Art. 39. 1. PKP SA gospodaruje mieniem, w szczególności przez wnoszenie do
spółek, sprzedaż, oddawanie do odpłatnego korzystania w drodze umów prawa
cywilnego, a także przez zbywanie mienia zbędnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3a.
2. Gospodarowanie budynkami mieszkalnymi i lokalami mieszkalnymi regulują
przepisy rozdziału 7 oraz przepisy art. 81.
3. Mienie PKP SA może być przekazane nieodpłatnie, w drodze umowy, na
własność jednostkom samorządu terytorialnego, na cele związane z inwestycjami
infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek
w dziedzinie transportu.
3a. Grunty pozostałe po zlikwidowanych liniach kolejowych lub bocznicach
kolejowych wraz z zabudowaną infrastrukturą mogą być przekazane w użyczenie
jednostkom samorządu terytorialnego na cele transportowe za zgodą ministra
właściwego do spraw transportu wyrażoną w drodze decyzji.
3b. Z wnioskiem o wyrażenie zgody na użyczenie, o którym mowa w ust. 3a,
może wystąpić PKP SA, określając we wniosku:
1) przedmiot rozporządzenia z wyszczególnieniem danych ewidencyjnych
identyfikujących grunt;
2) jednostkę samorządu terytorialnego, na rzecz której nastąpi użyczenie;
3) uzasadnienie czynności prawnej.
3c. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3b, dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające prawo do gruntu;
2) projekt umowy użyczenia;
3) inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku.
4. Mienie, którego zagospodarowanie, na zasadach określonych w ust. 1 i ust. 2,
nie jest możliwe, a względy ekonomiczne nie uzasadniają jego utrzymywania, może
zostać zlikwidowane lub przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa, jednostkom
samorządu terytorialnego lub państwowym jednostkom organizacyjnym.
4a. Nieruchomości PKP SA mogą być:
1) zbywane w trybie bezprzetargowym według ceny rynkowej na rzecz Skarbu
Państwa w celu włączenia do Zasobu Nieruchomości, o którym mowa w ustawie
z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2018 r.
poz. 2363 oraz z 2019 r. poz. 1309), do Zasobu Spółki Celowej, o której mowa
w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U.
poz. 1089 oraz z 2019 r. poz. 630 i 2020), w tym na własność tej Spółki;
2) przedmiotem zamiany z nieruchomościami, w stosunku do których:
a) na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie
Nieruchomości, Krajowy Zasób Nieruchomości wykonuje prawo własności
i inne prawa rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa,
b) na mocy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie
Komunikacyjnym, Spółka Celowa wykonuje prawo własności i inne prawa
rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa,
c) Spółka Celowa, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o
Centralnym Porcie Komunikacyjnym, jest właścicielem.
5. PKP SA może pomniejszyć kapitał zapasowy o wartość księgową netto
przekazywanego mienia w postaci środków trwałych.

Art. 39a. 1. W 2010 r. PKP SA wniesie w formie wkładu niepieniężnego do
spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o., zwanej dalej „PR”, nieruchomości niezbędne
do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich,
określone uchwałą walnego zgromadzenia PKP SA, według wartości skorygowanej
aktywów netto, nie wyższej niż 300 mln zł.
2. Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw
transportu, nabędzie ze środków, o których mowa w art. 3b ust. 1 ustawy z dnia
16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 510 oraz z 2019 r.
poz. 1123), od PKP SA udziały objęte w kapitale zakładowym PR w zamian za
wniesiony wkład niepieniężny, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia zarejestrowania podwyższonego kapitału zakładowego w PR z tytułu wniesienia tego wkładu.
3. Z dniem nabycia przez Skarb Państwa od PKP SA udziałów w kapitale
zakładowym PR podlegają one nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządów
województw proporcjonalnie do liczby objętych przez nie udziałów w PR zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 33u ust. 3 ustawy.
4. Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie po nabyciu przez Skarb
Państwa udziałów w kapitale zakładowym PR zawiadomi, w formie pisemnej, zarządy
województw o dniu objęcia przez samorządy województw udziałów w kapitale
zakładowym PR i liczbie tych udziałów oraz informację o tym poda do publicznej
wiadomości w formie komunikatu ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Art. 39b. 1. Mienie PKP SA lub mienie spółek, o których mowa w art. 14 ust. 1
i art. 15 ust. 1, będące pojazdem historycznym w rozumieniu art. 4 pkt 6h ustawy z
dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym można nieodpłatnie przekazać w
drodze umowy darowizny na rzecz organizacji pozarządowej posiadającej osobowość
prawną oraz status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019
r. poz. 688, 1570 i 2020) lub posiadającej świadectwo bezpieczeństwa lub certyfikat
bezpieczeństwa, o których mowa w art. 4 pkt 18 i 18a ustawy z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym, oraz co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie
sprawowania opieki nad zabytkami ruchomymi, będącymi wytworami techniki
kolejowej, realizowanej w sposób określony w art. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2067 i 2245 oraz z
2019 r. poz. 730 i 1696).
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) określenie celu darowizny;
2) wykaz darowanego mienia;
3) oświadczenie obdarowanego o posiadaniu co najmniej pięcioletniego
doświadczenia w zakresie sprawowania opieki nad zabytkami ruchomymi,
będącymi wytworami techniki kolejowej, realizowanej w sposób określony w
art. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4) zobowiązanie obdarowanego do nierozporządzania darowanym mieniem bez
zgody darczyńcy;
5) zobowiązanie obdarowanego do utrzymania darowanego mienia w stanie
niepogorszonym;
6) określenie zasad odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
umowy, w tym nakładania kary umownej za niewykonanie zobowiązań, o
których mowa w pkt 4 i 5, w wysokości nie niższej niż trzykrotność wartości
rynkowej darowanego mienia ustalonej na dzień zawarcia umowy;
7) zobowiązanie obdarowanego do poddania się kontrolom darowanego mienia na
żądanie darczyńcy.
3. Informacje o zawarciu umowy, o której mowa w ust. 1, w tym wykaz
darowanego mienia, udostępnia się na stronie internetowej darczyńcy.

Art. 39c. 1. Mienie PKP SA albo PLK SA będące materiałami lub urządzeniami
uzyskanymi w wyniku remontu, odnowienia, modernizacji lub likwidacji
infrastruktury kolejowej można nieodpłatnie przekazać w drodze umowy darowizny
na rzecz jednostki samorządu terytorialnego albo organizacji pozarządowej,
zarządzającej drogą kolejową, o której mowa w art. 17d ust. 2 pkt 1 lit. a, lit. b tiret
drugie i lit. c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, w celu jej
utrzymania lub poprawy stanu technicznego.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) określenie celu darowizny;
2) wykaz darowanego mienia;
3) zobowiązanie obdarowanego do nierozporządzania darowanym mieniem bez
zgody darczyńcy;
4) określenie zasad odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
umowy, w tym nakładania kary umownej za niewykonanie zobowiązania, o
którym mowa w pkt 3, w wysokości nie niższej niż trzykrotność wartości
rynkowej darowanego mienia ustalonej na dzień zawarcia umowy;
5) zobowiązanie obdarowanego do poddania się kontrolom darowanego mienia na
żądanie darczyńcy.
3. Informacje o zawarciu umowy, o której mowa w ust. 1, w tym wykaz
darowanego mienia, udostępnia się na stronie internetowej darczyńcy.

Art. 39d. Mienie PKP SA lub PLK SA, inne niż określone w art. 39b, będące
jednocześnie zabytkiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r.
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami może zostać oddane w drodze umowy do
korzystania, w tym nieodpłatnego, jednostce samorządu terytorialnego lub organizacji
pozarządowej posiadającej osobowość prawną oraz status organizacji pożytku
publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, oraz co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie
sprawowania opieki nad zabytkami będącymi wytworami techniki kolejowej,
realizowanej w sposób określony w art. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami. Przepisy art. 39b ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” art. 39

Poprzedni

Art. 38. Zwalnia się od podatku dochodowego dochód PKP lub PKP SA z tytułu nieodpłatnego nabycia praw majątkowych, o których mowa w art. 34, 37 i art. 37a, oraz zwolnienia z długu, o którym mowa w a...

Nastepny

Art. 40. 1. Zbycie przez PKP SA składników aktywów trwałych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości następuje w drodze przetargu, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. PKP SA może zbyć ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
  • Wejscie w życie 27 października 2000
  • Ost. zmiana ustawy 9 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka