Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) konwencji SOLAS – rozumie się przez to Międzynarodową konwencję
o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzoną w Londynie dnia
1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 318 i 319, z 1986 r. poz. 177, z 2005 r.
poz. 1016 oraz z 2017 r. poz. 142) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974,
sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 320
i 321), oraz Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji
o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia
11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. poz. 1173 i 1174);
2) Dokumencie Zgodności – rozumie się przez to dokument wydany zgodnie
z konwencją SOLAS przedsiębiorcy żeglugowemu, który spełnia wymagania
Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), określonego w rozdziale IX konwencji SOLAS;
3) przedsiębiorcy żeglugowym – rozumie się przez to:
a) osobę fizyczną, osobę prawną i spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt
1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.), mającą odpowiednio
miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, która spełnia przynajmniej jeden z warunków:
– we własnym imieniu uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym
oraz posiada ważny Dokument Zgodności,
– jest właścicielem statku, ale nie uprawia równocześnie we własnym
imieniu żeglugi statkiem własnym lub cudzym,
– zarządza cudzym statkiem, w cudzym imieniu i na cudzą rzecz na
podstawie umowy, oraz posiada ważny Dokument Zgodności,
b) wspólnika spółki cywilnej, spółki jawnej i spółki komandytowej, mającego
siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, która spełnia przynajmniej jeden z warunków:
– we własnym imieniu uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym
oraz posiada ważny Dokument Zgodności,
– jest właścicielem statku, ale nie uprawia równocześnie we własnym
imieniu żeglugi statkiem własnym lub cudzym,
– zarządza cudzym statkiem, w cudzym imieniu i na cudzą rzecz na
podstawie umowy, oraz posiada ważny Dokument Zgodności,
c) przedsiębiorcę zagranicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6
marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i
innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1252) prowadzącego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 i 2,
który spełnia przynajmniej jeden z warunków:
– we własnym imieniu uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym
oraz posiada ważny Dokument Zgodności,
– jest właścicielem statku, ale nie uprawia równocześnie we własnym
imieniu żeglugi statkiem własnym lub cudzym,
– zarządza cudzym statkiem, w cudzym imieniu i na cudzą rzecz na
podstawie umowy, oraz posiada ważny Dokument Zgodności;
4) żegludze międzynarodowej – rozumie się przez to żeglugę morską wykonywaną
między:
a) portami polskimi a portami zagranicznymi, w tym także między portami
polskimi, pod warunkiem że żegluga między portami polskimi jest częścią
podróży morskiej do portu zagranicznego, lub
b) portami polskimi a miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą
polskiego morza terytorialnego,
c) portami zagranicznymi;
5) statku – rozumie się przez to morski statek handlowy o polskiej przynależności;
6) transporcie multimodalnym – rozumie się przez to przewozy dokonywane na
podstawie jednego dokumentu przewozowego różnymi środkami transportu, w tym statkiem;
7) okresie eksploatacji statku – rozumie się przez to okres, w którym statek jest
wpisany do polskiego rejestru okrętowego;
8) pojemności netto (NT) albo pojemności brutto (GT) – rozumie się przez to
odpowiednio pojemność netto (NT) albo pojemność brutto (GT) statku ustaloną
w międzynarodowym świadectwie pomiarowym;
9) okresie opodatkowania – rozumie się przez to okres opodatkowania podatkiem tonażowym;
10) zarządzaniu cudzym statkiem – rozumie się przez to zarządzanie techniczne
polegające na zapewnieniu statkowi zdatności do żeglugi i zgodności
z wymaganiami technicznymi, dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony oraz
zarządzanie załogą polegające na zapewnieniu obsady statku załogą
o właściwych kwalifikacjach i wymaganym składzie, oraz prowadzeniu
wszystkich spraw związanych z załogą, w szczególności: przygotowaniu listy
płac, zapewnieniu członkom załogi ochrony ubezpieczeniowej od następstw
nieszczęśliwych wypadków i na wypadek inwalidztwa,
organizowaniu podróży na statek i ze statku, zapewnieniu wymaganych wiz,
możliwości korzystania z usług opieki medycznej oraz dokonywaniu oceny
pracy członków załogi i ich szkolenia;
11) przedsiębiorstwie w spadku – rozumie się przez to przedsiębiorstwo w spadku, o
którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym
przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją
przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495), zwanej dalej
„ustawą o zarządzie sukcesyjnym”;
12) zarządzie sukcesyjnym – rozumie się przez to zarząd sukcesyjny w rozumieniu
ustawy o zarządzie sukcesyjnym;
13) zmarłym przedsiębiorcy – rozumie się przez to zmarłego przedsiębiorcę, o
którym mowa w art. 1 pkt 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym.

Ustawa o podatku tonażowym art. 2

Poprzedni

Art. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem tonażowym niektórych dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców żeglugowych eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarod...

Nastepny

Art. 3. 1. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlegają przedsiębiorcy żeglugowi prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w żegludze międzynarodowej, z wykorzystaniem statków o pojemnoś...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2007
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 30 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka