Art. 22. 1. Tworzy się Krajowy system zielonych inwestycji, w ramach którego
środki pochodzące ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji oraz środki uzyskane
w wyniku przeprowadzenia aukcji, o których mowa w art. 27 ust. 3 zdanie drugie
ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych, gromadzone na rachunku, o którym mowa w art. 23 ust. 1 oraz 1a, są
przeznaczane na:
1) dofinansowanie realizacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a) programów lub projektów związanych z ochroną środowiska,
w szczególności z ograniczeniem lub unikaniem krajowej emisji gazów
cieplarnianych, pochłanianiem lub sekwestracją dwutlenku węgla (CO2),
b) działań adaptacyjnych do zmian klimatu,
c) innych działań związanych z ochroną powietrza,
d) inwestycji realizowanych przez operatora systemu dystrybucyjnego,
e) inwestycji w instalacje odnawialnych źródeł energii,
f) inwestycji w jednostki kogeneracji wytwarzające energię elektryczną
i ciepło użytkowe w wysokosprawnej kogeneracji,
g) inwestycji mających na celu dostosowanie do przepisów prawa Unii
Europejskiej mających na celu ochronę środowiska, w szczególności
poziomów emisji ustalonych w decyzji wykonawczej Komisji (UE)
2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące
najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów
energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego
i Rady 2010/75/UE (Dz. Urz. UE L 212 z 17.08.2017, str. 1),
h) inwestycji w magazyny energii elektrycznej;
2) refinansowanie:
a) Narodowemu Funduszowi kosztów związanych z przeznaczaniem środków
tego funduszu niebędących wpływami pochodzącymi ze sprzedaży
jednostek Kioto,
b) wojewódzkiemu funduszowi ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
zwanemu dalej „wojewódzkim funduszem”, kosztów związanych
z przeznaczaniem środków tego funduszu
– na dofinansowanie programów lub projektów z zakresu ochrony środowiska,
w tym kosztów związanych z przekazaniem środków na dochody budżetu
państwa w celu dofinansowania zadań realizowanych przez państwowe jednostki
budżetowe, obejmujących realizację tych programów lub projektów.
2. Programy lub projekty, o których mowa w ust. 1, są realizowane w obszarach:
1) poprawy efektywności energetycznej w różnych sektorach gospodarki;
2) poprawy efektywności wykorzystania węgla, w tym związanej z czystymi
technologiami węglowymi;
3) zamiany stosowanego paliwa na paliwo niskoemisyjne;
4) unikania lub redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu;
5) wykorzystania odnawialnych źródeł energii;
5a) inwestycji w jednostki kogeneracji wytwarzające energię elektryczną i ciepło
użytkowe w wysokosprawnej kogeneracji;
6) unikania lub redukcji emisji metanu przez jego odzyskiwanie i wykorzystywanie
w przemyśle wydobywczym, gospodarce odpadami i ściekami oraz
w gospodarce rolnej, a także przez wykorzystywanie go do produkcji energii;
7) działań związanych z sekwestracją gazów cieplarnianych;
8) innych działań zmierzających do ograniczania lub unikania krajowej emisji
gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2) oraz adaptacji do
zmian klimatu;
8a) inwestycji realizowanych przez operatora systemu dystrybucyjnego;
8b) dostosowania jednostek wytwórczych do poziomów emisji ustalonych
w przepisach prawa Unii Europejskiej mających na celu ochronę środowiska,
w szczególności w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/1442 z dnia
31 lipca 2017 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych
technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania
zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE;
8c) inwestycji w magazyny energii elektrycznej;
9) prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie wykorzystania
odnawialnych źródeł energii oraz zaawansowanych i innowacyjnych technologii
przyjaznych środowisku;
10) działalności edukacyjnej, w tym prowadzenia szkoleń wspomagających
wypełnianie krajowych zobowiązań wynikających z Protokołu z Kioto.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje programów
i projektów przeznaczonych do realizacji w obszarach, o których mowa
w ust. 2 pkt 1–4, 6–8, 9 i 10, kierując się koniecznością wypełniania zobowiązań
wynikających z przepisów prawa Unii Europejskiej i umów międzynarodowych
z zakresu ochrony środowiska oraz potrzebą zapewnienia przejrzystości procedur
wyboru programów i projektów, a także mając na uwadze wyznaczone obszary oraz
wielkość osiąganych efektów ekologicznych.
4. Minister właściwy do spraw klimatu, w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw energii, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje programów i projektów
przeznaczonych do realizacji w obszarach, o których mowa w ust. 2 pkt 5, 5a i 8a–8c,
kierując się koniecznością wypełniania zobowiązań wynikających z przepisów prawa
Unii Europejskiej i umów międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska oraz
potrzebą zapewnienia przejrzystości procedur wyboru programów i projektów, a także
mając na uwadze wyznaczone obszary oraz wielkość osiąganych efektów
środowiskowych.

Ustawa o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji art. 22

Poprzedni

Art. 21. 1. Krajowy ośrodek przedkłada ministrowi właściwemu do spraw klimatu informacje i dane dotyczące oszacowania liczby jednostek przyznanej emisji, które mogą zostać zbyte. 2. Przy szacowaniu...

Nastepny

Art. 23. 1. Wpływy pochodzące ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu, zwany dalej „Rachunkiem klimatycznym”, jeżeli wynika to z ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
  • Wejscie w życie 18 września 2009
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka