Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) „ładzie przestrzennym” − należy przez to rozumieć takie ukształtowanie
przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia
w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania
funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz
kompozycyjno-estetyczne;
2) „zrównoważonym rozwoju” − należy przez to rozumieć rozwój, o którym mowa
w art. 3 pkt 50 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. − Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.);
3) „środowisku” − należy przez to rozumieć środowisko, o którym mowa w art. 3
pkt 39 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. − Prawo ochrony środowiska;
4) „interesie publicznym” − należy przez to rozumieć uogólniony cel dążeń
i działań, uwzględniających zobiektywizowane potrzeby ogółu społeczeństwa
lub lokalnych społeczności, związanych z zagospodarowaniem przestrzennym;
5) „inwestycji celu publicznego” – należy przez to rozumieć działania o znaczeniu
lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym (powiatowym, wojewódzkim
i krajowym), a także krajowym (obejmującym również inwestycje
międzynarodowe i ponadregionalne), oraz metropolitalnym (obejmującym
obszar metropolitalny) bez względu na status podmiotu podejmującego te
działania oraz źródła ich finansowania, stanowiące realizację celów, o których
mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. z 2020 r. poz. 65);
6) „obszarze przestrzeni publicznej” − należy przez to rozumieć obszar
o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy
jakości ich życia i sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, określony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
6a) (uchylony)
6b) (uchylony)
7) (uchylony)
8) (uchylony)
9) (uchylony)
10) „dobrach kultury współczesnej” − należy przez to rozumieć niebędące zabytkami
dobra kultury, takie jak pomniki, miejsca pamięci, budynki, ich wnętrza i detale,
zespoły budynków, założenia urbanistyczne i krajobrazowe, będące uznanym
dorobkiem współcześnie żyjących pokoleń, jeżeli cechuje je wysoka wartość
artystyczna lub historyczna;
11) „terenie zamkniętym” − należy przez to rozumieć teren zamknięty, o którym
mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. − Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2019 r. poz. 725, 730 i 1309);
12) „działce budowlanej” − należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub
działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej
oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi
realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów
prawa miejscowego;
13) „uzbrojeniu terenu” – należy przez to rozumieć drogi, obiekty budowlane,
urządzenia i przewody, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
14) „dostępie do drogi publicznej” − należy przez to rozumieć bezpośredni dostęp do
tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie
odpowiedniej służebności drogowej;
15) „standardach” − należy przez to rozumieć zbiory i zakresy wymagań
dotyczących opracowań i dokumentów planistycznych oraz zasady stosowania
w nich parametrów dotyczących zagospodarowania przestrzennego;
16) „parametrach i wskaźnikach urbanistycznych” − należy przez to rozumieć
parametry i wskaźniki ustanawiane w dokumentach planistycznych, zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 4, art. 16 ust. 2 i art. 40;
16a) „reklamie” – należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek
wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi,
przedsięwzięcia lub ruchy społeczne;
16b) „tablicy reklamowej” – należy przez to rozumieć przedmiot materialny
przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami
konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji
reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna
budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu
placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku
wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem;
16c) „urządzeniu reklamowym” – należy przez to rozumieć przedmiot materialny
przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami
konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem
drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich
przeznaczeniem;
16d) „szyldzie” – należy przez to rozumieć tablicę reklamową lub urządzenie
reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której
ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują;
16e) „krajobrazie” – należy przez to rozumieć postrzeganą przez ludzi przestrzeń,
zawierającą elementy przyrodnicze lub wytwory cywilizacji, ukształtowaną
w wyniku działania czynników naturalnych lub działalności człowieka;
16f) „krajobrazie priorytetowym” – należy przez to rozumieć krajobraz szczególnie
cenny dla społeczeństwa ze względu na swoje wartości przyrodnicze, kulturowe,
historyczne, architektoniczne, urbanistyczne, ruralistyczne lub estetyczno-
-widokowe, i jako taki wymagający zachowania lub określenia zasad
i warunków jego kształtowania;
17) „walorach ekonomicznych przestrzeni” − należy przez to rozumieć te cechy
przestrzeni, które można określić w kategoriach ekonomicznych;
18) „wartości nieruchomości” − należy przez to rozumieć wartość rynkową
nieruchomości;
19) „powierzchni sprzedaży” − należy przez to rozumieć tę część ogólnodostępnej
powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową,
przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia
sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.);
20) „uniwersalnym projektowaniu” – należy przez to rozumieć uniwersalne
projektowanie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r.
o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
21) „średniookresowej strategii rozwoju kraju” – należy przez to rozumieć strategię,
o której mowa w art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378).

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym art. 2

Poprzedni

Art. 1. 1. Ustawa określa: 1) zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej, 2) zakres i sposoby postępowania w sprawach przez...

Nastepny

Art. 3. 1. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospo...

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
  • Wejscie w życie 11 lipca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 13 listopada 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 26 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka