Art. 33. Do poręczeń lub gwarancji, o których mowa w art. 32 ust. 5 i ust. 6, nie
stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach
udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2018 r. poz.
1808 oraz z 2019 r. poz. 492 i 504), z wyjątkiem art. 4, art. 31, art. 44, art. 46 pkt 1
i art. 47.
Art. 33a. Wszelkie środki finansowe pochodzące z kredytów, pożyczek
i obligacji przeznaczone na cele wymienione w art. 32 ust. 2 oraz na spłatę objętych
poręczeniami lub gwarancjami Skarbu Państwa zobowiązań wraz z odsetkami oraz
innymi kosztami bezpośrednio związanymi z tymi zobowiązaniami, a także środki
finansowe gromadzone przez PKP SA na specjalnych rachunkach bankowych
przeznaczone na spłatę tych kredytów, pożyczek i wykup obligacji wraz z odsetkami,
nie podlegają egzekucji.
Art. 33b. (uchylony).
Art. 33ba. 1. Wierzytelności Skarbu Państwa wobec PKP SA z tytułu
wykonania umów gwarancji podlegają zamianie na akcje PLK SA, przez nabycie
przez Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych w kapitale zakładowym PLK SA akcji o wartości nominalnej
odpowiadającej wysokości tych wierzytelności.
2. Na wierzytelności, o których mowa w ust. 1, składają się dokonane przez
Skarb Państwa w 2002 r. wypłaty z tytułu umów gwarancji wraz z odsetkami.
3. Szczegółowe warunki zamiany wierzytelności, o których mowa w ust. 1, na
akcje PLK SA określi umowa zawarta między PKP SA a ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych, występującym w imieniu Skarbu Państwa,
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu.
4. (uchylony)
Art. 33c. 1. Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnoprawnych polega
na zawarciu przez PKP SA ugody restrukturyzacyjnej z wierzycielami wierzytelności
cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Zobowiązania cywilnoprawne objęte poręczeniami lub gwarancjami Skarbu
Państwa powstałe na skutek zaciągnięcia kredytów oraz wyemitowania obligacji nie
podlegają restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1.
3. W celu rozpoczęcia restrukturyzacji finansowej zobowiązań, o których mowa
w ust. 1, PKP SA składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek
o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego.
4. Do wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego PKP SA załącza:
1) sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy oraz sprawozdanie finansowe
sporządzone na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku;
2) spis wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych, z wyłączeniem wierzycieli
wierzytelności określonych w ust. 2, z podaniem wysokości wierzytelności
każdego z nich z podziałem na poszczególne lata, oraz listę zabezpieczeń tych
wierzytelności;
3) spis dłużników, z podaniem wysokości długu każdego z nich z podziałem na
poszczególne lata, oraz listę zabezpieczeń;
4) projekt ugody restrukturyzacyjnej lub inną ugodę zawartą z wierzycielami
wierzytelności cywilnoprawnych wraz z informacją o przebiegu jej realizacji.
Art. 33d. 1. Minister właściwy do spraw transportu wydaje decyzję o wszczęciu
postępowania restrukturyzacyjnego, zwaną dalej „decyzją restrukturyzacyjną”, po
uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Postępowanie restrukturyzacyjne może być wszczęte w terminie do dnia
31 grudnia 2003 r.
Art. 33e. 1. Jeżeli ugoda restrukturyzacyjna, o której mowa w art. 33c ust. 1, nie
zostanie zawarta w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia decyzji
restrukturyzacyjnej, minister właściwy do spraw transportu wydaje decyzję
o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
2. Do ugody restrukturyzacyjnej nie stosuje się przepisów rozdziału 8 w dziale II
Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 33f. 1. Ugoda restrukturyzacyjna jest zawarta, jeżeli opowiedzą się za nią
wierzyciele wierzytelności cywilnoprawnych mający łącznie ponad 50% ogólnej
sumy wierzytelności przysługujących wierzycielom wymienionym w spisie, o którym
mowa w art. 33c ust. 4 pkt 2.
2. Ugoda restrukturyzacyjna wiąże wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych
wymienionych w spisie, o którym mowa w art. 33c ust. 4 pkt 2.
Art. 33g. 1. Przedmiotem ugody restrukturyzacyjnej może być restrukturyzacja
zobowiązań cywilnoprawnych polegająca w szczególności na:
1) ich umorzeniu w całości lub w części;
2) rozłożeniu ich spłaty na raty;
3) odroczeniu terminu ich spłaty.
2. Warunki ugody, w zakresie ust. 1, mogą być różne dla różnych grup
wierzycieli.
Art. 33h. 1. Ugodę restrukturyzacyjną zawiera się w formie pisemnej pod
rygorem nieważności.
2. PKP SA przekazuje ugodę restrukturyzacyjną ministrowi właściwemu do
spraw transportu w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.
3. Ugoda restrukturyzacyjna może być wypowiedziana w czasie trwania
postępowania restrukturyzacyjnego tylko z ważnych powodów i tylko przez
wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych mających łącznie ponad 50% sumy
wierzytelności objętych ugodą.
4. W przypadku wypowiedzenia ugody restrukturyzacyjnej minister właściwy do
spraw transportu umarza postępowanie restrukturyzacyjne.
Art. 33i. 1. Kwota umorzonych zobowiązań cywilnoprawnych PKP SA nie
stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
2. Wysokość umorzonych zobowiązań cywilnoprawnych, z wyjątkiem odsetek,
w tym skapitalizowanych, stanowi koszt uzyskania przychodu wierzyciela PKP SA
objętego restrukturyzacją, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym:
1) w całości, gdy wierzytelność była uprzednio zaliczona do przychodów
należnych;
2) w 50%, gdy wierzytelność powstała w wyniku udzielenia kredytu lub pożyczki
przez bank lub jednostkę organizacyjną uprawnioną do udzielania kredytów
(pożyczek) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich
funkcjonowania.
Art. 33j. 1. PKP SA jest obowiązana do wykonywania postanowień ugody
restrukturyzacyjnej.
2. Wykonanie postanowień ugody restrukturyzacyjnej stanowi podstawę
zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego.
3. Decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego wydaje minister
właściwy do spraw transportu.
4. Decyzja, o której mowa w ust. 3, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Art. 33k. 1. Minister właściwy do spraw transportu umarza postępowanie
restrukturyzacyjne, jeżeli upłynął termin zakończenia restrukturyzacji określony
w decyzji restrukturyzacyjnej, a postanowienia ugody restrukturyzacyjnej nie zostały
wykonane.
2. Minister właściwy do spraw transportu może przed terminem zakończenia
postępowania restrukturyzacyjnego, określonym w decyzji restrukturyzacyjnej,
umorzyć postępowanie restrukturyzacyjne w przypadku, gdy PKP SA nie wykonuje
postanowień ugody restrukturyzacyjnej.
3. Pomimo umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego ugoda wiąże strony,
chyba że jej postanowienia stanowią inaczej.
Art. 33l. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również do spółek
utworzonych na podstawie art. 14, 15 i art. 19.
Art. 33m. 1. Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do
spraw transportu przekaże PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., zwanej dalej „PKP
PR”, tytułem rekompensaty za straty poniesione przez PKP PR w związku
z wykonywaniem przewozów pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług
publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r.
dotację w kwocie 2 160 000 000 zł, przy czym kwota:
1) 500 000 000 zł zostanie przekazana – w terminie do dnia 31 lipca 2008 r.;
2) 883 000 000 zł zostanie przekazana w równych transzach miesięcznych –
w terminie do dnia 30 listopada 2008 r.;
3) 777 000 000 zł zostanie przekazana – w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.
2. Kwoty, o których mowa w ust. 1, mogą być przekazywane zgodnie ze
szczegółowym harmonogramem określonym w umowie zawartej między ministrem
właściwym do spraw transportu a PKP PR.
3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, zwiększają kapitał zapasowy PKP PR.
Art. 33n. 1. Dotacja, o której mowa w art. 33m ust. 1, przeznaczona jest na
spłatę zobowiązań PKP PR powstałych w związku z wykonywaniem przewozów
pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych, z tym że kwota
300 000 000 zł z kwoty określonej w art. 33m ust. 1 pkt 3 przeznaczona jest na spłatę
pożyczek udzielonych PKP PR przez PKP SA na dofinansowanie regionalnych
przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku świadczenia usług
publicznych.
2. Dotacja, o której mowa w ust. 1, stanowi zaspokojenie wszelkich roszczeń
PKP PR o wypłatę rekompensaty w związku z wykonywaniem przewozów
pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych.
Art. 33o. PKP PR najpóźniej następnego dnia roboczego po otrzymaniu środków
finansowych, o których mowa w art. 33m ust. 1, dokona spłaty zobowiązań
określonych w art. 33n ust. 1 w kwocie otrzymanej z budżetu państwa.
Art. 33p. Środki pieniężne, o których mowa w art. 33m, nie podlegają egzekucji
ani nie mogą stanowić przedmiotu zabezpieczenia roszczeń.
Art. 33r. 1. PKP SA otrzyma z budżetu państwa w 2008 r. i w 2009 r., na
zasadach określonych w ustawie, pożyczki w łącznej kwocie 1 860 000 000 zł, z tym
że pożyczkę w kwocie:
1) 1 383 000 000 zł – w terminie do dnia 30 września 2008 r.;
2) 477 000 000 zł – w terminie do dnia 30 września 2009 r.
2. Pożyczki, o których mowa w ust. 1, zostaną udzielone na podstawie umów
zawartych w 2008 r. i w 2009 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych a PKP SA.
3. Pożyczki, o których mowa w ust. 1, mogą zostać przekazane PKP SA
w ratach. Pierwsza rata każdej z pożyczek nie może stanowić mniej niż 35% kwot
określonych odpowiednio w ust. 1 pkt 1 i 2, a ich przekazanie powinno nastąpić nie
później niż do dnia 30 czerwca odpowiednio 2008 r. i 2009 r.
4. Umowy, o których mowa w ust. 2, określą w szczególności terminy
przekazywania rat pożyczek, wysokość odsetek, terminy i sposób zwrotu pożyczek
wraz z odsetkami oraz innymi kosztami z nimi związanymi.
Art. 33s. 1. PKP SA niezwłocznie przeznaczy środki finansowe uzyskane
z pożyczek, o których mowa w art. 33r, na podwyższenie kapitału zakładowego PLK
SA.
2. PLK SA przeznaczy środki finansowe uzyskane w wyniku podwyższenia
kapitału zakładowego na realizację inwestycji wynikających z umów i porozumień
międzynarodowych, przygotowanie i realizację inwestycji obejmujących linie
kolejowe o znaczeniu państwowym, a także na remont i utrzymanie infrastruktury
kolejowej w celu zmniejszenia kosztów i wysokości opłat za korzystanie z niej.
Art. 33t. 1. Wykonanie zobowiązań PKP SA z tytułu pożyczek, o których mowa
w art. 33r ust. 1, wraz z odsetkami oraz innymi kosztami z nimi związanymi nastąpi
w terminach określonych w umowach, o których mowa w art. 33r ust. 2, jednak nie
później niż do dnia 31 grudnia 2009 r.
2. Zobowiązania PKP SA z tytułu udzielonych pożyczek, o których mowa
w art. 33r ust. 1, wraz z odsetkami oraz innymi kosztami z nimi związanymi mogą być
również uregulowane poprzez przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa:
1) wszystkich udziałów PKP SA w PKP PR;
2) w pozostałej części odpowiedniej ilości akcji PKP SA w PLK SA.
3. Warunkiem wykonania zobowiązań w sposób, o którym mowa w ust. 2, jest:
1) wykonanie w terminie określonym w umowie zawartej w 2008 r., o której mowa
w art. 33r ust. 2, czynności niezbędnych do przeprowadzenia przed objęciem
przez samorządy województw udziałów w kapitale zakładowym PKP PR,
wskazanych w tej umowie;
2) spłata pożyczki, o której mowa w art. 33r ust. 1 pkt 1, poprzez przeniesienie na
rzecz Skarbu Państwa udziałów PKP PR lub akcji PLK SA.
4. Przeniesienie udziałów lub akcji, o których mowa w ust. 2, nastąpi na
podstawie umów zawartych pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych a PKP SA.
5. Wykonanie zobowiązań PKP SA w sposób, o którym mowa w ust. 2, nastąpi
według wartości nominalnej udziałów lub akcji.
6. (uchylony)
7. Z dniem wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 1, zobowiązania PKP
SA związane z pożyczkami wygasają.
Art. 33u. 1. Należące do Skarbu Państwa udziały w kapitale zakładowym PKP
PR obejmują samorządy województw w dniu nabycia przez Skarb Państwa wszystkich
udziałów w kapitale zakładowym PKP PR, nie wcześniej jednak niż w dniu wejścia
w życie przepisów wydanych na podstawie ust. 3.
2. Samorządy województw obejmą udziały w kapitale zakładowym PKP PR
w liczbie określonej w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, liczbę udziałów w kapitale
zakładowym PKP PR objętych przez poszczególne samorządy województw, biorąc
pod uwagę powierzchnię województw, liczbę ich mieszkańców i długość linii kolejowych na ich terenie, według danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień
31 grudnia 2006 r., oraz średnią pracę eksploatacyjną rozumianą jako iloczyn liczby
pociągów i liczby przebytych przez nie kilometrów w zakresie regionalnych
przewozów pasażerskich wykonywanych w ostatnich 3 latach kalendarzowych.
4. Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie zawiadomi zarządy
województw o dniu objęcia przez samorządy województw udziałów w spółce PKP
PR.
5. W terminie 30 dni od dnia, o którym mowa w ust. 1, Zarząd PKP PR zwoła
pierwsze po zmianie właściciela spółki zgromadzenie wspólników, informując o tym
jednocześnie ministra właściwego do spraw transportu.
6. Minister właściwy do spraw transportu zwoła niezwłocznie pierwsze
zgromadzenie wspólników PKP PR, jeśli zarząd spółki nie zwoła go w terminie
określonym w ust. 5.
7. W przypadku zbywania udziałów w kapitale zakładowym PKP PR
wspólnikom tej spółki przysługuje prawo pierwokupu. W razie niezrealizowania
prawa pierwokupu przez wspólników prawo pierwokupu przysługuje Skarbowi
Państwa. Szczegółowe zasady oraz terminy wykonywania prawa pierwokupu przez
wspólników i Skarb Państwa określi umowa spółki.
Art. 33w. 1. W latach 2020–2024 minister właściwy do spraw finansów
publicznych może przekazać PLK SA, na wniosek ministra właściwego do spraw
transportu, skarbowe papiery wartościowe z przeznaczeniem na podwyższenie
kapitału zakładowego PLK SA.
2. Łączna wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych, o których
mowa w ust. 1, nie może przekroczyć w:
1) 2020 r. – 4 900 000 000 zł;
2) 2021 r. – 2 300 000 000 zł;
3) 2022 r. – 1 200 000 000 zł;
4) 2023 r. – 1 200 000 000 zł;
5) 2024 r. – 1 700 000 000 zł.
3. Akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PLK SA zostaną objęte przez
Skarb Państwa.
Art. 33x. Do podwyższenia kapitału zakładowego PLK SA stosuje się przepisy
ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.
Art. 33y. 1. Minister właściwy do spraw budżetu określi w liście emisyjnym
warunki emisji skarbowych papierów wartościowych oraz sposób realizacji świadczeń
z nich wynikających.
2. List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
3) jednostkową wartość nominalną w złotych;
4) cenę i sposób jej ustalenia;
5) stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6) określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz należności
ubocznych;
7) datę, od której nalicza się oprocentowanie skarbowych papierów wartościowych
tej emisji;
8) termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego
wykupu.
3. Emisja skarbowych papierów wartościowych następuje z dniem
zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów
wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych papierów
wartościowych.
4. Do emisji skarbowych papierów wartościowych nie stosuje się przepisów
art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej
ustawy.
Art. 33z. 1. Skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w art. 33w ust. 1,
PLK SA może posiadać do terminu ich wykupu albo podejmować czynności w zakresie rozporządzania nimi za zgodą ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może udzielić zgody na
rozporządzanie skarbowymi papierami wartościowymi, o których mowa w art. 33w
ust. 1, uwzględniając w szczególności konieczność zapewnienia stabilności finansów
publicznych oraz poziom deficytu i długu sektora finansów publicznych oraz sektora
instytucji rządowych i samorządowych w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie
europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej
(Dz. Urz. UE L 174 z 26.06.2013, str. 1 i Dz. Urz. UE L 207 z 04.08.2015, str. 35).
3. Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych mogą być
przeznaczone wyłącznie na finansowanie inwestycji realizowanych przez PLK SA
w ramach programów wieloletnich, o których mowa w przepisach ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Art. 33za. 1. W roku 2020 minister właściwy do spraw aktywów państwowych
przekazuje, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, środki z budżetu
państwa, w wysokości 850 000 tys. zł, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału
zakładowego PLK SA.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na inwestycje kapitałowe
realizowane przez PLK SA, polegające na podwyższeniu kapitału zakładowego spółek
zależnych PLK SA w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych i objęciu przez PLK
SA nowo utworzonych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym.
3. Środki pochodzące z podwyższenia kapitału zakładowego, o którym mowa
w ust. 2, spółki zależne PLK SA przeznaczają na zakup środków trwałych w postaci
maszyn i urządzeń lub nieruchomości w celu zwiększenia potencjału realizowanych
przez nie inwestycji.
Art. 33zb. 1. W roku 2020 minister właściwy do spraw aktywów państwowych
przekazuje, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, środki z budżetu państwa, w wysokości 1 000 000 tys. zł, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału
zakładowego PLK SA.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na zadania w zakresie
budowy, przebudowy, rozbudowy lub modernizacji przystanków kolejowych oraz
infrastruktury towarzyszącej, realizowane w ramach programów wieloletnich,
o których mowa w art. 136 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Art. 33zc. 1. Akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PLK SA obejmuje
Skarb Państwa.
2. Do podwyższenia kapitału zakładowego PLK SA stosuje się przepisy Kodeksu
spółek handlowych.
Art. 32. 1. PKP SA w latach 2001–2004 wyemituje obligacje na podstawie przepisów o obligacjach o wartości nominalnej do 6 000 000 000 zł. 2. Środki pochodzące z emisji obligacji, o których mowa w us...
Art. 34. 1. Grunty będące własnością Skarbu Państwa, znajdujące się w dniu 5 grudnia 1990 r. w posiadaniu PKP, co do których PKP nie legitymowało się dokumentami o przekazaniu mu tych gruntów w form...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców