Art. 35. 1. Na pisemny wniosek osoby, o której mowa w art. 33 ust. 2, podaje
się tej osobie dalsze dane identyfikujące tożsamość osób, które przekazywały o niej
informacje organom bezpieczeństwa państwa, jeżeli można je jednoznacznie
określić na podstawie dokumentów danego organu bezpieczeństwa państwa i jeżeli
w dokumentach udostępnionych do wglądu na podstawie wniosku, o którym mowa
w art. 30 ust. 1, znajdują się pseudonimy lub nazwiska tych osób.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w dokumentach
udostępnionych do wglądu na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 30 ust. 1,
znajdują się nazwiska pracowników i funkcjonariuszy, którzy zbierali lub oceniali
informacje o wnioskodawcy lub prowadzili osoby, które przekazywały organom
bezpieczeństwa państwa te informacje.
3. Odmawia się podania nazwisk oraz innych danych identyfikujących
tożsamość osób, które udzielały jedynie informacji o przestępstwach pospolitych.
4. Od odmowy udostępnienia danych identyfikujących tożsamość osób,
o których mowa w ust. 1 i 2, przysługuje odwołanie do Prezesa Instytutu Pamięci.
5. W zakresie określonym w ust. 1 i 2 przepisy art. 34 ust. 3 i 4 stosuje się
odpowiednio.

Art. 35a. 1. Wnioski, o których mowa w art. 30 ust. 1, art. 34 ust. 1 i 5, składa
się osobiście w siedzibie Instytutu Pamięci, jego oddziałach i delegaturach lub za
pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada
2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 oraz z 2019 r. poz. 1051 i
1495), pod warunkiem poświadczenia podpisu wnioskodawcy przez notariusza.
2. Osoba mająca stałe miejsce zamieszkania za granicą może złożyć wniosek
osobiście w polskiej placówce konsularnej, przy czym podpis wnioskodawcy
uwierzytelnia konsul. Wniosek taki może być również złożony za pośrednictwem
operatora pocztowego, pod warunkiem poświadczenia podpisu wnioskodawcy przez notariusza lub inną osobę uprawnioną do uwierzytelniania podpisów zgodnie z prawem państwa, w którym ta czynność zostanie dokonana.
3. Po złożeniu wniosku wnioskodawca może ustanowić pełnomocnika do
realizacji przysługujących mu praw wynikających z ustawy.
4. Uprawnienia wynikające z art. 30–35 i art. 35b może wykonywać osoba
najbliższa zmarłego w rozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu karnego, a w razie jej
braku – także krewny boczny do czwartego stopnia pokrewieństwa po złożeniu pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń
oświadczenia o braku wiedzy o osobie najbliższej zmarłego w rozumieniu art. 115
§ 11 Kodeksu karnego.
5. Jeżeli realizacja praw wynikających z art. 30–35 i art. 35b następuje przez
osobę, o której mowa w ust. 4, należy we właściwym wniosku wskazać imię
i nazwisko osoby zmarłej, której praw on dotyczy.

Art. 35b. 1. Każdy ma prawo załączyć do zbioru dotyczących go
dokumentów własne uzupełnienia, sprostowania, uaktualnienia, wyjaśnienia oraz
dokumenty lub ich kopie. Dane już zawarte w dokumentach nie ulegają zmianie.
2. Uzupełnienia, sprostowania, uaktualnienia, wyjaśnienia oraz dokumenty
lub ich kopie dołącza się do zbioru dokumentów z oznaczeniem ich w sposób
pozwalający na ich odróżnienie od dokumentów zgromadzonych przez Instytut
Pamięci w trybie art. 25.

Art. 35c. 1. Każdy ma prawo wystąpić z wnioskiem do Instytutu Pamięci
o udostępnienie do wglądu dokumentów osobowych dotyczących pracownika lub
funkcjonariusza organu bezpieczeństwa państwa.
1a. Dokumentami osobowymi są dokumenty związane z ubieganiem się o
zatrudnienie, pracą i rozwiązaniem stosunku pracy lub służby w organach
bezpieczeństwa państwa.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wnioskodawcy;
2) rodzaj i numer dokumentu tożsamości;
3) datę wydania dokumentu tożsamości oraz nazwę organu, który go wydał;
4) dane ułatwiające odnalezienie dokumentów, w szczególności imię i nazwisko
oraz informacje o miejscu pracy lub działania pracownika lub funkcjonariusza
organu bezpieczeństwa państwa, którego dotyczyć mają dokumenty.
3. Funkcjonariusze i pracownicy organów bezpieczeństwa państwa mogą
uzyskać na swój wniosek kopie dotyczących ich dokumentów osobowych i kopie
bądź uwierzytelnione odpisy, wypisy i wyciągi dokumentów finansowoksięgowych.
4. W razie późniejszego odnalezienia w archiwum Instytutu Pamięci
dokumentów osobowych dotyczących pracownika lub funkcjonariusza organu
bezpieczeństwa państwa, którymi zainteresowany był wnioskodawca, należy go
o tym poinformować oraz pouczyć o możliwości ponownego złożenia wniosku,
o którym mowa w ust. 1.

Ustawa o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu art. 35

Poprzedni

Art. 34. 1. Wydanie kopii dokumentów następuje na pisemny wniosek osoby, o której mowa w art. 33 ust. 2. 2. Na żądanie wnioskodawcy należy uwierzytelnić wydawane kopie dokumentów. 3. Wydanie kopii...

Nastepny

Art. 36. 1. Dokumenty zgromadzone przez Instytut Pamięci udostępnia się w celu: 1) wykonywania zadań ustawowych; 2) prowadzenia badań naukowych; 3) publikacji materiału prasowego, w rozumieniu prz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
  • Wejscie w życie 19 stycznia 1999
  • Ost. zmiana ustawy 31 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka