Art. 32. 1. Uchwałę w sprawie dopuszczenia instrumentów finansowych do
obrotu na rynku regulowanym podejmuje zarząd spółki prowadzącej rynek
regulowany w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
2. W przypadku gdy złożony wniosek jest niekompletny lub konieczne jest
uzyskanie dodatkowych informacji, odpowiednio zarząd lub rada nadzorcza spółki
prowadzącej rynek regulowany może – w zakresie niezbędnym do stwierdzenia, czy
instrumenty finansowe będące przedmiotem wniosku spełniają kryteria i warunki, o
których mowa w art. 28 ust. 2 pkt 1 – żądać uzupełnienia wniosku lub przedstawienia
tych informacji. W takim przypadku bieg terminów, o których mowa w ust. 1 i 3,
zaczyna się w momencie spełnienia żądania przez wnioskodawcę.
3. Zarząd spółki prowadzącej rynek regulowany odmawia dopuszczenia
instrumentów finansowych do obrotu na rynku regulowanym, jeżeli nie są spełnione
kryteria i warunki, o których mowa w art. 28 ust. 2 pkt 1. W przypadku odmowy,
wnioskodawcy przysługuje odwołanie do rady nadzorczej spółki prowadzącej rynek
regulowany, w terminie określonym w regulaminie rynku regulowanego.
Rozpatrzenie odwołania następuje w terminie miesiąca od dnia jego złożenia.
4. Uchwałę rady nadzorczej spółki prowadzącej rynek regulowany
nieuwzględniającą odwołania wnioskodawca może zaskarżyć do sądu właściwego
miejscowo dla siedziby spółki prowadzącej rynek regulowany, w terminie 14 dni od
dnia powzięcia wiadomości o uchwale, jeżeli odmowa dopuszczenia narusza
postanowienia regulaminu rynku regulowanego. Wyrok sądu uwzględniający
powództwo zastępuje uchwałę o dopuszczeniu instrumentów finansowych do obrotu
na rynku regulowanym.
5. Obligacje zamienne, obligacje z prawem pierwszeństwa lub warranty
subskrypcyjne mogą być dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych notowań, pod
warunkiem, że akcje emitowane w celu realizacji uprawnień wynikających z tych
papierów wartościowych są jednocześnie objęte wnioskiem o dopuszczenie do obrotu
na tym rynku albo są już notowane na tym samym lub na innym rynku oficjalnych
notowań lub na rynku regulowanym w innym państwie członkowskim.
6. Spółka, której akcje są dopuszczone do obrotu na danym rynku oficjalnych
notowań, ma obowiązek złożyć wniosek o dopuszczenie do obrotu na tym rynku akcji
tego samego rodzaju nowej emisji, będących przedmiotem oferty publicznej, nie
później niż w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia subskrypcji, albo ustania
ograniczenia ich zbywalności – jeżeli takie ograniczenie było ustanowione.
Art. 32a. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany jest obowiązana
archiwizować dokumenty i inne nośniki informacji związane z prowadzeniem rynku regulowanego lub platformy aukcyjnej, w tym regulaminy, procedury oraz inne regulacje wewnętrzne.
2. Spółka prowadząca rynek regulowany jest obowiązana archiwizować
dokumenty oraz inne nośniki informacji, o których mowa w ust. 1, w sposób
zabezpieczający je przed zniszczeniem, utratą lub modyfikacją.
3. Obowiązek archiwizowania, o którym mowa w ust. 1, wygasa z upływem 5
lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokumenty lub
nośniki informacji zostały sporządzone lub otrzymane, a w przypadku regulaminów,
procedur oraz innych regulacji wewnętrznych – z upływem 5 lat, licząc od pierwszego
dnia roku następującego po roku, w którym przestały one obowiązywać.
Art. 32b. 1. Ilekroć w niniejszym oddziale jest mowa o:
1) podmiocie finansowym – rozumie się przez to podmiot, który jest:
a) firmą inwestycyjną,
b) bankiem lub instytucją kredytową w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Prawo bankowe,
c) zakładem ubezpieczeń,
d) towarzystwem funduszy inwestycyjnych, funduszem inwestycyjnym
otwartym, specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym,
funduszem inwestycyjnym zamkniętym, alternatywną spółką inwestycyjną,
zarządzającym ASI, spółką zarządzającą, funduszem zagranicznym,
unijnym AFI lub zarządzającym z UE w rozumieniu ustawy o funduszach
inwestycyjnych,
e) funduszem emerytalnym lub towarzystwem emerytalnym w rozumieniu
ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych,
f) CCP,
g) centralnym depozytem papierów wartościowych;
2) podmiocie niefinansowym – rozumie się przez to podmiot, o którym mowa
w art. 2 pkt 1 rozporządzenia 2017/591.
2. W przypadku gdy działania CCP są podejmowane na podstawie regulaminów
i procedur ustanowionych na podstawie odpowiednich przepisów prawa, w tym
zgodnie z procedurą na wypadek niewykonania zobowiązania przez uczestnika
rozliczającego, o której mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia 648/2012, CCP nie jest
uznawany za podmiot finansowy.
Art. 32c. 1. Komisja, w drodze decyzji, może ustalić limity otwartych pozycji
dla towarowych instrumentów pochodnych zgodnie z przepisami rozdziału III
rozporządzenia 2017/591. Komisja wskazuje termin wykonania decyzji, nie krótszy
niż miesiąc od dnia jej ogłoszenia.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, przepisy ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego. Informacje o ich wydaniu Komisja
przekazuje niezwłocznie do publicznej wiadomości za pośrednictwem agencji
informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej.
4. Limity pozycji, o których mowa w ust. 1, nie mają zastosowania do pozycji
otwartych przez podmiot niefinansowy lub pozycji otwartych na jego rachunek, jeżeli
można je zakwalifikować jako zmniejszające ryzyko bezpośrednio związane
z działalnością handlową tego podmiotu niefinansowego. Podmiot niefinansowy
składa do Komisji wniosek o uznanie pozycji w towarowych instrumentach
pochodnych za zmniejszającą ryzyko bezpośrednio związane z jego działalnością
handlową zgodnie z art. 8 rozporządzenia 2017/591. Pozycję zmniejszającą ryzyko
związane bezpośrednio z działalnością handlową podmiotu niefinansowego określa
się zgodnie z art. 7 rozporządzenia 2017/591.
5. Limity pozycji określają maksymalną wielkość pozycji netto w towarowych
instrumentach pochodnych, które podmiot finansowy lub niefinansowy może
posiadać, znajdujących się w obrocie w systemie obrotu instrumentami finansowymi
lub znajdujących się poza systemem obrotu instrumentami finansowymi, o ile są
ekonomicznie równoważne z tymi, które znajdują się w obrocie w systemie obrotu
instrumentami finansowymi.
6. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja zasięga opinii
Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, a także:
1) Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki – w przypadku gdy instrumentem
bazowym towarowego instrumentu pochodnego jest paliwo lub energia
w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U.
z 2019 r. poz. 755, z późn. zm.);
2) ministra właściwego do spraw rynków rolnych – w przypadku gdy instrumentem
bazowym towarowego instrumentu pochodnego jest produkt rolny;
3) właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej obejmującym
sprawy produkcji, wydobycia lub obrotu określonym towarem, innym niż
określony w pkt 1 i 2 – w przypadku gdy instrumentem bazowym towarowego
instrumentu pochodnego jest towar inny niż określony w pkt 1 i 2.
7. Komisja, po zasięgnięciu opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd
i Papierów Wartościowych, może zmienić ustalony limit pozycji zgodnie z opinią tego
Urzędu. W przypadku nieuwzględnienia opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd
i Papierów Wartościowych Komisja przekazuje mu swoje stanowisko wraz
z uzasadnieniem i publikuje to stanowisko wraz z uzasadnieniem na swojej stronie
internetowej.
8. Limity pozycji ustalone przez Komisję podlegają przeglądowi w przypadku
istotnej zmiany na rynku wpływającej na wartości, na podstawie których są ustalane.
W takim przypadku Komisja ustala nowy limit pozycji zgodnie z przepisami rozdziału
III rozporządzenia 2017/591. Do ponownego ustalenia limitu pozycji stosuje się
przepisy ust. 1–7.
9. W przypadku gdy jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia płynności
rynku i prawidłowości funkcjonowania tego rynku, Komisja może, w decyzji, o której
mowa w ust. 1, ustalić limity pozycji niższe od określanych zgodnie z przepisami
rozdziału III rozporządzenia 2017/591. Limity takie nie mogą zostać wprowadzone na
dłużej niż 6 miesięcy. W przypadku gdy jest to uzasadnione koniecznością
zapewnienia płynności rynku i prawidłowości funkcjonowania tego rynku, Komisja
może przedłużyć okres obowiązywania niższego limitu pozycji o kolejne 6 miesięcy.
10. W przypadku ustalenia przez Komisję limitów pozycji zgodnie
z ust. 9 Komisja informuje o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów
Wartościowych. W przypadku jego negatywnej opinii Komisja może zmienić ustalony limit pozycji zgodnie z tą opinią. W przypadku nieuwzględnienia opinii tego Urzędu Komisja publikuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem na swojej stronie internetowej.
11. W przypadku gdy wolumen obrotu towarowego instrumentu pochodnego
znajdującego się w systemie obrotu instrumentami finansowymi w więcej niż jednym
państwie członkowskim jest największy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
Komisja ustala jednolity limit pozycji, który ma być stosowany do wszystkich
transakcji w ramach tego towarowego instrumentu pochodnego. Komisja, ustalając
jednolity limit pozycji oraz zmiany tego limitu, przeprowadza konsultacje
z właściwymi organami nadzoru innych państw członkowskich, sprawującymi w tych
państwach nadzór nad systemami obrotu instrumentami finansowymi, w których obrót
tym towarowym instrumentem pochodnym jest znaczny.
12. W przypadku gdy jednolity limit pozycji ustalony przez właściwy organ
nadzoru innego państwa członkowskiego, który jest właściwy ze względu na
największy wolumen obrotu towarowym instrumentem pochodnym na rynku
podlegającym nadzorowi tego organu, nie zapobiega:
1) wykorzystywaniu informacji poufnej, bezprawnemu ujawnianiu informacji
poufnej lub manipulacji na rynku,
2) nieprawidłowościom w wycenie i rozliczaniu instrumentów, w tym nie
zapobiega pozycjom powodującym zakłócenia na rynku, w szczególności nie
zapewnia spójności między cenami instrumentów pochodnych w miesiącu
dostawy a cenami kasowymi towaru bazowego
– Komisja przekazuje swoje zastrzeżenia temu organowi, z tym że w przypadku braku
porozumienia między właściwym organem nadzoru innego państwa członkowskiego
a Komisją może ona skierować sprawę do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd
i Papierów Wartościowych zgodnie z art. 19 rozporządzenia 1095/2010.
13. W zakresie obrotu towarowym instrumentem pochodnym spółka prowadząca
system obrotu instrumentami finansowymi współpracuje z właściwymi organami
systemów obrotu instrumentami finansowymi z innych państw członkowskich,
w których odbywa się obrót tym towarowym instrumentem pochodnym, oraz
podmiotami posiadającymi otwarte pozycje w tym towarowym instrumencie
pochodnym, w szczególności przez wymianę informacji umożliwiających kontrolę
otwartych pozycji w zakresie tego instrumentu.
14. W przypadku gdy limit pozycji ustalany w drodze decyzji, o której mowa
w ust. 1, dotyczy produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym,
Komisja powiadamia o ustalonym limicie Agencję do spraw Współpracy Organów
Regulacji Energetyki.
15. W przypadku gdy limit pozycji ustalony w drodze decyzji, o której mowa
w ust. 1, dotyczy towarowych instrumentów pochodnych, których instrumentem
bazowym są:
1) paliwo lub energia w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne – Komisja zawiadamia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
i współpracuje z nim w zakresie monitorowania wpływu takiego limitu na rynek
paliw i energii;
2) produkty rolne – Komisja zawiadamia ministra właściwego do spraw rynków
rolnych i współpracuje z nim w zakresie monitorowania wpływu takiego limitu
na rynek towarów rolnych;
3) towary inne niż określone w pkt 1 i 2 – Komisja zawiadamia właściwego
ministra kierującego działem administracji rządowej obejmującym sprawy
produkcji, wydobycia lub obrotu takimi towarami i współpracuje z nim
w zakresie monitorowania wpływu takiego limitu na rynek takich towarów.
Art. 32d. Na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela osoby
uprawnione do reprezentowania podmiotu finansowego lub podmiotu niefinansowego
lub wchodzące w skład ich statutowych organów albo pozostające z nimi w stosunku
pracy są obowiązane niezwłocznie sporządzić i przekazać, na koszt tych podmiotów,
kopie dokumentów i innych nośników informacji oraz udzielić pisemnych lub ustnych
wyjaśnień w zakresie nadzoru sprawowanego przez Komisję.
Art. 32e. 1. Jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia prawidłowego
funkcjonowania rynku oraz bezpieczeństwa obrotu, Komisja może, w drodze decyzji:
1) nakazać podmiotowi finansowemu lub podmiotowi niefinansowemu
zmniejszenie wielkości otwartych pozycji w zakresie towarowych instrumentów
pochodnych lub
2) zakazać podmiotowi finansowemu lub podmiotowi niefinansowemu zawierania
transakcji w zakresie określonego towarowego instrumentu pochodnego.
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja zawiadamia
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwy organ
nadzoru innego państwa członkowskiego o zamiarze zastosowania środków, o których
mowa w ust. 1, przekazując jednocześnie:
1) informacje o przyczynach zastosowania takich środków;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) oraz informacje o siedzibie i adresie
podmiotu, wobec którego takie środki mają być zastosowane;
3) informacje o limicie, który zgodnie z art. 32c ust. 1 obowiązuje podmiot, wobec
którego takie środki mają być zastosowane, oraz o rodzaju towarowego
instrumentu pochodnego, którego ten limit dotyczy, i o niestosowaniu przez ten
podmiot limitów pozycji na podstawie art. 8 rozporządzenia 2017/591, ze
wskazaniem przyczyn ich niestosowania.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, Komisja przekazuje Europejskiemu
Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwemu organowi
nadzoru innego państwa członkowskiego nie później niż 24 godziny przed wydaniem
decyzji.
4. W przypadku otrzymania przez Komisję zawiadomienia od właściwego
organu nadzoru innego państwa członkowskiego o wprowadzeniu przez ten organ
wobec określonego podmiotu finansowego lub podmiotu niefinansowego nakazu
zmniejszenia wielkości otwartych pozycji w zakresie towarowych instrumentów
pochodnych lub zakazu zawierania transakcji w zakresie określonego towarowego
instrumentu pochodnego, Komisja może wobec tego samego podmiotu zastosować
środki, o których mowa w ust. 1. W takim przypadku Komisja zawiadamia Europejski
Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o rodzaju wprowadzanego środka
nie później niż 24 godziny przed wydaniem decyzji o jego wprowadzeniu.
5. W przypadku gdy środki, o których mowa w ust. 1, dotyczą produktów
energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, Komisja powiadamia
o wprowadzonych środkach Agencję do spraw Współpracy Organów Regulacji
Energetyki.
6. W przypadku gdy środki, o których mowa w ust. 1, dotyczą towarowych
instrumentów pochodnych, których instrumentem bazowym są:
1) paliwa lub energia – Komisja przed wydaniem decyzji zasięga opinii Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki;
2) produkty rolne – Komisja przed wydaniem decyzji zasięga opinii ministra
właściwego do spraw rynków rolnych;
3) towary inne niż określone w pkt 1 i 2 – Komisja przed wydaniem decyzji zasięga
opinii właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej
obejmującym sprawy produkcji, wydobycia lub obrotu towarami innymi niż
określone w pkt 1 i 2.
Art. 32f. 1. Firma inwestycyjna lub spółka prowadząca rynek regulowany,
prowadzące system obrotu instrumentami finansowymi, które dopuszczają do obrotu
towarowe instrumenty pochodne, uprawnienia do emisji lub instrumenty pochodne,
których instrumentem bazowym są uprawnienia do emisji:
1) podają do publicznej wiadomości, za pośrednictwem agencji informacyjnej,
o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej, oraz przekazują
Komisji i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
cotygodniowe sprawozdanie zawierające zbiorcze zestawienie pozycji
utrzymywanych przez poszczególne kategorie podmiotów, o których mowa
w ust. 4 pkt 1–5, w odniesieniu do poszczególnych towarowych instrumentów
pochodnych, uprawnień do emisji lub instrumentów pochodnych, których
instrumentem bazowym są uprawnienia do emisji, będących przedmiotem obrotu
w prowadzonych przez firmę inwestycyjną lub spółkę prowadzącą rynek
regulowany systemach obrotu instrumentami finansowymi, z uwzględnieniem
liczby długich i krótkich pozycji w każdym towarowym instrumencie
pochodnym, uprawnieniach do emisji lub instrumentach pochodnych, których
instrumentem bazowym są uprawnienia do emisji, dla każdej z takich kategorii
podmiotów, ich zmian od czasu poprzedniego sprawozdania, procentowego
udziału całkowitej liczby otwartych pozycji w każdym towarowym instrumencie
pochodnym, uprawnieniu do emisji lub instrumencie pochodnym, którego
instrumentem bazowym są uprawnienia do emisji, dla każdej z takich kategorii
podmiotów, i liczby osób posiadających takie pozycje w każdej z takich
kategorii podmiotów;
2) przekazują Komisji, co najmniej raz dziennie oraz na żądanie Komisji,
zestawienie pozycji posiadanych w ramach danego systemu obrotu
instrumentami finansowymi przez wszystkie osoby, w tym członków lub
uczestników oraz ich klientów.
2. W przypadku gdy firma inwestycyjna zawiera transakcje poza systemem
obrotu instrumentami finansowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub poza
systemem obrotu instrumentami finansowymi innego państwa członkowskiego,
których przedmiotem są towarowe instrumenty pochodne, uprawnienia do emisji lub
instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym są uprawnienia do emisji,
będące przedmiotem obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w systemie obrotu instrumentami
finansowymi innego państwa członkowskiego, lub pośredniczy w zawieraniu takich
transakcji, firma inwestycyjna przekazuje, raz dziennie, odpowiednio Komisji lub
właściwemu organowi nadzoru innego państwa członkowskiego właściwemu dla
systemu obrotu instrumentami finansowymi innego państwa członkowskiego,
w którym te instrumenty finansowe znajdują się w obrocie, a w przypadku gdy
towarowe instrumenty pochodne, uprawnienia do emisji lub instrumenty pochodne,
których instrumentem bazowym są uprawnienia do emisji, znajdują się w obrocie
w systemach obrotu instrumentami finansowymi kilku państw członkowskich –
organowi nadzoru państwa członkowskiego właściwemu ze względu na największy
wolumen obrotu tym instrumentem finansowym, zestawienie pozycji w zakresie tych
instrumentów finansowych lub ekonomicznie równoważnych kontraktów będących
przedmiotem obrotu poza systemem obrotu instrumentami finansowymi, a także
pozycji jej klientów, zgodnie z art. 26 rozporządzenia 600/2014, a także w przypadku,
gdy zgodnie z art. 8 rozporządzenia 1227/2011 przekazanie takiego zestawienia jest wymagane.
3. Członkowie rynku regulowanego, ASO oraz OTF przekazują, co najmniej raz
dziennie, firmie inwestycyjnej lub spółce prowadzącej rynek regulowany szczegółowe
informacje o ich własnych pozycjach w kontraktach znajdujących się w obrocie
w systemie obrotu instrumentami finansowymi prowadzonym przez tę firmę
inwestycyjną lub przez tę spółkę, a także o pozycjach swoich klientów.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, są przekazywane w podziale na:
1) firmy inwestycyjne, banki lub instytucje kredytowe w rozumieniu ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe;
2) towarzystwa funduszy inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne, alternatywne
spółki inwestycyjne, zarządzających ASI, spółki zarządzające, fundusze zagraniczne, unijne AFI lub zarządzających z UE w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych;
3) inne instytucje finansowe, w tym zakłady ubezpieczeń oraz fundusze emerytalne
lub towarzystwa emerytalne w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
4) operatorów statków powietrznych, o których mowa w art. 3 pkt 14 ustawy z dnia
12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych, lub podmioty prowadzące instalację, o których mowa
w art. 3 pkt 16 tej ustawy, wykonujące wyłącznie czynności określone
w art. 69 ust. 2 pkt 3, których przedmiotem są uprawnienia do emisji –
w przypadku uprawnień do emisji lub związanych z nimi instrumentów pochodnych;
5) inne podmioty.
5. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienia, o których
mowa w ust. 2, zawierają rozróżnienie między pozycjami zidentyfikowanymi jako
pozycje, które obiektywnie zmniejszają ryzyko bezpośrednio związane z działalnością
handlową, a innymi pozycjami.
6. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy towarowych
instrumentów pochodnych będących papierami wartościowymi.
7. Obowiązki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 3, nie dotyczą towarowych
instrumentów pochodnych będących papierami wartościowymi, jeżeli maksymalna
liczba wyemitowanych papierów wartościowych nie przekracza 2 500 000.
Art. 31. 1. Stronami transakcji zawieranych na rynku regulowanym mogą być wyłącznie: 1) firmy inwestycyjne; 2) zagraniczne firmy inwestycyjne nieprowadzące działalności maklerskiej na terytorium R...
Art. 33. (uchylony).
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców