu z Komisją Europejską, przekazuje Prezesowi Agencji
w podanych przez niego zakresie i terminie informacje niezbędne do sporządzenia
zbiorczych sprawozdań dla Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 64, 67
i 68 Porozumienia.
Art. 41d. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej działającej na terenie obiektu:
1) przygotowuje projekt aktualizacji deklaracji dla terenu obiektu i przekazuje ten
projekt do uzgodnienia Prezesowi Agencji do dnia 28 lutego każdego roku;
2) umożliwia organom dozoru jądrowego, inspektorom Euratomu oraz inspektorom
MAEA dostęp do wskazanych przez nich zabudowań, pomieszczeń i urządzeń
jednostki na terenie obiektu, w których nie znajdują się materiały wyjściowe lub
specjalne materiały rozszczepialne:
a) w terminie 2 godzin od przedstawienia przez inspektora MAEA pisemnego
polecenia przeprowadzenia w nich kontroli w normalnych godzinach pracy
jednostki organizacyjnej w ramach dostępu uzupełniającego, o którym
mowa w art. 5 lit. a pkt (i) Protokołu dodatkowego, lub w związku
z kontrolą prowadzoną na podstawie Porozumienia,
b) w terminie wskazanym w zawiadomieniu o decyzji przeprowadzenia
kontroli, przekazanym przez Prezesa Agencji lub osobę przez niego upoważnioną za pomocą faksu, poczty elektronicznej lub telefonicznie co
najmniej 8 godzin przed rozpoczęciem kontroli, w przypadku gdy kontrola
w ramach dostępu uzupełniającego na podstawie Protokołu dodatkowego
nie jest planowana w zwykłych godzinach pracy jednostki lub nie jest
planowana w związku z kontrolą prowadzoną na podstawie Porozumienia;
3) w trakcie kontroli, o której mowa w pkt 2, umożliwia organom dozoru
jądrowego, inspektorom MAEA i inspektorom Euratomu przeprowadzenie
czynności, o których mowa w art. 6 lit. a Protokołu dodatkowego, oraz udziela
im niezbędnych wyjaśnień związanych z przeprowadzanymi czynnościami.
2. W przypadku gdy na terenie obiektu działa więcej niż jedna jednostka
organizacyjna, obowiązki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wypełnia kierownik
jednostki organizacyjnej wyznaczonej przez Prezesa Agencji, aktualizując deklarację
dla terenu obiektu w oparciu o dane przekazane mu przez kierowników wszystkich
jednostek organizacyjnych działających na terenie obiektu.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 2, kierownik jednostki organizacyjnej
wyznaczonej przez Prezesa Agencji przekazuje kierownikom innych jednostek
organizacyjnych działających na terenie obiektu informację o przedstawieniu przez
inspektora MAEA pisemnego zawiadomienia o kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 2
lit. a.
Art. 41e. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność
polegającą na składowaniu odpadów promieniotwórczych zawierających specjalne
materiały rozszczepialne lub na postępowaniu z takimi odpadami:
1) prowadzi dokumentację odpadów promieniotwórczych zawierających specjalne
materiały rozszczepialne, wobec których MAEA wydała decyzję o zakończeniu
ewidencji, obejmującą informacje o ilości zawartego w nich plutonu, uranu-233,
uranu wzbogaconego co najmniej w 20% w izotopy uranu-233 lub uranu-235,
ich koncentracji, postaci fizycznej, sposobie unieszkodliwienia oraz dacie
przyjęcia do składowiska albo przechowalnika i miejscu składowania albo
przechowywania;
2) informuje Prezesa Agencji o planowanym przemieszczeniu poza granice
składowiska albo przechowalnika lub o planowanym przetwarzaniu odpadów
promieniotwórczych zawierających materiały wymienione w pkt 1, z podaniem,
odpowiednio, terminu przemieszczenia lub rozpoczęcia przetwarzania i jego zakończenia, w terminie co najmniej 210 dni przed dniem rozpoczęcia
przemieszczania lub przetwarzania;
3) informuje Prezesa Agencji, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku,
o dokonanych w poprzednim roku kalendarzowym zmianach w lokalizacji
odpadów promieniotwórczych zawierających specjalne materiały rozszczepialne
wymienione w pkt 1;
4) umożliwia organom dozoru jądrowego, inspektorom Euratomu oraz inspektorom
MAEA dostęp do budynków i urządzeń jednostki w celu dokonania kontroli
w ramach dostępu uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. a pkt (ii)
Protokołu dodatkowego, umożliwia im przeprowadzenie czynności, o których
mowa w art. 6 lit. b Protokołu dodatkowego, oraz udziela im niezbędnych
wyjaśnień związanych z przeprowadzanymi czynnościami.
Art. 41f. Kierownik jednostki wykorzystującej materiały jądrowe do celów
niejądrowych lub jednostki, w posiadaniu której znajdują się materiały wyjściowe
o składzie i czystości niekwalifikujących ich do produkcji paliwa jądrowego lub do
wzbogacania izotopowego:
1) przekazuje Prezesowi Agencji, w terminie do dnia 31 marca każdego roku,
informację, za okres poprzedniego roku kalendarzowego, o ilości i składzie
chemicznym materiałów jądrowych, dacie ich przywozu lub przyjęcia i
pochodzeniu, dacie ich wywozu lub przekazania i miejscu przeznaczenia oraz
sposobie ich wykorzystania lub planowanego wykorzystania, z podaniem
terminu i sposobu wykorzystania;
2) umożliwia organom dozoru jądrowego, inspektorom Euratomu oraz inspektorom
MAEA dostęp do materiałów jądrowych w celu dokonania kontroli w ramach
dostępu uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. a pkt (ii) Protokołu
dodatkowego, umożliwia im przeprowadzenie czynności, o których mowa
w art. 6 lit. b Protokołu dodatkowego, oraz udziela im niezbędnych wyjaśnień
związanych z przeprowadzanymi czynnościami.
Art. 41g. 1. Kierownik jednostki, która zamierza prowadzić działalność
badawczo-rozwojową związaną z jądrowym cyklem paliwowym, zdefiniowaną
w art. 18 lit. a Protokołu dodatkowego, chociażby działalność ta nie podlegała
obowiązkowi uzyskania zezwolenia albo zgłoszenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1,
przekazuje Prezesowi Agencji, nie później niż w ciągu 30 dni przed planowanym
terminem rozpoczęcia tej działalności, informację zawierającą nazwę i adres jednostki, która zamierza prowadzić działalność, przedmiot i cel działalności, datę
planowanego rozpoczęcia działalności, miejsce i sposób jej prowadzenia, etapy
realizacji i planowany termin zakończenia działalności, nazwę i adres jednostki
zamawiającej oraz finansującej działalność.
2. Kierownik jednostki, która prowadzi działalność badawczo-rozwojową
związaną z jądrowym cyklem paliwowym określoną w art. 18 lit. a Protokołu
dodatkowego, przekazuje Prezesowi Agencji, do dnia 31 marca każdego roku,
informację dotyczącą działalności w minionym roku kalendarzowym, zawierającą
nazwę i adres jednostki, która prowadzi działalność, przedmiot i cel działalności, datę
rozpoczęcia działalności, miejsce i sposób jej prowadzenia, etapy realizacji i
planowany termin zakończenia działalności, nazwę i adres jednostki zamawiającej
oraz finansującej działalność.
3. Kierownik jednostki, o której mowa w ust. 1 lub 2, umożliwia organom
dozoru jądrowego oraz inspektorom MAEA dostęp do miejsc, w których działalność
ma być lub jest prowadzona, w celu dokonania kontroli w ramach dostępu
uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. b Protokołu dodatkowego, umożliwia im
przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 6 lit. c Protokołu dodatkowego,
oraz udziela im niezbędnych wyjaśnień związanych z przeprowadzanymi
czynnościami.
Art. 41h. 1. Kierownik jednostki prowadzącej działalność w zakresie
wytwarzania urządzeń, części urządzeń i materiałów związanych z technologiami
jądrowymi, wymienionych w załączniku numer I do Protokołu dodatkowego,
informuje Prezesa Agencji, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, o działalności
wykonywanej w poprzednim roku kalendarzowym, podając:
1) nazwę i adres jednostki, która prowadzi działalność;
2) rodzaj wytworzonych lub skompletowanych urządzeń lub części urządzeń
i materiałów oraz ich ilość;
3) informację o dokonanym wywozie urządzeń, części urządzeń i materiałów,
o których mowa w pkt 2, do innego miejsca na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub poza to terytorium, z podaniem nazwy i adresu ich odbiorcy oraz
daty wywozu.
2. Kierownik jednostki, o której mowa w ust. 1, umożliwia organom dozoru
jądrowego i inspektorom MAEA dostęp do budynków, w których urządzenia, części
urządzeń lub materiały wymienione w załączniku numer I do Protokołu dodatkowego są wytwarzane lub przechowywane, w celu dokonania kontroli w ramach dostępu
uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. b Protokołu dodatkowego, umożliwia im
przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 6 lit. c Protokołu dodatkowego,
oraz udziela im niezbędnych wyjaśnień związanych z przeprowadzanymi
czynnościami.
Art. 41i. 1. Kierownik jednostki dokonującej przywozu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub wywozu z tego terytorium urządzeń, części urządzeń
lub materiałów wymienionych w załączniku numer II do Protokołu dodatkowego
informuje Prezesa Agencji, w terminie 30 dni od końca każdego kwartału, w którym
miał miejsce taki przywóz lub wywóz, o:
1) ich rodzaju, sposobie identyfikacji oraz ilości;
2) nazwie i adresie odbiorcy, dacie odpowiednio przywozu lub wywozu oraz
deklarowanym przez odbiorcę przeznaczeniu tych urządzeń, części urządzeń lub
materiałów.
2. Kierownik jednostki dokonującej przywozu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej urządzeń, części urządzeń lub materiałów wymienionych w załączniku numer
II do Protokołu dodatkowego umożliwia organom dozoru jądrowego i inspektorom
MAEA dostęp do przywiezionych urządzeń, części urządzeń lub materiałów
wymienionych w załączniku numer II do Protokołu dodatkowego w celu dokonania
kontroli w ramach dostępu uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. b Protokołu
dodatkowego, umożliwia im przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 6
lit. c Protokołu dodatkowego, oraz udziela im niezbędnych wyjaśnień związanych
z przeprowadzanymi czynnościami.
Art. 41j. Kierownik jednostki będącej odbiorcą końcowym urządzeń, części
urządzeń lub materiałów wymienionych w załączniku numer II do Protokołu
dodatkowego przywiezionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej umożliwia
organom dozoru jądrowego i inspektorom MAEA dostęp do nich w celu dokonania
kontroli w ramach dostępu uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. b Protokołu
dodatkowego, umożliwia im przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 6
lit. c Protokołu dodatkowego, oraz udziela im niezbędnych wyjaśnień związanych
z przeprowadzanymi czynnościami.
Art. 41k. 1. Użytkownik gruntów lub zabudowań znajdujących się poza terenem
obiektu, w tym miejsc, w których znajdują się obiekty lub lokalizacje poza obiektami wycofane z użytkowania, umożliwia inspektorom dozoru jądrowego oraz inspektorom
MAEA dostęp do nich w celu przeprowadzenia kontroli w ramach dostępu
uzupełniającego, o którym mowa w art. 5 lit. a pkt (iii) oraz lit. c Protokołu
dodatkowego, umożliwia im przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 6
lit. a oraz d Protokołu dodatkowego, oraz udziela im niezbędnych wyjaśnień
związanych z przeprowadzanymi czynnościami.
2. Podczas kontroli, o której mowa w ust. 1, mogą być obecni inspektorzy
Euratomu za zgodą Prezesa Agencji wyrażoną w zawiadomieniu o przeprowadzeniu
kontroli.
Art. 41l. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 41e,
kierownik jednostki, o której mowa w art. 41f–41j, oraz użytkownik gruntów lub
zabudowań, o którym mowa w art. 41k ust. 1, w przypadku gdy ma być
przeprowadzona kontrola w ramach dostępu uzupełniającego na podstawie Protokołu
dodatkowego, umożliwiają dostęp do nich odpowiednio organom dozoru jądrowego,
inspektorom MAEA lub inspektorom Euratomu w terminie wskazanym
w zawiadomieniu o planowanej kontroli, przekazanym przez Prezesa Agencji lub
osobę przez niego upoważnioną za pomocą faksu, poczty elektronicznej lub
telefonicznie co najmniej 8 godzin przed rozpoczęciem kontroli.
Art. 41l1. Do kontroli technologii jądrowych oraz zabezpieczeń materiałów
jądrowych w zakresie nieuregulowanym w art. 41a–41l stosuje się odpowiednio
przepisy rozdziału 9.
Art. 41m. 1. Obiekty jądrowe podlegają ochronie fizycznej, nad którą nadzór
sprawują Prezes Agencji oraz Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego, opracowuje i wdraża system ochrony fizycznej.
3. Prezes Agencji zatwierdza system ochrony fizycznej obiektu jądrowego po
uzyskaniu pozytywnej opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4. Prezes Agencji sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, na zasadach
określonych w rozdziale 9.
5. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, upoważnionemu pisemnie
funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przysługuje prawo do:
1) swobodnego wstępu o każdej porze do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego
obiektu jądrowego;
2) wglądu do dokumentów związanych z systemem ochrony fizycznej
kontrolowanego obiektu jądrowego;
3) żądania udostępnienia do kontroli sieci lub systemów teleinformatycznych
wykorzystywanych w systemie ochrony fizycznej kontrolowanego obiektu
jądrowego;
4) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń
kontrolowanego obiektu jądrowego;
5) żądania od kierownika i pracowników kontrolowanego obiektu jądrowego
udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących aktów terroru, dywersji,
sabotażu i kradzieży oraz prób wejścia lub przebywania osób nieuprawnionych
na terenie kontrolowanego obiektu jądrowego;
6) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;
7) wydawania pisemnych zaleceń mających na celu usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości.
Art. 41n. Przy opracowywaniu, zatwierdzaniu i opiniowaniu systemów ochrony
fizycznej, o których mowa w art. 41 ust. 2 i art. 41m, uwzględnia się podstawowe
zagrożenie projektowe.
Art. 41o. Prezes Agencji opracowuje podstawowe zagrożenie projektowe
w porozumieniu z:
1) ministrem właściwym do spraw energii – w zakresie zagrożeń mających wpływ
na wykorzystanie energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
w szczególności zagrożeń funkcjonowania obiektów energetyki jądrowej;
2) Komendantem Głównym Policji – w zakresie wykrywania, rozpoznawania,
zapobiegania i zwalczania przestępstw mogących stworzyć zagrożenie z punktu
widzenia ochrony fizycznej materiałów jądrowych lub obiektów jądrowych;
3) Szefem Agencji Wywiadu – w zakresie rozpoznawania i zwalczania zagrożeń
dla materiałów i obiektów jądrowych, pochodzących spoza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) Dyrektorem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa – w zakresie zarządzania
kryzysowego, ochrony infrastruktury krytycznej oraz monitorowania
potencjalnych zagrożeń w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398);
5) Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej – w zakresie ochrony
przeciwpożarowej;
6) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego – w zakresie rozpoznawania,
zapobiegania i zwalczania zagrożeń o charakterze terrorystycznym oraz
rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw pozostających
w zakresie właściwości Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
7) Komendantem Głównym Straży Granicznej – w zakresie liczby i częstotliwości
przemieszczania przez granicę państwa transportów materiałów jądrowych,
źródeł promieniotwórczych, urządzeń zawierających takie źródła, odpadów
promieniotwórczych, wypalonego paliwa jądrowego i innych substancji
promieniotwórczych oraz odnotowanych przez Straż Graniczną
nieprawidłowości w związku z przemieszczaniem tych materiałów i urządzeń
przez granicę państwa, a także przypadków prób przewozu przez granicę
państwa materiałów, przedmiotów lub urządzeń mogących stwarzać zagrożenie
z punktu widzenia ochrony fizycznej materiałów jądrowych lub obiektów
jądrowych.
Art. 41p. 1. Prezes Agencji zawiadamia podmioty, o których mowa w art. 41o,
o przystąpieniu do opracowania projektu podstawowego zagrożenia projektowego.
2. Podmioty, o których mowa w art. 41o, w terminie 14 dni od dnia otrzymania
zawiadomienia, zgłaszają Prezesowi Agencji swoich przedstawicieli do udziału
w pracach związanych z opracowaniem projektu podstawowego zagrożenia
projektowego.
3. Prezes Agencji powołuje Zespół do opracowania projektu podstawowego
zagrożenia projektowego, zwany dalej „Zespołem”.
4. W skład Zespołu wchodzą:
1) przewodniczący Zespołu – Prezes Agencji albo wyznaczony przez niego
pracownik Agencji;
2) osoby wyznaczone przez Prezesa Agencji;
3) przedstawiciele podmiotów, o których mowa w art. 41o, wyznaczeni na
podstawie ust. 2.
5. Zadaniem Zespołu jest opracowanie projektu podstawowego zagrożenia
projektowego zaakceptowanego przez wszystkich członków Zespołu.
6. Tryb pracy Zespołu określa regulamin przyjęty przez Zespół na pierwszym
posiedzeniu.
7. Opracowany przez Zespół projekt podstawowego zagrożenia projektowego
jest przedstawiany przez Prezesa Agencji do akceptacji podmiotom, o których mowa
w art. 41o.
8. Niewyrażenie przez podmiot, któremu przedstawiono projekt podstawowego
zagrożenia projektowego do akceptacji, opinii o projekcie w terminie 30 dni od dnia
jego otrzymania uważa się za akceptację projektu.
9. Podstawowe zagrożenie projektowe uznaje się za opracowane, zgodnie z art.
41o, po zaakceptowaniu projektu podstawowego zagrożenia projektowego, zgodnie
z ust. 7 i 8, przez wszystkie podmioty, o których mowa w art. 41o.
10. Zespół kończy pracę z dniem opracowania podstawowego zagrożenia
projektowego zgodnie z ust. 9.
11. Obsługę administracyjną Zespołu zapewnia Prezes Agencji.
Art. 41q. 1. Prezes Agencji, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, udostępnia na wniosek kierownika jednostki
organizacyjnej informacje zawarte w podstawowym zagrożeniu projektowym,
w zakresie niezbędnym do opracowania systemu ochrony fizycznej dla danego
rodzaju działalności, albo odmawia udostępnienia tych informacji.
2. Wniosek zawiera co najmniej:
1) nazwę i adres jednostki organizacyjnej;
2) opis działalności, którą zamierza prowadzić jednostka organizacyjna;
3) zakres informacji, które mają być udostępnione.
3. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w celu wydania opinii, o której
mowa w ust. 1, może zażądać od wnioskodawcy przekazania dodatkowych wyjaśnień
lub dokumentów dla wyjaśnienia okoliczności związanych z przedmiotem wniosku.
4. Organy administracji rządowej, organy państwowe, organy jednostek
samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie
użyteczności publicznej, na żądanie Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
udzielają informacji w zakresie niezbędnym do wydania opinii, o której mowa w ust.
1.
5. Opinię, o której mowa w ust. 1, Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
przekazuje w terminie 30 dni od dnia doręczenia wniosku o opinię.
6. Odmowa udostępnienia informacji zawartych w podstawowym zagrożeniu
projektowym następuje w drodze decyzji administracyjnej.
7. Prezes Agencji prowadzi wykaz kierowników jednostek organizacyjnych,
którym udostępniono informacje zawarte w podstawowym zagrożeniu projektowym.
8. Prezes Agencji niezwłocznie informuje Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego o zakresie udostępnionej informacji.
Art. 41r. 1. Podstawowe zagrożenie projektowe podlega przeglądowi
i aktualizacji co 2 lata.
2. W przypadku istotnej zmiany okoliczności zgłoszonej przez jeden
z podmiotów, o których mowa w art. 41o, przegląd i aktualizacja podstawowego
zagrożenia projektowego następuje w terminie wcześniejszym niż wskazany w ust. 1.
3. Do przeglądu i aktualizacji podstawowego zagrożenia projektowego przepisy
art. 41o i art. 41p stosuje się odpowiednio.
Art. 41s. 1. W przypadku aktualizacji podstawowego zagrożenia projektowego
Prezes Agencji niezwłocznie informuje kierownika jednostki organizacyjnej
posiadającej zatwierdzony system ochrony fizycznej materiałów jądrowych lub
obiektów jądrowych o aktualizacji podstawowego zagrożenia projektowego i przesyła
mu informacje, o których mowa w art. 41q ust. 1, w zakresie niezbędnym do
aktualizacji tego systemu.
2. Prezes Agencji wyznacza kierownikowi jednostki organizacyjnej termin na
dokonanie weryfikacji i aktualizacji systemu ochrony fizycznej materiałów jądrowych
lub obiektów jądrowych pod kątem zgodności systemu ze zaktualizowanym
podstawowym zagrożeniem projektowym.
Art. 41t. W przypadku powzięcia informacji o możliwości wystąpienia zdarzeń
opisanych w podstawowym zagrożeniu projektowym lub innych zdarzeń
o charakterze terrorystycznym przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 41o,
podmiot ten niezwłocznie powiadamia o tym Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, a także pozostałe podmioty, o których mowa w art. 41o, w zakresie
ich właściwości.
Art. 40. W rozumieniu niniejszego rozdziału użyte określenia oznaczają: 1) dokumentacja jądrowa: a) dokumenty dotyczące pochodzenia, stanu lub ruchu materiałów jądrowych, b) deklaracje, powiadomien...
Art. 42. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych w zakresie ochrony fizycznej, materiały jądrowe podlegające ochronie fizycznej z podzia...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców