Art. 38. 1. Świadczeniobiorcom przysługuje, na zasadach określonych
w ustawie, zaopatrzenie w wyroby medyczne, na zlecenie osoby uprawnionej, oraz ich naprawa.
2. Udział środków publicznych w cenie wyrobu medycznego nie może być
niższy niż kwota stanowiąca 50% jego limitu finansowania ze środków publicznych,
określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 4.
3. Limit finansowania ze środków publicznych określony dla naprawy wyrobu
medycznego może być wykorzystany przez świadczeniobiorcę do dokonania naprawy
tego wyrobu w ustalonym dla niego okresie użytkowania. W przypadku dokonania
naprawy i wykorzystaniu części lub całości tego limitu okres użytkowania wyrobu
medycznego ulega wydłużeniu proporcjonalnie do wykorzystanej części limitu
naprawy, z zaokrągleniem w dół do pełnego miesiąca.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wykaz
wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie:
1) osoby uprawnionej,
2) pielęgniarki i położnej
– z określeniem limitów ich finansowania ze środków publicznych i wysokości
udziału własnego świadczeniobiorcy w tym limicie i kryteria ich przyznawania,
3) okresy użytkowania oraz limity cen ich napraw
– uwzględniając skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania, sposób ich
wytwarzania, oraz możliwości płatnicze podmiotu zobowiązanego do finansowania
świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych.
4a. Zlecenia na zaopatrzenie i zlecenia naprawy są wystawiane w postaci
papierowej, przy czym jedno zlecenie może dotyczyć wyrobu medycznego
określonego tą samą grupą i liczbą porządkową, a w przypadku soczewek
okularowych korekcyjnych – tą samą grupą, które zostały określone w przepisach
wydanych na podstawie ust. 4.
4b. (uchylony)
5. Zlecenie na zaopatrzenie zawiera w szczególności:
1) dane świadczeniobiorcy:
a) imię albo imiona i nazwisko,
b (uchylona)
c) numer PESEL, a w przypadku jego braku – datę urodzenia, płeć oraz serię i
numer paszportu albo numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość,
d) informacje o uprawnieniach dodatkowych;
2) dane podmiotu, w ramach którego wystawiono zlecenie;
3) dane osoby uprawnionej do wystawienia zlecenia;
4) dane świadczeniodawcy realizującego zlecenie;
5) określenie wyrobu medycznego będącego przedmiotem zaopatrzenia wraz z
uzasadnieniem obejmującym jednostkowe dane medyczne świadczeniobiorcy;
6) dodatkowe wskazania;
7) potwierdzenie uprawnienia do zaopatrzenia wnioskowanym wyrobem medycznym;
8) potwierdzenie wydania wyrobu medycznego u świadczeniodawcy, w tym dane
wydanego wyrobu medycznego;
9) dane osoby odbierającej wyrób medyczny:
a) imię albo imiona i nazwisko,
b) (uchylona)
c) numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer paszportu albo
numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
5a. (uchylony)
5b. (uchylony)
5c. (uchylony)
5d. (uchylony)
5e. (uchylony)
6. Zlecenie naprawy zawiera w szczególności:
1) dane świadczeniobiorcy:
a) imię albo imiona i nazwisko,
b) (uchylona)
c) numer PESEL, a w przypadku jego braku – datę urodzenia, płeć oraz serię i
numer paszportu albo numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2) określenie wyrobu medycznego będącego przedmiotem naprawy wraz z
uzasadnieniem obejmującym jednostkowe dane medyczne świadczeniobiorcy;
3) dane świadczeniodawcy realizującego zlecenie;
4) potwierdzenie uprawnienia do naprawy wyrobu medycznego;
5) potwierdzenie naprawy wyrobu medycznego u świadczeniodawcy, w tym dane
naprawionego wyrobu medycznego;
6) dane osoby odbierającej naprawiony wyrób medyczny:
a) imię albo imiona i nazwisko,
b) (uchylona)
c) numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer paszportu albo
numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
6a. (uchylony)
6b. (uchylony)
6c. Zlecenie na zaopatrzenie i zlecenie naprawy wystawia się zgodnie ze wzorem:
1) określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 7;
2) uproszczonym, jeżeli został określony, a potwierdzenie posiadania prawa do
świadczeń opieki zdrowotnej i weryfikacja zlecenia następują za pośrednictwem
serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu.
6d. Zlecenie na zaopatrzenie i zlecenie naprawy wystawiane zgodnie ze wzorem
uproszczonym zawiera co najmniej numer PESEL świadczeniobiorcy, a w przypadku
jego braku – datę urodzenia, płeć oraz serię i numer paszportu albo serię i numer
innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres informacji zawartych w zleceniu, wzór zlecenia na zaopatrzenie oraz wzór zlecenia naprawy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego
wystawiania zleceń oraz prawidłowej ich realizacji.
7a. Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze
rozporządzenia, uproszczone wzory zlecenia na zaopatrzenie oraz uproszczone wzory
zlecenia naprawy, uwzględniając specyfikę poszczególnych wyrobów medycznych
oraz minimalny zakres danych zapewniający prawidłową realizację zleceń.
8. Podmiot realizujący zaopatrzenie w zakresie wyrobów medycznych jest
obowiązany, w ramach kontroli, o której mowa w ustawie o świadczeniach,
udostępnić podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń ze środków
publicznych, w terminie określonym przez ten podmiot, informacje o treści każdej
umowy, a także inne dokumenty oraz uzgodnienia w jakiejkolwiek formie, pomiędzy
podmiotem a dostawcą, których celem jest nabycie wyrobów medycznych.
9. Do wyrobów medycznych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów
art. 3–11, art. 12 pkt 1–3, 7, 8 i 10–13, oraz art. 13–37.
10. W celu potwierdzenia zrealizowania zaopatrzenia w zakresie wyrobów
medycznych, Fundusz może zwrócić się do świadczeniobiorcy o informację dotyczącą
udzielonego mu świadczenia przez świadczeniodawcę.

Art. 38a. (uchylony).

Art. 38b. (uchylony).

Art. 38c. 1. Zlecenia mogą być wystawiane po uprzednim osobistym badaniu
fizykalnym świadczeniobiorcy lub badaniu za pośrednictwem systemów
teleinformatycznych lub systemów łączności, a w przypadku zaopatrzenia w wyroby
medyczne przysługujące comiesięcznie – także na podstawie dokumentacji medycznej
świadczeniobiorcy.
2. Fundusz dokonuje:
1) potwierdzenia posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez
świadczeniobiorcę na etapie wystawiania zlecenia oraz na etapie jego przyjęcia
do realizacji;
2) weryfikacji zlecenia na etapie wystawienia zlecenia.
3. Weryfikacja zlecenia i potwierdzenie posiadania prawa do świadczeń opieki
zdrowotnej, o których mowa w ust. 2, odbywają się za pośrednictwem serwisów
internetowych lub usług informatycznych Funduszu, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy o świadczeniach.
4. W przypadku braku dostępu do serwisów internetowych lub usług
informatycznych Funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 137 ust. 2 ustawy o świadczeniach, weryfikacja zlecenia i potwierdzenie
posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na etapie wystawiania zlecenia są
dokonywane w siedzibie wybranego przez świadczeniobiorcę oddziału
wojewódzkiego Funduszu.
5. Weryfikacja zlecenia oznacza dokonanie:
1) sprawdzenia prawidłowości i kompletności danych zawartych w zleceniu;
2) ustalenia limitu finansowania wyrobu medycznego wskazanego w zleceniu;
3) ustalenia okresu, w którym zlecenie może zostać zrealizowane;
4) sprawdzenia innych danych, jeżeli mają wpływ na treść zlecenia;
5) nadania zleceniu indywidualnego, niepowtarzalnego numeru.
6. Weryfikacja zlecenia jest uznana za pozytywną w przypadku, gdy nie zostaną
zgłoszone zastrzeżenia do weryfikowanego zlecenia lub zlecenie zostanie opatrzone
informacją wskazującą na jego poprawność oraz zostanie ustalony limit finansowania
ze środków publicznych wyrobu medycznego wskazanego w zleceniu.
7. Realizacja zlecenia rozpoczyna się z dniem przyjęcia przez świadczeniodawcę
zlecenia do realizacji, a kończy z dniem wydania wyrobu medycznego.
8. O przyjęciu zlecenia do realizacji świadczeniodawca informuje Fundusz za
pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu, o
których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy
o świadczeniach, a w przypadku braku dostępu do nich – niezwłocznie po usunięciu
tej przeszkody.
9. Przyjęcie do realizacji zlecenia może nastąpić wyłącznie w przypadku
pozytywnej weryfikacji zlecenia, o której mowa w ust. 6.
10. Świadczeniodawca, który przyjął do realizacji zlecenie, jest obowiązany do
sprawdzenia:
1) braku upływu okresu, w którym zlecenie może zostać zrealizowane;
2) wieku świadczeniobiorcy, jeżeli ma wpływ na limit finansowania ustalony
zgodnie z ust. 6.
3) (uchylony)
4) (uchylony)
11. Świadczeniodawca w toku czynności, o której mowa w ust. 10 pkt 2, jest
obowiązany do dokonania zmiany ustalonego limitu finansowania ze środków publicznych wyrobu medycznego wskazanego w zleceniu, która doprowadzi do
zapewnienia zgodności tego limitu ze stanem prawnym i faktycznym na dzień
przyjęcia zlecenia do realizacji. Zmiana ta jest dokonywana przez świadczeniodawcę
za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy o
świadczeniach, a w przypadku braku dostępu do nich – przez świadczeniodawcę samodzielnie.
12. Jeżeli świadczeniodawcy realizującemu zlecenie zostanie przedstawiony
dokument potwierdzający uprawnienia dodatkowe świadczeniobiorcy, przysługujące
mu w dniu przyjęcia zlecenia do realizacji, zlecenie realizuje się z uwzględnieniem
tych uprawnień. Upływ wskazanego na zleceniu terminu ważności dokumentu
potwierdzającego uprawnienia dodatkowe powoduje realizację zlecenia bez
uwzględnienia tych uprawnień.
13. Jeżeli limit finansowania ze środków publicznych wyrobu medycznego lub
sposób realizacji zależą od uprawnień dodatkowych świadczeniobiorcy, zlecenie może
zostać zrealizowane na warunkach je uwzględniających, do dnia upływu wskazanego
na zleceniu terminu ważności dokumentu potwierdzającego te uprawnienia lub do dnia
porodu, jednak nie później niż do dnia upływu terminu określonego w art. 38d ust. 1 albo 3.
14. (uchylony)
15. Do potwierdzenia prawa do świadczeń stosuje się odpowiednio art. 50 ustawy
o świadczeniach.
16. W przypadku świadczeniobiorców małoletnich oraz innych osób
nieposiadających pełnej zdolności do czynności prawnych lub innych osób
niemogących wyrazić swojej woli z powodu stanu zdrowia oświadczenie, o którym
mowa w art. 50 ust. 6 ustawy o świadczeniach, składa ich przedstawiciel ustawowy,
opiekun prawny, pełnomocnik albo opiekun faktyczny w rozumieniu ustawy z dnia
6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1127, 1128, 1590, 1655 i 1696), podając imię i nazwisko, numer PESEL oraz
wskazanie dokumentu, na podstawie którego świadczeniodawca potwierdził
tożsamość osoby składającej oświadczenie, a w przypadku osób nieposiadających
numeru PESEL – dane, o których mowa w art. 188 ust. 4 pkt 9 ustawy o świadczeniach.
17. W przypadku działania przez pełnomocnika pełnomocnictwo albo jego kopię
dołącza się do realizowanego zlecenia.
18. Do weryfikacji zlecenia i potwierdzania posiadania prawa do świadczeń
opieki zdrowotnej, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.

Art. 38d. 1. Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne są wystawiane na
okres nie dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych od dnia wystawienia.
2. Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, z wyłączeniem zleceń na
wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie, w tym ich kontynuacji, mogą zostać
wystawione ze wskazaniem daty, po której mogą zostać zrealizowane, jednakże nie
wcześniej niż na 30 dni przed upływem okresu użytkowania poprzednio wydanego
wyrobu medycznego tożsamego ze wskazanym w zleceniu. Realizacja zlecenia może
nastąpić po upływie okresu użytkowania poprzednio wydanego wyrobu medycznego
tożsamego ze wskazanym w zleceniu.
3. Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie,
w tym ich kontynuacja, są wystawiane na okres nie dłuższy niż 6 kolejnych miesięcy
kalendarzowych od dnia ich wystawienia. W przypadku gdy weryfikacja zlecenia
odbyła się za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych
Funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2
ustawy o świadczeniach, stosuje się ust. 1.
4. Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie,
w tym ich kontynuacja, wystawione na więcej niż jeden miesiąc kalendarzowy mogą
być realizowane częściami obejmującymi okresy nie krótsze niż miesiąc i nie dłuższe
niż 6 miesięcy.
5. Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie, w
tym ich kontynuacja, są realizowane wyłącznie w miesiącach, na które zostały
wystawione, z wyłączeniem miesięcy, które upłynęły.
6. W przypadku gdy zlecenie przyjęte do realizacji nie może zostać zrealizowane,
świadczeniodawca zwraca, o ile to możliwe, zlecenie świadczeniobiorcy albo osobie
działającej w jego imieniu lub na jego rzecz.
7. Świadczeniodawca jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania
Funduszu, za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych
Funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy o świadczeniach, a w przypadku braku dostępu do nich – niezwłocznie po
usunięciu tej przeszkody, o zamiarze dokonania zwrotu zlecenia.
8. Zlecenie może zostać anulowane przez Fundusz:
1) na wniosek świadczeniobiorcy, którego dotyczy, albo na wniosek osoby
działającej w jego imieniu i na jego rzecz, jeżeli nie zostało przyjęte do realizacji;
2) z urzędu, jeżeli na taki sam wyrób medyczny i takie same warunki realizacji
zostało przyjęte do realizacji kolejne zlecenie, a zlecenie bezpośrednio
poprzedzające wystawione na taki sam wyrób medyczny i na takie same warunki
realizacji nie zostało przyjęte do realizacji;
3) z urzędu, jeżeli świadczeniodawca w przypadku, o którym mowa w ust. 6, nie
dokonał zwrotu zlecenia świadczeniobiorcy albo osobie działającej w jego
imieniu lub na jego rzecz lub nie dopełnił czynności, o której mowa w ust. 7.
9. Zlecenie może zostać anulowane przez osobę uprawnioną, na wniosek
świadczeniobiorcy, jeżeli nie zostało przyjęte do realizacji.
10. O anulowaniu zlecenia z urzędu i jego przyczynie Fundusz niezwłocznie
informuje świadczeniobiorcę.
11. Do anulowania zlecenia nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
12. Po zakończeniu realizacji zlecenia świadczeniodawca realizujący zlecenie
przechowuje zlecenie wraz z dokumentacją potwierdzającą dokonanie jego realizacji.
13. Przechowywanie i udostępnianie zlecenia wraz z dokumentacją, o których
mowa w ust. 12, przez świadczeniodawcę, realizującego zlecenie odbywa się zgodnie
z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119
z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).
14. Zlecenie wraz z dokumentacją, o których mowa w ust. 12, przechowuje się
przez 5 lat od dnia zakończenia realizacji zlecenia.

Ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych art. 38

Poprzedni

Art. 37. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza, w drodze obwieszczenia, wykazy refundowanych: 1) leków, 2) środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, 3) wyrobów medycznych...

Nastepny

Art. 39. 1. Lek nieposiadający pozwolenia na dopuszczenie do obrotu lub niedostępny w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i sprowadzany z zagranicy na warunkach i w trybie określonych w ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2012
  • Ost. zmiana ustawy 26 listopada 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 11 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka