Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) klient podmiotu rynku finansowego:
a) będącego osobą fizyczną ubezpieczającego, ubezpieczonego,
uposażonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia,
b) osobę fizyczną dochodzącą roszczeń na podstawie przepisów ustawy
z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 473 i 2448 oraz
z 2019 r. poz. 125 i 730) od Ubezpieczeniowego Funduszu
Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych,
c) członka funduszu emerytalnego lub osobę uprawnioną w rozumieniu
ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1906 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 1074, 1474 i 1495), uczestnika pracowniczego programu
emerytalnego lub osobę uprawnioną w rozumieniu ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 850, 1474 i 1495), oszczędzającego lub osobę uprawnioną
w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych
kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia
emerytalnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1808), osobę otrzymującą emeryturę
kapitałową w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o
emeryturach kapitałowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 926) oraz uczestnika
PPK lub osobę uprawnioną w rozumieniu ustawy z dnia 4 października
2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. poz. 2215 oraz z
2019 r. poz. 1074 i 1572),
d) będącego osobą fizyczną klienta banku, członka spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej, klienta instytucji płatniczej, klienta małej
instytucji płatniczej, klienta dostawcy świadczącego usługę dostępu do
informacji o rachunku, klienta dostawcy świadczącego wyłącznie usługę
dostępu do informacji o rachunku, klienta biura usług płatniczych,
klienta instytucji pieniądza elektronicznego, klienta oddziału
zagranicznej instytucji pieniądza elektronicznego, klienta instytucji
kredytowej, klienta instytucji finansowej, uczestnika funduszu
inwestycyjnego, inwestora alternatywnej spółki inwestycyjnej, klienta
firmy inwestycyjnej, klienta instytucji pożyczkowej, klienta pośrednika
kredytu hipotecznego oraz klienta pośrednika kredytowego,
e) będącego osobą fizyczną klienta brokera ubezpieczeniowego albo
będącego osobą fizyczną klienta agenta ubezpieczeniowego lub agenta
oferującego ubezpieczenia uzupełniające, w rozumieniu ustawy z dnia
15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2019 r. poz.
1881), wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego
zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń,
zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2019 r. poz.
381 i 730) w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową;
2) reklamacja – wystąpienie skierowane do podmiotu rynku finansowego przez
jego klienta, w którym klient zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług
świadczonych przez podmiot rynku finansowego;
3) podmiot rynku finansowego:
a) instytucję płatniczą, małą instytucję płatniczą, dostawcę świadczącego
usługę dostępu do informacji o rachunku, dostawcę świadczącego
wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku, biuro usług
płatniczych, instytucję pieniądza elektronicznego i oddział zagranicznej
instytucji pieniądza elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia
19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 659, 730 i 1495),
b) bank krajowy, bank zagraniczny, oddział banku zagranicznego, oddział
instytucji kredytowej i instytucję finansową w rozumieniu ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2187, z późn. zm.),
c) towarzystwo funduszy inwestycyjnych i fundusz inwestycyjny oraz
zarządzający ASI i alternatywna spółka inwestycyjna w rozumieniu
ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1355, z późn. zm.),
d) spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową w rozumieniu ustawy
z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-
-kredytowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2386, z późn. zm.),
e) firmę inwestycyjną w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, z późn. zm.),
f) krajowy zakład ubezpieczeń, zagraniczny zakład ubezpieczeń, główny
oddział i oddział w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej,
g) fundusz emerytalny i towarzystwo emerytalne w rozumieniu ustawy
z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych,
h) instytucję pożyczkową – podmiot będący kredytodawcą w rozumieniu
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2019
r. poz. 1083),
i) Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i Polskie Biuro
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych,
j) pośrednika kredytu hipotecznego w rozumieniu ustawy z dnia 23 marca
2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami
kredytu hipotecznego i agentami (Dz. U. poz. 819 oraz z 2018 r. poz. 2245),
k) pośrednika kredytowego w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o
kredycie konsumenckim,
l) brokera ubezpieczeniowego, a także agenta ubezpieczeniowego i agenta
oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności
agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie
tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy
z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej
i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową;
4) trwały nośnik informacji – trwały nośnik informacji w rozumieniu ustawy
z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym art. 2

Poprzedni

Art. 1. Ustawa określa zasady: 1) rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, składanych przez klientów tych podmiotów; 2) działania Rzecznika Finansowego; 3) funkcjonowania Fundusz...

Nastepny

Art. 3. 1. Reklamacja może być złożona w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów. 2. Reklamacja może być złożona: 1) w formie pisemnej – osobiście, w jednostce podmiotu ry...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym
  • Wejscie w życie 11 października 2015
  • Ost. zmiana ustawy 26 maja 2019
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 27 01 2021
Komentarze

Wyszukiwarka