Art. 228. 1. W przypadku gdy towarzystwo narusza przepisy prawa odnoszące
się do zasad wykonywania działalności towarzystwa, narusza przepisy prawa
regulujące działalność towarzystwa w zakresie dotyczącym funduszy inwestycyjnych
otwartych, funduszy zagranicznych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych,
nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu na wykonywanie działalności
przez towarzystwo lub zgodzie udzielonej przez Komisję, przekracza zakres tego
zezwolenia lub narusza interes uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego, uczestników funduszu zagranicznego lub uczestników zbiorczego portfela papierów wartościowych, Komisja może, w drodze decyzji:
1) cofnąć zezwolenie albo
2) nałożyć karę pieniężną w wysokości do 20 949 500 zł albo kwoty stanowiącej
równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim
zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, a w przypadku braku
takiego sprawozdania – karę pieniężną w wysokości do 10% prognozowanego
całkowitego rocznego przychodu określonego w przedłożonej Komisji analizie
ekonomiczno-finansowej, o której mowa w art. 58 ust. 1 pkt 3, jeżeli taka
równowartość albo kwota 10% prognozowanego całkowitego rocznego
przychodu określonego w takiej analizie przekraczają 20 949 500 zł, albo
3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2.
1a. W przypadku gdy jest możliwe ustalenie kwoty korzyści osiągniętej przez
towarzystwo w wyniku naruszeń, o których mowa w ust. 1, zamiast kary, o której
mowa w ust. 1 pkt 2, Komisja może nałożyć karę pieniężną do wysokości dwukrotnej
kwoty osiągniętej korzyści, nawet jeżeli kwota ta przekracza maksymalne kwoty
określone w ust. 1 pkt 2.
1b. W przypadku gdy towarzystwo jest jednostką dominującą lub jednostką
zależną jednostki dominującej w rozumieniu ustawy o rachunkowości, która
sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, całkowity roczny przychód,
o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi kwota całkowitego skonsolidowanego
rocznego przychodu jednostki dominującej najwyższego szczebla ujawniona
w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy.
1c. W przypadku gdy towarzystwo narusza przepisy prawa regulujące
działalność towarzystwa w związku z zarządzaniem alternatywnym funduszem
inwestycyjnym, nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu na zarządzanie
alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi lub zgodzie udzielonej przez Komisję,
przekracza zakres tego zezwolenia lub narusza interes uczestników specjalistycznego
funduszu inwestycyjnego otwartego, uczestników funduszu inwestycyjnego
zamkniętego lub inwestorów unijnego AFI, Komisja może, w drodze decyzji:
1) ograniczyć zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi
funduszami inwestycyjnymi, w zakresie strategii inwestycyjnych, które mogą
stosować alternatywne fundusze inwestycyjne, którymi zarządza lub może
zarządzać towarzystwo, albo
2) cofnąć zezwolenie, albo
3) nałożyć karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł, albo
4) zastosować łącznie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 3 albo w pkt 2 i 3.
1d. W przypadku gdy naruszenie, o którym mowa w ust. 1c, jest rażące, Komisja
wydając decyzję, o której mowa w ust. 1c pkt 2, może również cofnąć towarzystwu
zezwolenie na wykonywanie działalności określonej w art. 45 ust. 1.
2. Komisja może nałożyć na towarzystwo sankcje, o których mowa w:
1) ust. 1 i 1a, jeżeli stwierdzi, że fundusz inwestycyjny otwarty narusza przepisy
prawa, z wyłączeniem naruszenia przepisów art. 69–69b ustawy o ofercie
publicznej, postanowienia statutu, prospektu informacyjnego lub warunki
określone w zezwoleniu lub zgodzie Komisji, a także w przypadku, gdy statut
funduszu lub prospekt informacyjny funduszu zawiera postanowienia niezgodne
z przepisami ustawy lub nieuwzględniające należycie interesu uczestników
funduszu;
2) ust. 1c, jeżeli stwierdzi, że specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty lub
fundusz inwestycyjny zamknięty narusza przepisy prawa, z wyłączeniem
naruszenia przepisów art. 69–69b ustawy o ofercie publicznej, postanowienia
statutu, prospektu informacyjnego lub warunki określone w zezwoleniu lub
zgodzie Komisji, a także w przypadku, gdy statut funduszu lub prospekt
informacyjny funduszu zawiera postanowienia niezgodne z przepisami ustawy
lub nieuwzględniające należycie interesu uczestników funduszu.
2a. Komisja może nakazać funduszowi zmianę statutu w terminie określonym
przez Komisję, jeżeli statut zawiera postanowienia niezgodne z przepisami ustawy lub
nieuwzględniające należycie interesu uczestników funduszu.
2b. W przypadku gdy działalność funduszu inwestycyjnego otwartego, co do
którego towarzystwo zawarło umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1a, w zakresie
należącym zgodnie z art. 272c ust. 1 do kompetencji spółki zarządzającej, narusza
przepisy prawa, z wyłączeniem naruszenia przepisów art. 69–69b ustawy o ofercie
publicznej, postanowienia statutu lub warunki określone w zezwoleniu lub zgodzie
Komisji lub jest niezgodna z postanowieniami prospektu informacyjnego, lub narusza
interes uczestników funduszu inwestycyjnego, Komisja może, w drodze decyzji:
1) zakazać wykonywania przez spółkę zarządzającą lub jej oddział działalności na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w całości lub w części, w szczególności zakazać wykonywania działalności w zakresie zarządzania funduszami
inwestycyjnymi i prowadzenia ich spraw, albo
2) nałożyć na spółkę zarządzającą karę pieniężną w wysokości do 20 949 500 zł
albo kwoty stanowiącej równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu
wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy,
jeżeli przekracza ona 20 949 500 zł, albo
3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2.
2c. W przypadku gdy jest możliwe ustalenie kwoty korzyści osiągniętej przez
spółkę zarządzającą w wyniku naruszeń, o których mowa w ust. 2b, zamiast kary,
o której mowa w ust. 2b pkt 2, Komisja może nałożyć karę pieniężną do wysokości
dwukrotnej kwoty osiągniętej korzyści, nawet jeżeli kwota ta przekracza maksymalne
kwoty określone w ust. 2b pkt 2.
2d. W przypadku gdy spółka zarządzająca jest jednostką dominującą lub
jednostką zależną jednostki dominującej w rozumieniu ustawy o rachunkowości, która
sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, całkowity roczny przychód,
o którym mowa w ust. 2b pkt 2, stanowi kwota całkowitego skonsolidowanego
rocznego przychodu jednostki dominującej najwyższego szczebla ujawniona
w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy.
2e. W przypadku gdy działalność specjalistycznego funduszu inwestycyjnego
otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego, co do którego towarzystwo
zawarło umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, w zakresie należącym zgodnie
z art. 276e ust. 1 do kompetencji zarządzającego z UE, narusza przepisy prawa,
z wyłączeniem naruszenia przepisów art. 69–69b ustawy o ofercie publicznej,
postanowienia statutu lub warunki określone w zezwoleniu lub zgodzie Komisji lub
jest niezgodna z postanowieniami prospektu informacyjnego, lub narusza interes
uczestników funduszu inwestycyjnego, Komisja może, w drodze decyzji:
1) zakazać wykonywania przez zarządzającego z UE lub jego oddział działalności
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w całości lub w części, w szczególności
zakazać wykonywania działalności w zakresie zarządzania funduszami
inwestycyjnymi i prowadzenia ich spraw, albo
2) nałożyć na zarządzającego z UE karę pieniężną w wysokości do 5 000 000 zł,
albo
3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2.
3. W przypadku gdy towarzystwo narusza przepisy prawa, nie wypełnia
warunków określonych w zezwoleniu na zarządzanie portfelami, w skład których
wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, w zezwoleniu na
doradztwo inwestycyjne albo w zezwoleniu na przyjmowanie i przekazywanie zleceń
nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, przekracza zakres zezwolenia, nie
przestrzega zasad uczciwego obrotu lub narusza interes zleceniodawcy, Komisja
może, w drodze decyzji:
1) cofnąć zezwolenie na zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub
większa liczba instrumentów finansowych, zezwolenie na doradztwo
inwestycyjne albo zezwolenie na przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia
lub zbycia instrumentów finansowych;
2) nałożyć karę pieniężną do wysokości 500 000 zł;
3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2.
3a. W przypadku rażącego naruszenia obowiązków, o których mowa w ust. 1,
1c, 2 oraz 2b, Komisja może nałożyć na osobę, która w tym okresie pełniła funkcję:
1) członka zarządu towarzystwa lub spółki zarządzającej lub
2) członka rady nadzorczej lub członka innego organu nadzorującego towarzystwa
lub spółki zarządzającej
– karę pieniężną w wysokości do 20 949 500 zł.
4. W przypadku gdy umowa lub umowy, o których mowa w art. 185 ust. 6, nie
zostaną zawarte w terminie 3 miesięcy od dnia zarejestrowania funduszu, Komisja
może nałożyć na towarzystwo karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł.
4a. W przypadku wykonania przez fundusz inwestycyjny otwarty prawa głosu
z papierów wartościowych z naruszeniem art. 104 ust. 7 Komisja może, w drodze
decyzji, nałożyć na towarzystwo zarządzające tym funduszem karę pieniężną do
wysokości 500 000 zł.
4b. Przy wymierzaniu kary za naruszenia, o których mowa w ust. 1, 1c, 2, 2b, 2e,
3 oraz 3a, Komisja bierze w szczególności pod uwagę:
1) wagę naruszenia oraz czas jego trwania;
2) stopień odpowiedzialności podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie;
3) sytuację finansową podmiotu, na który nakładana jest kara;
4) skalę korzyści uzyskanych lub strat unikniętych przez podmiot, który dopuścił
się naruszenia, rozmiar szkody wyrządzonej uczestnikom funduszu
inwestycyjnego, o ile takie korzyści, straty lub szkody można ustalić;
5) gotowość podmiotu dopuszczającego się naruszenia do współpracy z Komisją
podczas wyjaśniania okoliczności tego naruszenia;
6) uprzednie naruszenia niniejszej ustawy popełnione przez podmiot, na który
nakładana jest kara;
7) środki podjęte po naruszeniu przez podmiot, który dopuścił się naruszenia, aby
zapobiec powtórzeniu się naruszenia.
5. Wydanie decyzji następuje po przeprowadzeniu rozprawy. Komisja może
nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
6. Decyzja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru
Finansowego. Komisja może nakazać jej ogłoszenie w dwóch dziennikach
ogólnopolskich na koszt towarzystwa, jeżeli jest to szczególnie istotne ze względu na
ochronę interesów uczestników.
7. Wydane przez Komisję decyzje dotyczące funduszu inwestycyjnego, którego
jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne są zbywane na terytorium państw
członkowskich Unii Europejskiej, a poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
Komisja niezwłocznie przekazuje organom państwa właściwym dla nadzoru nad
funduszami inwestycyjnymi, w którym te jednostki lub certyfikaty są zbywane.
8. Przed podjęciem decyzji o ograniczeniu zakresu wykonywanej działalności
zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi albo cofnięciu zezwolenia
towarzystwu, które zarządza funduszem zagranicznym albo unijnymi AFI, Komisja
zasięga opinii właściwego organu państwa macierzystego funduszu zagranicznego
albo unijnego AFI.
9. Komisja przekazuje do publicznej wiadomości:
1) informację o treści rozstrzygnięcia oraz o rodzaju i charakterze naruszenia,
firmę, siedzibę i adres towarzystwa lub spółki zarządzającej lub imię i nazwisko
osoby, na które nałożona została sankcja, o której mowa w ust. 1, 1a, ust. 2 pkt 1,
ust. 2b, 2c lub 3a;
2) w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy – informację
o jego złożeniu, o ile Komisja przekazała do publicznej wiadomości informację
o decyzji, której ten wniosek dotyczy;
3) informację o treści rozstrzygnięcia ostatecznej decyzji.
10. Przekazanie do publicznej wiadomości informacji określonych w ust. 9 pkt 1
lub 3 wymaga podjęcia przez Komisję uchwały.
11. Komisja może w drodze uchwały opóźnić przekazanie do publicznej
wiadomości informacji, o których mowa w ust. 9, lub przekazać te informacje bez
wskazywania towarzystwa, spółki zarządzającej lub osoby, na które została nałożona
sankcja w przypadku stwierdzenia, że podanie tych informacji do publicznej
wiadomości:
1) w przypadku danych osobowych – jest nieproporcjonalne względem wagi
stwierdzonego naruszenia;
2) stanowiłoby poważne zagrożenia dla stabilności systemu finansowego lub
będącego w toku postępowania administracyjnego, wyjaśniającego lub karnego;
3) wyrządziłoby niewspółmierną i znaczącą szkodę uczestnikom rynku
finansowego.
12. Informacje, o których mowa w ust. 9, są dostępne na stronie internetowej
Komisji przez 5 lat, licząc od dnia ich udostępnienia, z tym że informacje dotyczące
imienia i nazwiska osoby, na którą została nałożona sankcja, są dostępne na tej stronie
przez rok.

Art. 228a. Jeżeli fundusz inwestycyjny w okresie, w którym jest
reprezentowany przez depozytariusza funduszu, zgodnie z art. 68 ust. 1 lub 1c,
narusza przepisy prawa, postanowienia statutu lub warunki określone w zezwoleniu
lub zgodzie lub działalność funduszu nie jest zgodna z postanowieniami prospektu
informacyjnego, a także w przypadku, gdy statut funduszu lub prospekt informacyjny
funduszu zawiera postanowienia niezgodne z przepisami ustawy lub
nieuwzględniające należycie interesu uczestników funduszu, na depozytariusza
funduszu Komisja może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł.

Ustawa o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi art. 228

Poprzedni

Art. 227. 1. Podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 2 albo w art. 192 ust. 1, który zaprzestał wykonywania działalności określonej w ustawie, ma obowiązek archiwizowania i przechowywania, przez 5 lat...

Nastepny

Art. 229. 1. Informacje dotyczące funduszu inwestycyjnego albo zbiorczego portfela papierów wartościowych publikowane przez towarzystwo, w tym informacje reklamowe, powinny rzetelnie przedstawiać sy...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi
  • Wejscie w życie 1 lipca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka