Art. 16. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub
dystrybucją paliw gazowych lub energii sporządza, dla obszaru swojego działania,
plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na
paliwa gazowe lub energię, na okres nie krótszy niż 3 lata, uwzględniając:
1) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – w przypadku planów
sporządzanych przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się
dystrybucją paliw gazowych lub energii;
2) ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województw, albo
w przypadku braku takiego planu, strategię rozwoju województwa –
w przypadku planów sporządzanych przez przedsiębiorstwo
energetyczne zajmujące się przesyłaniem paliw gazowych lub energii;
3) politykę energetyczną państwa;
4) dziesięcioletni plan rozwoju sieci o zasięgu wspólnotowym, o którym mowa
w art. 8 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
714/2010 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające
rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 lub w art. 8 ust. 3 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego
i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 – w przypadku
przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się przesyłaniem paliw
gazowych lub energii elektrycznej;
5) politykę rozwoju infrastruktury i rynku paliw alternatywnych w transporcie.
2. Operator systemu przesyłowego gazowego i operator systemu
przesyłowego elektroenergetycznego sporządzają plan rozwoju w zakresie
zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię elektryczną na okres 10 lat. Plan ten w zakresie zapotrzebowania na paliwa
gazowe podlega aktualizacji co 2 lata, a w zakresie zapotrzebowania na energię
elektryczną – co 3 lata.
3. Operator systemu przesyłowego gazowego wykonujący obowiązki
operatora na podstawie umowy, o której mowa w art. 9h ust. 3 pkt 2, aktualizuje
corocznie plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego
zapotrzebowania na paliwa gazowe.
4. Operator systemu dystrybucyjnego gazowego i operator systemu
dystrybucyjnego elektroenergetycznego sporządzają plan rozwoju w zakresie
zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub
energię elektryczną na okres nie krótszy niż 5 lat. Przepis ust. 2 zdanie drugie
stosuje się do aktualizacji planu.
5. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego i operator systemu
dystrybucyjnego elektroenergetycznego sporządzają prognozę dotyczącą stanu
bezpieczeństwa dostarczania energii elektrycznej na okres nie krótszy niż 15 lat.
6. Plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego
zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię elektryczną sporządzany przez
operatora systemu dystrybucyjnego gazowego i operatora systemu
dystrybucyjnego elektroenergetycznego uwzględnia odpowiednio plan rozwoju
sporządzony przez operatora systemu przesyłowego gazowego i operatora systemu
przesyłowego elektroenergetycznego.
7. Plan, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) przewidywany zakres dostarczania paliw gazowych lub energii;
2) przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy sieci oraz
planowanych nowych źródeł paliw gazowych lub energii, w tym instalacji
odnawialnego źródła energii;
3) przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy lub budowy połączeń
z systemami gazowymi albo z systemami elektroenergetycznym innych
państw – w przypadku planów sporządzanych przez przedsiębiorstwa
energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub
energii elektrycznej;
4) przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie paliw i energii u odbiorców, w tym
także przedsięwzięcia w zakresie pozyskiwania, transmisji oraz przetwarzania
danych pomiarowych z licznika zdalnego odczytu;
5) przewidywany sposób finansowania inwestycji;
6) przewidywane przychody niezbędne do realizacji planów;
7) planowany harmonogram realizacji inwestycji.
8. Plan, o którym mowa w ust. 1, w zakresie obecnego i przyszłego
zapotrzebowania na energię elektryczną, opracowywany przez przedsiębiorstwo
energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej
powinien także określać wielkość zdolności wytwórczych i ich rezerw,
preferowane lokalizacje i strukturę nowych źródeł, wielkość zdolności
przesyłowych lub dystrybucyjnych w systemie elektroenergetycznym i stopień ich
wykorzystania, a także działania i przedsięwzięcia zapewniające bezpieczeństwo
dostarczania energii elektrycznej.
9. Operator systemu przesyłowego gazowego albo operator systemu
przesyłowego elektroenergetycznego określając w planie, o którym mowa w ust. 2,
poziom połączeń międzysystemowych gazowych albo elektroenergetycznych,
bierze w szczególności pod uwagę:
1) krajowe, regionalne i europejskie cele w zakresie zrównoważonego rozwoju,
w tym projekty stanowiące element osi projektów priorytetowych
określonych w załączniku I do decyzji, o której mowa w art. 15b ust. 5 pkt 4;
2) istniejące połączenia międzysystemowe gazowe albo elektroenergetyczne
oraz ich wykorzystanie w sposób najbardziej efektywny;
3) zachowanie właściwych proporcji między kosztami budowy nowych połączeń
międzysystemowych gazowych albo elektroenergetycznych, a korzyściami
wynikającymi z ich budowy dla odbiorców końcowych.
10. Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien zapewniać długookresową
maksymalizację efektywności nakładów i kosztów ponoszonych przez
przedsiębiorstwo energetyczne, tak aby nakłady i koszty nie powodowały
w poszczególnych latach nadmiernego wzrostu cen i stawek opłat za dostarczanie
paliw gazowych lub energii, przy zapewnieniu ciągłości, niezawodności i jakości
ich dostarczania.
11. W planie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się także zapotrzebowanie
na nowe zdolności w systemie przesyłowym lub dystrybucyjnym zgłoszone przez
podmioty przyłączone do sieci lub podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci.
12. W celu racjonalizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, przy sporządzaniu
projektu planu, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa energetyczne są
obowiązane współpracować z podmiotami przyłączonymi do sieci oraz z gminami,
a w przypadku przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem
paliw gazowych lub energii elektrycznej współpracować z samorządem
województwa, na którego obszarze przedsiębiorstwo to zamierza realizować
przedsięwzięcia inwestycyjne; współpraca powinna polegać w szczególności na:
1) przekazywaniu podmiotom przyłączonym do sieci, na ich wniosek, informacji
o planowanych przedsięwzięciach w takim zakresie, w jakim przedsięwzięcia
te będą miały wpływ na pracę urządzeń przyłączonych do sieci albo na zmianę
warunków przyłączenia lub dostawy paliw gazowych lub energii;
2) zapewnieniu spójności pomiędzy planami przedsiębiorstw energetycznych
i założeniami, strategiami oraz planami, o których mowa w art. 19 i art. 20,
a w przypadku przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem
paliw gazowych lub energii elektrycznej zapewnienie tej spójności dotyczy
planów przedsiębiorstw energetycznych i założeń, strategii i planów
sporządzanych przez samorząd województwa.
13. Projekt planu, o którym mowa w ust. 1, podlega uzgodnieniu z Prezesem
Urzędu Regulacji Energetyki, z wyłączeniem planów rozwoju przedsiębiorstw
energetycznych zajmujących się przesyłaniem lub dystrybucją:
1) paliw gazowych, dla mniej niż 50 odbiorców, którym przedsiębiorstwo to
dostarcza rocznie łącznie mniej niż 50 mln m3
tych paliw;
2) energii elektrycznej, dla mniej niż 100 odbiorców, którym przedsiębiorstwo
to dostarcza rocznie łącznie mniej niż 50 GWh tej energii;
3) ciepła.
14. Operator systemu przesyłowego gazowego, operator systemu
przesyłowego elektroenergetycznego, operator systemu dystrybucyjnego
gazowego oraz operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego
przedkładają Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do uzgodnienia projekt
planu, o którym mowa w ust. 2 i 4, i jego aktualizację, do dnia 31 marca. W przypadku projektu planu sporządzonego przez operatora systemu
przesyłowego, operator ten przedkłada projekt planu, o którym mowa w ust. 2,
i jego aktualizację po przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w ust. 15, wraz
z wynikami tych konsultacji.
15. Operator systemu przesyłowego gazowego i operator systemu
przesyłowego elektroenergetycznego konsultują projekt planu, o którym mowa
w ust. 2, z wyłączeniem informacji, o których mowa w ust. 7 pkt 5 i 6, oraz
z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych lub innych informacji
prawnie chronionych, z zainteresowanymi stronami, zamieszczając projekt ten
na swojej stronie internetowej i wyznaczając termin na zgłaszanie uwag. Termin
ten nie może być krótszy niż 21 dni.
16. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki konsultuje sposób finansowania
inwestycji ujętych w planie opracowanym przez operatora systemu przesyłowego
gazowego z właścicielem sieci przesyłowej gazowej.
17. Przedsiębiorstwo energetyczne obowiązane do uzgodnienia z Prezesem
Urzędu Regulacji Energetyki planu rozwoju, o którym mowa w ust. 1, ustala
corocznie plan remontów, który zamieszcza na swojej stronie internetowej.
18. Przedsiębiorstwo energetyczne obowiązane do uzgadniania projektu
planu, o którym mowa w ust. 1, z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki
corocznie, do dnia 30 kwietnia, przedkłada Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki
sprawozdanie z realizacji tego planu.
19. Samorząd województwa, gminy, przedsiębiorstwa energetyczne lub
odbiorcy końcowi paliw gazowych lub energii udostępniają nieodpłatnie
przedsiębiorstwom energetycznym, o których mowa w ust. 1, informacje, o których
mowa w ust. 7 pkt 1–4 i 7, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych lub innych informacji prawnie chronionych.
20. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii
elektrycznej w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej
niż 50 MW sporządza i przedkłada Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki
prognozy na okres 15 lat obejmujące w szczególności ilości wytwarzanej energii
elektrycznej, przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy istniejących lub
budowy nowych źródeł, a także dane techniczno-ekonomiczne dotyczące typu i wielkości tych źródeł, ich lokalizacji oraz rodzaju paliwa wykorzystywanego do
wytwarzania energii elektrycznej.
21. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii
elektrycznej, co 2 lata w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, aktualizuje
prognozy, o których mowa w ust. 20, i informuje o tych aktualizacjach Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki oraz operatorów systemów elektroenergetycznych, do
których sieci jest przyłączone, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.
22. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego oraz
przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej
przyłączone do sieci przesyłowej przekazują operatorowi systemu przesyłowego
elektroenergetycznego lub systemu połączonego elektroenergetycznego informacje
o strukturze i wielkościach zdolności wytwórczych i dystrybucyjnych przyjętych
w planach, o których mowa w ust. 2 i 4, lub prognozach, o których mowa w ust. 20,
stosownie do postanowień instrukcji opracowanej przez operatora systemu
przesyłowego elektroenergetycznego lub operatora systemu połączonego
elektroenergetycznego.

Art. 16a. 1. W przypadku możliwości wystąpienia długookresowego
zagrożenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, po stwierdzeniu przez
ministra właściwego do spraw energii na podstawie sprawozdania, o którym mowa
w art. 15b ust. 3, że istniejące i będące w trakcie budowy moce wytwórcze energii
elektrycznej oraz przedsięwzięcia racjonalizujące jej zużycie nie zapewniają
długookresowego bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki ogłasza, organizuje i przeprowadza przetarg na budowę
nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej lub realizację przedsięwzięć
zmniejszających zapotrzebowanie na tę energię.
2. W ogłoszeniu o przetargu określa się przedmiot przetargu, jego zakres,
warunki uczestnictwa, rodzaje instrumentów ekonomiczno-finansowych określone
w odrębnych przepisach, umożliwiających budowę nowych mocy wytwórczych
lub realizację przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię
elektryczną na warunkach preferencyjnych, oraz miejsce i termin udostępnienia
dokumentacji przetargowej.
3. Do przetargu stosuje się odpowiednio przepisy art. 9i ust. 4–9.
3a. W przetargu mogą uczestniczyć także podmioty niebędące
przedsiębiorstwami energetycznymi.
4. Przed skierowaniem ogłoszenia o przetargu do Biuletynu Urzędu Regulacji
Energetyki Prezes Urzędu Regulacji Energetyki uzgadnia z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych i z innymi właściwymi organami administracji
państwowej rodzaje instrumentów, o których mowa w ust. 2.
5. Określając w dokumentacji przetargowej kryteria oceny ofert oraz
dokonując wyboru oferty na budowę nowych mocy wytwórczych energii
elektrycznej lub realizację przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na tę
energię, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki kieruje się:
1) polityką energetyczną państwa;
2) bezpieczeństwem systemu elektroenergetycznego;
3) wymaganiami dotyczącymi ochrony zdrowia i środowiska oraz
bezpieczeństwa publicznego;
4) efektywnością energetyczną i ekonomiczną przedsięwzięcia;
5) lokalizacją budowy nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej;
6) rodzajem paliw przeznaczonych do wykorzystania w nowych mocach
wytwórczych energii elektrycznej;
7) wynikami oceny, o której mowa w art. 10c ust. 1, oraz analizą kosztów i
korzyści.
6. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje Komisji Europejskiej
warunki przetargu w terminie umożliwiającym ich opublikowanie w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej co najmniej na 6 miesięcy przed dniem zamknięcia
składania ofert o przystąpieniu do przetargu.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zawiera z uczestnikiem przetargu,
którego oferta została wybrana, umowę, w której określa się w szczególności
obowiązki uczestnika, rodzaje instrumentów, o których mowa w ust. 2, oraz zasady
rozliczania wsparcia finansowego wynikającego z tych instrumentów.
8. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe wymagania co do zawartości dokumentacji przetargowej na budowę
nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej lub na realizację przedsięwzięć
zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz warunki i tryb
organizowania i przeprowadzania przetargu, w tym powoływania i pracy komisji przetargowej, kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystych warunków
i kryteriów przetargu oraz równoprawnego traktowania jego uczestników.

Art. 16b. 1. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub
systemu połączonego elektroenergetycznego realizuje w pierwszej kolejności
działania niezbędne w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii
elektrycznej, ochrony interesów odbiorców i ochrony środowiska.
2. Zysk operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu
połączonego elektroenergetycznego w rozumieniu ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r.
o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 2020 r.
poz. 16) przeznacza się w pierwszej kolejności na finansowanie realizacji zadań
i obowiązków, o których mowa w art. 9c ust. 2.
3. Operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego jest obowiązany
przekazywać środki na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej, w wysokości 0,1% uzasadnionego zwrotu
z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie
przesyłania energii elektrycznej, uwzględnionego w kalkulacji taryf na przesyłanie
energii elektrycznej na rok poprzedzający rok przekazania tych środków.
4. Środki, o których mowa w ust. 3, operator systemu przesyłowego
elektroenergetycznego przekazuje do dnia 30 czerwca każdego roku.

Prawo energetyczne art. 16

Poprzedni

Art. 15. 1. Polityka energetyczna państwa jest opracowywana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju kraju i zawiera: 1) ocenę realizacji polityki energetycznej państwa za poprzedni okres; 2) część ...

Nastepny

Art. 17. Samorząd województwa uczestniczy w planowaniu zaopatrzenia w energię i paliwa na obszarze województwa w zakresie określonym w art. 19 ust. 5 oraz bada zgodność planów zaopatrzenia w energię...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne
  • Wejscie w życie 5 grudnia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 19 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka