Art. 22. 1. Do kontroli wykonywania przepisów niniejszej ustawy oraz
ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych uprawnione są także,
w ramach swoich kompetencji, inne jednostki administracji publicznej, a w szczególności Inspekcja Handlowa, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-Spożywczych, Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz urzędy górnicze.
2. Organy administracji miar współdziałają w zakresie sprawowania nadzoru
nad wykonywaniem przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy z dnia 7 maja 2009 r.
o towarach paczkowanych z jednostkami, o których mowa w ust. 1, w zakresie
wymiany:
1) wiedzy fachowej;
2) informacji o praktykach naruszania przepisów ustawy;
3) informacji o inicjatywach i działaniach prewencyjnych dotyczących
przestrzegania przepisów ustawy;
4) informacji o przyrządach pomiarowych niespełniających przepisów ustawy,
ujawnianych w wyniku kontroli lub uzyskiwanych w inny sposób, które mogą
być przydatne tym organom i jednostkom w zakresie ich działania.
3. Organy lub upoważnieni pracownicy administracji miar mogą wezwać,
w pilnych przypadkach także ustnie, pomoc funkcjonariuszy policji, jeżeli natrafią
na opór, który uniemożliwia lub utrudnia sprawowanie nadzoru nad
wykonywaniem przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy z dnia 7 maja 2009 r.
o towarach paczkowanych.

Art. 22a. 1. Zakres kontroli wykonywanej przez organy administracji miar
przy sprawowaniu nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz ustawy
z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych obejmuje:
1) przestrzeganie obowiązku stosowania legalnych jednostek miar podczas
użytkowania przyrządów pomiarowych, wykonywania pomiarów i wyrażania
wartości wielkości fizycznych;
2) sprawdzanie spełniania wymagań przez przyrządy pomiarowe podlegające
prawnej kontroli metrologicznej wprowadzone do obrotu lub użytkowania,
stosowane albo przechowywane w stanie gotowości do użycia,
w dziedzinach, o których mowa w art. 8 ust. 1;
3) sprawdzanie posiadania przez podmioty wprowadzające przyrządy
pomiarowe do obrotu lub użytkowania oraz przez użytkowników przyrządów
pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej ważnych
dowodów tej kontroli;
4) przestrzeganie spełniania warunków właściwego stosowania przyrządów
pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej;
5) przestrzeganie obowiązku posiadania udzielonych przez Prezesa Głównego
Urzędu Miar upoważnień do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
przyrządów pomiarowych, zwanych dalej „upoważnieniami”;
6) spełnianie obowiązku utrzymywania i udostępniania państwowych wzorców
jednostek miar przez jednostki organizacyjne i laboratoria spoza administracji
miar, będące właścicielami tych wzorców;
7) spełnianie warunków niezbędnych do wykonywania czynności na podstawie
udzielonych upoważnień;
8) przestrzeganie wymagań dotyczących paczkowania produktów i produkcji
butelek miarowych.
2. W toku kontroli kontrolowany udostępnia na żądanie kontrolującego, na
czas niezbędny do przeprowadzenia kontroli:
1) przyrządy pomiarowe w sposób umożliwiający:
a) dokonanie oględzin zewnętrznych,
b) sprawdzenie właściwości metrologicznych,
c) sprawdzenie warunków właściwego stosowania;
2) dokumenty związane z przyrządami pomiarowymi – w zakresie określonym
w ust. 1.

Art. 22b. Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego
w zakresie przedmiotu kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny
kontrolowanego pod względem przestrzegania przepisów ustawy i ustawy z dnia
7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych.

Art. 22c. 1. Kontrola przedsiębiorców wprowadzających do obrotu przyrządy
pomiarowe lub posiadających upoważnienia albo wykonujących działalność bez
takich upoważnień oraz paczkujących i producentów butelek miarowych jest
przeprowadzana po okazaniu legitymacji służbowej kontrolującego oraz
dostarczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy.
2. Kontrola użytkowników przyrządów pomiarowych, będących osobami
fizycznymi, prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi
osobowości prawnej w zakresie, o którym mowa w art. 22a ust. 1 pkt 1–4,
przeprowadzana jest na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia.

Art. 22d. 1. Kontrolujący przeprowadzają kontrole w zespołach liczących co
najmniej dwie osoby.
2. Organ administracji miar zarządzający kontrole ustala skład zespołu,
o którym mowa w ust. 1, oraz wyznacza przewodniczącego.

Art. 22e. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli
wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń,
praw i obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we
wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób
związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia przez
organ administracji miar zarządzający kontrolę innych przyczyn, które mogą mieć
wpływ na bezstronność jego postępowania.
3. O wyłączeniu, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego lub
kontrolującego, decyduje organ administracji miar zarządzający kontrolę, który
może wyznaczyć inną osobę w celu przeprowadzenia dalszych czynności
kontrolnych.

Art. 22f. 1. Czynności kontrolne mogą być przeprowadzane:
1) w miejscach, w których powinny lub mogą być stosowane lub
przechowywane w stanie gotowości do użycia przyrządy pomiarowe
podlegające prawnej kontroli metrologicznej;
2) na terenie nieruchomości lub pomieszczeń, w których:
a) znajdują się wzorce jednostek miar lub dokumenty dotyczące tych
wzorców,
b) jest wykonywana działalność w zakresie objętym upoważnieniami,
c) prowadzona jest działalność w zakresie paczkowania produktów
i produkcji butelek miarowych.
2. Kontrole przeprowadza się w godzinach pracy lub w czasie faktycznego
wykonywania działalności przez kontrolowanego.

Art. 22g. W trakcie wykonywania czynności kontrolnych kontrolujący
podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującym
u kontrolowanego.

Art. 22h. 1. Kontrolowany jest obowiązany do zapewnienia kontrolującym
warunków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w szczególności do:
1) udzielania wszelkich niezbędnych wyjaśnień;
2) udostępniania na żądanie kontrolujących innych niż określone w art. 22a
ust. 2 pkt 2 dokumentów oraz materiałów przewidzianych zakresem kontroli;
3) sporządzania uwierzytelnionych odpisów lub wyciągów z udostępnianych
dokumentów;
4) zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolujących
przyrządów pomiarowych pozostawionych na przechowanie u
kontrolowanego.
2. Kontrolujący są uprawnieni do wstępu na teren nieruchomości lub
pomieszczeń, o których mowa w art. 22f ust. 1, bez potrzeby uzyskiwania
przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej.

Art. 22i. Kontrolujący dokonują ustaleń na podstawie zebranych w trakcie
kontroli informacji i wyjaśnień uzyskanych od kontrolowanego i jego
pracowników oraz dowodów, w szczególności dokumentów i zabezpieczonych
przyrządów pomiarowych.

Art. 22j. 1. W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że:
1) przyrząd pomiarowy podlegający prawnej kontroli metrologicznej nie spełnia
wymagań, w szczególności błędy przyrządu pomiarowego przekraczają
granice błędów granicznych dopuszczalnych,
2) przyrząd pomiarowy stosowany jest w warunkach innych niż warunki jego
właściwego stosowania,
3) dowody legalizacji poświadczające dokonanie legalizacji pierwotnej lub
legalizacji ponownej zostały wydane przez podmioty nieposiadające
upoważnień, zostały zniszczone lub uszkodzone albo brak jest dowodów
legalizacji przyrządu pomiarowego,
4) legalizacja utraciła ważność zgodnie z art. 8n ust. 4
– kontrolujący mogą zastosować zabezpieczenie przyrządu pomiarowego w celu
zachowania go w niezmienionym stanie.
2. Zastosowanie zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje
wyłączenie przyrządu pomiarowego ze stosowania.
3. Zabezpieczenia przyrządów pomiarowych i innych dowodów dokonuje się
poprzez:
1) nałożenie osłon lub pieczęci;
2) przechowywanie za pokwitowaniem u kontrolowanego w oddzielnym
zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;
3) pobranie za pokwitowaniem do urzędu miar.
4. Zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 3, dokonuje się na czas niezbędny
do:
1) przeprowadzenia czynności mających na celu ustalenie i wyjaśnienie
okoliczności sprawy będącej przedmiotem kontroli albo usunięcia
nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli, nie dłużej niż na okres 2
miesięcy, lub
2) wydania decyzji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4a.
5. W przypadku zastosowania przez kontrolujących zabezpieczeń, o których
mowa w ust. 3, kontrolujący sporządzają notatkę z dokładnym opisem
zastosowanych zabezpieczeń, która stanowi załącznik do protokołu kontroli,
o którym mowa w art. 22k ust. 1.

Art. 22k. 1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują
w protokole kontroli.
2. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje kontrolowany.
3. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany. W przypadku
przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego
albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka,
protokół podpisują także te osoby.
4. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez
kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie
w protokole kontroli.
5. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi
przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje
realizacji ustaleń kontroli.

Art. 22l. 1. Organ administracji miar zarządzający kontrolę, w przypadku
stwierdzenia nieprawidłowości, których nie usunięto w trakcie kontroli, sporządza
zalecenia pokontrolne, które przekazuje kontrolowanemu.
2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności,
wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski
zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Art. 22m. 1. Kontrolowany, w terminie 7 dni od daty otrzymania zaleceń
pokontrolnych, może złożyć umotywowane zastrzeżenia do organu administracji
miar zarządzającego kontrolę od zawartych w zaleceniach pokontrolnych ocen,
uwag i wniosków.
2. Organ administracji miar zarządzający kontrolę rozpatruje zastrzeżenia
w terminie 14 dni od daty ich otrzymania i zajmuje stanowisko w tej sprawie.
3. Stanowisko organu administracji miar zarządzającego kontrolę jest
ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane kontrolowanemu.

Art. 22n. 1. Kontrolowany jest obowiązany, w terminie wyznaczonym
w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania organu administracji miar
zarządzającego kontrolę o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia działań
mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
2. W przypadku złożenia przez kontrolowanego zastrzeżeń, bieg terminu,
o którym mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu do czasu doręczenia stanowiska,
o którym mowa w art. 22m ust. 3.

Art. 22o. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się
przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.
U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495).

Prawo o miarach art. 22

Poprzedni

Art. 21. 1. Organy administracji miar sprawują nadzór nad wykonywaniem przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych poprzez: 1) wydawanie zaleceń pokontroln...

Nastepny

Art. 23. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów, uwzględniając zakres i rodzaj przeprowadzanej kontroli ora...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2003
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka