Art. 32. 1. PKP SA w latach 2001–2004 wyemituje obligacje na podstawie
przepisów o obligacjach o wartości nominalnej do 6 000 000 000 zł.
2. Środki pochodzące z emisji obligacji, o których mowa w ust. 1, o wartości
nominalnej do 3 900 000 000 zł mogą być przeznaczone, z zastrzeżeniem ust. 4
i ust. 13, wyłącznie na:
1) w pierwszej kolejności – spłatę kredytów lub pożyczek wraz z odsetkami od tych
kredytów lub pożyczek oraz innymi kosztami, o których mowa w ust. 6;
2) świadczenia przedemerytalne dla osób zwolnionych z PKP w 2000 r., wypłacane
w latach 2000–2001, jednorazowe odprawy pieniężne dla pracowników
zwalnianych w latach 2000–2002 z podmiotów wymienionych w art. 48,
jednorazowe szkolenia, doradztwo zawodowe i społeczne dla pracowników,
o których mowa w art. 56 ust. 1, oraz świadczenia socjalne z tytułu udzielonego
urlopu kolejowego – w kwocie do 1 100 000 000 zł;
3) spłatę zobowiązań oraz zapewnienie ciągłości procesu eksploatacyjnego, w tym
zakup materiałów i usług, zakupy i remonty kolejowych pojazdów szynowych,
modernizację urządzeń związanych z ruchem kolejowym i bezpieczeństwem
ruchu kolejowego, w tym inwestycje – w kwocie do 1 450 000 000 zł, w tym:
a) spłatę zobowiązań wobec przedsiębiorstw utworzonych z zakładów
i jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca
1991 r. do dnia 31 grudnia 1993 r. oraz zakup usług od tych przedsiębiorstw
– w kwocie do 450 000 000 zł,
b) spłatę zobowiązań wobec przedsiębiorstw energetycznych oraz zakup
energii i paliwa trakcyjnego – w kwocie do 300 000 000 zł,
c) spłatę zobowiązań eksploatacyjnych i inwestycyjnych związanych
z modernizacją urządzeń ruchu kolejowego i bezpieczeństwem tego ruchu
oraz zakupy kolejowych pojazdów szynowych – w kwocie do
700 000 000 zł;
4) pokrycie zobowiązań głównych według stanu na dzień 31 grudnia 1998 r.
z tytułu zobowiązań publicznoprawnych oraz zakupu materiałów i usług,
w szczególności leków i środków opatrunkowych jednostek kolejowej służby
zdrowia, wydzielonych z PKP w celu utworzenia z nich samodzielnych
publicznych zakładów opieki zdrowotnej – w kwocie do 45 000 000 zł;
5) pokrycie kosztów usług świadczonych przez doradców prywatyzacyjnych dla
PKP SA – w kwocie do 6 000 000 zł;
6) pokrycie kosztów emisji obligacji, z wyjątkiem kosztów wykupu obligacji oraz
płatności z tytułu odsetek lub dyskonta;
7) spłatę zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części
finansowanej przez ubezpieczonych oraz ubezpieczenie zdrowotne wraz
z odsetkami – w kwocie do 420 000 000 zł;
8) dofinansowanie deficytowych regionalnych przewozów pasażerskich
wykonywanych przez PKP lub PKP SA albo spółki utworzone przez PKP lub
PKP SA.
3. Wydatki na realizację celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2–8, mogą być
poniesione wyłącznie w zakresie, w jakim realizacja tych celów nie została
sfinansowana środkami z kredytów lub pożyczek, o których mowa w ust. 6.
4. W razie niewykorzystania środków finansowych w ramach poszczególnych
zadań określonych w ust. 2 pkt 2–8, upoważnia się ministra właściwego do spraw
transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,
do ich przesuwania w ramach tych zadań.
5. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, może udzielić, w imieniu Skarbu Państwa, poręczenia lub gwarancji
spłaty zobowiązań PKP SA wynikających z obligacji.
5a. Emisja obligacji oraz zaciąganie kredytów lub pożyczek, o których mowa
w ust. 6, przekraczająca kwotę 3 900 000 000 zł, wymaga zgody ministra właściwego
do spraw finansów publicznych.
5b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przed wyrażeniem zgody,
o której mowa w ust. 5a, dokona oceny zasadności takiej emisji, kosztów jej obsługi
oraz możliwości spłaty przez PKP SA zobowiązań powstałych z tytułu emisji
obligacji, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł finansowania spłaty tych
zobowiązań, w tym przychodów z prywatyzacji spółek, o których mowa w art. 14
i art. 19.
5c. Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie może wyrazić zgody,
o której mowa w ust. 5a, jeżeli po dokonaniu oceny, o której mowa w ust. 5b, wynikać
będzie, że PKP SA nie będzie w stanie wykonać zobowiązań z tytułu emisji obligacji
objętych poręczeniami lub gwarancjami Skarbu Państwa.
6. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, może udzielić, w imieniu Skarbu Państwa, poręczenia lub gwarancji spłaty za PKP lub PKP SA kredytu lub pożyczki i związanych z nimi odsetek albo
gwarancji spłaty kredytu lub pożyczki, udzielonych przez bank będący nierezydentem
lub zagraniczną instytucję finansową, wraz z odsetkami od tego kredytu lub pożyczki
oraz innymi kosztami, jeżeli wymagają tego zasady lub zwyczaje międzynarodowe,
przeznaczonych na realizację celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2–8.
7. PKP lub PKP SA występuje do ministra właściwego do spraw finansów
publicznych z wnioskiem o udzielenie poręczenia lub gwarancji w przypadkach,
o których mowa w ust. 5 i ust. 6.
8. Poręczenia i gwarancje, o których mowa w ust. 5 i ust. 6, mogą być udzielone
do wysokości 100% wysokości kwoty objętej poręczeniem lub gwarancją oraz do
wysokości 100% odsetek od tej kwoty wraz z innymi kosztami, jeżeli wymagają tego
zasady lub zwyczaje międzynarodowe.
9. Łączna kwota kredytów lub pożyczek, o których mowa w ust. 6, nie może
przekroczyć kwoty 3 000 000 000 zł.
10. Jeżeli kredyt lub pożyczka, o których mowa w ust. 6, udzielone przez bank
będący nierezydentem lub zagraniczną instytucję finansową, na cele określone
w ust. 2 pkt 2–8, jest kredytem lub pożyczką o terminie spłaty dłuższym niż 2 lata, to
wartość nominalna obligacji przewidzianych do emisji, o której mowa w ust. 1, ulega
pomniejszeniu o kwotę kapitału kredytu lub pożyczki objętych poręczeniem lub
gwarancją Skarbu Państwa.
11. Łączne wydatki na finansowanie celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2–8,
ponoszone ze źródeł, o których mowa w ust. 1 lub w ust. 6, nie mogą przekroczyć
kwoty 3 900 000 000 zł, a w przypadku wyrażenia przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych zgody, o której mowa w ust. 5a, kwoty 6 000 000 000 zł.
12. Środki pochodzące z emisji obligacji będą przechowywane na, specjalnie
otwartym w tym celu, oprocentowanym rachunku bankowym PKP SA w Banku
Gospodarstwa Krajowego. Umowa rachunku bankowego wymaga akceptacji ministra
właściwego do spraw finansów publicznych.
13. Ze środków pochodzących z emisji obligacji, o których mowa w ust. 1, oraz
kredytów lub pożyczek, o których mowa w ust. 6, mogą być spłacone kredyty lub
pożyczki wraz z odsetkami od tych kredytów lub pożyczek i innymi kosztami,
udzielone PKP przez banki lub zagraniczne instytucje finansowe, przeznaczone na
realizację celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2–7.
14. Umowę poręczenia lub gwarancji oraz umowę o udzielenie poręczenia lub
gwarancji podpisuje, w imieniu Skarbu Państwa, z upoważnienia Rady Ministrów,
minister właściwy do spraw finansów publicznych.
15. Zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu poręczenia lub
gwarancji stanowi w szczególności przewłaszczenie akcji lub udziałów w spółkach,
o których mowa w art. 14, 15 i art. 19, na rzecz Skarbu Państwa, reprezentowanego
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
16. Do czasu ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 15,
zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu poręczenia lub gwarancji
mogą stanowić, w szczególności weksle własne in blanco, wystawione przez PKP lub
PKP SA, lub akt notarialny, w którym PKP lub PKP SA podda się egzekucji na rzecz
Skarbu Państwa w zakresie wynikającym z poręczenia lub gwarancji.
17. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia,
spośród spółek, o których mowa w art. 14, 15 lub 19, spółki, których akcje i udziały
zostaną przeznaczone na zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu
poręczeń i gwarancji, o których mowa w ust. 5 i 6; wartość ustanowionych
zabezpieczeń określa się z uwzględnieniem wartości księgowej spółek, a w przypadku
spółki PLK SA z uwzględnieniem wartości nominalnej jej akcji.
18. (uchylony)

Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” art. 32

Poprzedni

Art. 31. Przy sprzedaży wierzytelności PKP SA stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495) o zmianie wierzyciela, z tym że sprzedaż nie...

Nastepny

Art. 33. Do poręczeń lub gwarancji, o których mowa w art. 32 ust. 5 i ust. 6, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
  • Wejscie w życie 27 października 2000
  • Ost. zmiana ustawy 9 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka