Art. 176. Obsługa naziemna obejmuje następujące kategorie usług
wykonywanych w porcie lotniczym na rzecz przewoźników lotniczych i innych
użytkowników statków powietrznych, zwanych dalej „użytkownikami”:
1) obsługę w zakresie administracji naziemnej i nadzoru;
2) obsługę pasażerów;
3) obsługę bagażu;
4) obsługę towarów lub poczty;
5) obsługę płytową;
6) obsługę statków powietrznych;
7) obsługę w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w materiały napędowe;
8) obsługę w zakresie utrzymania statków powietrznych;
9) obsługę w zakresie operacji lotniczych i czynności administracyjnych
związanych z załogą;
10) transport naziemny;
11) obsługę w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych w żywność
i napoje (catering).

Art. 176a. Prezes Urzędu wydaje zezwolenie na kategorie usług, o których
mowa w art. 176, lub rodzaje usług w poszczególnych kategoriach, określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 182.

Art. 176b. 1. Podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej na rzecz osób
trzecich oraz przewoźnicy lotniczy wykonujący własną obsługę naziemną statków
powietrznych, załóg, pasażerów, bagażu, towarów lub poczty mają swobodny dostęp
do rynku obsługi naziemnej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Ograniczenia w liczbie podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej na
rzecz osób trzecich może wprowadzić:
1) w portach lotniczych, w których w roku poprzedzającym rok wprowadzenia
ograniczenia roczna wielkość ruchu jest równa lub większa niż
2 000 000 pasażerów lub 50 000 ton towarów – Prezes Urzędu, na zasadach
określonych w art. 179;
2) w pozostałych portach lotniczych, mając na celu optymalizację zarządzania
portem lotniczym – zarządzający lotniskiem.
3. Ograniczenia w liczbie przewoźników lotniczych, wykonujących własną
obsługę naziemną statków powietrznych, załóg, pasażerów, bagażu, towarów lub
poczty może wprowadzić:
1) w portach lotniczych, w których w roku poprzedzającym rok wprowadzenia
ograniczenia roczna wielkość ruchu jest równa lub większa niż
1 000 000 pasażerów lub 25 000 ton towarów – Prezes Urzędu, na zasadach
określonych w art. 179;
2) w pozostałych portach lotniczych, mając na celu optymalizację zarządzania
portem lotniczym – zarządzający lotniskiem.
4. Do usług obsługi naziemnej, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U.
z 2019 r. poz. 369), z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy oraz przepisów
międzynarodowych.
5. Przepisów art. 179 i 180 ust. 2–5 nie stosuje się do portów lotniczych,
o których mowa w ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2, zarządzający
lotniskiem informuje Prezesa Urzędu o wprowadzonych ograniczeniach oraz
dokonuje wyboru przedsiębiorcy mającego świadczyć usługi obsługi naziemnej, na
podstawie obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów.

Prawo lotnicze art. 176

Poprzedni

Art. 175. 1. Wniosek o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 174 ust. 1, powinien zawierać: 1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę oraz adres; 2) numer w rejestrze przedsiębiorców w Kraj...

Nastepny

Art. 177. 1. Obsługa naziemna powinna być zorganizowana na zasadach równego traktowania przedsiębiorców świadczących tę obsługę oraz obsługiwanych użytkowników portu lotniczego, którzy powinni mieć ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka