Art. 3. 1. Paliwa transportowane, magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz
gromadzone w stacjach zakładowych powinny spełniać wymagania jakościowe,
określone dla danego paliwa ze względu na ochronę środowiska, wpływ na zdrowie
ludzi oraz prawidłową pracę silników zamontowanych w pojazdach, w tym ciągnikach
rolniczych, maszynach nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych
jednostkach pływających.
2. Minister właściwy do spraw energii oraz minister właściwy do spraw klimatu
określą, w drodze rozporządzeń, wymagania jakościowe dla:
1) paliw ciekłych, biorąc pod uwagę wartości parametrów jakościowych, określone
w odpowiednich normach w tym zakresie;
2) biopaliw ciekłych, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym zakresie
wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w stosowaniu biopaliw ciekłych;
3) gazu skroplonego (LPG), biorąc pod uwagę wartości parametrów jakościowych,
określone w odpowiednich normach w tym zakresie;
4) sprężonego gazu ziemnego (CNG), biorąc pod uwagę wartości parametrów
jakościowych, określone w odpowiednich normach w tym zakresie;
5) skroplonego gazu ziemnego (LNG), biorąc pod uwagę wartości parametrów
jakościowych określone w odpowiednich normach w tym zakresie, stan wiedzy
technicznej wynikający z badań tego paliwa lub doświadczenie w jego
stosowaniu;
6) innych paliw odnawialnych, biorąc pod uwagę wartości parametrów
jakościowych określone w odpowiednich normach w tym zakresie, stan wiedzy
technicznej w tym zakresie wynikający z badań tych paliw lub doświadczenie
w ich stosowaniu.
3. Paliwa wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu w innym niż
Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice Turcji
albo w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie
z przepisami obowiązującymi w tych państwach, które spełniają wymagania
wynikające z przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, mogą być transportowane,
magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz gromadzone na stacjach zakładowych,
o ile paliwa te spełniają normy techniczne Unii Europejskiej w zakresie ochrony
zdrowia i życia ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów konsumentów.
4. Dozwolone jest wytwarzanie paliw niespełniających wymagań jakościowych,
określonych dla danego paliwa, pod warunkiem, że paliwa te przeznaczone są na
eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową oraz spełniają wymagania jakościowe
obowiązujące w państwie, do którego są eksportowane lub dostarczane
wewnątrzwspólnotowo.

Art. 3a. 1. Paliwa stałe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b,
wprowadzane do obrotu lub obejmowane procedurą celną dopuszczenia do obrotu z
przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 ust. 2, spełniają wymagania jakościowe
określone dla tego rodzaju paliwa ze względu na ochronę środowiska, wpływ na
zdrowie ludzi oraz interesy konsumentów.
2. Minister właściwy do spraw energii oraz minister właściwy do spraw klimatu
określą, w drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe dla paliw stałych, o których
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b, z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 ust. 2,
oraz dopuszczalny poziom odchylenia od tych wymagań, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich stosowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby poprawy jakości powietrza, w tym ograniczenia emisji do powietrza gazów cieplarnianych i
innych substancji.
2a. Minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw klimatu i ministrem właściwym do spraw gospodarki, co najmniej raz na 2
lata, dokonuje przeglądu wymagań jakościowych określonych w przepisach
wydanych na podstawie ust. 2, w celu oceny wpływu ich stosowania na ochronę
środowiska, zdrowie ludzi oraz interesy konsumentów. Wyniki tego przeglądu
stanowią podstawę do zmiany tych wymagań.
3. Paliwa stałe dopuszczone do obrotu w innym niż Rzeczpospolita Polska
państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice Turcji albo w państwie
członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z przepisami
obowiązującymi w tych państwach, które spełniają wymagania wynikające
z przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, mogą być wprowadzane do obrotu oraz
magazynowane, o ile paliwa te spełniają normy techniczne Unii Europejskiej
w zakresie ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów konsumentów.

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw art. 3

Poprzedni

Art. 2. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) przedsiębiorca – przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 ...

Nastepny

Art. 4. 1. Biopaliwa ciekłe stosowane w wybranych flotach oraz wytwarzane przez rolników na własny użytek powinny spełniać wymagania jakościowe określone dla danego biopaliwa ciekłego ze względu na ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2007
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka