Art. 40. 1. Konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe,
może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając oświadczenie na piśmie, w
terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, o
którym mowa w art. 39 ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy. Termin uważa się za
zachowany, jeżeli przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane. Konsument nie
ponosi kosztów związanych z odstąpieniem, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w ust. 4.
2. W przypadku umów ubezpieczenia termin, w którym konsument może
odstąpić od umowy, wynosi 30 dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy lub
od dnia potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 39 ust. 3, jeżeli jest to termin
późniejszy. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oświadczenie
zostało wysłane.
3. W przypadku odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a
konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega
zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach
zwykłego zarządu, w terminie 30 dni:
1) od odstąpienia od umowy – w przypadku świadczeń konsumenta albo
2) od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy – w przypadku świadczeń
przedsiębiorcy.
4. W przypadku rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług przed
upływem terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, przedsiębiorca może żądać zapłaty
ceny lub wynagrodzenia za usługę rzeczywiście wykonaną.
5. Przedsiębiorca nie może żądać zapłaty, o której mowa w ust. 4, jeżeli
rozpoczął świadczenie usług bez zgody konsumenta, a także jeżeli nie wskazał,
zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 9, wysokości ceny lub wynagrodzenia, które konsument
jest obowiązany zapłacić w wypadku, o którym mowa w ust. 4.
6. Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w przypadkach
umów:
1) całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta przed upływem terminów,
o których mowa w ust. 1 i 2;
2) dotyczących instrumentów rynku pieniężnego, zbywalnych papierów
wartościowych, jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych,
jednostek uczestnictwa specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych,
tytułów uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania, sprzedaży
papierów wartościowych ze zobowiązaniem do ich odkupu oraz operacji
finansowych, w których ustalono cenę, kurs, stopę procentową lub indeks,
a w szczególności nabywanie walut, papierów wartościowych, złota lub innych
metali szlachetnych, towarów lub praw, w tym umowy obliczone tylko na
różnice cen, opcje i prawa pochodne, zawarte na umówioną datę lub umówiony
termin, w obrocie rynkowym;
3) ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli
zawarte zostały na okres krótszy niż 30 dni.
7. Jeżeli do umowy jest dołączona kolejna umowa zawarta na odległość
dotycząca usług świadczonych przez przedsiębiorcę lub podmiot inny niż
przedsiębiorca na podstawie porozumienia pomiędzy tym podmiotem a
przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość dotyczącej usług
finansowych jest skuteczne także wobec tej kolejnej umowy.

Ustawa o prawach konsumenta art. 40

Poprzedni

Art. 39. 1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca jest obowiązany poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały, wskazujący na zamiar zawarcia ...

Nastepny

Art. 41. Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni obowiązków określonych w art. 39 ust. 1–3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie bez konieczności ponoszenia kosztów należnych przedsiębiorc...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
  • Wejscie w życie 25 grudnia 2015
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 05 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka