Art. 28. 1. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla
wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany
realizowanych zadań oświatowych.
2. Od kwoty, o której mowa w ust. 1, odlicza się 0,4% na rezerwę części
oświatowej subwencji ogólnej.
3. Rezerwą części oświatowej subwencji ogólnej dysponuje minister właściwy
do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.
4. Podział rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej następuje nie później
niż do dnia 30 listopada każdego roku. Środki z rezerwy części oświatowej subwencji
ogólnej przekazuje jednostkom samorządu terytorialnego minister właściwy do spraw
finansów publicznych.
5. Po odliczeniu rezerwy, o której mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania dzieli część oświatową subwencji ogólnej między poszczególne
jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zakres realizowanych przez te
jednostki zadań oświatowych, z wyłączeniem zadań związanych z:
1) dowozem uczniów;
2) zapewnieniem kształcenia, wychowania i opieki uczniom, którzy kończą 5 lat
lub mniej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych
w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego,
niezwiązanych z wychowaniem i kształceniem specjalnym, zajęciami
rewalidacyjno-wychowawczymi oraz finansowaniem świadczenia na start,
o którym mowa w art. 53a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287).
6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii
ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz reprezentacji jednostek
samorządu terytorialnego, określa, w drodze rozporządzenia, sposób podziału części
oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu
terytorialnego, z uwzględnieniem w szczególności:
1) typów i rodzajów szkół i placówek prowadzonych przez te jednostki;
2) stopni awansu zawodowego nauczycieli;
3) liczby uczniów w szkołach i placówkach;
4) liczby dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, objętych
wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w
szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego;
5) zróżnicowania kwot ustalanych na dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym i
dzieci realizujące obowiązek szkolny i obowiązek nauki z uwzględnieniem
wyższej kwoty na dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach
oraz wyższej kwoty w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach
podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego zlokalizowanych
na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców;
6) zróżnicowania kwot ustalanych na uczniów objętych kształceniem zawodowym
w oparciu o prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach
szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, o której
mowa w art. 46b ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681 i 1818);
7) liczby uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami
niepełnosprawnymi, którzy uzyskali odpowiednio świadectwo dojrzałości,
certyfikat kwalifikacji zawodowej, świadectwo potwierdzające kwalifikację
w zawodzie, dyplom zawodowy lub dyplom potwierdzający kwalifikacje
zawodowe, w liceach ogólnokształcących dla dorosłych, branżowych szkołach II
stopnia oraz szkołach policealnych, niebędących szkołami specjalnymi;
7a) liczby nauczycieli stażystów uprawnionych do świadczenia na start, o którym
mowa w art. 53a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
7b) sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego;
8) liczby słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, którzy zdali egzamin
zawodowy lub egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, w zakresie
danej kwalifikacji, w szkołach lub placówkach prowadzących kwalifikacyjne
kursy zawodowe;
9) zróżnicowania kwot ustalanych na uczniów objętych kształceniem zawodowym
w zawodach szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury
i dziedzictwa narodowego określonych w wykazie, o którym mowa w art. 46b
ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
7. Do podziału części oświatowej subwencji ogólnej przyjmuje się dane
zgromadzone w bazie danych systemu informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1942).
Art. 27. Wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa.
Art. 29. 1. Gminy, w których wskaźnik G jest większy niż 150% wskaźnika Gg, dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin. 2. Kwotę rocznej wpł...
Powiązania
Powiązane orzeczenia (2) I ACa 857/16 Wyrok SA w Białymstoku z 15 marca 2017 r. w sprawie o zapłatę. I ACa 903/15 Wyrok SA w Białymstoku z 11 grudnia 2015 r. w sprawie o zapłatę.Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców