Art. 16. 1. Kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury można wyłonić
w drodze konkursu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W samorządowych instytucjach kultury, których wykaz określi, w drodze
rozporządzenia, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, biorąc pod uwagę ich znaczenie dla kultury narodowej, wyłonienie
kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może
wyrazić zgodę na powołanie na stanowisko dyrektora, bez przeprowadzania konkursu,
kandydata wskazanego przez organizatora. W przypadku powoływania tej samej
osoby na stanowisko dyrektora na następny okres, organizator zasięga opinii ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
3a. Organizator występując z wnioskiem do ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wyrażenie zgody na powołanie dyrektora
instytucji kultury bez przeprowadzania konkursu ma obowiązek uzasadnienia
wniosku, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn zastosowania takiego trybu oraz
podania informacji na temat wykształcenia, kompetencji i doświadczenia
zawodowego kandydata na stanowisko dyrektora.
3b. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
rozpatruje wniosek organizatora w terminie 30 dni od dnia jego wpłynięcia, kierując
się specyfiką instytucji oraz wykształceniem, kompetencjami i doświadczeniem
kandydata na stanowisko dyrektora instytucji.
3c. Brak pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego skutkuje niepowołaniem kandydata
na stanowisko dyrektora instytucji.
3d. Organizator przed ogłoszeniem konkursu, o którym mowa w ust. 2, podaje
do publicznej wiadomości informację o zamiarze ogłoszenia konkursu, zawierającą
w szczególności termin rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia
postępowania konkursowego.
3e. Uwzględniając formę organizacyjno-prawną, zakres działalności oraz
aktualną sytuację instytucji kultury, której dotyczy konkurs, o którym mowa w ust. 2,
organizator określa w ogłoszeniu o konkursie co najmniej:
1) nazwę, siedzibę i adres instytucji kultury;
2) opis kwalifikacji wymaganych od kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury;
3) określenie umiejętności i kompetencji, jakie ma posiadać kandydat na
stanowisko dyrektora instytucji kultury, oraz zadań, jakie ma realizować dyrektor
w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju instytucji kultury;
4) wymóg złożenia przez osoby przystępujące do konkursu programu realizacji
zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju instytucji kultury;
5) wykaz dokumentów wymaganych od osób przystępujących do konkursu;
6) informację o sposobie udostępnienia przez organizatora dokumentów
i informacji, dotyczących warunków organizacyjno-finansowych
funkcjonowania instytucji kultury, w tym jej planów finansowych i rzeczowych
na okresy po rozstrzygnięciu konkursu, jeżeli w danej instytucji kultury plan rzeczowy jest opracowywany, oraz inne ogólne informacje na temat działalności instytucji kultury;
7) miejsce i termin złożenia ofert, nie krótszy niż 30 dni od dnia podania do
publicznej wiadomości ogłoszenia o konkursie;
8) termin rozpatrzenia złożonych ofert.
4. W celu przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 2, organizator
powołuje komisję konkursową w składzie:
1) trzech przedstawicieli organizatora;
2) dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
3) dwóch przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych
reprezentatywnych w rozumieniu art. 253
ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 23 maja 1991
r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 263), działających w tej
instytucji kultury;
4) dwóch przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych lub twórczych właściwych ze
względu na zakres działania tej instytucji kultury.
5. Jeżeli w instytucji kultury nie działają zakładowe organizacje związkowe,
w miejsce osób, o których mowa w ust. 4 pkt 3, organizator powołuje do komisji
konkursowej dwóch przedstawicieli załogi tej instytucji.
5a. Komisja konkursowa, o której mowa w ust. 4:
1) ustala szczegółowe kryteria oceny uczestników konkursu, uwzględniając treść
ogłoszenia o konkursie;
2) przeprowadza postępowanie konkursowe na kandydata na stanowisko dyrektora
instytucji kultury, w tym:
a) ustala spełnienie warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie przez
jego uczestników lub stwierdza uchybienia lub braki w złożonych ofertach,
b) przeprowadza rozmowy z uczestnikami konkursu, w tym dotyczące
złożonych przez nich programów realizacji zadań, o których mowa
w ust. 3e pkt 4;
3) rozstrzyga konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury,
sporządza z niego protokół końcowy i przekazuje organizatorowi wyniki
konkursu wraz z jego dokumentacją.
5b. Obsługę komisji konkursowej, o której mowa w ust. 4, w tym niezbędne
warunki organizacyjne i środki finansowe związane z przeprowadzeniem postępowania konkursowego na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury oraz działalnością komisji konkursowej, zapewnia organizator.
5c. Członkowi komisji konkursowej, o której mowa w ust. 4, zamieszkałemu
poza miejscowością, w której odbywa się posiedzenie komisji konkursowej,
niebędącemu pracownikiem podmiotu, którego jest przedstawicielem w komisji
konkursowej, biorącemu udział w posiedzeniu komisji konkursowej organizator
zwraca koszty podróży w wysokości i na warunkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775
§ 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495).
6. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
określi, w drodze rozporządzenia, w odniesieniu do konkursu, o którym mowa w ust. 2, sposób:
1) podania do publicznej wiadomości informacji o zamiarze ogłoszenia konkursu,
w tym terminu i miejsca podania tej informacji do publicznej wiadomości,
2) ogłoszenia konkursu, w tym terminu i miejsca publikacji tego ogłoszenia,
3) przeprowadzania konkursu
– uwzględniając przyczyny ogłoszenia konkursu, konieczność zapewnienia
powszechnego dostępu do informacji o zamiarze ogłoszenia konkursu, do ogłoszenia
konkursu oraz do jego warunków, zapewnienie sposobu rzetelnej oceny uczestników
konkursu oraz sprawnego przeprowadzenia procedury konkursowej.
7. Członkiem komisji konkursowej nie może być osoba:
1) przystępująca do konkursu;
2) w stosunku do której osoba przystępująca do konkursu jest małżonkiem,
krewnym lub powinowatym w linii prostej, krewnym lub powinowatym w linii
bocznej do drugiego stopnia włącznie lub pozostaje w takim stosunku prawnym
lub faktycznym, że może to powodować uzasadnione wątpliwości co do jej
obiektywizmu lub bezstronności.
8. Członek komisji konkursowej, po zapoznaniu się z ofertami, składa
organizatorowi oświadczenie, że nie zachodzą wobec niego okoliczności, o których mowa w ust. 7.
9. Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 7, zostaną ujawnione po
rozpoczęciu pierwszego posiedzenia komisji konkursowej, organizator niezwłocznie
wyznacza inną osobę z zachowaniem trybu właściwego dla powołania członka komisji konkursowej.
10. Jeżeli w ofercie zawierającej wszystkie informacje i dokumenty określone
w ogłoszeniu o konkursie komisja konkursowa stwierdzi uchybienia lub braki,
w szczególności dotyczące braku podpisu lub braku oznaczenia stron dokumentów,
komisja wyznacza osobie, która złożyła ofertę, termin nie krótszy niż trzy dni robocze
na usunięcie uchybień lub uzupełnienie braków pod rygorem odrzucenia oferty.
11. Konkurs pozostaje nierozstrzygnięty w razie stwierdzenia przez komisję
konkursową, że żadna oferta nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu
o konkursie lub że żaden z uczestników dopuszczonych do udziału w konkursie nie
spełnia kryteriów oceny, o których mowa w ust. 5a pkt 1.
12. Organizator przedstawia kandydatowi wyłonionemu w konkursie, o którym
mowa w ust. 2, warunki organizacyjno-finansowe instytucji kultury, określone
z uwzględnieniem programu realizacji zadań, o którym mowa w ust. 3e pkt 4, oraz
warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania instytucji kultury, o których
mowa w ust. 3e pkt 6, w celu uzgodnienia treści umowy, o której mowa
w art. 15 ust. 5.
13. W przypadku nierozstrzygnięcia konkursu, o którym mowa w ust. 2, albo
jeżeli kandydat wyłoniony w tym konkursie nie zostanie powołany na stanowisko
dyrektora instytucji kultury, organizator niezwłocznie ogłasza kolejny konkurs, chyba
że wystąpi do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego o zgodę na powołanie dyrektora bez konkursu w trybie określonym
w ust. 3–3c.
Art. 16a. Do czasu powołania dyrektora wyłonionego w trybie przepisów art. 15
lub art. 16 albo do czasu powierzenia zarządzania instytucją kultury osobie fizycznej
lub prawnej w trybie przepisów art. 15a organizator może powierzyć pełnienie
obowiązków dyrektora wyznaczonej osobie na okres nie dłuższy niż do końca sezonu
artystycznego następującego po sezonie, w trakcie którego dyrektor został odwołany
albo akt jego powołania wygasł – w przypadku instytucji artystycznej oraz na okres
nie dłuższy niż rok – w przypadku instytucji kultury innej niż instytucja artystyczna.
Art. 15. 1. Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarz...
Art. 17. Dyrektor instytucji kultury zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz.
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców