Art. 23. 1. (uchylony)
2. (uchylony)
3. Przewoźnik kolejowy lub zarządca może realizować przejazdy jedynie
pojazdami kolejowymi, które są oznaczone europejskim numerem pojazdu (EVN).
Za zgodą Prezesa UTK przewoźnik kolejowy lub zarządca może realizować
przejazdy pojazdami kolejowymi eksploatowanymi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej oznakowanymi odrębnym od EVN systemem numeracji.
4. W przypadku pojazdu kolejowego eksploatowanego lub pojazdu
kolejowego, który ma być eksploatowany na trasach kolejowych z państwami,
w których szerokość toru różni się od szerokości toru na głównej sieci kolejowej na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przewoźnik kolejowy albo zarządca może
realizować przejazdy pojazdem kolejowym eksploatowanym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oznakowanym odrębnym od EVN systemem numeracji.
5. W przypadku pojazdu kolejowego przemieszczającego się z państw innych
niż państwa członkowskie Unii Europejskiej po sieci kolejowej, której szerokość
toru różni się od szerokości toru głównej sieci kolejowej na terytorium państw
członkowskich Unii Europejskiej, mają zastosowanie przepisy, o których mowa
w art. 25t, chyba że dwustronne umowy międzynarodowe, których Rzeczpospolita
Polska jest stroną, stanowią inaczej.
6. (uchylony)
7. (uchylony)
8. (uchylony)

Art. 23a. 1. Prezes UTK:
1) na wniosek dysponenta:
a) (uchylona)
b) wprowadza zmiany danych rejestrowych w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR) dla pojazdu kolejowego w nim
zarejestrowanego,
c) wycofuje z eksploatacji pojazd kolejowy zarejestrowany w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych;
1a) na wniosek zarządcy, przewoźnika kolejowego, dysponenta, producenta lub
jego upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę na terytorium Unii
Europejskiej, wykonawcy modernizacji lub importera:
a) rezerwuje europejski numer pojazdu (EVN) dla nowego lub
modernizowanego pojazdu kolejowego przed wydaniem dla niego
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji,
b) nadaje europejski numer pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego
dopuszczonego po raz pierwszy do eksploatacji na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz rejestruje go w krajowym rejestrze
pojazdów (NVR);
2) wykonując czynności, o których mowa w pkt 1, 1a i 4, sporządza raport, który
przekazuje wnioskodawcy;
3) w drodze decyzji zawiesza rejestrację pojazdu kolejowego w przypadkach:
a) utraty ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego,
b) gdy nowy dysponent nie posiada identyfikatora literowego dysponenta (VKM),
c) gdy na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego dysponenta
żaden nowy dysponent nie zaakceptował statusu dysponenta,
d) gdy na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego podmiotu
odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) żaden
nowy podmiot nie potwierdził przyjęcia tej funkcji;
4) w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w pkt 3, na wniosek
dysponenta rejestruje pojazd kolejowy w krajowym rejestrze pojazdów
kolejowych.
2. Pojazd kolejowy wpisuje się do krajowego rejestru pojazdów kolejowych
(NVR) po spełnieniu następujących warunków:
1) posiadania ważnego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji;
2) posiadania identyfikatora literowego dysponenta (VKM);
3) wskazania podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM).
3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 1a i 4, są rozpatrywane nie później
niż w terminie miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.
4. W przypadku gdy pojazd kolejowy nie spełnia warunków, o których mowa
w ust. 2, Prezes UTK wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie
nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wydanie decyzji o odmowie:
1) rejestracji pojazdu kolejowego w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR);
2) wprowadzenia zmiany danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów
kolejowych (NVR).

Art. 23b. 1. Pojazdy kolejowe przeznaczone do eksploatacji dzieli się na
pojazdy:
1) zgodne z TSI,
2) niezgodne z TSI
– obowiązującymi w dniu wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
tych pojazdów.
1a. Pojazdy kolejowe niezgodne z TSI podlegają weryfikacji obejmującej badania:
1) zgodności z krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami
normalizacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25t,
2) zgodności z siecią kolejową, w szczególności w zakresie zgodności
charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu kolejowego
z infrastrukturą i stałymi instalacjami,
3) parametrów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1
– przeprowadzane przez podmioty uprawnione do przeprowadzania badań
niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych
z TSI, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 8.
1b. Po zakończeniu z wynikiem pozytywnym badań, o których mowa
w ust. 1a, podmiot uprawniony wydaje certyfikat weryfikacji pojazdu kolejowego
niezgodnego z TSI.
1c. Na podstawie certyfikatu weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego
z TSI podmiot, który wystąpił o przeprowadzenie weryfikacji, wydaje deklarację
weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.
2. Przed wprowadzeniem do eksploatacji pojazd kolejowy powinien uzyskać
od Prezesa UTK zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji, z zastrzeżeniem
art. 23c. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego może
zawierać warunki użytkowania tego pojazdu kolejowego.
3. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego zgodnego z TSI występuje zarządca, przewoźnik kolejowy,
dysponent, producent, wykonawca modernizacji albo importer, załączając
dokumenty określone w art. 23e ust. 1.
4. Prezes UTK wydaje zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji po
sprawdzeniu złożonych deklaracji weryfikacji WE podsystemu, o których mowa
w art. 23e ust. 1.
5. Prezes UTK wydaje zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu
kolejowego bez przeprowadzania dalszych czynności sprawdzających, jeżeli
wszystkie podsystemy strukturalne pojazdu kolejowego uzyskały zezwolenie na
dopuszczenie do eksploatacji zgodnie z postanowieniami rozdziału 4a w zakresie
dopuszczania podsystemów do eksploatacji.
6. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI obowiązującymi w dniu dopuszczania
pojazdu kolejowego, w tym pojazdu kolejowego objętego odstępstwami, występuje
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, producent, wykonawca modernizacji
albo importer, załączając dokumenty określone w art. 23e ust. 2. Dopuszczenie to
uprawnia do poruszania się na sieci kolejowej położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Prezes UTK może żądać od podmiotu, o którym mowa w ust. 3 i 6,
dostarczenia dodatkowych informacji, przeprowadzenia analiz zagrożeń lub badań
na sieci kolejowej, w celu sprawdzenia zgodności technicznej pojazdu kolejowego
z siecią kolejową i wymogami bezpieczeństwa. Zakres i treść wymaganych
informacji, analiz i badań Prezes UTK określa po konsultacji z podmiotem, o
którym mowa w ust. 3 i 6. Przepis art. 23e ust. 3 stosuje się odpowiednio.
8. W przypadku konieczności przeprowadzania badań, o których mowa w ust.
7, zarządca i podmiot, o którym mowa w ust. 3 i 6, uzgadniają warunki i termin ich
przeprowadzenia, nie późniejszy niż 3 miesiące od dnia doręczenia wniosku
Prezesa UTK.
8a. W przypadku gdy zarządca i podmiot, o którym mowa w ust. 3 i 6, nie
dojdą do porozumienia w zakresie warunków lub terminu przeprowadzenia badań,
o których mowa w ust. 7, Prezes UTK, na wniosek zarządcy lub podmiotu,
o którym mowa w ust. 3 i 6, wydaje decyzję w sprawie przeprowadzenia badań na
sieci kolejowej, określając warunki i termin ich przeprowadzenia. Decyzji nadaje
się rygor natychmiastowej wykonalności.
8b. Wniosek, o którym mowa w ust. 8a, zawiera projekt porozumienia o
przeprowadzeniu badań, o których mowa w ust. 7, oraz aktualne stanowiska stron,
z zaznaczeniem tych części porozumienia, których strony nie uzgodniły.
9. W przypadku gdy wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, nie czynią zadość
wymaganiom określonym w art. 23e, Prezes UTK wzywa wnioskodawcę do
uzupełnienia braków w terminie miesiąca od dnia otrzymania wezwania, z
pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wydanie decyzji odmownej
w przedmiocie dopuszczenia do eksploatacji.
10. Wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, są rozpatrywane nie później niż
w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku wraz z dokumentami
określonymi odpowiednio w art. 23e ust. 1 albo 2.
11. Termin na zwrócenie się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy,
z uwagi na należycie uzasadnione przyczyny, wynosi miesiąc od dnia doręczenia decyzji odmownej.
12. Prezes UTK wniosek, o którym mowa w ust. 11, rozpatruje w terminie
dwóch miesięcy od dnia jego otrzymania.
13. Prezes UTK, w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie
sprawy, może pisemnie zwrócić się do Agencji o opinię.
14. Jeżeli Prezes UTK nie wydał rozstrzygnięcia w przedmiocie dopuszczenia
do eksploatacji pojazdu kolejowego na podstawie wniosku o wydanie zezwolenia
na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego, o którym mowa w art. 23f
ust. 1 albo art. 23g ust. 1, pojazd kolejowy objęty treścią wniosku uznaje się za
dopuszczony do eksploatacji po upływie trzech miesięcy od końca terminu,
o którym mowa w art. 23f ust. 4 albo art. 23g ust. 5. Uprawnienie do eksploatacji
jest ważne tylko na sieci kolejowej, w odniesieniu do której Prezes UTK nie wydał
rozstrzygnięcia w określonym terminie.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 14, wniosek do Prezesa UTK,
o którym mowa w art. 23f ust. 1 albo art. 23g ust. 1, z potwierdzoną datą jego
złożenia stanowi dokument potwierdzający uznanie pojazdu kolejowego za
dopuszczony do eksploatacji, przy czym przed rozpoczęciem eksploatacji należy
poinformować o tym Prezesa UTK. Uprawnienie do eksploatacji ważne jest
wyłącznie do czasu wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.
16. W przypadku gdy zarządca albo przewoźnik kolejowy nie spełnia
warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających:
1) bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego lub
2) bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych, lub
3) ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska
– Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa uprawnienie, o którym mowa w ust. 14, lub
może cofnąć zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydane na podstawie
art. 23f ust. 4 albo art. 23g ust. 5, stosując przegląd certyfikatów bezpieczeństwa
i autoryzacji bezpieczeństwa.

Art. 23c. Nie wymaga uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazd kolejowy zgodny z TSI, który uzyskał zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, jeżeli TSI
dotyczące pojazdów nie określają punktów otwartych i szczególnych przypadków,
a pojazd ten porusza się wyłącznie po sieci kolejowej zgodnej z TSI, które nie
określają punktów otwartych i szczególnych przypadków.

Art. 23d. 1. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
stanowi zezwolenie na dopuszczenie typu pojazdu kolejowego.
2. Postępowanie dotyczące dopuszczenia do eksploatacji kolejnych pojazdów
zgodnych z dopuszczonym typem rozpoczyna się od złożenia przez zarządcę,
przewoźnika kolejowego, dysponenta, producenta, wykonawcę modernizacji albo
importera pojazdu kolejowego do Prezesa UTK lub do krajowych organów do
spraw bezpieczeństwa z innych państw członkowskich Unii Europejskiej wniosku
o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji w oparciu o zgodność
pojazdu z typem. W takim przypadku krajowe organy do spraw bezpieczeństwa
współpracują ze sobą w celu uproszczenia procedury i zmniejszenia obciążeń
administracyjnych.
3. Dopuszczenie, o którym mowa w ust. 2, jest wydawane na podstawie
deklaracji zgodności z typem wystawionej przez wnioskodawcę, po stwierdzeniu
zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu
kolei.
3a. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 i 3 podlega badaniu przez Prezesa
UTK pod kątem kompletności.
4. Deklaracja zgodności z typem jest przygotowywana:
1) dla pojazdów zgodnych z TSI – zgodnie z procedurami weryfikacji WE
zawartymi w TSI;
2) dla pojazdów niezgodnych z TSI – zgodnie z procedurami weryfikacji WE
określonymi w modułach D lub E decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady
nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących
wprowadzania produktów do obrotu, uchylającej decyzję Rady 93/465/EWG
(Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 82).
5. Informację o wydaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu
kolejowego, o którym mowa w ust. 1, Prezes UTK przekazuje Agencji, w celu
zarejestrowania typu pojazdu kolejowego w europejskim rejestrze typów pojazdów
dopuszczonych do eksploatacji, prowadzonego przez Agencję.
6. Prezes UTK w przypadku zmiany TSI lub przepisów krajowych, na
podstawie których wydano zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu
pojazdu kolejowego, o którym mowa w ust. 1, może, w drodze decyzji, nakazać
uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego (odnowienie zezwolenia), biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa oraz zgodności technicznej
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei.
Dokonując odnowienia zezwolenia, weryfikuje się wyłącznie kryteria wynikające
z przepisów ulegających zmianie.
7. Odnowienie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu
kolejowego nie powoduje konieczności dokonywania zmian zezwoleń wydanych
przed dniem wydania odnowienia zezwolenia.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, wnioskodawca załącza informację
czy wystąpił do innych krajowych organów do spraw bezpieczeństwa z państw
członkowskich Unii Europejskiej.

Art. 23e. 1. Do wniosku, o którym mowa w art. 23b ust. 3, załącza się:
1) deklaracje weryfikacji WE podsystemu dla wszystkich podsystemów
strukturalnych pojazdu kolejowego, jeżeli wszystkie podsystemy strukturalne
pojazdu kolejowego uzyskały zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
zgodnie z postanowieniami rozdziału 4a w zakresie dopuszczania
podsystemów do eksploatacji;
2) wszystkie deklaracje weryfikacji WE podsystemu, które potwierdzają:
a) zgodność podsystemów pojazdu kolejowego z TSI i ich bezpieczne zamontowanie,
b) zgodność pojazdu kolejowego z siecią kolejową, w tym dokumenty
potwierdzające zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej
pojazdu kolejowego z infrastrukturą i stałymi instalacjami,
c) zgodność pojazdu kolejowego z przepisami wydanymi na podstawie
art. 25t, mającymi zastosowanie do punktów otwartych i szczególnych
przypadków określonych w TSI.
2. Do wniosku, o którym mowa w art. 23b ust. 6, załącza się:
1) dla podsystemów zgodnych z TSI obowiązującymi w dniu wydania
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego dokumenty,
o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2) dla podsystemów niezgodnych z którąkolwiek z TSI obowiązujących w dniu
wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
dokumenty potwierdzające:
a) zgodność podsystemów pojazdu kolejowego z przepisami wydanymi na
podstawie art. 25t,
b) zgodność pojazdu kolejowego z siecią kolejową, w tym dokumenty
potwierdzające zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej
pojazdu kolejowego z infrastrukturą i stałymi instalacjami,
c) pozytywne wyniki kontroli parametrów pojazdu kolejowego określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1;
3) certyfikat weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI;
4) deklarację weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2 pkt 2, należy
załączyć w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695), zwanego dalej
„dokumentem elektronicznym”, pozbawionego możliwości jego modyfikacji.
4. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 podlega badaniu przez Prezesa UTK
pod kątem kompletności.

Art. 23f. 1. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego ze wszystkimi TSI obowiązującymi
w dniu wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, dopuszczonego do
eksploatacji w którymkolwiek z innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
z wyłączeniem pojazdów, o których mowa w art. 23c, występuje zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, producent albo jego upoważniony
przedstawiciel, wykonawca modernizacji albo importer pojazdu kolejowego, do
Prezesa UTK, załączając wyniki badań pojazdu kolejowego przeprowadzonych
przez jednostkę notyfikowaną.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, poza dokumentem zezwalającym na
dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej, załącza się:
1) dokumentację techniczną, która potwierdza zgodność pojazdu kolejowego
z siecią kolejową, w tym dokumenty potwierdzające zgodność
charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu kolejowego
z infrastrukturą i stałymi instalacjami;
2) dokumentację techniczną, która potwierdza zgodność pojazdu kolejowego
z przepisami wydanymi na podstawie art. 25t, mającymi zastosowanie do
punktów otwartych i szczególnych przypadków określonych w TSI;
3) dokumentację zawierającą informacje o utrzymaniu pojazdu kolejowego,
a w szczególności o modernizacji lub odnowieniu, które zostały
przeprowadzone po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji;
4) informacje o procedurze gromadzenia danych umożliwiające ich odczytanie
i ocenę, jeżeli informacje te nie są zharmonizowane z TSI – w przypadku
pojazdów kolejowych wyposażonych w rejestratory danych;
5) informacje o przewidywanym użytkowaniu pojazdu kolejowego w sieci
kolejowej.
2a. Dokumentację i informacje, o których mowa w ust. 2, należy załączyć
w formie dokumentu elektronicznego, pozbawionego możliwości jego
modyfikacji.
3. Prezes UTK na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2,
sprawdza techniczną zgodność pojazdu kolejowego z siecią kolejową
z uwzględnieniem krajowych przepisów mających zastosowanie do punktów
otwartych i szczególnych przypadków, określonych w TSI.
3a. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 podlega badaniu przez Prezesa UTK
pod kątem kompletności.
4. Prezes UTK w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydaje zezwolenie na
dopuszczenie do eksploatacji, nie później niż w terminie:
1) dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnej dokumentacji, o której mowa w ust. 2;
2) miesiąca od dnia przekazania dodatkowych informacji lub wyników analiz
zagrożeń lub badań na sieci kolejowej wymaganych przez Prezesa UTK,
o których mowa w art. 23b ust. 7.

Art. 23g. 1. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego uprzednio dopuszczonego do eksploatacji na
terytorium Unii Europejskiej, niezgodnego z którąkolwiek z TSI, występuje
dysponent albo producent pojazdu kolejowego, załączając wyniki badań pojazdu
kolejowego przeprowadzonych przez jednostkę notyfikowaną w odniesieniu do
podsystemów zgodnych z TSI albo podmiot uprawniony, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 8, w odniesieniu do pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się:
1) dla podsystemów zgodnych z TSI obowiązującymi w dniu wydania
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego dokumenty,
o których mowa w art. 23e ust. 1;
1a) zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego lub inny
dokument potwierdzający jego dopuszczenie do eksploatacji w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w ruchu międzynarodowym;
2) dla podsystemów niezgodnych z którąkolwiek z TSI obowiązujących w dniu
dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego dokumenty potwierdzające:
a) zgodność podsystemów pojazdu kolejowego z przepisami wydanymi na
podstawie art. 25t,
b) zgodność pojazdu kolejowego z siecią kolejową, w tym zgodność
charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu kolejowego
z infrastrukturą i stałymi instalacjami,
c) pozytywne wyniki kontroli parametrów pojazdu kolejowego określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1;
3) dokumentację potwierdzającą spełnienie wymagań bezpieczeństwa ze
wskazaniem przypadków niestosowania TSI dla podsystemów i składników
interoperacyjności, w przypadku uzyskania odstępstwa od obowiązku
stosowania TSI w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej;
4) dane techniczne, plany utrzymania i charakterystyki eksploatacyjne pojazdu kolejowego;
5) dokumentację zawierającą informacje o utrzymaniu pojazdu kolejowego,
a w szczególności o modernizacji lub odnowieniu, które zostały
przeprowadzone po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji;
6) informacje o procedurze gromadzenia danych umożliwiające ich odczytanie
i ocenę, jeżeli informacje te nie są zharmonizowane z TSI – w przypadku
pojazdów kolejowych wyposażonych w rejestratory danych;
7) informacje o przewidywanym użytkowaniu pojazdu kolejowego w sieci kolejowej.
2a. Wyniki badań, o których mowa w ust. 1, a także dokumenty,
dokumentację, dane techniczne i informacje, o których mowa w ust. 2, należy
załączyć w formie dokumentu elektronicznego, pozbawionego możliwości jego
modyfikacji.
3. Prezes UTK na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2,
sprawdza techniczną zgodność pojazdu kolejowego z siecią kolejową, w tym
dokumenty potwierdzające zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej
pojazdu kolejowego z infrastrukturą i stałymi instalacjami, a także sprawdza
spełnienie wymagań bezpieczeństwa przez pojazd kolejowy.
3a. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 podlega badaniu przez Prezesa UTK
pod kątem kompletności.
4. Prezes UTK może podważyć dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 3, 4
i 6, jeżeli udowodni, nie naruszając art. 25f, istnienie znacznego zagrożenia
bezpieczeństwa.
5. Prezes UTK w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydaje zezwolenie na
dopuszczenie do eksploatacji, nie później niż w terminie:
1) czterech miesięcy od dnia złożenia kompletnej dokumentacji, o której mowa w ust. 2;
2) dwóch miesięcy od dnia przekazania dodatkowych analiz zagrożeń lub
wyników badań na sieci kolejowej wymaganych przez Prezesa UTK,
o których mowa w art. 23b ust. 7.

Art. 23h. W przypadku zmiany dysponenta nowy dysponent wstępuje
w prawa i obowiązki podmiotu, który uzyskał zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji, z chwilą wpisania go do krajowego rejestru pojazdów kolejowych
(NVR) jako dysponenta.

Art. 23i. 1. W przypadku modernizacji pojazdu kolejowego jest wymagane
uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.
2. Do uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, o którym mowa
w ust. 1, stosuje się art. 23b.
3. Dysponent albo producent pojazdu kolejowego może złożyć do Prezesa
UTK wniosek o zgodę na odstąpienie od konieczności uzyskania nowego
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.
4. Prezes UTK, w drodze decyzji, wyraża zgodę, o której mowa w ust. 3,
jeżeli modernizacja nie powoduje zmian wpływających na bezpieczeństwo
transportu kolejowego lub zgodność z siecią kolejową, na której będzie
eksploatowany pojazd kolejowy.

Art. 23j. 1. Przed wydaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego dysponent określa podmiot odpowiedzialny za utrzymanie
pojazdu kolejowego (ECM).
2. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM)
zapewnia jego utrzymanie w sposób gwarantujący bezpieczną eksploatację zgodną
z dokumentacją systemu utrzymania pojazdu kolejowego, warunkami
technicznymi eksploatacji pojazdów kolejowych, określonymi w przepisach
wydanych na podstawie art. 20 oraz w TSI.
3. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM)
powinien zapewnić utrzymanie pojazdu kolejowego sam lub przy współudziale
innych podmiotów zajmujących się utrzymaniem pojazdów kolejowych, z którymi
ma zawartą umowę.
4. Podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM)
w odniesieniu do wagonów towarowych oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem
wagonów towarowych, wykonujące w całości albo w części co najmniej jedną
z funkcji utrzymania określoną w art. 4 ust. 1 lit. b–d rozporządzenia (UE)
nr 445/2011, podlegają certyfikacji prowadzonej przez Prezesa UTK na zasadach
i w trybie określonym w art. 4–8 tego rozporządzenia.
5. Prezes UTK, w drodze decyzji, wydaje certyfikaty, odmawia ich wydania,
ogranicza zakres stosowania, zmienia, zawiesza, cofa oraz przedłuża ważność
certyfikatów, jeżeli zachodzą przesłanki określone w art. 7 rozporządzenia (UE) nr 445/2011.
6. Certyfikaty wydane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej
podmiotom, o których mowa w ust. 4, są ważne na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, jeżeli zostały wydane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 445/2011.
7. Zadania podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego
(ECM) w przypadku pojazdów kolejowych:
1) zarejestrowanych w państwie innym niż państwo członkowskie Unii
Europejskiej i utrzymywanych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym
państwie,
2) eksploatowanych na liniach kolejowych, na których szerokość torów różni się
od szerokości torów głównej sieci kolejowej w Rzeczypospolitej Polskiej
i w przypadku, których spełnienie warunków określonych w ust. 2, zapewnia
się w drodze umów międzynarodowych z państwami innymi niż państwo
członkowskie Unii Europejskiej,
3) wpisanych do rejestru zabytków lub do inwentarza muzealiów oraz pojazdów
kolejowych wojskowych i pojazdów kolejowych specjalnych, których
przejazd wymaga uzyskania zezwolenia Prezesa UTK
– realizuje przewoźnik kolejowy przemieszczający te wagony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
8. Certyfikat dla podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych, o którym mowa
w ust. 5, wydaje Prezes UTK, na okres nie dłuższy niż pięć lat, przed wpisaniem
pojazdu kolejowego do krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Informacja
o pełnieniu roli podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego
zostaje wpisana do autoryzacji bezpieczeństwa, wydawanej zgodnie z art. 18a, lub
certyfikatu bezpieczeństwa, wydawanego zgodnie z art. 18b.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 23

Poprzedni

Art. 22. 1. Prezes UTK jest organem właściwym do wydawania, przedłużania ważności, zawieszania, przywracania i cofania licencji maszynisty oraz aktualizacji danych zawartych w licencji maszynisty i ...

Nastepny

Art. 24. 1. Warunkiem dopuszczenia pojazdu kolejowego do eksploatacji jest świadectwo sprawności technicznej. 2. Świadectwa sprawności technicznej wydaje przewoźnik kolejowy, a dla pojazdów kolejow...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka