Art. 3. 1. Fundusz:
1) gromadzi środki finansowe na przygotowanie oraz realizację budowy
i przebudowy linii kolejowych, remonty i utrzymanie linii kolejowych,
likwidację zbędnych linii kolejowych oraz wydatki bieżące PKP Polskich Linii
Kolejowych Spółki Akcyjnej związane z zadaniami zarządcy infrastruktury
kolejowej;
2) finansuje realizację zadań, o których mowa w pkt 1.
2. (uchylony)
3. Środki Funduszu przeznacza się na spłaty kredytów i pożyczek wraz
z odsetkami oraz innymi kosztami obsługi kredytów i pożyczek, a także na pokrycie
kosztów emisji i wykupu obligacji, o których mowa w art. 7 ust. 1, oraz spłaty
zobowiązań wynikających z wykonania przez Skarb Państwa obowiązków z tytułu
gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 7 ust. 2.
3a. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na sfinansowanie nabycia od
Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna, zwanych dalej „PKP SA”, przez Skarb
Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu, akcji PKP
Polskich Linii Kolejowych Spółka Akcyjna, zwanych dalej „PKP PLK SA”.
3b. Nabycie akcji, o których mowa w ust. 3a, następuje na podstawie umowy
zawartej między Skarbem Państwa, reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw transportu, a PKP SA. Wartość tych akcji określa się według ich wartości nominalnej.
3c. (uchylony)
3d. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na finansowanie lub
współfinansowanie zakupu i modernizacji przez PKP PLK SA pojazdów kolejowych
przeznaczonych do diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury
kolejowej oraz do prowadzenia działań ratowniczych.
3e. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na dofinansowanie działalności
zarządców infrastruktury kolejowej, która nie może być sfinansowana z opłat za
korzystanie z infrastruktury kolejowej.
3f. Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 3e, odbywa się na podstawie
przepisów rozdziału 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2016 r. poz. 1727, z późn. zm.).
3g. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na finansowanie usług
doradczych.
3h. Środki Funduszu przeznacza się na finansowanie, realizowanych przez
PKP PLK SA inwestycji kapitałowych, polegających w szczególności na
podwyższeniu kapitału zakładowego spółek zależnych PKP PLK SA
w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1526) i objęciu przez PKP PLK SA nowo utworzonych
udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym.
3i. Wielkość środków, o których mowa w ust. 3h, wynosi w danym roku
budżetowym nie mniej niż 200 mln zł.
3j. Środki, o których mowa w ust. 3h, niewykorzystane przez PKP PLK SA
w danym roku budżetowym mogą być wykorzystane w latach następnych.
4. Środki Funduszu w latach 2009–2015 przeznacza się na finansowanie lub
współfinansowanie przez samorządy województw, zwane dalej „województwami”,
zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych
przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy
o świadczenie usług publicznych, o której mowa w art. 4 pkt 19 ustawy z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
4a. Środki Funduszu w latach 2016–2020 przeznacza się na finansowanie lub
współfinansowanie przez województwa, zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz
napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich
wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, w rozumieniu
przepisu art. 4 pkt 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
5. Wielkość środków, o których mowa w ust. 4, w danym roku budżetowym
wynosi 100 mln zł, z zastrzeżeniem ust. 6. Środki te województwa otrzymują
w częściach równych.
6. W 2009 r. wielkość środków na zadania określone w ust. 4 wynosi 200 mln zł.
7. Wielkość środków, o których mowa w ust. 4a, w danym roku budżetowym
wynosi 110 mln zł. Z tej kwoty 100 mln zł otrzymują województwa zgodnie z
zasadami określonymi w ust. 8, natomiast 10 mln zł przypada w równych częściach
województwom, które otrzymały przy takim podziale kwotę niższą niż 3 mln zł
rocznie.
8. Środki, o których mowa w ust. 4a, będą każdego roku dzielone między
województwa zgodnie z udziałem procentowym każdego z nich w łącznej kwocie
części wyrównawczej subwencji ogólnej przyznanej województwom w 2015 r. na
podstawie art. 24 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 198, 1609 i 1985).
9. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na finansowanie lub
współfinansowanie przez województwa zadań w zakresie zakupu, modernizacji
oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich
wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, o której
mowa w art. 4 pkt 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
pod warunkiem zapewnienia organizowania przez te województwa
wojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym,
w szczególności zapewniających połączenia komunikacyjne między sąsiednimi
województwami, uwzględnionych w planie zrównoważonego rozwoju
publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w art. 9 ust. 1a ustawy
z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r.
poz. 2475 i 2493 oraz z 2020 r. poz. 400 i 462), opracowanym przez ministra
właściwego do spraw transportu.

Art. 3a. 1. W 2012 r. środki Funduszu w kwocie 150 mln zł pochodzące
z wpływów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, będą przeznaczone na
współfinansowanie zadań własnych województw w zakresie organizowania
regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie
umów o świadczenie usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 19 ustawy z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
2. Udział województw w środkach, o których mowa w ust. 1, będzie
proporcjonalny do liczby udziałów objętych w spółce Przewozy Regionalne sp. z o.o.,
zwanej dalej „PR”, przez poszczególne województwa zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 33u ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”(Dz. U. z 2014 r. poz. 1160, z 2015 r. poz. 200 oraz z 2016 r. poz. 615
i 2260).
3. Sposób i terminy przekazania środków stanowiących udział województw
w kwocie 150 mln zł, o której mowa w ust. 1, określą umowy zawarte między
ministrem właściwym do spraw transportu a marszałkami województw. W umowach
mogą zostać określone dodatkowe warunki przekazania tych środków dotyczące
w szczególności ich przeznaczenia.

Art. 3b. 1. W 2010 r. środki Funduszu mogą być przeznaczone na sfinansowanie
nabycia od PKP SA przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego
do spraw transportu, udziałów w kapitale zakładowym PR objętych przez PKP SA
w zamian za wniesiony wkład niepieniężny w postaci nieruchomości niezbędnych do
prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich.
2. Nabycie udziałów, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie umowy
zawartej między Skarbem Państwa, reprezentowanym przez ministra właściwego do
spraw transportu, a PKP SA, według wartości nominalnej tych udziałów.

Art. 3c. (uchylony).

Ustawa o Funduszu Kolejowym art. 3

Poprzedni

Art. 2. Fundusz tworzy się w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Nastepny

Art. 4. Środki przeznaczone na finansowanie zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, mogą być przekazywane tylko na rzecz zarządców infrastruktury kolejowej zapewniających przewoźnikom kolejowym ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym
  • Wejscie w życie 9 luty 2006
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka