Art. 2. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) przedsiębiorca – przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. –
Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz.
424 i 1086) wykonującego działalność gospodarczą w zakresie:
a) wytwarzania, transportowania, magazynowania lub wprowadzania do
obrotu paliw albo
b) wprowadzania do obrotu paliw stałych;
2) inspektor – inspektora w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.
o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1706);
3) paliwa – paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne, gaz
skroplony (LPG), sprężony gaz ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG),
lekki olej opałowy, ciężki olej opałowy oraz olej do silników statków żeglugi śródlądowej;
4) paliwa ciekłe:
a) benzyny silnikowe, które mogą zawierać biowęglowodory ciekłe lub do
10,0% objętościowo innych biokomponentów lub do 22,0% objętościowo
eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego, o których
mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i
biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1233 i 1565), stosowane w
szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających,
wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b) olej napędowy, który może zawierać biowęglowodory ciekłe lub do 7,0%
objętościowo innych biokomponentów, o których mowa w ustawie z dnia
25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, stosowany
w szczególności w pojazdach, w tym ciągnikach rolniczych, maszynach
nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych jednostkach
pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym;
4a) paliwa stałe:
a) węgiel kamienny, brykiety lub pelety zawierające co najmniej 85% węgla
kamiennego,
b) produkty w postaci stałej otrzymywane w procesie przeróbki termicznej
węgla kamiennego lub węgla brunatnego przeznaczone do spalania,
c) biomasę pozyskaną z drzew i krzewów oraz biomasę roślinną z rolnictwa,
d) torf,
e) muły węglowe, flotokoncentraty,
f) węgiel brunatny,
g) dowolną mieszaninę paliw, o których mowa w lit. a–f, z dodatkiem lub bez
dodatku innych substancji, zawierającą mniej niż 85% węgla kamiennego;
4b) paliwo stałe niesortowane – paliwo stałe, o którym mowa w pkt 4a lit. a i b oraz
e–g, niepoddane procesowi wzbogacania lub mieszaninę węgla o
zróżnicowanym uziarnieniu niespełniającą wymagań jakościowych określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 3a ust. 2;
5) biopaliwa ciekłe – biopaliwa ciekłe, o których mowa w ustawie z dnia
25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych;
6) gaz skroplony (LPG) – mieszaninę skroplonych gazów węglowodorowych,
głównie propanu C3 i butanu C4, stosowaną w silnikach przystosowanych do spalania tego paliwa, lub klasyfikowanych do kodów CN 2711 12 97, 2711 13 97 oraz 2711 19 00;
7) sprężony gaz ziemny (CNG) – mieszaninę sprężonych gazów
węglowodorowych, głównie metanu C1, stosowaną w silnikach
przystosowanych do spalania tego paliwa, oznaczony kodem CN 2711 21 00;
7a) skroplony gaz ziemny (LNG) – mieszaninę skroplonych gazów
węglowodorowych, głównie metanu C1, stosowaną w silnikach
przystosowanych do spalania tego paliwa, oznaczony kodem CN 2711 11 00;
8) lekki olej opałowy – olej napędowy stosowany do celów opałowych
w instalacjach energetycznego spalania paliw oznaczony kodami CN ex
2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 19 48, ex 2710 20 11, ex
2710 20 15, ex 2710 20 17 oraz ex 2710 20 19;
9) ciężki olej opałowy – olej stosowany do celów opałowych w instalacjach
energetycznego spalania paliw, w tym w okresach eksploatacji instalacji
odbiegających od normalnych, w szczególności w okresach rozruchu i
wyłączania instalacji, klasyfikowany do kodów CN od 2710 19 51 do 2710 19
68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39;
10) olej do silników statków żeglugi śródlądowej – paliwo żeglugowe stosowane
w statkach żeglugi śródlądowej;
11) pojazd – pojazd, o którym mowa w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695, 1087 i 1517);
12) ciągnik rolniczy – ciągnik rolniczy, o którym mowa w ustawie z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
13) maszyna nieporuszająca się po drogach – każdą maszynę jezdną, przewoźne
wyposażenie przemysłowe lub robocze albo inne urządzenie, które, aby
przemieszczać się, wymaga odrębnego środka transportu;
14) wprowadzanie do obrotu – rozporządzenie przez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej paliwami na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu przepisów o
podatku akcyzowym;
14a) wprowadzanie do obrotu paliw stałych – sprzedaż lub inną formę zbycia paliw
stałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z przeznaczeniem, o którym
mowa w art. 1 ust. 2;
15) magazynowanie – działalność gospodarczą polegającą na przechowywaniu
paliwa przeznaczonego do wprowadzania do obrotu;
16) gromadzenie – przechowywanie paliwa nieprzeznaczonego do wprowadzania do
obrotu;
17) transportowanie – przewożenie paliwa przeznaczonego do magazynowania,
wprowadzania do obrotu oraz gromadzenia w stacji zakładowej;
18) stacja paliwowa – zespół urządzeń służących do zaopatrywania przez
przedsiębiorcę w paliwa w szczególności pojazdów, w tym ciągników
rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych
jednostek pływających;
19) stacja zakładowa – zespół urządzeń należących do przedsiębiorcy, służących do
zaopatrywania w paliwa w szczególności pojazdów, w tym ciągników
rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach, rekreacyjnych jednostek
pływających, a także wybranych flot, przez niego używanych;
20) akredytowane laboratorium ‒ laboratorium niezależne od przedsiębiorców
wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania,
magazynowania lub wprowadzania do obrotu paliw albo wprowadzania do
obrotu paliw stałych, które uzyskało akredytację, na zasadach określonych w
ustawie z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku
(Dz. U. z 2019 r. poz. 544 oraz z 2020 r. poz. 1086), do wykonywania badań
jakości paliw lub paliw stałych;
21) próbka – paliwo pobrane do badań przez inspektora;
21a) próbka paliwa stałego – paliwo stałe pobrane do badań;
22) rolnik – rolnika, o którym mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych;
23) wybrana flota – grupę co najmniej 4 pojazdów, w tym ciągników rolniczych, lub
maszyn nieporuszających się po drogach albo grupę lokomotyw lub statków
żeglugi śródlądowej, wyposażonych w silniki przystosowane do spalania
biopaliwa ciekłego, będącą własnością lub użytkowaną przez osobę fizyczną
wykonującą działalność gospodarczą, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej;
24) wytwarzanie biopaliw ciekłych przez rolników na własny użytek – wytwarzanie
biopaliw ciekłych przez rolników na własny użytek, w rozumieniu ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych;
25) inne paliwa odnawialne – inne paliwa odnawialne w rozumieniu art. 2 pkt 23
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych;
26) statek żeglugi śródlądowej – statek, o którym mowa w ustawie z dnia 21 grudnia
2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1863), jeżeli nie znajduje
się na wodach morskich, z wyłączeniem rekreacyjnej jednostki pływającej;
27) rekreacyjna jednostka pływająca – jednostkę pływającą każdego typu
przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba od 2,5 m
do 24 m, mierzonej w sposób określony w mających do niej zastosowanie
normach zharmonizowanych, niezależnie od rodzaju jej napędu, jeżeli nie
znajduje się na wodach morskich;
28) Narodowy Cel Redukcyjny – minimalną wartość ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych w cyklu życia paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu
skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu
ziemnego (LNG) lub oleju do silników statków żeglugi śródlądowej
stosowanych w transporcie oraz energii elektrycznej stosowanej w pojazdach
samochodowych, w przeliczeniu na jednostkę energii;
29) podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny:
a) każdy podmiot, w tym mający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonujący, samodzielnie lub za
pośrednictwem innego podmiotu, wytwarzania, importu lub nabycia
wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu
skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu
ziemnego (LNG) lub oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, który:
– rozporządza nimi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez
dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej lub
– zużywa je na potrzeby własne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
z wyłączeniem przywozu paliw ciekłych przeznaczonych do użycia
podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach, o
których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747),
b) przedsiębiorstwo energetyczne, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10
kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833, 843,
1086, 1378 i 1565), wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu
energią elektryczną stosowaną w pojazdach samochodowych w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
po poinformowaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o przyjęciu
obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1,
c) każdy podmiot, w tym mający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonujący, samodzielnie lub za
pośrednictwem innego podmiotu, wytwarzania, importu lub nabycia
wewnątrzwspólnotowego benzyn lotniczych oraz paliw typu benzyny lub
nafty do silników odrzutowych stosowanych w statkach w powietrznym
ruchu lotniczym, po poinformowaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
o przyjęciu obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1, który:
– rozporządza nimi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez
dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej lub
– zużywa je na potrzeby własne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
z wyłączeniem przywozu paliw ciekłych przeznaczonych do użycia
podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach, o
których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
30) import – import w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
30a) eksport – eksport w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 30;
30b) dostawa wewnątrzwspólnotowa – dostawa wewnątrzwspólnotowa w rozumieniu
ustawy, o której mowa w pkt 30;
31) nabycie wewnątrzwspólnotowe – nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu
ustawy, o której mowa w pkt 30;
32) cykl życia paliw lub energii – okres obejmujący etapy niezbędne do wytworzenia
danego paliwa lub energii elektrycznej, uwzględniający w szczególności uprawę
lub wydobycie surowców, transport, wytwarzanie, przetwarzanie, aż do zużycia
tego paliwa w transporcie lub energii elektrycznej w pojazdach samochodowych;
33) gazy cieplarniane – dwutlenek węgla, podtlenek azotu oraz metan;
34) emisja gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw – wprowadzenie do powietrza
gazów cieplarnianych, wynikające z cyklu życia paliw, niezależnie od źródła
pochodzenia tej emisji;
35) emisja gazów cieplarnianych w cyklu życia energii – wprowadzenie do
powietrza gazów cieplarnianych, wynikające z cyklu życia energii, niezależnie
od źródła pochodzenia tej emisji;
36) emisja gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii – iloraz
całkowitej masy emisji gazów cieplarnianych wprowadzonych do powietrza
w cyklu życia paliw lub energii, przeliczonej na dwutlenek węgla, oraz
całkowitej wartości opałowej paliwa lub wartości energetycznej dostarczonej
energii, wyrażony jako gCO2eq/MJ;
37) dodatki metaliczne – dodatki do paliw ciekłych produkowane na bazie manganu,
w tym trikarbonylek (metylocyklopentadieno) manganowy;
38) dystrybutor – odmierzacz paliw będący instalacją pomiarową, przeznaczony do
tankowania paliw na stacjach paliwowych i zakładowych.
2. Przez przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, rozumie się także
prowadzącego stację zakładową w ramach wykonywanej działalności gospodarczej
wymienionej w ust. 1 pkt 1, a także innej działalności.

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw art. 2

Poprzedni

Art. 1. 1. Ustawa określa zasady: 1) organizacji i działania systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw przeznaczonych do stosowania: a) w pojazdach, w tym ciągnikach rolniczych, maszynach...

Nastepny

Art. 3. 1. Paliwa transportowane, magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz gromadzone w stacjach zakładowych powinny spełniać wymagania jakościowe, określone dla danego paliwa ze względu na ochronę ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2007
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka