Art. 20. 1. W ramach inspekcji państwa bandery statek o polskiej przynależności
podlega inspekcji:
1) wstępnej – przeprowadzanej w celu uzyskania po raz pierwszy certyfikatu
wymaganego dla danego statku;
2) rocznej – przeprowadzanej corocznie w celu potwierdzenia ważności certyfikatu;
3) pośredniej – przeprowadzanej w celu potwierdzenia ważności certyfikatu,
zastępującej odpowiednio drugą lub trzecią inspekcję roczną, a w przypadku
statku niepodlegającego inspekcji rocznej, przeprowadzanej między drugą
a trzecią datą rocznicową;
4) odnowieniowej – przeprowadzanej w związku z upływem ważności certyfikatu
w celu wydania nowego certyfikatu;
5) doraźnej – przeprowadzanej w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że statek
został uszkodzony lub nastąpiła zmiana w jego kadłubie, urządzeniach lub
wyposażeniu, jeżeli uszkodzenie lub zmiana mogą wpłynąć na stan
bezpieczeństwa statku, a także w przypadku gdy statek zmienia klasę lub
przedsiębiorstwo odpowiedzialne za eksploatację statku w rozumieniu Kodeksu
ISM albo w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że położenie linii
ładunkowej statku nie odpowiada wskazaniom zawartym w świadectwie wolnej
burty;
6) w trakcie uprawiania żeglugi na linii regularnej – przeprowadzanej w trakcie
podróży na statku pasażerskim typu ro-ro i szybkim statku pasażerskim,
uprawiających żeglugę:
a) między portem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a portem leżącym
na terytorium państwa trzeciego albo
b) na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, na których mogą pływać
statki pasażerskie klasy A zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 86 ust. 10.
1a. Typy i rodzaje statków nieobjętych umowami międzynarodowymi,
niepodlegających poszczególnym rodzajom inspekcji, określonym w ust. 1, określają,
w zależności od ich pojemności brutto (GT), długości, przeznaczenia i sposobu
eksploatacji, przepisy wydane na podstawie art. 23 ust. 4 i 5.
1b. W ramach inspekcji państwa bandery organ inspekcyjny weryfikuje
i zatwierdza plany, instrukcje, poradniki i inne dokumenty wymagane dla statku
przepisami wydanymi na podstawie art. 86 ust. 3 lub umowami międzynarodowymi.
2. Inspekcja doraźna może być przeprowadzona również:
1) po zatrzymaniu statku – w celu weryfikacji wykrytych uchybień oraz ustalenia
przyczyn ich powstania;
2) przed wyjściem statku z polskiego portu, dla statku:
a) okazjonalnie wychodzącego w podróże międzynarodowe, lub który będzie
poddany inspekcji państwa portu w następnym porcie zgodnie ze
wskazaniem w systemie THETIS,
b) o profilu wysokiego ryzyka;
3) w celu nadzorowania prawidłowości działań uznanych organizacji
upoważnionych do wykonywania zadań administracji morskiej;
4) w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że statek jest załadowany ponad
granice dozwolone w świadectwie wolnej burty;
5) z innych przyczyn uznanych przez organ inspekcyjny za konieczne ze względu
na bezpieczeństwo statku.
3. Inspekcja, o której mowa w ust. 1 pkt 6, może być przeprowadzana
w połączeniu lub jednocześnie z przeglądem statku dokonywanym przez uznaną
organizację sprawującą nadzór techniczny nad statkiem, pod warunkiem że są
przestrzegane procedury i wytyczne dotyczące przeglądów zgodnie ze
zharmonizowanym systemem nadzoru i certyfikacji (HSSC), o którym mowa
w prawidle 6 rozdziału I Konwencji SOLAS, lub procedury służące osiągnięciu tego
samego celu.
Art. 19. 1. Armator albo kapitan statku są obowiązani: 1) zgłosić statek do inspekcji państwa bandery; 2) niezwłocznie zawiadomić organ inspekcyjny o każdym przypadku wymagającym przeprowadzenia in...
Art. 21. 1. W przypadku statku zbudowanego po dniu 17 lutego 1997 r., który był uprzednio wpisany do rejestru okrętowego państwa trzeciego, inspekcja wstępna ma na celu dodatkowo sprawdzenie, czy wy...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców